Citat:
Ursprungligen postat av Efterhandaren
Körkultur är ju ett vitt begrepp och kanske lite felaktig benämning av mig.
Det jag syftar på i första är betydligt hårdare bedömning och bestraffningar på drivnlng och trängning i travloppen här uppe i Svedala.
Dessutom körs det betydligt snävare mellan ekipagen på typ Vincennes. Tar man inte upp sin häst är det lätt att få ett sulky hjul mellan frambenen.
Men de flesta internationella franska kuskarna är mycket duktiga yrkesmän och tävlingsmänniskor.
|
När du säger bestraffning kan jag inte låta bli att tänka på Eric Raffins bestraffning när han höll spöet över axelhöjd när han vann Olympiatravet med Délia du Pommereux häromåret.
Han knappt rörde hästen(då han serverades perfekt lopp av de svenska fantomerna), en enda maning där han höjde handen över axeln (i dessa tider av jänkarvagnar är regeln minst sagt märklig).
Sällan har jag tvärtom sett en sådan respekt för djuret som just den gången (sen förstår jag också var respekten för spöet kommer ifrån).
Nåväl har lite svårt att se hur dessa konstiga böteslappar påverkar vinstchansen!?
Annat vore om domarna faktiskt hade mandat att plocka bort hästar som drivs alltför hårt ur resultatlistan.
Jag slås varje gång av hur chauvinistiska svenska kommentatorer och andra är, visst är det fint med nordsvenska hästar och snö men att tränare som Guarato mfl och kuskar som Nivard o Raffin (båda är dessutom virtuoser i monté) skulle ha någon slags problem med att köra häst är bara löjeväckande (ja snacket gick den gången Délia du Pommereux vann att Raffin, körkultur blablabla med resultat att hon gav ofattbara 4 ggr pengarna).
Gelormini som kör på lördag... vad jag minns har han kört klanderfritt hittills i Sverige och sättet han litade på sin häst i Harpers var formidabelt även om det förstås är enkelt att hylla en färdig vinnare.
Det problem som skulle kunna vara är att de inte har koll på graden av envishet på "konkurrenterna" men det går isåfall åt båda håll och så länge kusken kör sin egen häst är jag nöjd.
.