Visa ett inlägg
Gammal 2023-02-27, 20:06   #5
Tipsb
 
Reg.datum: aug 2019
Inlägg: 593
Sharp$: 495
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Sputnik2012 Visa inlägg
Okej, så om jag förstått det hela rätt så är det spelarnas val och insatser som avgör vilken häst som blir den slutliga favoriten i ett lopp.
Och där en viss del av spelarna påverkas av travmedia.

Jag frågar för jag testar en sak på skoj, något jag roar mig med.
Är lite nyfiken på träffsäkerheten hos spelarna som tydligen styr marknaden.

Använder STDV och mäter obalansen mellan förluster och vinster.
Och använder följande riktlinjer och modell för att skaffa mig en uppfattning.

Mitt första antagande är att det är 50/50 hos allmänheten att gissa och tvinga fram en favorit, även om det nämnts att favoriter har 33% strike ratio, men tror inte det stämmer.

68.3% är en STDV eller mindre
95% är två STDV eller mindre
99.7% ör tre STDV eller mindre

Så t.ex. tycker jag det är roligt att se hur en förlustsvit kan uppnå 2,5 STDV och som förlustsvit är det 12 förluster med 2 vinster i alla tänkbara kombinationer.

Försöker förstå ditt resonemang.

Vad menar du med detta? "Mitt första antagande är att det är 50/50 hos allmänheten att gissa och tvinga fram en favorit, även om det nämnts att favoriter har 33% strike ratio, men tror inte det stämmer."

Det kommer alltid bli en häst som är "favorit" oavsett hur spelarna lägger sina bets (såvida inte folket lägger exakt lika stor bets på alla hästar vilket är väldigt osannolikt). Sen kan den självklart bli olika stor favorit, men någon kommer alltid vara favorit hur folket än gissar. Så vad menar du med 50/50 att gissa/tvinga fram en favorit?

Vad menar du med 33 % strike ratio på favoriter? Att de vinner 33 % av gångerna? Det kan ju skilja från olika lopptyper och beroende vad det är för hästar med, hur många som deltar i ett lopp etc så det kan man ju inte säga är en allmän princip.

Vill inte kritisera för jag uppskattar nyfikenhet men undrar bara hur du tänker.
Tipsb är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat