Visa ett inlägg
Gammal 2023-03-05, 12:30   #81
hakan11241
 
hakan11241s avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 265
Sharp$: 3432
Standard

Systemmatchen


Prövar att bumpa denna tråd.
Den gamle tipsgurun Leif Johansson har just nu i mitt tycke ett intressant projekt på gång på sin twitter.
https://twitter.com/LeffeGJ/status/1...592835/photo/1

Han kallar det för systemmatchen. Han jämför där fem st olika sätt att tippa.
För att få en mer rättvis bedömning använder han stora ramar, ca 15500 rader.

1. Matematiska system.
Min kommentar: Ett i längden oekonomiskt sätt att tippa. Man får med för många skräprader med -EV. Man har också nackdelen att man måste slå spelavdraget på 35% (något bättre odds vid jackpotomgångar).

2. Reducerade RM system. Man lägger några matcher under reducering för att kunna få en större ram. I Leifs fall utgår han från Svenska Spels R 3-3-24 och fyller på med matematiska garderingar.
Min kommentar: Ett gammalt beprövat sätt att spela. Man får råd med fler matcher på ramen. Viktigt att välja grundsystem med stark garanti. Tanken där är att man via fler småvinster i intervallet 10-12 rätt kan hålla tippandet igång tills den dag det smäller med 13 rätt. Nackdelen är låg 13-rättschans, typiskt 6-15%. Lämpar sig enligt mig därför bäst för mindre system.

3. UM system. Man tippar några av matcherna med utgångstips. Tanken här är att styra raderna mot mer ¨realistiska utfall¨. Leif använder sig av Svenska Spels U 4-3-66 med fem matematiska helgarderingar.
Min kommentar: Även detta är ett gammalt beprövat sätt att tippa. Principen bygger på att styra raderna mot mer troliga utfall och öka 13-rätschansen till ca 20-50 procent inom vissa spann.
En metod som fungerar bra när tipsformen är bra. Även här viktigt att välja starka grundsystem att utgå ifrån. Kan dock resultera i dåligt betalda rader om man har en för favoritbetonad U-rad.

4. Kalkylerade system. Man lägger ett antal villkor eller filter på hur raden skall se ut. Kräver ett tipsprogram av något slag. Leif använder sig av fyra U-rader som han sätter villkor på och avslutar med att lägga en radskillnad 2 på raderna (en form av 12-rättsreducering).
Min kommentar. Ett mycket effektivt sätt att tippa om villkoren sitter. Man kan dock frestas att lägga på för många villkor och till slut reducera bort sig. Viktigt att ha ett bra tipsprogram så man direkt kan se hur varje villkor påverkar systemet.

5. Procenttippning. Man väljer vilken tyngd varje tecken skall ha i procent.
Leif väljer att tippa 13 helgarderade med en procentfördelning baserad på egen ranking ihop med oddsmarknaden och jämför med svenska folkets streckfördelning.
Min kommentar: Ett intressant sätt att tippa om man är duktig chansvärderare. Jag tycker dock inte att man skall välja Leifs modell med 13 helgarderade matcher. Tänker jag rätt i att hans bättre chansvärdering ändå bara tar ikapp spelavdraget? Då är det bättre spelteoretiskt att ta bort vad man anser vara felstreckade lag helt. Vi har även i den andra tråden varit inne på att man inte bör sätta något tecken lägre än 18-20%. Om man skulle få in skräll till 7% så har man rent matematiskt för få rader kvar med chans till 13.
Chansen till 13 rätt står ju alltid i paritet till antalet inlämnade rader, men med procenttippning får man ingen minimigaranti vilket kan resultera i färre sidovinster.

Hur går det då i Systemmatchen?
Ja, efter 21 omg så leder det kalkylerade systemet och procenttippningen ligger sist.

Tankar och reflektioner kring detta?
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Migge (+5)

Senast redigerad av hakan11241 den 2023-03-05 klockan 12:39. Anledning: Ändra lite under punkt 5
hakan11241 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat