Visa ett inlägg
Gammal 2023-03-10, 08:28   #90
BrakZen
 
BrakZens avatar
 
Reg.datum: jan 2019
Inlägg: 542
Sharp$: 753
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av hakan11241 Visa inlägg
Tjenare själv!
Jo, Leif är väl inne på det lite själv också, svårt att göra en rättvis jämförelse men han har gjort så bra han kunnat.

Måste läst fel i brådskan, givetvis är det UM-systemen som leder.

Här aktuell ställning:
https://twitter.com/LeffeGJ/status/1...592835/photo/1

Personligen ogillar jag att han använder R 3-3-24 som grund för RM-systemet.
När jag använt något av de ¨klassiska¨ systemen R 0-7-16, R 4-0-9 eller R 4-4-144 och lagt till matematiska garderingar så har de levererat bra. Kan dock inte påminna mig någon större vinst med R 3-3-24.
Det är nästan så att jag funderat på att be nån av er konstruktörer att ta fram ett nytt R 3-3-24 där ingen av nyckelraderna från SvS ingår
Citat:
Ursprungligen postat av powerplay Visa inlägg
Tjena Hakan,

Hans tanke med systemmatchen är alltså att få
besked om vad antalet garderingar betyder när kostnaden
ligger på ungefär samma nivå!

Systemramarna är ju inte helt lika utan skiljer sig något åt
men det finns en röd tråd mellan systemtyperna.

Känslan är att detta kan leda till att skillnaden i resultat mellan systemen kan komma att visa sig
bero mer på vilken/vilka av systemramarna som ofta går in
framför att det skulle bero på själva systemtypen.

Det kan nog vara svårt dra slutsatser då, om man
samtidigt jämför både olika systemramar och olika systemtyper.

Jag hade föredragit identiska systemramar.
Vi får se hur det hela utvecklar sig.

Men är inte UM-systemet det som gått bäst?
Hej Haakan och PowerPlay!

Jag håller nog med om att upplägget han har med olika ramar osv gör det svårt (omöjligt) att få svar på frågan "vad antalet garderingar betyder".

Han kör både Europa och Stryktips, det borde det bli samma resultat i systemmatchen om det han tror sig undersöka verkligen är det han undersöker. Hur tolkar man ett utfall där procentsystemen är bäst på Stryktipset men sämst på Europatipset. Vad säger ett resultat där "UM-Systemet" vinner Europa men "K-system" vinner Stryket osv.

Med god vilja kanske man kan säga att om en systemtyp "förlorar" stort på både EU & Stryktipset passade den typen sämst under provperioden. Sen undrar jag om hur man skall rangordna resultatet, är det mest inspelat i pengar, flest antal vinstrader, flest rader med 13 ...?

"Sparsystemet" RM 7-6-15552 lär gå att göra på samma radantal med 2 tolvor i minimigaranti. Det innebär att resultatet med 8 tolvor för systemet i nuvarande stund hade varit minst 16 tolvor i "Stryktipsmatchen".

Inte för att jag har någon aning om hur man skulle kunna lägga upp ett rättvisande försök, jag tror det blir svårt med så olika förutsättningar mellan systemtyperna med olika ramar osv, men det är mina five cents.

Sist angående S 3-3-24 som Butragino lagt upp. Samma system finns i den "blå boken" som Tord lagt upp i systemtråden. Ännu ett exempel på skillnaden mellan de färdiga systemen som Svenska Spel erbjuder och vad som kunde erbjudas.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Mcdonkey (+5)
BrakZen är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat