Visa ett inlägg
Gammal 2023-09-30, 10:01   #25
ExtremtRik

ExtremtRiks avatar

Reg.datum: dec 2013
Sharp$: 3164
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av shasha Visa inlägg
Mitt problem är att 6:a har sina snabba tider bf+jv men nu går den med vanlig vagn och skor fram. Varför då? Vill tränaren signalera till spelarna att loppet är del i en matchning, att man bara är ute för att ge hästen lopp?

Brother Bill, som redan slagti Hail Mary en gång när bägge hade bra spår, tror jag är största hotet mot Hail Mary. Oklart dock hur formen är hos Brother Bill.
Varför jag tror Hail Mary kan vinna detta, dunderhonung eller inte.
Hur sjutton ska hetsige Bill klara 2640?
Visst om någon drar tåget i 1.09 fart hela vägen men jag tvivlar. Inbillar mig att han blivit tokigare med åren, Bill.
Om man ska fundera över matchning och vem som är riktigt intresserad är kanske Bill en av dem, för i Mastersfinalen är väl förstapriset såpass högt att det blir "detention barn"(??) vilket Bill inte mått bra av tidigare, dock såg han fin ut i årets Elitlopp medan han året innan blev superstressad av "detention barn" där en av dagens opponenter tydligen levt rövare.
Ångbåten Bill kunde haft ett bättre spår än 7 från vilket han sannolikt hamnar sist. Det ska sägas att han gillar att gå lite "off the pace" men att ligga sist utan pace är förstås anus.

Möjligt jag har helt fel om honungen.
Edit: du kan själv läsa i Berglunds krönika att Hail Mary kan vara den som matchas för annat lopp i första hand och eventuellt behöver lopp, trots allt "bara" 500k" i första här. Givet spårlottning har Borups en stor fördel.

Signaler till spelarna? Nu satte jag morgonkaffet i halsen.
Spelarna må tolka saker men att där skulle vara så att tränaren sänder signaler med utrustning istället för att välja passande sådan... nae.

Hursomhelst gick inte den "signalen" fram till Berglund om du nu misstror mig:
https://www.sharps.se/forums/service...-berglund-v75/
Edit: komplett med text; https://www.sharps.se/forums/814135-post18.html

Där är hästar som är gynnade av barfota och där är sådana som mår bra både på kort och längre sikt av skor.

Den här(edit: Borups Victory) har med sin passgångarstam månne ännu lite hjälp av skons vikt. Visst kan du ha boots men ju längre ned vikten sitter desto större effekt på samma vikt.
Det kan finnas andra goda skäl att ha skor också, det är långtifrån givet att varje häst blir bättre utan, även om det är vanligt och vissa blir väldigt mycket bättre.
Fast ok, man kan tolka skor på som att han hellre skyddar hoven än maxar. Hästens framaktion är sådan att man kan tänkas ha en oro för uppkomst av hovsprickor, givetvis en ren gissning från min sida och jag lutar dessutom åt att skor fram idag är en fördel rakt av!

Vagnen är ett frågetecken och det är väl Daniel Wäjersten som vet varför.
Jag ser att han med vanlig vagn och framskor på Rättvik inte behöver sidostången in i kurvan medan han senast med jänkarvagnen lägger på stången. Tämligen okörd oxå på Rättvik även om den prestationen görs på innerspår, och jag fattar inte samma fart in i svängen heller.
Jänkarvagnen skrämmer hästar, på 2640 har jag inga problem att se en vinst med att inte göra så.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
shasha (+5)

Senast redigerad av ExtremtRik den 2023-09-30 klockan 13:22.
ExtremtRik är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat