Citat:
Ursprungligen postat av Altoc
Det råder delade meningar om hur akut läget var. Malmqvist hävdar att det var akut, ditskickad veterinär från ST hävdar något annat. I min bok har Malmqvist sedan länge tappat all trovärdighet, han har varit inblandad i allt för mycket skit, både på och utanför travbanan.
Jag tror säkert ST har på fötterna när man tar ett så drastiskt beslut som man nu gjorde.
Vad gäller Westergaard är alla, utom Danmark, eniga om att det var ett dåligt beslut att låta honom behålla licensen i väntan på civil domstol. I Sverige hade det inte hänt. Här ligger sportens beslut fast. Vill någon part gå vidare till civil domstol blir det ett eget race.
Sen är det inte något ”litet misstag” han gjort sig skyldig till. För att direkt citera det ST skriver
”Om detta krav på strykning innan inte ställs skulle det innebära att en tränare alltid vid en oanmäld kontroll skulle kunna hävda att man tänkt stryka hästen senare. Det skulle i sin tur betyda att det i princip vore omöjligt att få ett påföljdsärende vid misstanke om avsiktlig överträdelse mot Antidopningsreglementet och karensbestämmelserna”.
|
Jag kan som sagt inte alla detaljer. Jag fastnar dock på att det råder delade meningar om hur akut det var. Sen håller jag med om den övriga historien om Malmqvist. Dock hade jag reagerat lika ovasett tränare.