V75 Boden lördag 15 juni jackpot 43 miljoner.
Norrbottens Stora Pris, här tror Jag Rede’n redan räknat hem millen på balansräkningen, trots spår 7.
Francesco Zet gick rekord senast på Elitloppsöndagen, samtidigt som hingsten fullständigt pulvriserades av Horsy Dream, vore detinte för att Go On Boy galopperat, hade hingsten hamnat ännu längre bak än 4:a.
Så man kan säga Att FZ med en hel del tur i Elitloppet lyckades bli 4:a.
Som väntat så håller de svenska hästarna måttet, när loppen körs på kontinentalt
vis, dvs det tävlas varje meter av loppet och alla kör mot favoriten och kör för vinst, med ständiga positionsbyten i spets.
På lördag klasser lättare motstånd för FZ än under Elitloppet, den enda som kan röra om i grytan (lopp swedish style= alla tar upp och viftar fram favoriten till spets innan loppet ens startat) är Snövits 8:e dvärg Goccia med Always EK.
Hade det funnits ett till kontinentalt ekipage av klass, hade jag tagit bort FZ från lappen på lördag, då jag är tveksam till om hingsten klarar två rejäla tryckare under ett och damma lopp.
Conni kör också kontinentalt, dvs kör mot favoriten oavsett det svenska konsensusbeslut om att spets är reserverat för favoriten helt utan kamp.
Svenska spelarkåren är så marinerad i (lopp swedish style) att det blir väldig upprördhet när någon svarar eller utmanar favoriten, som ex när Felicia Zet fick
svar av Conni och Fernlund ifrågasatte taktiken.
Det hade räckt att han svarat Fernlund, ”Det är tävling, du kanse har du missat det? Jag tog en chans och höll ut favoriten, det höll inte, men jag provade.
Det är tävling Fernlund, remember?
Givetvis torskade Felicia Zet, omgångens avslag, på att loppet inte kördes
Swedish Style. Swedish Style hade varit det taktiskt korrekta för ekipagen enl Fernlund och hans analys?
Nä, tack gode Gud för att det kommer kuskar och hästar utomlands ifrån som vågar röra om i den svenska ständigt stillastående soppan med många namn
(Swedish Style, Solvalla-lunken osv)
Swedish Style: alla tar upp och släpper favoriten till spets helt utan kamp,
sen tar favoriten upp och det är på stället marsch i 1200m och gasning på
på halva sista långsidan, genom kurvan över upploppet in i mål, lopp efter lopp,
där favoriten sedan rinner undan obrukad.
|