Visa ett inlägg
Gammal 2010-11-25, 19:17   #10
KP
Sharpest
 
KPs avatar
 
Reg.datum: dec 2009
Ort: Kebnekaise
Inlägg: 5 830
Sharp$: 45582
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av xtrmntr Visa inlägg
Och om man då ska reka själv, ja då gör man väl det rimligen på den sport och mer specifikt den liga som man har mest kunskap om. Eller gör man verkligen det? Säg att man har störst intresse för Premier League och de två storlagen i La Liga (Barca och Real), är det då rimligt att enbart fokusera sina egna rekar på 20 lag i PL och 2 i La Liga (exempelvis)? För bolagen har ju också stenkoll på dessa ligor och därmed kan det vara svårt att hitta bra värde i oddsen. Men samtidigt, om man själv inte kan ett dyft om, säg, Sydamerikansk fotboll, ska man då trots allt lägga sitt fokus där enbart av att det finns fler överodds där?

Summan av kardemumman, ska man fokusera på ligor/lag som man har kunskap om / intresse av trots att bolagen också har det? Kan det vara lika profitable att reka Premier League som att reka Norsk innebandy exempelvis?

Hoppas min poäng lyser igenom i inlägget, lite trött när jag skriver detta, men vore intressant med en disskusion.

Håller med dig i flera punkter MEN!
När du säger att bolagen har stenhård koll. De har koll i att oddsvärderingen är rätt och chansbedömningen mellan lagen. Dvs du hittar inga märkbara överodds att hugga. Däremot, det du måste ha koll på är att plocka ut vinsterna från omgångarna. Spela selektivt de gånger du tror "cappat" att laget vinner oavsett odds. För även om du spelar till ett korrekt värderat odds så är den enda skillnaden mellan +/- i din kassa om ditt spel sitter eller ej.

Bolagen betalar ut mellan 90-97% därmed har bryr dom sig egentligen inte om du sätter ditt spel eller ej SÅLÄNGE som du spelar till stägningsoddset och ej hugger högre odds före sänkning hos dom (det är då dom förlorar på dig).

Du har 2 typer av spelare, den som spelar efter drop och hugger utstick samt den som sätter spel oavsett odds den spelar till.
Har du en hög träffprocent så spelar det ingen roll om du spelar till stägningsodds. Så det är nog det du ska gå efter tycker jag, nämligen hög träffprocent. Du spelar inte varje omgång utan du spelar selektivt de gånger du känner att du har kött på benen.
Helst ska du spela Asiatisk handicap för det är där skillnaden kommer vara mellan hög avkastning och låg avkastning. Du ska inte enbart lyckas förutspå vinnaren mellan 2 lag men även lyckas räkna ut hur matchen kommer sluta och spela därefter. Räknar du med att Arsenal vinner med 3-0 över Bolton så har du ingen anledning att spela raka ettan till odds 1.60. Du kan likagärna spela handicap med -1,5 eller -2 alt -1,75 och få ett odds på över 2.20+. Vinner arsenal med 1-0 ja då har du gjort en dålig läxa. Samtidigt är bollen rund.

Det många gör fel med storlag som barcelona när de möter sämre motstånd är att de spelar på rak barca som "BANKRÄNTA". Där är problemet, spela med korrekt BRM, hitta/cappa linan som du tycker matchen kommer sluta kring och spela efter den linan.
Vi vet att när barcelona väl vinner så vinner de inte med 1målsmarginal. Utan med 2-3-4-5. Hitta brytpunkten där värdet på ditt handikapp är högre än utan handikapp.

Enklast kan du göra det på oddsportal och fliken AH där ser du HCP. Är skillnaden i odds 0.15 mellan -0,75 och -0,5 då spelar du -0,5 men är skillnaden 0,30+ mellan 0,5 och 0,75 ja då är valet enkelt.

Nu kanske jag gled ifrån lite, men att cappa storlag kan du göra med. Utnyttja linorna till er fördel.

Jag tycker Vlad(Fuzzy Dunlop) skrev ett bra kortfattat inlägg i sin dagbok
https://www.sharps.se/forums/80602-post414.html
Detta stämmer väldigt bra när det gäller stora ligor och matcher.
KP är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat