Visa ett inlägg
Gammal 2024-09-19, 00:32   #5
ExtremtRik

ExtremtRiks avatar

Reg.datum: dec 2013
Sharp$: 3164
Standard

Jag ber hemskt mycket om ursäkt att jag postar inlägget jag skrev i en annan tråd här, men det passar faktiskt bättre i denna tråd.
#jackpot #robotspel

Angående "robotspel":

Harry Boy är en sådan.
Gluttar på hur andra spelar och lägger därefter sin matta hela tiden fram till spelstopp.
En klockren "robot".

Nåväl det här med uttrycket "robotspel" myntades back in the days då utländska partners växte upp som svampar på de mest oväntade platser, Sydafrika, USA, ja jag har inte full koll.

ATG gav dessa partners del av vinsten, spelavdraget och effektivt blev det alltså en rabatt, ökad återbetalning om den som stod för partnerskapet också var involverad i spelandet.

Detta gjorde det tillräckligt lönsamt att lägga mattor vid jackpotomgångar tack vare en varierande bit över 100% i teoretisk(och förmodligen praktisk) återbetalning till de som spelade via dessa "Internationella partners".

Metoden går ut på att man gör en noggrann chansvärdering och täcker upp rimligt mycket, i viss mån betalar man även för inte uppenbart lönsamma vinnare, för att rent spelteoretiskt vinna tillräckligt ofta och om man värderar bra ha en edge mot övriga spelare.
Beroende på hur man bedömer spelvärdet på raden samt i vilken mån man även tummar på detsamma(då är raden mindre spelvärd men kan ändå ha ett värde för att minska variansen, hålla spelet flytande med ett visst inflöde även när inte de högst värderade raderna vinner, förväxla inte spelvärde med radens utdelning, värdet beror på vilken chans kontra odds(utdelning) raden har), beroende på spelvärdet och sannolikheten, sätter man insatsen, hur många ggr just den raden skall lämnas in.
Tidiga varianter av mattorna var enkelradsbaserade då inga gränser för antalet inlämnade system existerade.

Det där är ju inget konstigt men ihop med den ökade återbetalningen blir det i princip gratispengar om man värderar tillräckligt bra och har de extra procenten dessa partners hade och spelar tillräckligt mycket för att V75 inte skall vara den "hitta nålen i höstacken" som det är med "normala" insatser.

Klart man vill slå en tärning och kamma hem 7 ggr pengarna varje gång det blir en sexa, jag skulle hålla på hela dagen och natten!
Ingen dum deal det där med jackpot och extra återbetalning för en skicklig spelare!

För att skyla över de självförvållade orsakerna, jackpotpengar och extra återbetalning för "Internationella partners", till att dessa spelare hämtade "gratispengar", myntade ATG begreppet "Robotspelare" så att de skulle få ett skäl att hitta på speciella regler för att bromsa detta spelsätt som utarmade deras kära jackpotter och i förlängningen dränerade travet på pengar som var stulna medelst jackpot och som annars kunde omsatts av de bestulna småspelarna.
Vidare kunde man back in the days spela "Enbart V7" och fokusera insatsen till den jackpotförstärkta poolen för alla rätt vilket medförde högre EV.

Om där inte är extra återbetalning utan dessa spelare spelar med samma regler som andra återstår enbart problemet att Jackpot gör spelsättet lönsamt i kombination med viss "skicklighet".

Idag kan man förstås medelst "AI" göra mer äkta robotspel, men det ATG fokuserar på är som bekant antalet system man tillåts lämna in. Nuförtiden står det faktiskt att man inte får spela enbart efter hur andra spelar, förstås om nu inte roboten heter Harry Boy, då är det mesta tillåtet..

Jag tycker ATG är fåniga och vidare tycker jag att jackpot borde tas ur systemet, hur kan man ens få stjäla vinstpotter för att dela ut till andra spelare än de som lyckas bäst!?
Om man dessutom begränsade andelsspel att inte varvas skulle man ibland kunna slå upp reklam för glada vinnare som tog hela eller halva potten oftare(nu kom jag på att jag har fel här, men i vart fall de skulle få mer på sin andel givet färre delar).
.

ps Om du googlar hittar du säkert den gamla artikeln i Aftonbladet där Jorma Vuoksenmaa, på den tiden ledare för det finländska gänget, förklarar sin metod och stolt visar sin T-Shirt "Jag är en Robotspelare".
.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
GGS (+100)

Senast redigerad av ExtremtRik den 2024-09-19 klockan 01:04.
ExtremtRik är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat