Citat:
Ursprungligen postat av tvablaa
Nu talar jag kanske lite i egen sak men jag skulle nog säga tvärtom, betala gärna en riktigt vass headhunter x ggr månadslön för att hitta en riktigt bra ledare för ATG. Kan inte vara särskilt svårt ändå och jag håller med till fullo att personen i fråga måste bottna i travsport och spel, det går inte att läsa sig till eller kompensera med annan kunskap. Samtidigt som det knappast kan vara raketforskning att se till inleda med en turné bland aktiva och bland spelare för att stoppa det pågående haveriet. Några lågt hängande frukter:
- Ta bort jackpotarna som helt har förlorat sitt värde.
- Möjligen ha en lägsta utbetalning men inte om spelaren har många femmor. Det är bara konstigt.
- Tillåt inte spel från utlandet.
- Öka transparensen; ta bort den här fåniga * för utdelning över 200.000, den har ingen relevans. Och tillåt att jag som spelare kan leka med olika scenarier och rader och vilka utdelningar de skulle kunna ge.
- Se över alla regelverk och och tydliggör för att i möjligaste mån undvika några tveksamheter. Tillsätt samtidigt domare som har ryggrad.
- Skärp reglerna för stallkörning som uppenbart förekommer. Kanske också begränsa antalet hästar från samma stall i samma lopp.
- Se över om det finns sätt att gynna mindre tränare så att de oftare syns och har framgångar på V75 och V86.
- Kanske går det att ha handicap-lopp även baserat på proffs-/amatörtränare. Kanske även baserat på kusk.
- Hitta ett sätt att minimera den utbredda spårsjukan.
|
Ang frukter så måste vi skilja på äpplen och päron.
ATG är ett spelbolag som ägs till 90% av Svensk Travsport och 10% av Galoppen. ATG bestämmer ”bara” över spelet och Svensk Travsport är ansvarig för sporten. Men ibland känns det som att ATG har (för) stor makt trots att det lyder under Svensk Travsport. En orsak är att ATG drar in 6 miljarder årligen och bidrar med 1,5 miljarder till travsporten. Pengar är som bekant makt.
I min värld är det en skandal att det kostar 12 miljoner per dag att driva spelbolaget ATG. Typ 4,5 miljarder om året. Det borde gå att hitta en effektivare och billigare organisation av bolaget och därmed ge mer pengar till sporten.