Jag tänker att man i princip aldrig ska behöva helgardera. Det finns i regel alltid minst 2-4 hästar (eller fler) som kan utelämnas. Jag vägrar dock att endast utelämna en. Det har jag gjort förut, och jag behöver nog inte berätta vem som vann.
Jag har dock kommit fram till slutsatsen att i vissa kallblodslopp så måste man helt enkelt helgardera. Det är bara att ge upp. Det är endast i dessa lopp som häst nr 15 plötsligt vinner med medioker kusk, okänd tränare, usel resultatrad, och ännu värre utgångsläge. Tillägger att resultatraden även kan innehålla en uppsjö med galopper, vilket gör att man direkt förkastar hästen.
I varmblodslopp så finns det i princip hästar som aldrig vinner om de har samma förutsättningar (d.v.s. medioker kusk, okänd tränare, usel resultatrad, dåligt utgångsläge). Det är som att "naturlagarna" slås ut i kallblodsloppen.
Varmblodsloppen har mera karaktären av att ledaren "rinner undan" och svårare att ta in metrar. Dock brukar det kunna vara skillnad i vissa lågklasslopp där häst nr 11 plötsligt sitter i ledningen redan i inledningen av ett 1640-lopp.
Vad tror vi om detta?