Citat:
Ursprungligen postat av bosseguldheden
Jag menar att om jag tror att L.D. Odin vinner så påverkas ju inte vinstchansen av att den är streckad på 6 eller 12 procent. Att tänka "oj nu har den gått upp till 12%, då får jag skita i den fastän jag tror att den vinner" känns ju lite crazy. Hästen är ju inte medveten om vilka procent den är streckad på. Procenten påverkar värdet men inte vinstchansen. Så ser jag det.
|
Och det är ju sant, men i grunden oväsenligt. Du "tror att den vinner"? Till 100%? Eller 1 på 8? En på 12? En på 17? Eller har ingen aning alls. Tänker inte på ungefärlig vinstchans alls? Om du tror att den har klart större chans än 1 på 8 så är 12% fortfarande helt ok. Då surar man lite över att den stigit så mycket men streckar ändå. Om du tyckte att den hade lite bättre chans än 1 på 17 men inte i närheten av så hög chans som 1 på 8 så blir det ett "dåligt streck" som du borde lägga på någon annan.
Resonerar du likadant för Vinnarodds?
Du tycker att 5 ggr är ok på en kuse du tycker borde stå i 10 ggr? Du spelar din vinnare ändå trots 5 ggr? Eller 1,50 på någon du tycker borde stå i 3 ggr?
Alla spelar självklart som de själva känner inombords och tycker är roligt.
Att ta spelprocenten i beaktning när man komponerar sina rader är bara ett råd i all välmening.