Visa ett inlägg
Gammal 2025-08-02, 20:15   #3
Strappa71

Reg.datum: jun 2011
Sharp$: 1284
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av SwedishHorseRacing Visa inlägg
Vad är det som händer här?

Spelade V64 Gävle 1 augusti och systemet ser ni här:
www.atg.se/spel/reducerat/V64_2025-08-01_16_4?couponId=8a8c7831-2d0a-4b9b-8cf0-7a83cdad0fdd

Vad är det som är problemet med detta system?
Borde vara 6 rätt, men blir ändå bara 5 rätt.
Hur är det ens möjligt?

Alla vinnande hästar är innanför systemramen.
Bägge spikarna har gått in. Alla reduceringskrav är uppfyllda.

Mina villkor:

ABC
• Set 1
Min. 3 A-hästar måste vinna
Max. 1 C-häst får vinna
eller
• Set 2
Min. 4 A-hästar måste vinna
Max. 2 C-hästar får vinna

Fyra A-hästar vann. En C-häst vann.
Alltså uppfylldes detta villkor.

Poäng
Totala poängen får max vara 18 p.

Den totala poängen blev 11.
Alltså uppfylldes detta villkor.

Utdelning
Beräknade rader med vinst under 500 kr har reducerats bort.

Den vinnande raden gav 713 kr. Alltså "500 och över" var kravet.
Alltså uppfylldes även detta villkor.

Vad är det som är problemet här? Varför får jag inte 6 rätt?
Detta är för mig totalt obegripligt.

Jag använder Jokersystemet också. Kanske är det bäst att hålla sig till detta. Det är överlägset bäst på många sätt.
Det är bara det att ATGs verktyg passar bra om man vill låta andra köpa in sig på andelar.
Korta svaret: Nej. Det är inget fel på reduceringen i ATGs reduceringsklient.

Längre svar:Nej. Däremot lämnar rättningstänket och villkorsvisningen en del i övrigt att önska.
Du hade med samma uppsättning av villkor råkat ut för exakt samma bortreducering med Jokersystemet ( och för all del alla andra reduceringsprogramvaror ). Och nej, Jokersystemet inte är överlägset bäst på något sätt. Och för dina villkor fungerar det 100% identiskt med ATGs variant.

Det som har hänt är följande:

När man använder utdelninsgvillkor måste man förstå hur det fungerar för att inte bli väldigt besviken.

Se följande bild ( som är tagen från det överlägset bästa reduceingsprogrammet ): https://ibb.co/RkHXhKRP

Den vinnande raden hade vid spelstopp en förväntad teoretisk utdelning på ca 460 kr. Det innebär att alla reduceringsprogram skulle reducera bort den vinnande raden om någon väljer "minst 500 kr".

Observera noga att inget av reduceringsprogrammen har tillgång till ATGs databas med alla inlämnade rader vilket är vad som krävs för att kunna veta exakt vilken utdelning en rad kommer att få. Dessutom skulle man behöva lämna in sista av alla för att det inte ska kunna förändras.

Hur räknar då reduceringsprogrammen ut vilka rader som ska reduceras bort av ett utdelningsvillkor? Jo, man använder Spel%en vid inlämningstillfället och räknar fram en teoretiskt förväntad utdelning.

Denna teoretiska förväntade utdelning är alltså ytterst ungefärlig. Man kan aldrig räkna med att den ska pricka "på kronan". Om man tror det så har man använt sig av en funktion som man helt enkelt inte begriper sig på.

En verklig utdelning på 713 kr när den förväntade utdelningen är 460 kr ligger absolut inom vad som är fullt rimligt. Och detta är alltså vad som går att räkna fram EFTER SPELSTOPP. Innan spelstopp ( dvs när du lämnade in ) kan felmarginalen vara mycket större än så.

1) ATGs utdelningsvillkor är identiskt med Jokersystemets.
2) Vid icke-JP-omgångar är exakt alla reduceringsprogram lika dåliga.
3) Vid JP-omgångar är alla reduceringsprogram utom ett lika dåliga. Det enda som hanterar extrapengarna vid JP på ett acceptabelt sätt är baratrav.se, som är det enda som sticker ut som klart bättre än övriga.
4) Du har använt dig av en reduceringsprincip utan att sätta dig in i hur den fungerar. Det är det allra vanligaste reduceringsmisstaget bland nybörjare.
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat