Hej,
Inser att jag genom att skriva det här inlägget genast kommer att bli idiotförklarad men eftersom jag inte hittar informationen någon annanstans på nätet har jag inget val än att kasta mig själv under bussen..
Jag har efter ett par års travspelande ännu inte riktigt greppat hur strykningar fungerar! Det jag gissat mig till (pga bristande info på nätet) är följande:
AUTO: Vid en strykning hoppar alla hästar ner en position, dock ej genom leden. Dvs om en häst blir struken i första led så hoppar bara de hästarna bakom den i leden ner en position, en häst från det bakre ledet hoppar inte ner till det första.
VOLT: Vid en strykning här händer egentligen ingenting mer än att hästarna i volten där strykningen äger rum får lite mer utrymme.
Orsaken till att jag börjar klia mig i huvud av detta är givetvis hur jag ska applicera spårstatistiken på hästarna när det blir stykningar. I onsdagens V86-3 vann tex 8 Global Bodyguard (5%), uselt startspår men häst 2, 7, 11 var också strukna i det loppet. Så vilken spårstatistik ska jag applicera på häst 8 då? Gissningsvis fick hen ett otroligt mycket bättre läge.
Aja ni kanske fattar. Har jag fått allt om bakfoten eller stämmer mina grundläggande stykningstankar?
Om det är någon som kan svara på det så är det ni!