Ämne: V85
Visa ett inlägg
Gammal 2025-10-07, 18:30   #17
Skog

Reg.datum: aug 2021
Sharp$: 77
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71 Visa inlägg
Jag menar att det blir ännu mer snett om du räknar på 5 rätt av 8 vilket är klart lättare att pricka än 5 rätt av 7.

Den exakta sanningen ligger någonstans mellan 6 och 5 av 8, enl. mig med vikt åt 6.

Om det hade varit "Lotto" så hade din uträkning varit korrekt. Men det här är inte Lotto. En del avdelningar är lättare att pricka rätt på än andra. Och man får ju välja själv.

När det gäller utdelningen på streckspel, och allra helst på sidovinst-grupperna, så är den extremt svagt kopplad till omsättningen. För alla rimliga fall är det t o m försumbart. Omsättningen skulle kunna halveras utan att det påverkar utdelningen för 1,2 och 3 fel.

Det råkar vara så att antalet vinstrader per vinstgrupp ökar och minskar i takt med omsättningen. Så det är en icke-fråga.

Det enda som blir lidande, eller gynnas, med varierande omsättning är utdelningen på alla rätt i de svåraste omgångarna.
Varför skulle jag räkna på 5 rätt av 8? Det är du som hävdar att "Min uppfattning är att man helst bör jämföra vinsten vid ett visst "antal fel" snarare än vinsten för ett visst antal rätt" samt "Jag tror inte alls att man kommer att få sämre betalt för "2 fel" på V85 än man fick för "2 fel" på V75."

När du som anställd löneförhandlar, vill du då ha 65% av Googles omsättning eller 65% av Coop i Byskes omsättning? Visserligen är det ju 65% i båda fallen...

Nä det är inte Lotto. Varken V75 eller V85 så låt oss inte blanda in detta spel. Eller menar du att det 8:e loppet kommer bli plättlätt 'ala Lotto till skillnad från de 7 som finns på V75? Det är ett faktum att det är svårare att få minst 6 rätt av 8 än minst 5 rätt av 7. Betydligt svårare, 9 gånger svårare närmare bestämt.
Skog är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat