Citat:
Ursprungligen postat av bosseguldheden
Spelar du med samma radantal som tidigare och samma radpris så är det givetvis inte lättare att få 6 av 7 än 6 av 8. Eller tillhör du dem som tror att om man kastar en tärning så är det 1/6 chans att det blir en sexa men om du har slagit två sexor så är chansen att det tredje slaget blir en sexa mindre än 1/6? Matematik och statistik kan vara lurigt. Jag skulle snarare vilja påstå att det är svårare att få 6 av 8 rätt eftersom du måste sprida ut dina streck på flera lopp och därigenom får ett tunnare skyddsnät för vad du tål. Man kan sänka sin insats och få flera streck för samma peng, men det var inte det mitt resonemang gällde. Det var att spela för samma summa som jag brukar och med samma insats som jag brukar och då innebär V85 en lägre utdelning på 5 och 6 rätt. Man kan givetvis sänka radpriset till 1 öre och alla kan då lämna in jättesystem. Men det påverkar utdelningen negativt så klart.
|
"Det blir ju inte lättare att få 5 eller 6 rätt bara för att det är ytterligare ett lopp att tippa. Det gynnar de som har alla 8 rätt så klart men det är ju inte så många som har det."
Jo, det är just det som det blir. Det blir lite lättare att få 6 av 8 med samma radantal och en spik i "extra-avdelningen". Dels kan du pricka 6 av 7 i de avdelningar som inte är extra-avdelningen. Det är rimligen exakt lika lätt/svårt som att pricka 6 av 7 på V75. Sedan får du extrachansen att pricka rätt på spiken i extra-avdelningen de ggr du bara har 5 av 7 på de avdelningar som inte är extra-avdelningen.
Ovanstående torde vara tämligen solklart och har inget med tärningstänk att göra.
Att man sedan kan fördela om det antal rader man har tillgängligt och ibland krångla till det för sig själv och andra ggr göra det bättre för en själv är en helt annan femma.
Men det kommer att vara lättare att pricka 6 av 8 med samma antal rader än det varit tidigare att pricka 6 av 7.