Ämne: V85
Visa ett inlägg
Gammal 2025-10-19, 14:22   #96
Strappa71

Reg.datum: jun 2011
Sharp$: 1284
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Skog Visa inlägg
I mitt ( numera proppfyllda ) nystartade V85-lag på Tillsammans är ...

Grejen med V85 är inte att utdelningen var för låg på V75. Tror du att V85 blir kvar när omsättningen rasat trots jackpottar?

Utdelningen beror endast på omsättningen i de extrema högutdelningsomgångarna.

Om sänker omsättningen med 33% så kommer det att återfinnas 33% färre rader med alla rätt varvid utdelningden för de flesta omgångar inte påverkas alls.

När det är extrapengar i potten gynnas de som prickar alla rätt om omsättningen inte blir så stor.

Eller omvänt som kanske är lättare att greppa.

Ju högre omsättningen blir i en JP-omgång desto mindre väsentliga blir extrapengarna.

Ex:

Omsättning 132M ger ca 30M till 8r-potten. 30M extra från JP. Det blir 60M totalt. 60 rader klarar alla rätt. Ca 1M för 8 rätt.

Omsättning 100M ger ca 23M till 8r-potten. 30M extra från JP. Det blir 53M totalt.
Med 100M i oms kommer samma V85-rad att hittas av 45 rader istället för 60. Och vips blir det ca 1,2M för 8 rätt istället.

Omvänt med HÖG omsättning. 264M i oms ger 60M till 8r-potten. 30M från JP. Det blir 90M totalt. Med dubblerad omsättning blir det istället 120 rader med 8 rätt. Då blir 8r-utdelningen istället 750k.

I JP-omgångar är extra hög omsättning DÅLIGT för spelarna i de flesta fall. Undantagen är självklart de omgångar där väldigt få hittar alla rätt. Där ger högre omsättning självklart högre utdelning. Men i allmänhet, för de flesta av alla normala utfall gäller att antalet vinstrader är proportionellt mot omsättningen och att de extrapengar som ligger i potten blir mer och mer utspädda allteftersom omsättningen ökar.

Det som naturligtvis ökar i takt med högre omsättning är storleken på möjlig "ensam"-vinst. Och det gäller såklart både vid JP och icke-JP.

Vid icke-JP spelar omsättningen inte någon roll för utdelningen ( så länge den inte sjunker till självklart löjliga nivåer ) och vid JP så ger högre omsättning sämre utdelning vid rimliga utfall.

För 99% av alla spelare i 90% av alla omgångar utan JP kvittar omsättningen för spelarna och för 99% av alla spelare i 90 av alla JP-omgångar är högre omsättning sämre.

Givetvis vill jag att omsättningen i allmänhet ska öka eftersom det är bra för travets framtid. Men för mig som spelare i den enskilda omgången är det oftast oväsentligt och ibland sämre med hög omsättning.

Men till slut: Låt oss säga att omsättningen droppar ner till 50M, sedan 25M sedan 5M......ja då är det såklart godnatt. Men så länge omsättningen varierar rimligt eller t o m faller lite så påverkar det mig väldigt lite.