Citat:
Ursprungligen postat av Skog
I mitt ( numera proppfyllda ) nystartade V85-lag på Tillsammans är ...
Grejen med V85 är inte att utdelningen var för låg på V75. Tror du att V85 blir kvar när omsättningen rasat trots jackpottar?
|
Utdelningen beror endast på omsättningen i de extrema högutdelningsomgångarna.
Om sänker omsättningen med 33% så kommer det att återfinnas 33% färre rader med alla rätt varvid utdelningden för de flesta omgångar inte påverkas alls.
När det är extrapengar i potten gynnas de som prickar alla rätt om omsättningen inte blir så stor.
Eller omvänt som kanske är lättare att greppa.
Ju högre omsättningen blir i en JP-omgång desto mindre väsentliga blir extrapengarna.
Ex:
Omsättning 132M ger ca 30M till 8r-potten. 30M extra från JP. Det blir 60M totalt. 60 rader klarar alla rätt. Ca 1M för 8 rätt.
Omsättning 100M ger ca 23M till 8r-potten. 30M extra från JP. Det blir 53M totalt.
Med 100M i oms kommer samma V85-rad att hittas av 45 rader istället för 60. Och vips blir det ca 1,2M för 8 rätt istället.
Omvänt med HÖG omsättning. 264M i oms ger 60M till 8r-potten. 30M från JP. Det blir 90M totalt. Med dubblerad omsättning blir det istället 120 rader med 8 rätt. Då blir 8r-utdelningen istället 750k.
I JP-omgångar är extra hög omsättning DÅLIGT för spelarna i de flesta fall. Undantagen är självklart de omgångar där väldigt få hittar alla rätt. Där ger högre omsättning självklart högre utdelning. Men i allmänhet, för de flesta av alla normala utfall gäller att antalet vinstrader är proportionellt mot omsättningen och att de extrapengar som ligger i potten blir mer och mer utspädda allteftersom omsättningen ökar.
Det som naturligtvis ökar i takt med högre omsättning är storleken på möjlig "ensam"-vinst. Och det gäller såklart både vid JP och icke-JP.
Vid icke-JP spelar omsättningen inte någon roll för utdelningen ( så länge den inte sjunker till självklart löjliga nivåer ) och vid JP så ger högre omsättning sämre utdelning vid rimliga utfall.
För 99% av alla spelare i 90% av alla omgångar utan JP kvittar omsättningen för spelarna och för 99% av alla spelare i 90 av alla JP-omgångar är högre omsättning sämre.
Givetvis vill jag att omsättningen i allmänhet ska öka eftersom det är bra för travets framtid. Men för mig som spelare i den enskilda omgången är det oftast oväsentligt och ibland sämre med hög omsättning.
Men till slut: Låt oss säga att omsättningen droppar ner till 50M, sedan 25M sedan 5M......ja då är det såklart godnatt. Men så länge omsättningen varierar rimligt eller t o m faller lite så påverkar det mig väldigt lite.