Citat:
Ursprungligen postat av BosseEk
Ja då ser du också att jag i mitt första svar till Tornado skrev Det kommer i sa fall bli krashvanligt och kanske inte anvandarvanligt. Bast ar nog om det redan finns i nagat program. Så där är vi överens.
Programmet räknar varken bättre eller sämre än andra program, miniräknare eller t om Excel så länge man har koll på flyttalsbuggen.
Tittar man på omgången 22:a November flyttades Jackpott-pengar från föregåendes omgångs 5 och 6 rättspotter- Där borde effekten du beskriver synas tydligt kan jag tycka. Visst blev det skillnad ~1600 kronor skilnad på 8 rätt och 2 kronor på 7 rätt. Då är det värre med strykningar av hårt spelade hästar. Förutsatt att man inte känner till hur spelarna valt reserver kan inget program räkna rätt i detta fall.
Farhågan du lyfte är iofs rimlig, det du beskriver kallas felpropragering. Men om programmet skulle uppskatta omstäningen finns risken att det leder till instabillitet i beräkningen. Ett fel i ursprungsberäkningen som förstärks.
Men som sagt tycker man inte att de siffror som ATG uppger för 8-rättspotten stämmer mtp Jackpottpengar går det bra att fylla i sina egna siffror så räknar programmet ut uppskattade utdelningar från dessa. Det känns bättre än att programmet uppskattar eventuell omsättning med tillhörande eventuell pott som leder till eventuell utdelning vilken i sin tur bygger på uppskattat antal rader med 8 rätt. Många felkällor kan det bli.
En sådan beräkning kan råka blir rätt. Blir den det vid några tillfällen drabbas man lätt av automationsbias, dvs man tror inte längre att det kan vara fel i beräkningen. I dessa fall är det bättre att själv fylla i siffrorna och förstå att det kan bli tokigt. Oavsett om programmet automatiskt uppskattar 8-rättspotten til 100 000 eller om jag som användare gör det kommer resultatet för uppskattad utdelning på 8 rätt bli densamma.
|
Jag menar ABSOLUT INTE att programmet ska göra uppskattningen av slutlig omsättning. Den måste användaren välja på ena eller andra sättet.
Nu har jag lattjat lite med programmet och de möjliga inmatningar som behövs finns ( nästan ). Det egentliga "valet" man skulle behöva få göra är att korrigera omsättning eller allarättspott och att programmet då räknar om den andra av dessa två ( och även storlekarna på övriga potter ). Att behöva mata in allt det där manuellt och få det korrekt är inget jag skulle rekommendera.
Dock gäller inget av de "fel" som jag menar är problemet går att analysera på efterhandsdata. Den är ju så korrekt som den kan bli.
Som exempel räknar Jokersystemet, Speltjänst och övriga på "nu-data", medan BT från baratrav.se låter användaren välja simulerad omsättning eller simulerad allarättspott. Då antar man att V85% "stämmer" tillsammans med dessa uppskattade siffror för pottstorlekar och antal inlämnade rader.