Torsdagens grundidé:
Eftersom jag inte gillar att behöva tippa åtta lopp så har jag som vanligt tagit ut en chans-dubbel som jag bestämmer mig för på måndagen, så "är jag av" med de loppen och har en V6:a att klura på.
Om man tittar på kusktoppligan för V85 så får man scrolla ner till femte plats för att hitta en kusk som är med på lördag;
Magnus A Djuse. Han har chans att äta in de andras försprång och jag tar med honom i de första sex avdelningarna.
Avd 1
6 Dats Pepino körs av hemmatränaren Jan-Olof Johansson som faktiskt har 25% segrar i år. Går med skor som vanligt och är nog vässad inför detta. Till 4% är det en kul skräll. Favoriten
9 D'artagnan Face får plats trots niondespår plus att det är en dokumenterad galoppör från Kolgjini-stallet. En sån vill jag gardera. Tredje hästen får bli
10 Urgent Beat bara för att MAD kör.
Avd 2
3 Blomsterprinsen är van vid bakspår eller tillägg och nu från spår 3 tror jag Rikard Nils satsar för fullt. Bra chans felfri.
7 Frivoll Gorm får åter MAD i sulkyn. Livsfarlig!
12 Oppgårdsdrängen får oxå plats. Mycket bra vinstchans om han får en hyfsad resa.
Avd 3
Hopplöst svårt med för mig okända hästar. Hade helst haft alla men får nöja mig med två. Jag chansar på
4 Margaux le Beau som är ett hemmaekipage med tre raka segrar, dessutom favorit. Sen får jag kryssa Magnus med storskrällen
5 First a Capella. Han körde den senast vilket borde vara en fördel.
Avd 4
Stolopp med norska och svenska kallblod på 4 volter. Det låter rörigt. Än så länge har jag streckat
1, 4, 6, 7, 8, 14 och 15.
A
vd 5
Magnus Djuse har skumma hästar den här omgången.
1 Honey Ryder känns inte så het men den skräller bra om MAD lyckas vinna.
6 You Go Maya känns lite tryggare att hålla i handen. Jag tar även med
11 Mary Wadd som inte vunnit på 17 starter i år. Men jag har en feeling att den snart sitter där. Kanske Örjan kan få fart på den.
Avd 6
Här kommer 25%-ige Jan-Olof Johansson igen, nu med
3 Topper. Den tar jag med.
5 Västerbo All In åker med automatiskt som femma på auto kort. Kuskbytet får väl ses som ett plus?
12 Önas Tindra ska väl inte vinna på kort från tolftespår? Men det är ju Magnus som kör, så varför inte?
Avd 7
6 Kinky Boots
Avd 8
3 Blue Boy Face
Alltid en början... men det är relativt långt till lördag