Jag har funderat på det här ett tag och kommit fram till en låt kalla det genväg. Idén är att ett system reduceras till kuponger med max 2000 rader och att kupongerna sen lämnas in var för sig. Eftersom varje kund bara får lämna in en kupong med begränsad insats måste systemet spridas på flera olika kunder. Att skapa flera konton, om det nu går, sorterar nog under rubriken bedrägeri. Men att låta ett kompisgäng (eller mamma, pappa, styvhäst) lämna in var sin kupong kan knappast vara bedrägligt. Att det sen är ett reducerat system går inte mot reglerna, det framgår ingenstans att inlämnade kuponger med begränsad insats inte får ingå i ett större reducerat system! Typexempel:
Jag har min favorit, trekupongers där minst en av tre U-hästar måste vinna. Normalt halverar det ungefär systemkostnaderna, men med den här idén reducerar det kostnaderna betydligt. Exempel:
Ett system med 1,1,2,4,4,4,5,8 hästar landar matematiskt på 5120 rader eller 2560 kr (med normal 50-öresrad). Trekupongsreducerat landar det på 2432 rader eller 1216 kr. Om man då lämnar in kupongerna var för sig med 30% insats landar det istället på 365 kr. 5120 rader för 365 kr är inte illa, men kravet på minst en U-häst kvarstår ju i reduceringen.
Ett sätt att se det på. Sen återstår det att hitta kompisar som själv inte tippar trav, i synnerhet inte reducerat, och övertyga dem om att de måste skaffa konto

.