Ämne: V85
Visa ett inlägg
Gammal idag, 11:25   #466
Skog

Reg.datum: aug 2021
Sharp$: 233
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av johpet27 Visa inlägg
Min poäng är inte bara att en skicklig spelare har större chans att gå plus än en dålig spelare. Det gäller i princip alla spel. Min poäng är att skillnadens betydelse ökar när spelformen innehåller fler lopp. Ju fler lopp som ingår, desto mer minskar slumpens påverkan relativt skickligheten, vilket gör att en större andel av spelpotten över tid hamnar hos de bästa spelarna. Därför är edgen mindre på V4 än på exempelvis V75.
Vacker teori.
På 1500-talet kunde man förklara hur ett barn blev till eftersom man viste hur ost tillverkas. Man tillsatte ostlöpe, skakade lite och så blev det ost. En vacker teori som dock inte stämmer. Det samma gäller tyvärr "Ju fler lopp som ingår, desto mer minskar slumpens påverkan relativt skickligheten, vilket gör att en större andel av spelpotten över tid hamnar hos de bästa spelarna. Därför är edgen mindre på V4 än på exempelvis V75."

Det kan stämma för V75 (statistiken talar för det) men när det blir för svårt och därmed lotto faller teorin. Hittills stämmer inte din teori för V85.

Citat:
Ursprungligen postat av johpet27 Visa inlägg
Med "anektdot" menade jag anekdotisk evidens. "Jag kan inte minnas att jag hört någon..." är ju ett argument baserat på egna erfarenheter, inte statistik. Att dra statistiska slutsatser på 30 omgångar är lite magstarkt.
Nu är det så att jag skriver att "jag inte kan minnas att jag hört..." dvs avsaknad av egna erfarenheter vilket diskvalificerar det som anekdot. Hade jag däremot skrivit "jag minns att jag ofta hörde..." skulle det vara en anektdot. Dessutom syftar fortsättningen på V75 vilket kördes i fler än 30 omgångar. Så påståendet kvarstår.

Jag kan inte minnas jag hört någon klaga på att de satte V75 för ofta men lyckas du hitta en sådan spelare är det möjligt att denne också sätter V85 ofta.

Undrar när ATG sätter upp en nedräknare för V75 på sin hemsida?
Skog är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat