Regn- och åskovädret har just lämnat Södra Guldheden på sin väg mot Skara-trakten. Det ser bra ut på banan just nu, men jag gissar att det blir värre framåt eftermiddagen och vid dagensdubbeldags kan det nog vara ganska kladdigt där ute.
Jag har landat i att spela utan spikar idag och hoppas på lite överraskningar.
Avd 1
3140 m är väldigt långt och upploppet är oxå långt. Två av deltagarna har vunnit på distansen tidigare och bägge startar från tillägg. Jag tar bägge! 7 You to Gangster och 14 Staro Thunder Road får räcka här.
Avd 2
9 Due Due ratade jag senast pga bakspår och lärling, men den vann plättlätt. Nu tar jag med den, vis av förlusten, med husse i jollen men även nu bakspår. Pappa Pu låter positiv. Mitt förstastreck går dock till 11 Danville. Stark och rejäl. 3% på den är ofattbart!
Avd 3
Nästagångaren 4 Pingis är självklar. Hade den haft Axevallas upplopp senast hade den vunnit med 20 meter. 1 Jerka Sting gillar jag och Sjöström kan nog fixa detta med lite flyt. Varningar från Bergh för 3 Laredo Boko gör att jag tar med den oxå.
Avd 4
6 Maroon var en tänkbar spik. Ett favoritekipage, men en häst som bara har vunnit ett lopp i karriären vill jag inte singla. 9 Run Rhapsody Run har två segrar på något tung bana, det kan bli en tredje idag.
Avd 5
Lärlingar och spårtrappa och geggamoja. 11, 12, 13 får räcka. Extremely Sweet
är streckad på 0%. Nån sån brukar vinna denna Axevalla-dagen! Han har vunnit två lopp av fyra på kladdig bana. Kan vara dagens MEGASKRÄLL! Tränas av en viss Bergh!
Avd 6
11 Loxahatchee skulle kunna spurta ner det här gänget med en gäspning men jag vill gardera den. 4 Black Fire är en sån där jag har bevakning på sedan gammalt, så jag vill inte släppa den nu, även om det är tufft motstånd. 5 De Chambeau är ännu en chanslös som jag tar med bara för att det är spår fem på auto kort. Favoriten låter jag vara. Vinner den detta så lovar jag att ta med den nästa gång.
Avd 7
5 Kind of Magic kommer med på spåret och kort auto. Nu är det ju Dante, så det kan gå utan galopp. 9 Unforgettable A Y är bäst i häst men spåret måste övervinnas och det kan Wäjersten kanske klara.
Avd 8
4 Love to Know var min tidigaste spikidé men med tanke på hur banan kan se ut kl 18.45 så vill jag ha med 9 Emirre och 11 Louis Vuitton, som bägge har vunnit under liknande förhållanden. 1 Pedal to d´Metal får komma med som en liten bonushäst. När Sjöström får barfota och trycker plattan i botten så skallrar det i Skara Domkyrka (gammalt västgötaordspråk).
God lycka och tur!!!
V85
Inlämnat: 2026-07-18, 15:57
Avd
1: 7, 14 (3, 4)
2: 9, 11 (2, 4)
3: 1, 3, 4 (6, 5)
4: 6, 9 (2, 14)
5: 11, 12, 13 (10, 1)
6: 4, 5, 11 (1, 9)
7: 5, 9 (1, 4)
8: 1, 4, 9, 11 (6, 12)