Rättvik lördag – efter cappuccino-tankar, innan värmningar och intervjuer
Avd 1
Jag fastnade till slut för
1 Hankypanky Leonie som spik. Har visserligen gått upp till 60% nu men Rikard Nils låter påställd och tror att han kan ta spets. Har vunnit fem av sex lopp med kusken och förlusten var ifrån överskattade spår 2 bakom bilen. Nu är det legendariska spår 1 I volt. Jag vet att det är kusligt med spik I första avdelningen men ibland är det skönt att rycka plåstret.
Avd 2
Även i detta lopp är Rikard optimistisk angående chanserna.
1 Licorice Sisu har körts barfota bak två gånger tidigare vilket resulterat i två vinster. Är favorit till att ta ledningen.
4 Hip to be Square verkar vara i form. I senaste loppet på Eskilstuna (se om det) svepte den hela fältet från spår 12 och vann i snygg stil. Men det kan bli lite duell mellan dessa två och jag vill strecka vidare.
5 Manhattan J.P får proffskusk denna gång och barfota bak. Kan duga om det blir trötta ben på de två favoriterna. Jag vill även ha med skrällen
9 Osvaldo A. Boko. En Emilia Leo-häst som denna gång utrustas med barfota runt om, jänkarvagn och Örjan Kihlström. Snacka om att gå ”all in”! En 7%-are!!!
Avd 3
Det är klart att det är kul att gardera en 84%-are men med vadå? Jag ser ingen som kan plocka ner
5 Unforgettable A.Y. Så hon får bli en spik i detta stolopp.
Avd 4
Det är crazy att utelämna en stor favorit när man har fyra hästar i loppet men jag har svårt att se att Ingvar Nyberg ska slå Mats E Djuse, Ole Johan Östre, Ulf Ohlsson och Claes Sjöström ifrån femtespår i volt med tillägg. Chansar istället på
1 Hulte Sixten, kallblod från stall Hulte är alltid aktuella, spår 1 i volt och Ulf Ohlsson är extra på pluskontot.
2 LanglandsBalleria 
hejade jag på ända fram till målsnöret senast. Snart sitter hon där. Sjöström upp nu!
3 Åse Fryd
har kämpat på hela sommaren och är värd en seger. Snabb ut!
11 Palmesus N.O. hade en dålig dag senast men ska inte glömmas bort enligt stallet.
Avd 5
Mats får chansen igen på Kim Mobergs
8 Sandsjöns Cantona. Dåligt läge men nu testar man med jänkarvagn och rycktussar. Har varit 1,1,2,2, i årets fyra starter. En duktig 2%-are.
5 Viewing Window ska laddas iväg från femtespår på kort bakom bilen. Därför rycker man skorna denna gång. 1% låter bra! Jag får ha med någon lite mer betrodd oxå men det blir inte favoriten utan
3 Herkules A´lir som kan blixtra till i ett så´nt här lopp.
Avd 6
Fortfarande spik på
5 Kingen Mearas. Trendar kraftigt uppåt! Har gått från 4% till 5%. Det är en ökning med 25%!!!
Avd 7
Volt och lång distans. Westholm/Djuse får bli mitt förstastreck.
1 Ninepoints Star kan få spets och då är mycket vunnet.
3 Whiskey Majo pallar alltid

och borde vara med och hugga om det.
7 Lion Sisu är intressant och kommer från Christer Eriksson och gör här debut hos Oscar Berglund och fick en riktigt bra kusk i premiärloppet. Den enda i fältet som vunnit på långt.
Avd 8
7 Punchboard är en följehäst. Den får vara med på lappen men nu får den snart sitta där annars åker han i papperskorgen.
1 Heavenly Zet gjorde bra ifrån sig senast och blir favorit i loppet. Tidig!
2 Lucky Silver blir inte mycket streckad men den här är bra. Min favorit i loppet!
3 Legligin slinker med som fjärdehäst. Hade Goop kört själv så hade jag haft den förstarankad men Linderoth är väl ingen stjärna, han har drygt 5 i segerprocent. Men han får chansen att bevisa motsatsen, för hästen är ju bra.
Ja, det här spelar jag idag om det inte framkommer någon omstörtande info.