Visa ett inlägg
Gammal igår, 23:54   #12
KalleKlut

KalleKluts avatar

Reg.datum: feb 2012
Sharp$: 21900
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Jajjan Visa inlägg
ST vill ge en signal om att det råder absolut nolltolerans gällande våld och fysisk bestraffning av djuren i travtränarnas stall.
Törnqvistan riskerar att förlora hela sin rörelse om påföljden inte mildras,
Veikko Haapakangas lär gå ett liknande öde tillmötes.

Jag kommer aldrig förstå hur man kan besinningslöst piska ett djur.
Det finns inget försvar när någon i affekt misshandlar ett djur och jag är tacksam att ST sätter ner foten och signalerar att dylika beteenden är fullständigt oacceptabla.

Dock är jag ambivalent när jag förstår att straffet med all sannolikhet kommer att knäcka Maria Törnqvist hela rörelse, då hon får ett 18 månaders yrkesförbud.
Givetvis skall ett straff utmätas, men jag upplever straffet som en ”over kill”.
Jag hade välkomnat en grundlig terapisväng för Maria, en dialog där hon kan vara fullständigt uppriktig om vad som hänt och hur hon kunde misshandla en häst.
Hennes frustration och ilska och vad som triggar henne till att slå.
Att hantera sin ilska, är grundläggande när man sysslar med kampsport,
kan man inte det hantera ilska och frustration förlorar man i stort sett varje match. Du vinner ingen match på att bita någon i örat (Tyson när han tappade det).
Med straffet i åtanke så vet vi (allmänheten) i bästa fall 10% av allt som skett..
18 månaders yrkesförbud skvallrar ändå om att något är ordentligt fel i stallet!
Det skulle vara mycket intressant att få se/höra hela storyn. Detsamma gäller Veikkos dom..

Jag utgår ifrån att allting blir ordentligt utrett men blir samtidigt förvånad om straffen slås fast. Avstängning -absolut! Men 18 månader känns brutalt!
KalleKlut är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat