V85-1, Sto-SM, 2 140 m, auto
1 Daim Brodda (Eirik Höitomt) har varit sjuk så hon har fått stå över lite och tagit igen sig. Man är alltid lite osäker efter det, men hon verkar väldigt fin och tränar mycket bra. Hon verkar vara på gott humör och allt tyder på att hon ska göra det bra. Hon är snabb från start och härifrån får vi prova att köra för ledningen, säger Stian Hallenstvedt.
2 Gosa Gosing (Johan Untersteiner) gjorde senast en bra insats. Hon tog vad hon kunde bakifrån och spurtade bra ända in i mål. Hon möter tufft motstånd denna gång, men har fått ett bra läge. Hon känns fin hemma efter senaste starten. Det blir barfota runt om denna gång och det är samma balans som när hon vann på Åby näst senast. Inga andra ändringar är aktuella, säger Katja Melkko.
3 Solo Traveler (Ole Johan Östre) är ute i ett tufft lopp och får sikta på lite pengar.
4 Mimosa to Martini (Mats E Djuse) är en av flera som kan slåss om en plats.
5 Maharasha (Stefan Persson) möter jättebra hästar, men hon verkar väldigt fin i träningen och kommer göra det bra igen. Får hon ett fint lopp är hon med och hugger i toppen och jag har god tro på att hon ska vara bland de fyra, säger Stian Hallenstvedt.
6 La Yuca (Örjan Kihlström) såg väldigt fin ut senast men torskade på speed mot en häst som kom väldigt fort ute i spåren. Det var lite snöpligt men hästen är i riktigt bra form och jag körde henne i måndags och hon fick sträcka ut lite och jag var klart nöjd med henne. Det är tuffa konkurrenter men jag tycker hon är en av de som ska segerstrida. Barfota runt om och bike, säger Daniel Redén.
7 Unforgettable A.Y. (Daniel Wäjersten) känns helt fantastisk och jag kommer med en häst som känns väldigt, väldigt bra. Jag kan inte klaga på något och allt har gått som jag vill efter senast - hon kommer så väl förberedd som man kan göra. Sveriges bästa ston är med nu och vi har en svår uppgift med ett dåligt spår, men det är saker vi inte kan påverka, säger Markus Pihlström.
8 S.G.Empress (Rikard N Skoglund) har bara fått spår sju och åtta det senaste året och det är som att stå 20-30 meter bakom. Hästen håller iallafall prima form och är minst lika bra som senast. Hon kommer gå utrustad exakt som senast, men jag är inte helt säker på att det kommer fungera varje gång. Med klaff på loppet är det klart hon dyker upp där framme, men om hon är etta eller fyra beror på hur loppet körs, säger Roger Walmann.
9 Dats Bella (André Eklundh) är ute i ett lite tufft lopp såklart, men vi hoppas att det kan bli en bra erfarenhet för henne. Hon har fått två tuffa lopp och nu behöver hon gå ett snällare lopp så läget blev bra. Kan man vara fyra-femma är det fina pengar och det känns realistiskt, säger Eric Martinsson.
10 Betting Pacer (Björn Goop) var jätteduktig i USA och hon gör jämna och stabila insatser hela tiden. Hon är hård och har tagit resan bra. Läget gör att det krävs flyt, men hon gör säkert det man förväntar sig av henne igen. Inga ändringar, säger Per Linderoth.
11 Jennifer Sisu (Magnus A Djuse) fick bricka elva och det känns ju inget vidare på förhand. Hon har iallafall fin form och vann enkelt senast med allt otryckt. Finntack yankee, säger Clas-Göran Björkroth.
12 M.T.Tomorrows Hope (Carl Johan Jepson) är allt finare och bättre in på säsongen. Barfota runt om, ryckhuva och sulky, säger Robert Bergh.
Rank och V85-procent
RANK ATG
6 La Yuca 18
1 Daim Brodda 40
2 Gosa Gosing 2
10 Betting Pacer 10
7 Unforgettable A.Y. 15
8 S.G.Empress 4
11 Jennifer Sisu 4
5 Maharasha 2
4 Mimosa to Martini 2
9 Dats Bella 0
12 M.T.Tomorrows Hope 1
3 Solo Traveler 1
V85-2, Monté-SM, 2 140 m, auto
1 Patton (Jonathan Carré) hade nio raka segrar, varav två i monté, när han senast fick nöja sig med andraplatsen bakom Steady Express. Vår häst gick jättebra från ett svårt utgångsläge. Nu är det monté och där har han visat sig vara väldigt duktig. Han kan öppna bra, så jag är nöjd med innerspår bakom bilen. Efter senaste starten har han tränat starkt i sanden. Det blir barfota bak, ett helstängt huvudlag och rycktussar, säger Maria Törnqvist.
2 Self Explosive (Caroline Linder) har kommit tillbaka på ett bra sätt och vann säkert i ett lopp över 1 140 meter senast. Tuffare uppgift nu och får sikta på en slant.
3 Ninepoints Lasse (Anette Uglebjerg) har bra meriter i monté från Frankrike och han har gjort det okej i guld på slutet. Får han en fin resa kan han vara med i striden, säger Jörgen Westholm.
4 Steady Victory (Emilia Leo) är väl förberedd inför starten på lördag då vi har siktat mot det här loppet. Han har fått ett bra spår och formen är bra. Jag tycker han ska ses med bra chans och vi är optimistiska, säger Massimo Vassallo.
5 Youcan’taffordme (Nathalie Blom) vet jag inte varför hon galopperade senast, men normalt så är hon rejäl och fin. Det var några som är för bra nu och vi får föröka tjäna lite hyggliga pengar. Inga ändringar, säger Fredrik Wallin.
6 King Mr Theo (Julia Andersson) var vi nyfikna på att prova över den korta distansen senast. Han sprang så fort han kunde, men hann inte riktigt med så det var väl i kortaste laget. Allt verkar bra efteråt och han är van att resa långt så det är inget som bekommer honom. Det här är ett bra SM och förmodligen ett av de bättre vi sett. Helst ska han gå på innerspår och kan han vara fyra-femma är vi supernöjda. Vi kommer sätta på ett open eye-huvudlag den här gången och tidigare har det alltid varit öppet med en murphy, säger Jesper Hedqvist.
7 Mateo di Quattro (Anna Erixon) provar vi i monté med och han uppförde sig bra i kvalet. Vi var nöjda där, men nu måste han ju sänka fem sekunder då det är jättebra hästar med. Det kommer blir spännande att prova här och han ska tävla barfota runt om nu, säger Peter Untersteiner.
8 Micke Sting (Jennifer Persson) har gjort det bra i monté tidigare och kan mycket väl dyka upp där framme i spetsstriden.
9 Flexible Launcher (Malin Andersson) var lite sämre i senaste starten och vi har haft lite sjuka hästar. Han har pausat, men nu tränar han på fint och känns bra. Det är ett tufft lopp och vi hoppas på lite fina pengar. En framskjuten placering är tufft att begära. Inga ändringar, säger Linda Sedström.
10 Gasparito (Ailin Berg-Almaas) tävlar på en bra nivå varje start. Montélopp passar bra nu och det blir ett mer stängt huvudlag den här starten och barfota runt om, säger Robert Bergh.
11 Custom Chrono (Julia Smedman) möter för tufft motstånd den här gången och han får smyga med och jaga en liten slant.
12 Global Enjoy (Iina Aho) gjorde det okej i den senaste starten där han hamnade lite i ingenmansland. Han måste vara väldigt mycket bättre nu för att duga här och framförallt från det här utgångsläget. Vi ligger lågt. Inga ändringar, säger David Persson.
Rank och V85-procent
RANK ATG
4 Steady Victory 24
1 Patton 57
7 Mateo di Quattro 2
3 Ninepoints Lasse 2
10 Gasparito 5
8 Micke Sting 1
5 Youcan’taffordme 2
9 Flexible Launcher 3
12 Global Enjoy 1
2 Self Explosive 1
11 Custom Chrono 2
6 King Mr Theo 1
V85-3, Ungdoms-SM, 2 640 m, auto
1 Isaac Wynn (Malte Handfast) har gjort bra lopp från ledningen och han tävlar bättre i tät än från 5:e utvändigt. Halvstängt denna start så han inte är så laddad, barfota runt om och sulky, säger Robert Bergh.
2 Wilma Express (Lennon Bergenihl) gick bra senast tycker jag och det känns som det var positionerna som avgjorde. Hade hon suttit längre fram hade hon såklart varit farlig. Allt verkar bra i träningen efteråt och jag körde ett tuffare jobb i tisdags där hon var på hugget. Hon kanske kan ta ledningen och släppa till någon av de bättre och sen brukar hon ha en pollett till slut. Inga ändringar, säger Per-Emil Henriksson.
3 King Light (Isabella Jansson Wiklund) gör det bra och har ett fint läge. Pengar.
4 Hans Palema (Henrik Kihle) är i bra form och vi har siktat hit efter den senaste starten då han står bra inne i loppet. Han är inte supersnabb ut, men förhoppningsvis kommer han ner någonstans i andraspår. Blir det lite tempo brukar han hålla sin fart. Det är en duktig häst som absolut kan vinna om det klaffar lite, säger Hans Crebas.
5 Sky Brigadoon (Simon Riedl) får tufft att räcka hela vägen till seger.
6 Kung Fu Dot Com (Fredrik Plassen) gjorde ett bra lopp senast där han fick en tuff inledning och han försvarade sig fint in till mål. Allt känns bra efteråt och han har tränat på som han ska och allt verkar normalt. Spåret kunde varit bättre, men även sämre och jag tycker han är en av dem som ska kämpa om det. Inga ändringar, säger Kim Pedersen.
7 Paul McCartney (Wilma Karlsson) är lite seg, men det får vi leva med och jag höll på att klanta till det i sista sväng senast, men han vann ändå till slut så det blev bra. Han gick ett lätt jobb under onsdagen och det skötte han hyggligt tycker jag. Kör man defensivt spelar nog inte distansen någon roll, men han har inte tålt offensivt upplägg på distansen tidigare och vi får se hur många han kan ta till slut, säger Olof Thorson.
8 PackedwithsassTrot (Noah Selin) tände till hos William som gjorde det jättebra med henne. Hon har känts bra i träningen nu, men vi har inte kört något vassare. Hon är klasser bättre i ledningen och det blev ett tråkigt spår, men han får ladda på rejält och så får vi se vart hon hamnar. Inga ändringar, säger Mikael Selin.
9 Occam’s Razor (Tom Johansson) duger bra i klassen och måste räknas tidigt.
10 Jaguar Ima (Emelie Pettersson) gjorde ett bra lopp senast. Tyvärr tappade han många längder mitt i loppet när han krokade ihop med en konkurrent, men avslutningen var riktigt bra. Lång distans är till fördel och hästen är stark så blir det bara tempo hoppas jag att han fäller många. Barfota runt om, amerikansk vagn och blinkers på nytt, säger Oskar Kylin Blom.
11 Pernod Boko (Tilde Eriksson) var förvånansvärt blek senast, men han sög luft då han småsket hela loppet. Vi har inte märkt något fel efteråt och kapacitet finns för att vara med där framme. Distansen är säkert en fördel för honom. Inga ändringar, säger Roger Walmann.
12 Emon Face (Max Säker Lysell) är i toppform och han känns kanonfin, men han fick ett väldigt tråkigt läge. Distansen underlättar lite för att komma in i matchen och jag tycker vi har en bra kusk. Inga ändringar, säger Dante Kolgjini.
Rank och V85-procent
RANK ATG
1 Isaac Wynn 13
6 Kung Fu Dot Com 43
4 Hans Palema 7
9 Occam’s Razor 15
12 Emon Face 4
11 Pernod Boko 2
10 Jaguar Ima 5
8 PackedwithsassTrot 3
2 Wilma Express 1
3 King Light 2
7 Paul McCartney 3
5 Sky Brigadoon 1
V85-4, 2 140 m, volt
1 Pace Marke (Örjan Kihlström) gör det bra och jag tycker han är bäst när han får smyga med och spurta till slut, så det är ett bra läge. Det kan vara en liten platschans. Inga ändringar, säger Mikael Selin.
2 Luther King (Stefan Persson) var femma i danska derbyt senast. Platsbud.
3 Assar Wibb (Hans Crebas) är behandlad efter senast. Vi rycker alla järnskor till barfota runt om och så ryckte jag huvan i måndags som gav bra effekt så det är två roliga ändringar. Han öppnar bra i volten och skulle vi hitta till tät är det en rolig outsider även om tilläggshästarna kanske är för bra, säger Hans Crebas.
4 Wiener Sängerknabe (Conrad Lugauer) har varit ifrån och behöver loppet. Det var synd med spåret. Barfota fram första gången, säger Hanna Lähdekorpi.
2 160 meter
5 Parameter (Victor Rosleff) gjorde ungefär det vi hade förväntat oss senast och kanske även lite bättre. Han känns lite mer skärpt och spänstig efteråt. Det blev ett bra smygläge, men vi ligger lågt och ser hur mycket han gått framåt, säger Ola Karlsson.
6 True Lies (Ole Johan Östre) fick spår två och det är ju inte jättebra, men han brukar ta trav och jag är jättenöjd med formen. Det krävs lite tur och isåfall kan han hugga om det, säger Ulf Stenströmer.
7 Jayden de Joudes (Carl Johan Jepson) gjorde en bra tävlingscomeback. Barfota runt om denna gång och mer stängt huvudlag, säger Robert Bergh.
8 Digital Brodde (Johan Untersteiner) har inte vunnit sedan årsdebuten, men vi tycker han gjort bra lopp och att han snart borde vinna. Det här såg ut som ett väldigt jämnt lopp. Han verkar väldigt förnuftig så starten ska gå bra, säger Peter Untersteiner.
9 Made by Love (André Eklundh) får sikta på lite pengar i första hand.
10 Sir Hans (Fredrik Plassen) kollades upp efter senaste starten och har blivit lite behandlad. Han tränar bra och kommer han iväg så ska han inte vara helt borta faktiskt. Det är första gången på voltstart och det ska man ha med sig, men normalt tycker jag det är en stabil häst. Jag har lite feeling för honom. Inga ändringar, säger Kim Pedersen.
11 Keepthesugarcoming (Larson Mifsud) har en tuff uppgift och känns inte het.
12 Dencos T.D. (Magnus A Djuse) gick 1.14,2 senast och det blev som ett banjobb för honom. Han hade inte startat på ett tag och nu med två veckor mellan loppen kommer han vara i bra skick nu på lördag. Med tanke på spåret hoppas jag på en placering, men det är inte omöjligt att han kan spurta bra till slut om det löser sig och Magnus är ju väldigt skicklig. Skor bak och Custom FCS, säger Peter Grundmann.
13 Assar Rapid (Björn Goop) fick ett bakspår på tillägg vilket inte var det som vi önskade. Han är iallafall jättefint i ordning och jag hoppas Björn hittar runt på något vis, säger Ulf Stenströmer.
14 Omari Boko (Kevin Oscarsson) känns som han ska hemma i träningen. Han kommer nog göra en liknande insats igen, men det är ju svårt med bakspår på tillägg så vi får lita till turen, säger Kevin Oscarsson.
15 Everglow (Rikard N Skoglund) har tuffa förutsättningar och behöver mycket tur.
Rank och V85-procent
RANK ATG
8 Digital Brodde 19
7 Jayden de Joudes 41
13 Assar Rapid 7
2 Luther King 11
10 Sir Hans 2
5 Parameter 1
3 Assar Wibb 3
6 True Lies 2
14 Omari Boko 3
4 Wiener Sängerknabe 2
1 Pace Marke 3
12 Dencos T.D. 2
9 Made by Love 1
15 Everglow 1
11 Keepthesugarcoming 0
Här ryggar du V85-systemet:
► ANNONS: V85 på lördag. Här kan du haka på exklusiva Intervju-systemet. Spelstopp 15.00. [Extern länk]
V85-5, Amatör-SM, 2 140 m, auto
1 No Moore Z.A.R. (Arne Ramberg) är snabb ut bakom bilen och jag håller honom som den knappa spetsfavoriten. Han borde vara med där framme och garderar man loppet kan det vara ett roligt skrällstreck.
2 Global Federation (Jonathan Carré) var lite seg i senaste starten, men han hade mer vikt för bakvarv då och kommer gå lättare fram än tidigare starter. Halvstängt, barfota bak och sulky, säger Robert Bergh.
3 My D.X.One (Emma Smedeby) har gjort det bra och nu är han anmäld barfota runt om. En av flera med platschans.
4 Global Good Luck (Patrick Hedqvist) är segervan och från ett bra utgångsläge kommer hon öppna bra bakom bilen. Kommer vara med och slåss om segern och på en garderad kupong är hon given att plocka med.
5 Tvingens Calippo (Håkan B Johansson) har gjort det väldigt bra och verkligen utvecklats med loppen som han fått. Han fick en koll efter senaste starten där vi kollade igenom ben och muskler, men allt var jättefint så det var skönt. Han har bara fått träna på här hemma och så gick han ett banjobb på Tingsryd förra onsdagen. Han är väldigt lat och ingen häst som tar i så mycket i träningen och det var ett normalt intryck. Jag tycker han ska vara med och slåss om det och vi har en bra kusk som är rutinerad. Han kan tävla från alla positioner så vi behöver inte låsa oss vid någon taktik utan Håkan får läsa på och bestämma hur han vill köra. Inga ändringar, säger Emma Holmquist.
6 Lugnets Ametrin (Magnus Nilsson) var bra senast. Han har tränat på som han brukar efter det och allt känns normalt. Han borde gå framåt med loppen tycker jag. Det är nog omständigheterna som avgör den här gången och det är ju 12 ekipage som vill vinna. Alla av oss är ju inte med i dessa sammanhang dagligen heller, men jag hoppas på en bra prestation och att han är med där framme om allt löser sig. Det blir inga ändringar, säger Magnus Nilsson.
7 Humble Malt (Mercedes Balogh) var det jätteroligt att han vann senast. Vi har bara tränat på efteråt och han känns jättefin. Han är stark och rejäl, men vi får se om det räcker till och vi hade gärna haft ett bättre spår då han inte är så snabb ut. Inga ändringar, säger Torbjörn Maltesson.
8 Wing Profile (Hans Bergh) har gått bra i alla lopp och senat blev hon hängandes och spurtade bra, så prestationen var minst lika bra som tidigare. Hon kommer prestera bra igen och kanske ännu lite bättre, men läget drar ner möjligheterna. Amerikansk vagn, säger Markus Pihlström.
9 Boba Fett (Jill Ivarsson) gör det bra och han vann senast på ett bra sätt mot enklare motstånd. Han kändes fantastisk fin i måndagens träning och vi har ett ess i rockärmen med rycktussar som vi kommer prova på torsdag. Fungerar det vore det en enorm effekt på honom och isåfall är det en skrällvarning, men finns det minsta risk att det inte skulle fungera så kör vi ju inte med det, säger Markus Pihlström.
10 Urban Cowboy (Paavo Koivurova) STARTAR EJ
11 Grasshopper R.L. (Niclas Benzon) har ett svårt läge, men han gynnas av strykningen och klaffar det under vägen kan han mycket väl vara med i platsstriden.
12 Al’s Demonic Doll (Oscar Ginman) är även han gynnad av strykningen, men att han ska runda samtliga känns ändå lite långsökt på förhand. Får sikta på lite pengar.
Rank och V85-procent
RANK ATG
5 Tvingens Calippo 22
4 Global Good Luck 44
2 Global Federation 15
9 Boba Fett 3
1 No Moore Z.A.R. 2
3 My D.X.One 2
8 Wing Profile 4
11 Grasshopper R.L. 2
6 Lugnets Ametrin 3
7 Humble Malt 1
12 Al’s Demonic Doll 1
V85-6, Lärlings-SM, 2 140 m, auto
1 Blixt Lane (Jonas M Oscarsson) var positiv senast och allt tyder på att han är på väg uppåt. Han gick en 12-tid full väg i volt senast och det var fin stil över linjen. Han kan bli farlig från rygg på ledaren här. Inga ändringar, säger Peter Untersteiner.
2 Mellby Mowgli (Oskar Florhed) sitter bra till direkt och ses med högst segerchans.
3 J.C. (Ludwig Wickman) var jättebra senast på nytt rekord och trots att han satt långt bak spurtade han bra. Han travade lite sämre än vanligt och är åtgärdad efter den starten vilket är första gången som det behövts i min regi. Vi hoppas det ska hjälpa och han känns formstark i träningen. Det blev ett bra läge mot tufft motstånd och det kan ju bli kört lite hur som helst i dessa lopp. Jag tror han gör en bra insats och förhoppningsvis tar en bra peng, men det känns väl som några är lite för tuffa. Det blir inga ändringar, säger Thomas Dalborg.
4 I.D.Got a Colt (Linda Sedström) var fin i årsdebuten med sparat i mål. Är förbättrad i träning efter loppet. Barfota bak och sulky, säger Robert Bergh.
5 Simon Palema (Julian Cordeau) går från klarhet till klarhet och vi har nog inte sett botten i honom ännu. Han var okörd senast och är riktigt bra den här hästen. Vi har siktat hit med honom efter det senaste loppet och efter detta blir det semifinal i Breeders’ Crown. Han brukar öppna bra mitt bakom bilen och det är min bästa segerchans på lördag. Julian har vunnit med honom tidigare så han känner honom väl. Det blir helstängt huvudlag istället för open-eye och rycktussar istället för ryckhuva samt amerikansk vagn, säger Hans Crebas.
6 Joker Ima (Henrik Kihle) gör bra lopp och kommer tjäna fina pengar på nytt.
7 Ebbot Rice (Linus Lönn) var väldigt bra senast och han håller fortsatt fin form. Det är ett väldigt öppet lopp och han fick spår långt ut, men han är väldigt snabb från start och vi får prova en bit, säger Stefan Arvidsson.
8 Drag Racing (Fredrik Plassen) satt med rubbet kvar senast och jag hade sagt till Rikard att hon var i ordning och att han skulle köra, men han satt kvar i fjärde invändigt. Hennes styrka är inte att hon är så snabb på kort speed utan att hon är ganska oöm, men hon var iallafall bra. Tyvärr blev det spår åtta nu och vi får försöka hitta ner någonstans. Han för köra på lite utan att trycka gasen helt i botten och se vad som händer. Jag gör inte så mycket med henne mellan loppen då hon är lite halvtokig, men hon gör sitt jobb och känns bra, säger Jan Hellstedt.
9 Fly Express (Dante Kolgjini) gör det bra för det mesta. Han blev väldigt pigg i spets senast efter att Christoffer tryckte av honom och han la bort på tok för mycket krafter på det. Annars var vi nöjda med prestationen och det känns som han ska behålla formen. Inga ändringar, säger Malte Handfast.
10 Mansa Musa Mearas (Simon Helm) är bättre än raden på slutet. Platsbud.
11 L’Amiral S.J.S. (Bernardo Grasso) har gjort det bra den senaste tiden och han håller bra form, men tyvärr fick han ett dåligt utgångsläge, säger Tyler Mifsud.
12 Epicure D.E. (Tyler Mifsud) tränar bättre än vad han har tävlat i senaste starterna. Det ser inte ut så på resultaten, men han har inte tränat så här bra tidigare som han gör nu. Vi hade planerat att köra barfota runt om den här gången, men vi får se hur det blir nu när vi tyvärr fick ett dåligt utgångsläge, säger Tyler Mifsud.
Rank och V85-procent
RANK ATG
2 Mellby Mowgli 35
5 Simon Palema 25
1 Blixt Lane 6
7 Ebbot Rice 4
4 I.D.Got a Colt 8
9 Fly Express 5
6 Joker Ima 3
10 Mansa Musa Mearas 1
3 J.C. 3
8 Drag Racing 1
12 Epicure D.E. 5
11 L’Amiral S.J.S. 3
V85-7, Stolopp, 2 140 m, volt
1 R.K.Augusta (Linda Sedström) var jättebra senast, men sedan blev hon tyvärr förkyld och fick pausa. Hon har tränat på rejält nu och känns fin, men det är svårt att säga vart formen är. Det blev ett passande läge, säger Linda Sedström.
2 Monnier Mearas (André Eklundh) tillhör de bättre på startvolten och streckas tidigt.
3 Miss Magdalena (Björn Goop) gick bra i lördags tycker jag efter ett fint lopp och hon spurtade bra. Med tanke på att hon fick ett fint lopp så går det nog bra med start vecka-vecka. Inga ändringar, säger Per Linderoth.
4 Pelshin Boko (Conrad Lugauer) var mycket bra senast med mycket sparat. Spåret är lite svårare, men kliver hon iväg är hon med och krigar, säger Massimo Vassallo.
5 Cornelia Palema (Hans Crebas) är i jättebra form och gjorde sitt bästa lopp senast. Spåret var sådär och det kanske inte blir någon kanonstart. På start är nog ingen mycket bättre än henne och hon är en outsider. Barfota fram, säger Hans Crebas.
6 Run Rhapsody Run (Thomas Uhrberg) galopperade nog bort segern senast, men kusken tog på sig galoppen då han var på henne i ett känsligt läge och vi ser det som ett olycksfall i arbetet. Hon har varit fin efteråt i träningen. Hon var lite osäker från start senast, men hon har normalt fungerat bra i voltstart. Inga ändringar, säger Lova Levin.
7 C’est Ma Course (Lucas H Vikström) gjorde ett bra lopp senast och satt fast över mål. Formen är på topp och läget bra då hon är snabb från start. Kusken får försöka köra snyggt igen så kan hon nog ta en bra peng, säger Oskar Kylin Blom.
8 Janica Zet (Anders Svanstedt) behöver en del tur för att segerstrida härifrån.
9 Sainz Zon (Magnus A Djuse) gör det okej när hon går ner lite i klass, men nu går hon istället upp i klass. Vi smyger med och tar det som bjuds. Hon behöver en resa långt fram på innerspår för att få en så pass stor del som möjligt, säger David Persson.
10 Piccadilly Pellini (Mats E Djuse) gör starka lopp. Barfota runt om, mer stängt huvudlag och sulky, säger Robert Bergh.
2 160 meter
11 Grace Vendil (Oskar Kylin Blom) gjorde ett riktigt bra lopp senast och vann på fint vis utvändigt om ledaren. Innerspår på tillägg är bra då hon kan vara lite osäker i volten och det viktigaste är felfri avgång. Hon är både stark och snabb och har fått mycket hårdhet under året så jag tycker att hon ska räknas tidigt, säger Oskar Kylin Blom.
12 Just for Show (Carl Johan Jepson) är bra för den här typen av lopp och är i striden.
13 Merlene Boko (Jonas M Oscarsson) var inte bra senast, men vi hittar inga fel och hon har tränat som hon ska efteråt. Hon har nog ändå lite chans nu då det är överkomligt motstånd och voltstart passar fint. Planen är barfota runt om, säger Axel Gustavsson.
14 Can’t be Ruled (Felicia Molin) var bra senast och hon gick hela vägen in i mål och vi var nöjda. Det känns bra i träningen och vi hoppas på lite körning som skulle gynna oss. Det blir norskt huvudlag nu när det är voltstart, säger Jimmy Dahlman.
15 Halina S.H. (Stefan Persson) har varit fin i de två senaste loppen. Svårt läge igen och är missgynnad om det blir omstarter och strul. Inga ändringar, säger Hanna Lähdekorpi.
Rank och V85-procent
RANK ATG
6 Run Rhapsody Run 5
3 Miss Magdalena 14
2 Monnier Mearas 38
4 Pelshin Boko 6
12 Just for Show 19
15 Halina S.H. 4
13 Merlene Boko 1
10 Piccadilly Pellini 4
1 R.K.Augusta 3
11 Grace Vendil 1
9 Sainz Zon 1
8 Janica Zet 1
5 Cornelia Pelama 2
7 C’est Ma Course 1
14 Can’t be Ruled 1
V85-8, Svenskt Mästerskap, 2 640 m, auto
1 Boscha Diablo (Johan Untersteiner) var läcker senast där han verkligen föll med flaggan i topp. Allt ser bra ut efteråt och det kan bli ett fint lopp. Distansen är inga problem. Inga ändringar, säger Peter Untersteiner.
2 Kentucky River (Magnus A Djuse) avslutade jättebra bakom Epic senast i Sundsvall och han är verkligen en riktig hedershäst som aldrig gör oss besvikna. Han har tränat på som vanligt efter det och läget blev perfekt och distansen gillar han. Barfota runt om och bike, säger Daniel Redén.
3 Call Me Gleipner (Rikard N Skoglund) har utvecklats fint och växt in i gulddivisionen och nu vunnit två lopp där. Jag tycker det är dags att spänna bågen lite med honom och låta honom få känna på hetluften och jag tror inte de andra springer ifrån honom. Han tränade bra i måndags och Rikard har kommit bra överens med honom så jag hoppas på en bra placering. Barfota runt om och bike, säger Daniel Redén.
4 Ready Star (Mats E Djuse) håller kanonform. Det blir första gången mot eliten vilket blir spännande och jag tror absolut han kan vara bland de tre, säger Jörgen Westholm.
5 Orosei Boko (Carl Johan Jepson) har gjort jättefina lopp och utvecklats mycket fint i år då han gör jämna och fina prestationer hela tiden. Nu är det väl mer ett lopp för att vara med och lära lite så jag kan väl inte säga att vi tror på chans, men han gör det som sagt bra varje gång och kan säkert vara med och slåss om pengar. Är han riktigt bra får man vara nöjda om han är trea-femma då det var bra motstånd, säger Malte Handfast.
6 Epic Kronos (Örjan Kihlström) har varit otroligt fin vid segrarna i stora lopp på slutet och jag kan inte vara mer nöjd med honom än vad jag är för dagen. Jag körde honom i måndags och allt flöt på fint och han är lika stark som tidigare och distansen talar ju till hans fördel. Han är även snabb ut från start och läget är okey och han bör sitta i den främre träffen tidigt. Det blir troligtvis barfota runt om igen och en bike, säger Daniel Redén.
7 High on Pepper (Eirik Höitomt) var inte som allra bäst senast och han har åtgärdats efter det. Nu känns han fin hemma i träning. Han möter tufft motstånd och har fått ett svårt läge, men med lite flyt under loppet ska han kunna vara långt framme. Distansen passar bra och hans kapacitet räcker i dessa lopp, det har han visat många gånger. Inga ändringar, säger Katja Melkko.
8 Barack Face (Adrian Kolgjini) gjorde en kanoninsats senast och borde vara ännu bättre nu på lördag. Läget drar såklart ner möjligheterna, men distansen passar honom bra. Håller fötterna för barfota så är det samma utrustning, säger Dante Kolgjini.
9 H.C.’s Crazy Horse (Daniel Wäjersten) har fått ett bra läge med en bra startrygg och härifrån kan han få ett fint lopp på innerspår.
10 A Fair Day (Oscar Ginman) känns lite bortlottad den här gången och det blir tufft att räcka till seger från bakspåret.
11 Macahan (Dwight Pieters) var senast ute i Åby Stora Pris. Tyvärr gick det inte lika bra som förra året, dels var det ett tufft race och dels var han inte helt kurant för dagen. Nu har han återhämtat sig och känns fin här hemma. Spår elva är inte så kul, men det är lång distans och det bör vara gynnsamt. Barfota runt om, norskt huvudlag, ryckhuva och UFO-vagn, säger Maria Törnqvist.
12 Fighter Kronos (Björn Goop) behöver mycket tur för att komma in i loppet. Nja.
Rank och V85-procent
RANK ATG
6 Epic Kronos 60
2 Kentucky River 11
8 Barack Face 5
4 Ready Star 2
1 Boscha Diablo 2
11 Macahan 8
10 A Fair Day 4
7 High on Pepper 2
3 Call Me Gleipner 1
9 H.C.’s Crazy Horse 1