Visa ett inlägg
Gammal 2011-01-03, 22:43   #12
1nce

1nces avatar

Reg.datum: jul 2010
Sharp$: 1878

Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

Första analysen...

Melvin Guillard vs. Evan Dunham

Börjar med Guillard. Tycker han ser bättre och bättre ut för varje match som går och han har tonvis med rutin trots att han bara är 27 år. Han är med Greg Jackson's camp sen sina tre senaste matcher och jag tycker man kan se en klar förbättring i hans defensiva brottning och gameplan.

Han är atletisk som ingen annan och explosiv som tusan. Han har en bra brottarbakgrund och har varit Lousiana state wrestling champ 2002. Han brukar föredra att stå och använder sin brottning för att undvika nedtagningar, de gånger han blir nedtagen brukar han ganska lätt kunna ta sig upp då ingen tycks ha styrkan att hålla honom nere. Hans standup är riktigt bra och allt han gör är med bad intensions, mixar det bra med knän, slag och sparkar och rör sig in/ut och i sidled vilket gör honom svår att träffa eller få tag i. Guillard är ständigt aktiv på fötterna och har bra head movement och han brukar hålla ett högt tempo och har grym kondis för att vara så muskulös. Att ta ner honom med ett brottar shot från distans kan vara ödesdigert då han ofta lyckas tajma ett knä så ett bättre alternativ är att clincha och gå på en legtrip.

Svagheter som jag har sett är att han är mottaglig för legkicks, speciellt från ortodox-stance motståndare eftersom han ofta cirklar åt vänster. Detta är ett ypperligt sätt att sakta ner honom och ta bort explosiviteten, Stephens utnyttjade detta väldigt bra mot Guillard. Han är långt ifrån omöjlig att ta ner eftersom han ofta lägger så mycket krut i sina kombinationer men det krävs ändå en hyfsad brottare för att tajma nedtagningen innan Guillard studsar utom räckhåll. Mot buren däremot så är han väldigt svår att ta ner och i så fall är en legtrip nästan det ända sättet.

Dunham, 29 årig southpaw som tränar med Extreme Couture. Precis som Guillard så tycker jag att han blir bättre för varje match som går och efter att ha kollat hans fem senaste så ser jag redan ett antal förbättringar i hans tidigare brister.

Hans styrka är utan tvekan BJJ'n (svartbälte) och favoritteknikerna är giljotinen och rear naked choken vilka han bemästrar riktigt bra. Han gillar att ta ryggen och låsa fast motståndarna med kroppstriangel för att sen jobba in en RNC. Hans stående game är klart kompetent men långt ifrån toppklass och eftersom han inte har mött bra strikers så är det lite svårt att exakt bedöma klassen men det iaf inte Guillard-klass. Hans nedtagningar är hyfsat bra, både när han skjuter in och legtrips från clinch. Dunhams takedown defense är jäkligt bra vilket man såg i matchen mot Sherk trots att han blev nedtagen några ggr men vem blir inte det av Sherk och i princip varje gång lyckades han låsa giljotinen på Sherk. Hans fotarbete är helt ok men hans headmovement är nästan obefintligt vilket gör att även dåliga strikers får utdelning mot honom. Han använder inte sparkar speciellt mycket med undantag för Sherk matchen vilket iofs inte är så förvånande med tanke på reachövertaget han hade.

Svagheter jag har hittat är att han är väldigt öppen för loopande högerkrokar, detta eftersom han är southpaw med dålig headmovement och dessutom har en dålig vana att cirkla åt vänster rakt in i kraften. Pga detta var han riktigt illa ute mot Efrain Escudero som nästintill lyckades knocka honom.

Mitt odds:
Melvin Guillard vs. Evan Dunham 1.92 2.08
Gå tiden ut vs. Ej tiden ut 2.77 1.56

Motivering:
Jag vet att jag förmodligen sticker ut hakan ordentligt när jag hävdar att Guillard ska vara favorit mot Dunham men jag står för det. Chansen är stor att bookies delar ut årets första julklapp när oddsen släpps, jag räknar med att Dunham kommer ut @~1.65 och förmodligen kommer spelas hårt av public.

Dunham har inte strikingskills nog för att hänga med Guillard på fötterna, sen har han såna uppenbara defensiva luckor som spelar rakt i famnen på Guillard. Dunham måste ta ner Guillard annars är jag inte säker på att han ens överlever rond 1. Inte alls omöjligt att Dunham lyckas med nån nedtagning men han kommer ha svårt att hålla Guillard nere och eftersom Guillard knappast kommer gå på nedtagning så får Dunham inte nåra gratislägen för sin giljotin.

Som jag ser det kan Guillard vinna på KO/TKO eller decision och Dunham på submission eller decision(dock ej troligt imo). Dunham vann ju på decision över Tyson Griffin genom att ha hans rygg mer eller mindre hela matchen men om han skulle ta ryggen på Guillard på det viset så tror jag han lyckas subba honom till slut, därav varför jag inte tror att Dunham vinner på decision.

Båda har tåliga hakor och ingen av dem har blivit knockad tidigare men Guillards haka är strået vassare då han kunde ta hårda smällar från Jeremy Stephens medans Dunham höll på att somna när Escudero connectade.

Troligaste utgången som jag ser det är Guillard by KO/TKO, följt av Dunham by submission och i tredje hand Guillard by decision.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
James-j (+10), Moffegrev (+5)
1nce är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat