Jag snor ett koncept som jag har sett på andra spelforum. I denna speldagbok tänker jag endast lira kryss.
Resonemanget lyder enligt följande: Spelbolagen vill givetvis maximera sina vinster - men de vill också begränsa sina förluster. Vad det innebär i praktiken är att spelbolaget kommer att försöka balansera sina böcker så att de gör en vinst oavsett utfall i en given match. Om väldigt få väljer att lägga spel på X i en 1-X-2 match kommer spelbolaget därför att erbjuda ett högre odds på kryss för att locka spelare att lägga sina pengar på det oavgjorda resultatet och därmed skapa balans i bolagets egna böcker.
Min tes är att kryss är det streck som spelas minst ofta i relation till sannolikheten att det inträffar. Därav blir spelvärdet i kryssen högre än spelvärdet i en etta eller tvåa i en genomsnittlig match. Average Joe som inte spelar mer än som krydda i tv-matchen kommer nästan aldrig att lägga ett spel på kryss. De lite mer seriösa tenderar ofta leta vinnare i stället för att analysera sannolikheten av samtliga utfall. Riktigt vassa cappers analyserar givetvis utfallet av samtliga utfall - men min tes är alltså att en majoritet av de spel som läggs läggs på ettor/tvåor och att krysset därför generellt sett erbjuder ett bättre spelvärde.
Med det sagt; det är självfallet fortfarande så att grundprincipen om att man fortfarande måste värdera oddset i en enskild match i relation till sannolikheten för utfallet som är den styrande principen.
Jag kommer inte att lägga ut några analyser eller ens betrakta dessa spel som rekar i ordets riktiga bemärkelse. Det här gör jag mer för att testa om min teori stämmer eller ej. Jag kommer att lira en unit per spel och bokföra spelen i mitt spreadsheet.
Spelen under dag ett:
Stoke-Bolton (3,41 Pinnacle)
West Brom-Blackpool (4,21 Pinnacle)
Djurgården-Modo (4,40 Betsson)
Mitt spreadsheet finner ni här:
https://www.sharps.se/spreadsheet/5150
Önska mig lycka till!