Sharps.se - Sveriges bästa sportsbettingforum med rekar, spelförslag och bettingtips

Sharps.se - Sveriges bästa sportsbettingforum med rekar, spelförslag och bettingtips (https://www.sharps.se/forums/)
-   Medlemsrekar (https://www.sharps.se/forums/medlemsrekar/)
-   -   REK 2018-03-15 11:00 Kaisa Makarainen (IBU World Cup) (https://www.sharps.se/forums/medlemsrekar/31708-2018-03-15-11-00-kaisa-makarainen-ibu-world-cup/)

AmaerildeRimfrost 2018-03-14 13:57

2018-03-15 11:00 Kaisa Makarainen (IBU World Cup)
 
2018-03-15 11:00IBU World CupKaisa Makarainen 1 VINNARE 8 2.000

Kaisa Makarainen vinnare totala världscupen @ 2.00 (Marathonbet), insats: 8 units (runt 4%)

Då jag fortfarande väntar på att jag ska aktiveras för att kunna lägga mina rekar som expertrekar så får de ligga bland medlemsrekarna tills vidare. Men kvalitén tummar jag likväl inte på då det är en expertrek som bara ligger "fel".

De som följer skidskyttet eller har varit inne i forumdelen för övriga sporter borde ha sett att jag redan igår lade upp rätt mycket information om hur läget ser ut inför slutspurten nu när fem världscuptävlingar återstår i skidskyttet. Och för er andra så kommer här en länk som ni kan ta del av för att få en djupare analys av läget och på det sättet lättare kan hänga med i den här reken.

https://www.sharps.se/forums/563104-post2.html

Som jag tidigare nämnt så står det mellan fyra åkare - även om det tydligen går att spela Dorothea Wierer till så lågt som 10.00 alternativt 16.00, men glöm henne. Jag ser det som obefintligt att hon ska kunna ha med slutstriden att göra. Lägg hellre slantarna på något annat.

Jag går snabbt igenom läget nedifrån av de jag tror på men som har minst sannolikhet att vinna. Därefter kommer en kortare motivering av spelet - medan ni har den djupgående analysen i länken ovan.


Darya Domracheva @ 16.00 - Hon är inte helt chanslös men jag tycker det är så mycket om och men som ska till att 16.00 i odds inte motiverar till spel. Tror vi ska upp mot 40.00 för att det ska bli intressant faktiskt. Dock är det svårbedömt och det är inte omöjligt att gränsen ska gå redan vid 16.00 i odds. Är det 2.5% chans eller "höga" 6.25%?

Hon har 139 poäng att plocka in ( i realiteten snarare 97p) på ledaren Kaisa Makarainen. Bara det är en tuff uppgift men inte omöjlig så klart. Men att sen Laura Dahlmeier och Anastasiya Kuzmina också ska totalbomma i de återstående fem deltävlingarna är inte troligt. Och som jag redan nämnt så landar Domracheva på knappa 800p om hon avslutar på bästa tänkbara sätt. Och då borde hon ha både finskan samt slovakiskan framför sig ifall de avslutar som förväntat - och Makarainen har även råd med ett katastrofresultat om övrigt blir som förväntat.

Långsökt och jag avråder från spel, då för mycket måste inträffa på annat håll också, samt har hon inte råd med en enda dålig tävling av de som återstår.


Anastasiya Kuzmina @ 3.65 - Ligger tvåa med 53p upp till finskan men i realiteten är det bara 16 poäng. Då Kuzmina också är en åkare som presterat bäst vad gäller topplaceringar (fyra vinster i sprint och jaktstart) så borde det vara toppchans egentligen. Men hon har inte råd med några riktiga kalkonlopp alternativt att missa en tävling. Men då hon inte alltid presterar på topp så tror jag det är långsökt att hon från förra helgen till nästa som avgörs i Oslo (Holmenkollen) ska hitta superform igen. Det har förvisso hänt förut men skidåkningen låg i paritet med övriga kandidater och det blev totalt 10 bom på 30 försök i Kontiolahti.

Jag anser att det är för många deltävlingar kvar för att ge henne så höga chanser som bättre än 28% som behövs för att oddset ska kännas bra. Både Makarainen och Dahlmeier är stabilare och presterar klart bättre över längre perioder. Hon kan dock nå närmare 850p om hon avslutar med en knallform och levererar på topp och då vinner hon nog. Men jag anser att det gör hon max 15-20%, men hon kan vinna på fler sätt men det räcker likväl inte för att totalen ska nå närmare eller bättre än 30%. Det förväntade ligger runt 800 poäng och med något sämre resultat kan de nå så lågt som 770 poäng.

Det är inte omöjligt att hon står överst men jag finner inte spelet intressant för fem öre, men gör ni andra värderingar än mig så klandrar jag er inte.


Laura Dahlmeier @ 4.35 - Är den av de i toppen som missat flest tävlingar, hela fyra stycken. Bara Domracheva som missat fler (fem) men hon är avsågad pga detta. Tyskan är faktiskt hon som jag rankar tvåa och har bäst chans att utmana till sist trots att hon missat fyra tävlingar och alltså i realiteten har två nollor där Makarainen tagit poäng. Avståndet upp är 100 poäng men i realiteten (eftersom två sämsta resultaten stryks) är det "endast" 58p som ska plockas in. Normalt hade det räckt att Makarainen missar en tävling och Dahlmeier vinner men då får likväl finskan 27p pga systemet som jag nämnt ovan och likväl behåller sin ledning.

Dahlmeier är den som presterat på topp i nästan samtliga tävlingar, endast Domracheva är jämnare. Det skiljer ungefär en sjätteplats (38p) mellan dessa två åkare i poäng och det är just under snittet, dvs är den tävlingen som Domracheva missade.

Kan då en ynka tävling göra så mycket för att jag ska ranka Dahlmeier tvåa och Domracheva fyra (med nästan ingen chans att vinna)? Ja faktiskt och det baserar jag på förra säsongen bland annat. Lyssna här nu? 1-4-2-1-1-4-7-2-2-3-4-1-2-2-1-1-1-1-1-2-1-31-9-9. Det är hennes placeringar i världscupen (och VM) förra året. De tre sista (och sämsta) placeringarna kom faktiskt i Oslo men det var nog inte banorna i sig utan andra omständigheter bakom. Avslutar hon på topp så når hon ungefär 826 poäng vilket inte är en omöjlighet och det är faktiskt mer än vad de andra åkarna förväntas ta i normalfallet. Så här ser jag en potentiell vinnare. Borde hon då inte vara det bästa spelet med tanke på oddset 4.35? Det är inte omöjligt och jag låter dörren vara helt öppen för de som vill testa slanten här istället.

Jag råder även de som inte går fullt ut att gardera upp med en insats som motsvarar att vi inte går med förlust utan jämnt upp ifall nu Dahlmeier vinner. Själv går jag fullt ut på ett enda bet här dock.


Kaisa Makarainen @2.00 - Det var nästan så jag tyckte 1.57 som Nordicbet erbjöd hade värde men vi hejdar oss lite där.

Makarainen har fördelen att hon leder rätt stort även om det i realiteten är lite mindre då de två sämsta resultaten kommer strykas. Fördelen med finskan är att hon faktiskt har råd med en fiaskotävling eller att missa en tävling då det resultatet då inte kommer räknas med, hon garderar då upp 27p samt i nödfall (vid två fail) även 15p. Ja, detta sämsta tänkbara scenario kommer ju då leda till hennes fall möjligen. Men hon är stabil och kommer ta några topplaceringar blandat med topp 10. Jag tror det räcker för att ta hem den totala världscupen då de andra måste leverera tävling efter tävling och inte ens då kommer det räcka för t ex Domracheva.

Faran med finskan är snarare att hon tar inte tillräckligt ofta segrar, men tredjeplatser och femteplatser räddar nog tillräckligt med poäng så länge övriga delar på vinsterna. Så om inget oförutsett inträffar står Makarainen högst upp närmare 60% av gångerna med ett utgångsläge som detta.


Skyttestatistik 2017/2018 - (liggande/stående) - Snabbhet i spåret (1-5)

Kaisa Makarainen - (85%/83%) - 4
Laura Dahlmeier - (88%/92%) - 3
Anastasiya Kuzmina - (79%/82%) - 4
Darya Domracheva - (92%/79%) - 5

Det feta är min lite subjektiva bedömning!


Avslutningsvis kommer här min förmodade sluttabell.

1. Kaisa Makarainen - 819 poäng (54%)
2. Laura Dahlmeier - 801 poäng (24%)
3. Anastasiya Kuzmina - 799 poäng (19%)
4. Darya Domracheva - 771 poäng (3%)
5. Dorothea Wierer - 738 poäng (0%)

Poängmässigt tror jag det blir jämnt och då ser det konstigt ut när procentsatserna för att de ska vinna har så stor skillnad mellan sig. Men som jag sagt ovan så baserar jag Dahlmeiers poäng på en grymt stark avslutning, medan Makarainen faktiskt har råd med en medioker avslutning och ev kanske t o m missa en tävling.

Kuzmina kommer prestera ungefär som resterande säsong, antagligen en eller två segrar men det kan bli en 24e plats också och det är för stora faror för detta. Hon formtoppade till OS och hade riktigt mediokra resultat tävlingarna före och även nu senaste veckan var det låga intjänade poäng och inte mycket tyder på en formtopp inför de två avslutande tävlingsveckorna.

Domracheva kommer gå starkt men det ska så mycket till för att hon ska vinna att jag inte tror det är speciellt sannolikt att övriga bommar och fallerar totalt.

Men hur ska Wierer vinna? Jag får inte ihop det hur jag än räknar och jag har letat info som en galning om de skulle dela ut dubbla poäng i avslutningen eller liknande men hittar inte att det skulle vara på det sättet så hur ska hon vinna? Inte ens med en toppavslutning (för att vara henne) når hon 780 poäng vågar jag påstå.


Ta fram älgkliven nu så jagar vi Makarainen genom skidspåret och skyttevallen nu de avslutande tävlingarna som börjar med en sprint imorgon klockan 12.00. Jag går in med 8 units vilket är 4% av spelkassan. Och för den som vill så garderar ni med en insats på Dahlmeier så att vi går plus minus noll ifall det blir tyskan som tar hem det.

Ska bli intressant att se hur rätt - eller fel jag hamnat i min lilla analys!

AmaerildeRimfrost 2018-03-15 13:08

Det gick helt åt skogen i sprint vilket var svårt att förutse. En sak att Kuzmina kan få till det som idag - även om formen inte pekade på det, men övriga i toppen gjorde det riktigt dåligt vilket förändrar förutsättningarna rätt mycket. Nu blir jaktstarten på söndag, dagen efter stafetten. Ser tufft ut då Makarainen kommer tappa än mer viktiga poäng medan Kuzmina ser ut att kunna ta hem än mer. Så här har vi hamnat i ett mycket dåligt läge. Oddsen kommer svänga rejält och utan att ha räknat så mycket på det ser jag Kuzmina som storfavorit att vinna detta nu! Inför avslutningen ser det i realiteten (efter avdrag på de två sämsta tävlingarna) ut som att Kuzmina har 668p och Makarainen 651p men jaktstarten kommer förvärra siffrorna än mer! Usch usch usch!

mwickholm 2018-03-15 16:09

Det är svårt att ta dig på allvar när du skriver Makarainen, speciellt när du i övrigt skriver ä där det ska vara ä och inte a som du gör i Mäkäräinen.

AmaerildeRimfrost 2018-03-15 16:43

Citat:

Ursprungligen postat av mwickholm (Inlägg 563440)
Det är svårt att ta dig på allvar när du skriver Makarainen, speciellt när du i övrigt skriver ä där det ska vara ä och inte a som du gör i Mäkäräinen.

Jag har funderat mycket på om jag ska skriva namnen på svenska, deras eget språk eller på engelska! Det blir dessvärre lite blandning mellan de olika. Jag vet inte vilket som blir mest optimalt faktiskt. Egentligen borde väl det snyggaste vara att ta den "engelska" varianten hos samtliga och jag ligger nog närmast där - förutom hos de svenska åkarna!

Men som tur är så är namnet det mest ovidkommande när det gäller betting. Och kan man inte ta det seriöst när språket i övrigt är näst intill korrekt så kan jag bara beklaga!

Vidare så i spreadsheet så hämtar den information direkt från spelsidor! Speciellt i övriga idrotter - men jag personligen kan tycka det ser värre ut om det står ett namn i sheetet med a och sen i texten med ä. Men som sagt, jag vet inte vilken modell som är bäst att använda!

dellgren 2018-03-15 22:31

Mycket intressant att läsa dina analyser om skidskytte, en sport jag verkligen uppskattar att titta på. Fantastiskt roligt att våra svenskar/svenskor lyckades med formtoppningen till OS nu när man är tillbaka i vardagen igen :)

Men det känns ju som att vi har en trevlig tid framöver om man ser på skidskyttet med blågula ögon och VM i Östersund nästa säsong!
Smått komiskt att TV4 tog över sändningsrättigheterna för världscupen ungefär samtidigt som generationsväxlingen kom. Vem tar över sändningarna till nästa säsong? Jodå, SVT har köpt tillbaka dessa.

Gällande Mäkäräinen eller Makarainen - svaret är egentligen lätt.
Eftersom du skriver din text på svenska bör namnet skrivas på samma sätt, dvs Mäkäräinen.

Fortsätt med dina intressanta analyser!

AmaerildeRimfrost 2018-03-15 23:43

Citat:

Ursprungligen postat av dellgren (Inlägg 563495)
Mycket intressant att läsa dina analyser om skidskytte, en sport jag verkligen uppskattar att titta på. Fantastiskt roligt att våra svenskar/svenskor lyckades med formtoppningen till OS nu när man är tillbaka i vardagen igen :)

Men det känns ju som att vi har en trevlig tid framöver om man ser på skidskyttet med blågula ögon och VM i Östersund nästa säsong!
Smått komiskt att TV4 tog över sändningsrättigheterna för världscupen ungefär samtidigt som generationsväxlingen kom. Vem tar över sändningarna till nästa säsong? Jodå, SVT har köpt tillbaka dessa.

Gällande Mäkäräinen eller Makarainen - svaret är egentligen lätt.
Eftersom du skriver din text på svenska bör namnet skrivas på samma sätt, dvs Mäkäräinen.

Fortsätt med dina intressanta analyser!

Tack för uppskattningen! Ja, jag kan nog vara beredd att hålla med eftersom texten är på svenska så ska det vara det svenska namnet. Men det är inte lätt för tar vi ukrainskan som jag hade topp 3 så har denna människa väldigt olika stavningar och jag tror aldrig jag varken sett eller stavat hennes namn på den svenska varianten. Vilken version bör jag använda i en svensk text? Den svenska så klart men den är oftast inte så vanlig, men jag förstår vad ni menar. Ska försöka hitta en röd tråd som helst inte skiftar i nyans framöver men det är inget som utlovas!

Julija Dzjyma - svenska?
Yuliia Dzhima - engelska?
Juliya Dzhyma - Vad är detta? Marathonbet använder den här versionen.
Sen till sist den "ryska" versionen - Джима

Det är väl detta som gjort att det snurrat till hos mig. Men jag ska jobba på att ha namnen på det språket som jag skriver på i framtiden! Tack för feedback!



Powered by vBulletin & vBadvanced CMPS
Design, Logos, etc Copyright © Sharps.se, 2010-2011. All Rights Reserved