Sharps.se - Sveriges bästa sportsbettingforum med rekar, spelförslag och bettingtips

Sharps.se - Sveriges bästa sportsbettingforum med rekar, spelförslag och bettingtips (https://www.sharps.se/forums/)
-   Nybörjarforum (https://www.sharps.se/forums/nyboerjarforum/)
-   -   Fotboll och statistikanalys? (https://www.sharps.se/forums/nyboerjarforum/13133-fotboll-och-statistikanalys/)

Anonym 2012-09-12 12:39

Fotboll och statistikanalys?
 
Hallå,

Hypotetisk fråga, tror ni att man får en anmärkningsvärd edge om man håller statistik över matcherna i t.ex. premier league och tillämpar analyser över detta utfall. Tänker då statistik över spelare, resultat, matchdata, uppställningar, borta/hemma-form osv osv? Inom trav säger de flesta kunniga att en fet databas med loppfakta och statistiska trendanalyser m.m. inte spelar någon roll, att det är för många parametrar som spelar in. Hur är er uppfattning om detta för fotboll? Ponera att man har gedigen faktainsamling och vettiga analyser, tror ni att man får märkbar edge inom fotboll då?

RobinD 2012-09-12 13:12

Kort och gott: ja.

Anonym 2012-09-12 13:49

Citat:

Ursprungligen postat av RobinD (Inlägg 201634)
Kort och gott: ja.

Tror du också att man under samma förutsättningar uppnår en edge inom trav?

RobinD 2012-09-12 14:04

Jag är fel person att svara på saker om trav. Men får jag gissa så svarar jag ja där med. Oddsättarna baserar sina spel på statistik och tweakar med annan info som påverkar styrkeförhållanden. Kan inte tänka mig att de inte gäller trav.

Pacman 2012-09-12 14:35

När det gäller denna typen av setup så gäller oftast regeln "keep it simple" ju mer parametrar och grejer du börjar blanda in desto större är risken att det blir platt fall tyvärr.

Juret 2012-09-12 19:34

Citat:

Ursprungligen postat av Pacman (Inlägg 201663)
När det gäller denna typen av setup så gäller oftast regeln "keep it simple" ju mer parametrar och grejer du börjar blanda in desto större är risken att det blir platt fall tyvärr.

Helt rätt, viss statistik är övervärderad och annan är undervärderad. Ju fler kockar desto sämre soppa i många fall är min erfarenhet.

Sporis 2012-09-12 20:10

Citat:

Ursprungligen postat av Juret (Inlägg 201752)
Helt rätt, viss statistik är övervärderad och annan är undervärderad. Ju fler kockar desto sämre soppa i många fall är min erfarenhet.

Med förbehåll att jag är ute och cyklar :whistling: men.. kan det inte vara en idé att analysera många parametrar för att extremvärden tar ut varandra? I en överdriven situation att man analyserar 100 olika parametrar, vissa övervärderar man rejält för specifika hästar medan andra undervärderar man rejält, men om det är tillräckligt många analyser så blir medelvärdet förhållandevis rimligt? Ungefär som när man ber 1000 personer att uppskatta vikten på en påse godis, kör man medelvärdet på alla gissningar tar alla extrema uppskattningar ut varandra och den stora massan ger en sammanvägd gissning som faktiskt är mycket nära? Att man då liknar individernas uppskattningar med de olika parameteranalyserna:gun_bandana:

Juret 2012-09-12 20:34

Citat:

Ursprungligen postat av Sporis (Inlägg 201761)
Med förbehåll att jag är ute och cyklar :whistling: men.. kan det inte vara en idé att analysera många parametrar för att extremvärden tar ut varandra? I en överdriven situation att man analyserar 100 olika parametrar, vissa övervärderar man rejält för specifika hästar medan andra undervärderar man rejält, men om det är tillräckligt många analyser så blir medelvärdet förhållandevis rimligt? Ungefär som när man ber 1000 personer att uppskatta vikten på en påse godis, kör man medelvärdet på alla gissningar tar alla extrema uppskattningar ut varandra och den stora massan ger en sammanvägd gissning som faktiskt är mycket nära? Att man då liknar individernas uppskattningar med de olika parameteranalyserna:gun_bandana:

Visst, men det betyder ju inte att parametern är relevant :)

WhyNot 2012-09-12 21:46

Citat:

Ursprungligen postat av Sporis (Inlägg 201761)
Med förbehåll att jag är ute och cyklar :whistling: men.. kan det inte vara en idé att analysera många parametrar för att extremvärden tar ut varandra? I en överdriven situation att man analyserar 100 olika parametrar, vissa övervärderar man rejält för specifika hästar medan andra undervärderar man rejält, men om det är tillräckligt många analyser så blir medelvärdet förhållandevis rimligt? Ungefär som när man ber 1000 personer att uppskatta vikten på en påse godis, kör man medelvärdet på alla gissningar tar alla extrema uppskattningar ut varandra och den stora massan ger en sammanvägd gissning som faktiskt är mycket nära? Att man då liknar individernas uppskattningar med de olika parameteranalyserna:gun_bandana:


Låter som väldans mycket jobb tycker jag, men det är väl vad som krävs innan saker och ting börjar flyta på.

therealfake 2012-09-13 02:50

Jag tror det är rätt viktigt att ha koll på variansen i dom parametrar man har valt.



Powered by vBulletin & vBadvanced CMPS
Design, Logos, etc Copyright © Sharps.se, 2010-2011. All Rights Reserved