Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2012-09-12, 12:39   #1
 
Anonyms avatar
 
Reg.datum: sep 2010
Inlägg: 1 225
Sharp$: 28334
Standard

Fotboll och statistikanalys?


Hallå,

Hypotetisk fråga, tror ni att man får en anmärkningsvärd edge om man håller statistik över matcherna i t.ex. premier league och tillämpar analyser över detta utfall. Tänker då statistik över spelare, resultat, matchdata, uppställningar, borta/hemma-form osv osv? Inom trav säger de flesta kunniga att en fet databas med loppfakta och statistiska trendanalyser m.m. inte spelar någon roll, att det är för många parametrar som spelar in. Hur är er uppfattning om detta för fotboll? Ponera att man har gedigen faktainsamling och vettiga analyser, tror ni att man får märkbar edge inom fotboll då?
Anonym är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-09-12, 13:12   #2
Moderator
 
RobinDs avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 7 444
Sharp$: 5408

Fotboll 2013
Stats: 306 - 184 - 57
ROI: 104.46%
Vinstprocent: 62.45%

Standard

Kort och gott: ja.
RobinD är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-09-12, 13:49   #3
 
Anonyms avatar
 
Reg.datum: sep 2010
Inlägg: 1 225
Sharp$: 28334
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av RobinD Visa inlägg
Kort och gott: ja.
Tror du också att man under samma förutsättningar uppnår en edge inom trav?
Anonym är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-09-12, 14:04   #4
Moderator
 
RobinDs avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 7 444
Sharp$: 5408

Fotboll 2013
Stats: 306 - 184 - 57
ROI: 104.46%
Vinstprocent: 62.45%

Standard

Jag är fel person att svara på saker om trav. Men får jag gissa så svarar jag ja där med. Oddsättarna baserar sina spel på statistik och tweakar med annan info som påverkar styrkeförhållanden. Kan inte tänka mig att de inte gäller trav.
RobinD är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-09-12, 14:35   #5
 
Pacmans avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 1 769
Sharp$: 6882

Pacmanscorner Twitterpicks
Stats: 1093 - 1168 - 229
ROI: 99.65%
Vinstprocent: 48.34%

Standard

När det gäller denna typen av setup så gäller oftast regeln "keep it simple" ju mer parametrar och grejer du börjar blanda in desto större är risken att det blir platt fall tyvärr.
__________________
I was there last night and I think I finally understand why Fergie chose Moyes: They're the same. Both dour Scots, both Glaswegians, both Rangers fans, both like to tinker, to change a winning team, to play players out of position, play their favourites, give too many chances to under-performing players, make bizarre substitutions and play bizarre line-ups, in short Moyes is a younger version of Fergie.
Pacman är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-09-12, 19:34   #6
 
Jurets avatar
 
Reg.datum: jul 2011
Inlägg: 568
Sharp$: 4875

Hockey-VM 2013
Stats: 11 - 8 - 6
ROI: 113.31%
Vinstprocent: 57.89%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Pacman Visa inlägg
När det gäller denna typen av setup så gäller oftast regeln "keep it simple" ju mer parametrar och grejer du börjar blanda in desto större är risken att det blir platt fall tyvärr.
Helt rätt, viss statistik är övervärderad och annan är undervärderad. Ju fler kockar desto sämre soppa i många fall är min erfarenhet.
Juret är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-09-12, 20:10   #7
 
Reg.datum: aug 2012
Inlägg: 22
Sharp$: 155
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Juret Visa inlägg
Helt rätt, viss statistik är övervärderad och annan är undervärderad. Ju fler kockar desto sämre soppa i många fall är min erfarenhet.
Med förbehåll att jag är ute och cyklar men.. kan det inte vara en idé att analysera många parametrar för att extremvärden tar ut varandra? I en överdriven situation att man analyserar 100 olika parametrar, vissa övervärderar man rejält för specifika hästar medan andra undervärderar man rejält, men om det är tillräckligt många analyser så blir medelvärdet förhållandevis rimligt? Ungefär som när man ber 1000 personer att uppskatta vikten på en påse godis, kör man medelvärdet på alla gissningar tar alla extrema uppskattningar ut varandra och den stora massan ger en sammanvägd gissning som faktiskt är mycket nära? Att man då liknar individernas uppskattningar med de olika parameteranalyserna
Sporis är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-09-12, 20:34   #8
 
Jurets avatar
 
Reg.datum: jul 2011
Inlägg: 568
Sharp$: 4875

Hockey-VM 2013
Stats: 11 - 8 - 6
ROI: 113.31%
Vinstprocent: 57.89%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Sporis Visa inlägg
Med förbehåll att jag är ute och cyklar men.. kan det inte vara en idé att analysera många parametrar för att extremvärden tar ut varandra? I en överdriven situation att man analyserar 100 olika parametrar, vissa övervärderar man rejält för specifika hästar medan andra undervärderar man rejält, men om det är tillräckligt många analyser så blir medelvärdet förhållandevis rimligt? Ungefär som när man ber 1000 personer att uppskatta vikten på en påse godis, kör man medelvärdet på alla gissningar tar alla extrema uppskattningar ut varandra och den stora massan ger en sammanvägd gissning som faktiskt är mycket nära? Att man då liknar individernas uppskattningar med de olika parameteranalyserna
Visst, men det betyder ju inte att parametern är relevant
Juret är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-09-12, 21:46   #9
 
Reg.datum: jun 2012
Inlägg: 45
Sharp$: 580

Elitserien 2012/2013
Stats: 44 - 28 - 0
ROI: 123.13%
Vinstprocent: 61.11%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Sporis Visa inlägg
Med förbehåll att jag är ute och cyklar men.. kan det inte vara en idé att analysera många parametrar för att extremvärden tar ut varandra? I en överdriven situation att man analyserar 100 olika parametrar, vissa övervärderar man rejält för specifika hästar medan andra undervärderar man rejält, men om det är tillräckligt många analyser så blir medelvärdet förhållandevis rimligt? Ungefär som när man ber 1000 personer att uppskatta vikten på en påse godis, kör man medelvärdet på alla gissningar tar alla extrema uppskattningar ut varandra och den stora massan ger en sammanvägd gissning som faktiskt är mycket nära? Att man då liknar individernas uppskattningar med de olika parameteranalyserna

Låter som väldans mycket jobb tycker jag, men det är väl vad som krävs innan saker och ting börjar flyta på.
WhyNot är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-09-13, 02:50   #10
 
Reg.datum: jul 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 105
Sharp$: 801

X
Stats: 102 - 265 - 1
ROI: 96.73%
Vinstprocent: 27.79%

Standard

Jag tror det är rätt viktigt att ha koll på variansen i dom parametrar man har valt.
therealfake är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg


td