Sharps.se - Sveriges bästa sportsbettingforum med rekar, spelförslag och bettingtips

Sharps.se - Sveriges bästa sportsbettingforum med rekar, spelförslag och bettingtips (https://www.sharps.se/forums/)
-   Nybörjarforum (https://www.sharps.se/forums/nyboerjarforum/)
-   -   Värdering av match - hur gör man? (https://www.sharps.se/forums/nyboerjarforum/18307-vaerdering-av-match-hur-goer-man/)

Tripping 2013-11-16 20:54

Värdering av match - hur gör man?
 
Hej!

Jag är väl en typisk svenne-banan bettare som slänger iväg en hundring då och då på någon match, kanske mest för att öka spänningen. Men helt plötsligt fick jag för mig att göra detta lite mer seriöst. Jag är väl egentligen inte ute efter att försöka försörja mig på detta då jag inser att det kräver en enorm dedikation och säkert ett visst sinne, men det vore roligt att höja bettingen från något slentrianmässigt till i alla fall en stimulerande hobby, som då såklart förhoppningsvis i alla fall sak kunna plussa lite grann.

Jag har läst en del trådar här och artiklar på andra ställen om olika strategier. Det finns uppenbarligen såväl olika insatssystem och såklart vanlig "flat betting". Det som dock är kittet som håller ihop för de som har framgång är givetvis att värdera sina spel och att alltså gå in med pengarna i "rätt match, på rätt spel". Detta är såklart det som skiljer agnarna från vetet, men jag har funderat och vill fråga er som kan. Vad är det som gör att ett spel känns värdefullt?

Om vi tar t.e.x en vanligt match i fotboll. Låt oss ta dagens match mellan Reggina och Palermo i italienska Serie B. Reggina ligger på 20e plats i ligan och Palermo på 2a plats. Reggina har vunnit 2 av sina senaste 6 och är minus 5 i mål under samma period. Palermo har vunnit 4 och spelat de andra två (av de senaste 6) oavgjort. Det är plus 7 under perioden. Vidare har Reggina vunnit hälften av sina matcher på hemmaplan och är 10-8 i målskillnad. Palermo har vunnit hälften av sina bortamatcher och är 10-6. Vad säger då detta mig? Jo, att Palermo såklart har en bra chans att vinna matchen. Men HUR bra chans har dom? När jag räknar på antalen mål i hela Serie B, och ger såväl Reggina som Palermo ett värde i relation till hela serien, så får jag fram att matchen borde sluta 1,3-2,5. Totalt alltså 3,8 mål.

Så vad jag kommit fram till är att jag tror att Palermo kommer att vinna matchen, och jag tror att det kommer att bli minst ett mål per lag, kanske två eller tre för Palermo. Men jag läser en massa om värde relaterat till odds. Inget av det jag skrivit ovan säger mig ett dugg om hur stor sannolikheten är för att det ska bli på något sätt, förutom då givetvis över 50% till fördel för Palermo utifrån rådande form för bägge lagen. Oddset för 2 DNB var 1,57. Var det klokt att betta på det? Jag gjorde i alla fall det och i skrivande stund står det 0-1 så jag hoppas på att Reggina inte stormar fram nu och dammar in två baljor sista halvtimmen.

Men jag vill inte "hoppas" jag vill känna mig lite tryggare, även om jag såklart inser att man aldrig kan veta, bara tro.

Vad är era tips? Hur tänker ni och hur landar ni i era sannolikhetskalkyler?

Att räkna på antal mål, form, poäng, etc är ju hur lätt som helst - bara man har tiden, men det säger ju bara ALLT om hur det har VARIT, inte ett dugg om hur det kommer att bli. Hur stort värde borde jag lägga på statistiken och hur mycket värderar ni andra faktorer? Och vad är i så fall dessa faktorer?

Några tips till en rookie?

KP 2013-11-16 21:29

Du kan använda dig utav poissonfördelning, http://sv.wikipedia.org/wiki/Poissonf%C3%B6rdelning

Du kan använda tex Excell för att göra en mall där du fyller in dina siffror. Excel har inbyggd poissonräknare


Finns en bra guide här: http://www.bettingexpert.com/blog/ho...poisson-part-2


Du kan ta hänsyn till hur många faktorer som helst och göra den hur avancerad som helst. Det finns några på forumet som kör verkligen tre steg längre. Det är avdrag eller adderade % på det mesta, allt för att försöka få fram en så korrekt bedömning som möjligt.

NiLu 2013-11-16 23:01

Jag lirar i stort sett bara på NHL och använder mig av ett system jag gjort i Excel.
I korta drag består det av tre delar, där den ena delen räknar ut ett förväntat antal mål som hemma/bortalagen gör. Sen körs det genom en poissonfördelning. Därefter räknas ett procentuellt värde ut för 1-X-2.
Den andra delen räknar på 1-X-2 för hemmalagets resultat hemma och detsamma för bortalaget. Det tas även här hänsyn till antalet mål som hemmalaget gör och släpper in hemma och detsamma för bortalaget.
Den tredje delen räknar endast på hur kryssbenägna lagen är när de spelar hemma resp. borta.

Hoppas det var till någon hjälp för att ge dig en idé om hur man kan göra.

Lycka Till med ditt spelande.

Tripping 2013-11-16 23:33

Citat:

Ursprungligen postat av NiLu (Inlägg 289863)
Jag lirar i stort sett bara på NHL och använder mig av ett system jag gjort i Excel.
I korta drag består det av tre delar, där den ena delen räknar ut ett förväntat antal mål som hemma/bortalagen gör. Sen körs det genom en poissonfördelning. Därefter räknas ett procentuellt värde ut för 1-X-2.
Den andra delen räknar på 1-X-2 för hemmalagets resultat hemma och detsamma för bortalaget. Det tas även här hänsyn till antalet mål som hemmalaget gör och släpper in hemma och detsamma för bortalaget.
Den tredje delen räknar endast på hur kryssbenägna lagen är när de spelar hemma resp. borta.

Hoppas det var till någon hjälp för att ge dig en idé om hur man kan göra.

Lycka Till med ditt spelande.

Hej!

Tack för era svar!

Du räknar alltså först ut poissonfördelning baserat på totala antalet mål, och sedan en gång till med bara hemma/borta-resultat? Hur väger du sedan dessa mot varandra? Kryssbenägenheten, hur värderar du den?

Jag har en poissonsfördelning som jag gör i excel. Där räknar jag utifrån antalet förväntade mål (baserat bara på hemma/bortaresultat, inte totalen) ut dels förväntade resultat, förväntat 1x2 samt 1x2-fördelningen enbart baserat på resulaten 0,1,2,3,4 - 0,1,2. Jag tar också fram förväntad procent på handicap +1 -1 och DNB, samt procent på Ö/U 1,5, 2,5, och 3,5

Men allt detta är ju bara baserat på historia och statistik. Det går ju att grotta hur långt som helst. Men vilka "mjuka" värden är det jag borde räkna med?

Om vi tänker oss att jag har en match där jag beräknar att hemmalaget vinner med 60% säkerhet. Men jag vet också att bortalaget har en ny tränare, att det kommer vara runt nollstrecket med snöblandat regn och att hemmalagets fans är förbannade för att lagkaptenen vägrar skriva på ett nytt kontrakt. Kan man då anta att de ursprungliga 60% har minskat? Och i så fall, hur mycket? Eller är det ens dumt att fundera över sådana trivialiteter och anta att i långa loppet kommer en stor volym att begränsa skadorna av sådan saker? Vad tror ni?

Det är här jag tycker att det blir så knepigt. Jag har inga problem att grotta ned mig i statistik, men jag vet inte hur mycket jag ska värdera säg 17 bortamål de senaste 6 bortamatcherna, kontra att målvakten är skadad och att de två mittfältarna slogs på senaste träningen. Hur gör ni?

NiLu 2013-11-17 03:53

Hej Tripping,
Jag tar i stort sett ingen hänsyn till mjuka värden.
Siffrorna styr allt
Du har gjort det stora jobbet att behandla statstiken, då kan du back testa det på förra säsongen.
Bestäm dig för den ligan som du är intresserad av jämför dina resultat omgång för omgång så får du ett hum om dina värderingar stämmer eller inte.
Torrkör systemet under pågående säsong också och kolla av om du ligger rätt. Med torrkörning menar jag att du inte satsar några pengar eller en liten summa per spel.
Jag skulle koncentrera mig på en liga till att börja med.
Sen får du utvärdera resultatet helt enkelt.
Jag gjorde så och det är en del jobb och mitt system är långtifrån "perfekt" men det funkar hyfsat hittills.

Lycka Till

Cc 2013-11-17 04:19

Jag har satt odds på en hel hög olika sporter genom åren och kan nog konstatera att de flesta jag jobbat tillsammans med har snarlika metoder för grundvärdering av ett spelobjekt. Merparten börjar redan vid inbördes ranking av en serie, dvs man gör ett estimat hur serien kommer att sluta vid ändan av säsongen. Sedan korrigerar man grundvärderingen efterhand serien pågår om det blir annorlunda utfall än man förutspått. Hur ofta man gör det kan variera individuellt.

Jag börjar oftast med X:et, använder seriens X-snitt över ett antal år som bas och sedan viktar jag lagen mot varandra. Där jobbar jag främst med home rate/away rate, hur många % av lagens totalpoäng tas hemma resp. borta. Sedan gör jag ett estimat (statistiskt) för målförväntning hos lagen. Det här är ganska basala saker, det som skiljer oddsättare åt är hur man sedan värderar de små parametrarna, skadelägen, form, motivation, konstgräs, streaks, inbördes statistik osv. Det är väl det som gör spelar/oddssättar-yrket till en hantverksform och det är därför sällan någon avslöjar EXAKT vilket sätt man använder.

Det skiljer givetvis mellan olika sporter också. I ex. Handboll så är en enskild nyckelspelares frånvaro oftast betydligt mer värd än motsvarande i fotboll. Form och motivation är nästan alltid överskattade faktorer hos spelarkåren. Form är färskvara, något som hänt historiskt och kan knappast förväntas fortsätta. Motivation kan slå åt båda håll, det kan inspirera men lika gärna leda till mental blockering.

KP 2013-11-17 07:47

Precis som Cc säger.
Tänkte inflika med en guide till hur man bygger dessa rankningar. Den är på finska dock, fick den av boored för ett tag sedan. Finns google translate dock.
http://www.ylikerroin.com/oppaat/ved...ingeista-osa-1

Ska du sedan börja göra den mer avancerad så ska du ha tillgång till spelartrupperna. Du ser nu att för att få fram "1,3-2,5" målen. Hur många mål bidrar en enskild spelare med? Är deras skyttekung avstängd? Dra tex av 13%. När du byggt upp din databas med spelare och spelarnas bidrag så får du ett mer korrekt målväntevärde.
http://nr.soccerway.com/teams/italy/...mo/1254/squad/
Då kan du beroende om du bettar tidigt spela efter probable lineups, eller om du spelar nära matchstart exakt start elva. Ju tidigare du analyserar desto bättre odds brukar du få. Detta är inget man bygger över en dag dock och kräver löpande justeringar hela tiden.

Tripping 2013-11-17 11:23

Hej igen!

Tack för alla svar. Intressant läsning!

För er som varit med ett tag och som kör förväntade värden som en del i värderingen, vad upplever ni att antalet förväntade mål har bäst träffsäkerhet? Är det i 1X2 eller i över/under?

Moffegrev 2013-11-17 21:34

Intressant. Bettar själv bara mma som jag rekar själv och där är det bara mjuka värden som gäller. Det finns inte tillräckligt med data för ett statistiskt underlag utan handlar mer om att väga fightstilar mot varandra och leta uppenbara oddsfel och mismatches.

En annan intressant aspekt är oddsrörelser där public money kan styra iväg korrekt satta odds till din fördel.

Bara siffror fungerar för vissa, men de få som slår oddsbolagen med det är inga gymnasiematematiker direkt.

NiLu 2013-11-17 21:59

Citat:

Ursprungligen postat av Tripping (Inlägg 289915)
Hej igen!

Tack för alla svar. Intressant läsning!

För er som varit med ett tag och som kör förväntade värden som en del i värderingen, vad upplever ni att antalet förväntade mål har bäst träffsäkerhet? Är det i 1X2 eller i över/under?

För egen del så funkar mitt system bäst för 1X2 och underspel. Mina överspel har gått katastrofalt dåligt :idiot:

Tripping 2013-11-17 22:50

Citat:

Ursprungligen postat av NiLu (Inlägg 290118)
För egen del så funkar mitt system bäst för 1X2 och underspel. Mina överspel har gått katastrofalt dåligt :idiot:

Ok. Jag upplever ungefär samma sak. Sedan är jag som sagt ganska grön i detta och mitt system är långt ifrån perfekt. Idag fick jag t.e.x ut att en match skulle vara under 1,5 med 69% säkerhet. Det blev 6-0. :whistling:

Nu finns det såklart inget system som kan förutsäga allting och det kommer alltid att finnas variation, men jag är ännu inte tillräckligt trygg i att damma iväg pengar när "mina" odds är grymt mycket bättre än marknaden. Jag känner att eftersom marknaden är grymt stor, och jag, i förhållande, ohyggligt liten, så är det förmodligen jag som har fel. Men jag antar att ju mer tid man lägger, ju mer kommer man hitta rätt. Och det är väl här som proffsen skiljer ut sig, att man är så pass duktig att man vet att man har en edge när man ser den.

Hur som helst. Om vi bortser från MMA, där mjukar värden alltså är vitala, så verkar de flesta som skrivit här inne på att matematiken spelar en mycket stor roll,i en stor volym.

Som jag skrev i början så är jag ny på att betta om man med det menar på ett seriöst sätt. Tidigare slängde jag kanske iväg en hundring om jag såg en match på teve för att få lite mer spänning. Men jag har insett att det faktiskt är roligt att analysera och fundera lite mer, även om det aldrig kommer att leda till annat än i bästa fall ett nollsummespel. :)

En sak som jag grubblat på idag en del. Jag använder hemma/borta-statistik för innevarande säsong när jag räknar ut förväntade värden. Finns det en bättre väg att gå? Vad jag förstår så använder en del föregående års säsong, några använder totala tabellen både hemma- och bortamatcher, några använder senaste 6 matcherna etc. Ni som har koll, vad anses vara den vinnande vägen eller är det lite upp till smak och person?

Så som jag resonerar så känns det dumt att använda föregående säsongs siffror i en modern sportvärld där så mycket händer under silly season. Visst lag som Barcelona och Bayern München kommer alltid att vara konkurrenskraftiga, och vi lär märka när det ändras, men lag som t.e.x. Karlskrona försvinner ju helt om man tar med förra årets siffror. I fjol höll dom på att åka ner i ettan och i år toppar dom Allsvenskan. Utifrån det borde det väl rimligtvis vara mer adekvat att räkna på innevarande år? Men vad missar jag? Är det kanske ännu smartare att bara räkna senaste 6-10 matcherna? Men då är jag rätt att siffrorna blir influerade av tillfälliga skrällar och flytmatcher. Hur tänker ni kring detta?

Tack igen för alla svar. Detta var ett trevligt forum! :cheers:

Emanresu 2013-11-17 23:48

Finns det färdiga statistik-sheets att få tag på någonstans eller är det bara att börja skriva in allting själv? :)

Cc 2013-11-18 06:07

Citat:

Ursprungligen postat av Tripping (Inlägg 289915)
Hej igen!

Tack för alla svar. Intressant läsning!

För er som varit med ett tag och som kör förväntade värden som en del i värderingen, vad upplever ni att antalet förväntade mål har bäst träffsäkerhet? Är det i 1X2 eller i över/under?

I fotboll är det hugget som stucket, det kan ju inte bli 2,3 mål i en match så spridningen är minimal (Vanligaste resultatet är ju 1-1 i nästan alla ligor). I handboll är det totalen som har högst träffprocent, iaf på det sättet jag räknar fram oddsen. Samma (men inte lika stor övervikt) för ishockeyn.

Citat:

Ursprungligen postat av Tripping (Inlägg 290124)
Ok. J

En sak som jag grubblat på idag en del. Jag använder hemma/borta-statistik för innevarande säsong när jag räknar ut förväntade värden. Finns det en bättre väg att gå? Vad jag förstår så använder en del föregående års säsong, några använder totala tabellen både hemma- och bortamatcher, några använder senaste 6 matcherna etc. Ni som har koll, vad anses vara den vinnande vägen eller är det lite upp till smak och person?

Så som jag resonerar så känns det dumt att använda föregående säsongs siffror i en modern sportvärld där så mycket händer under silly season. Visst lag som Barcelona och Bayern München kommer alltid att vara konkurrenskraftiga, och vi lär märka när det ändras, men lag som t.e.x. Karlskrona försvinner ju helt om man tar med förra årets siffror. I fjol höll dom på att åka ner i ettan och i år toppar dom Allsvenskan. Utifrån det borde det väl rimligtvis vara mer adekvat att räkna på innevarande år? Men vad missar jag? Är det kanske ännu smartare att bara räkna senaste 6-10 matcherna? Men då är jag rätt att siffrorna blir influerade av tillfälliga skrällar och flytmatcher. Hur tänker ni kring detta?

Tack igen för alla svar. Detta var ett trevligt forum! :cheers:

Vet att inte alla håller med, men jag använder mig oftast av innevarande samt föregående års säsong i lagsporterna. Detta främst för att de enskilda skrällarna inte skall få för stort värde i kalkylen. Det är sällan det är stora variationer i spelstyrka hos lagen från en säsong till nästa. Undantaget var SHL-säsongen året det var en långvarig NHL-strejk. Nykomlingar är också undantagna, resultaten i ex. Superettan har litet värde för kalkylen för Allsvenskan osv.

Citat:

Ursprungligen postat av Emanresu (Inlägg 290129)
Finns det färdiga statistik-sheets att få tag på någonstans eller är det bara att börja skriva in allting själv? :)

En mycket stor del i processen att bli framgångsrik vad gäller oddsvärdering är att (precis som för andra hantverksyrken) är att lägga ned en jävla massa jobb. Det finns inga genvägar alls som ger bestående resultat, bara gediget hantverk!

Pacman 2013-11-18 08:09

Citat:

Ursprungligen postat av Tripping (Inlägg 290124)
...Men vad missar jag? Är det kanske ännu smartare att bara räkna senaste 6-10 matcherna? Men då är jag rätt att siffrorna blir influerade av tillfälliga skrällar och flytmatcher....

Det är nog för liten samplesize att bara kolla 6-10 matcher, jag har testat tidigare och köra dom senaste 30 matcherna vilket då ofta inkluderar tidigare säsong åtminstone i början av ligor och speciellt då i fotboll. Då fick man en hyfsad bild hur det stod till med lagen i fråga.

Moffegrev 2013-11-18 12:21

Citat:

Ursprungligen postat av Pacman (Inlägg 290149)
Det är nog för liten samplesize att bara kolla 6-10 matcher, jag har testat tidigare och köra dom senaste 30 matcherna vilket då ofta inkluderar tidigare säsong åtminstone i början av ligor och speciellt då i fotboll. Då fick man en hyfsad bild hur det stod till med lagen i fråga.


När du gar tillbaks sa langt som 30 matcher blir väl det statistiska underlaget rätt skevt? Lag byter ju spelare rätt frekvent och det är ju knappast samma gubbar som kör mot varandra utan förutsättningarna maste ju ändras enormt under den tiden?



Powered by vBulletin & vBadvanced CMPS
Design, Logos, etc Copyright © Sharps.se, 2010-2011. All Rights Reserved