Sharps.se - Sveriges bästa sportsbettingforum med rekar, spelförslag och bettingtips

Sharps.se - Sveriges bästa sportsbettingforum med rekar, spelförslag och bettingtips (https://www.sharps.se/forums/)
-   Nyheter (https://www.sharps.se/forums/nyheter/)
-   -   Allsvenskan 2017 - Krönika (https://www.sharps.se/forums/nyheter/28544-allsvenskan-2017-kroenika/)

Cc 2017-03-27 23:42

Allsvenskan 2017 - Krönika
 
Allsvenskan 2017

Att ge sig på att analysera Allsvenskan över säsongen kan ofta vara lite trickigt då det finns parametrar som är lite svåra att förutse och värdera. Främst tänker jag på transferfönstret som öppnar sommartid i Europa. Närmast föregående säsonger har det räckt med att leda skytteligan för att bli såld i Juli och det kommer säkert att bli samma visa även i år. Men det är verkligheten för Allsvenska lag eftersom ekonomin är helt beroende av spelarförsäljningar.

Så, då gäller det att lagen har rätt breda trupper och de enda som kan ståta med den kvaliteten är Malmö FF och AIK. De är givetvis 1:a- och 2:a-handsfavoriter till titeln i år och även jag tror att något av dessa lag får lyfta pokalen vid säsongsslutet. Magkänslan säger mig att det blir jämnare mellan dem än oddsen indikerar och det visar sig längre ned i krönikan där det finns några spelförslag!

1.) Malmö FF

Magnus Persson kommer säkert att sätta sin prägel på laget och sannolikt innebär detta att det blir ett lite mer defensivt inriktat MFF än förra året. Konkurrensen om platserna i startelvan är nog allra störst bland ytterbackarna, Tinnerholm, Pa Konate, Berang Safari och Yotun är en rätt imponerande besättning. Svagare på mittbackssidan där det är lite svårbedömt, Lasse Nielsen har jag lite dålig koll på men Rasmus Bengtsson är en habil spelare medan Carvalho har varit ganska ojämn de få gånger han spelat. Franz Brorsson är bra på huvudet och hygglig med fötterna men en katastrof i markeringsspelet. Mittfältet ser som vanligt starkt ut men Lewicki presterade sämre i slutet av förra säsongen och så även Berget som såg gammal och trött ut emellanåt. Framåt så tror jag Rosenberg är lite på tillbakagång och blir mer uppspelspunkt än avslutare i år.

In: Lasse Nielsen, b (Gent),Pawel Cibicki (åter J-Södra e. Lån)
Ut: Enock Kofi Adu, mf (Akhisar Genclik Spor), Piotr Johansson, mf (Gefle), Marko Johansson, mv (Trelleborg), Kari Arnason, b (AC Omonia)


2.) AIK

Gnaget hamnade på en grön kvist när de sålde Alexander Isak för stora pengar och det återspeglas av några riktiga klassvärvningar de gjort på försäsongen. Det lär bli rejält tufft att ta en mittfältsplats i laget. Personligen har jag lite svårt för Rickard Norlings sätt att anpassa lagets spelsätt/system till motståndet, jag tycker AIK har tillräcklig kvalitet i laget så det motiverar en egen spelidé som man använder konsekvent. Truppen är i flera fall lika bra eller bättre än MFF´s, mittfältet borde vara överlägset bäst i Allsvenskan, de har ett habilt försvar, att Carlgren försvann försämrar knappast den saken. Jag anar att AIK sannolikt kommer att släppa in minst mål i Allsvenskan denna säsong, det blir mycket bollinnehav för laget i matcherna och de lär knappast satsa på snabba spelvändningar. Frågan är främst, vem skall göra målen? Forwardsuppsättningen med Markkanen, Avdic, Goitom, Affane och Krpic känns svårbedömd och ingen av dem är någon som lär göra mer än 10-13mål i år.

In: Jesper Nyholm, b (Dalkurd), Kristoffer Olsson, mf (Midtjylland), Simon Thern, mf (Heerenveen, lån), Stipe Vrdoljak, b (NK Novigrad), Henok Goitom, anf (San Jose Earthquakes), Sulejman Krpic, anf (Sloboda Tuzla), Henok Goitom, anf (San José).
Ut: Niclas Eliasson, mf (IFK Norrköping), Marko Nikolic, anf (Westerlo), Ahmed Yasin, anf (Al Muaidar), Alexander Isak, anf (Dortmund), Jos Hooiveld, b (Twente), Ebenezer Ofori, mf (Stuttgart), Chinedu Obasi, a (Shenzhen FC), Patrik Carlgren, mv (Nordsjälland), Christos Gravius, mf (Jönköpings Södra, lån)


3.) Norrköping

Det var svårt att ranka Norrköping, Häcken och Östersund inbördes men IFK får nicken på gamla meriter och sina insatser i Cupen på slutet. Klubbens scouting de senaste säsongerna har varit närmast magiskt bra då de köpt trashankar och bänknötare från alla håll och snabbt lyckats integrera dem och fått dem att blomma ut nästan omgående. Truppen känns dock lite tunnare i år, man inte lyckats hitta någon ytterligare innermittfältare exempelvis. Om Daniel Sjölund blir skadad så kan det nog lätt bli soppatorsk på vägen. Sjölund är verkligen motorn i laget, uppspelspunkt på mitten, bollvinnare och framspelare. En slags light-version av N'Golo Kante kanske. Eric Smith var nog tänkt att ta över den rollen men Jens Gustavsson anser att Smith skall vara mittback snarare. Offensivt ser det riktigt bra ut, Kalle Holmberg har varit glödhet på försäsongen liksom den jag anser vara den största talangen i laget, Niklas Eliasson. Klubben har flera offensiva alternativ utöver dessa och Norrköping kommer säkert ösa in mål även i år.

In: Niclas Eliasson, mf (AIK), Simon Skrabb, anf (Jaro), Alfons Sampsted, b (Breidablik), Gudmundur Thorarinsson, mf (Rosenborg), Arnor Sigurdsson, mf (Akranes)
Ut: Erik Lindell, b (Degerfors), Tesfaldet Tekie, mf (Gent)



4.) Östersund

ÖFK tillsammans med Norrköping är de lag som är bäst i landet på konstgräs tycker jag. Båda lagen har spelstilar och spelartyper som är bäst anpassade till det underlaget och det är av ganska stor betydelse eftersom så många matcher spelas på annat än naturgräs. Det sägs ju att 2:a året för en Allsvensk nykomling är svårare än debutåret. Men med truppen förhållandevis intakt och med många utvecklingsbara spelare samt en försäsong som gett mersmak med en Cupfinal som grädde på moset, så kan det nog tom bli bättre i år än förra året. En tränare med konsekvent spelidé, ett gäng spelare som bara behöver 1-2 touch på bollen för att kontrollera den, spetskompetens som ex. Sema och Ghoddos, en Tom Pettersson i försvaret som äntligen verkar ha hittat rätt till slut. Alla förutsättningar finns för att slåss i toppen. Truppen kan kanske vara lite tunn och har Östersund otur i sommarens transferfönster kan de lika gärna hamna på undre halvan av tabellen nästa höst. Men under våren tror jag de kommer att prestera riktigt bra.

In: Tom Pettersson, b (IFK Göteborg), Johan Bertilsson, mf (Gefle), Darijan Bojanic, mf (Helsingborg), Ludvig Fritzson, mf (Degerfors), Andreas Andersson, mv (Gefle)
Ut: Walid Atta, b (oklart), Alex Dyer, mf (Elfsborg), Andrew Stadler, anf (oklart), Stefan Karlsson, b (Jönköpings Södra)


5.) Häcken

Peter Gerhardsson (tränare 2009-2016) har verkligen präglat Häckens sätt att spela fotboll! Valet av Micke Stahre som ersättare kan tyckas aningen märkligt då han representerar en ganska annorlunda fotboll. En klart defensivare attityd än vad Gerhardsson representerade. Visserligen har Stahre överraskat med en hög offensiv press i vissa träningsmatcher på försäsongen men jag har svårt att se att Häcken fortsätter att spela så i Allsvenskan. Östersund visade i Sv. Cupen att har man vassa
spelfördelare på mittfältet så kan man luckra upp pressen rätt enkelt. Häcken har en grym centrallinje med Rasmus Lindgren, Farnerud och Paulinho. Den sistnämnde är kanske Allsvenskans bästa forward men verkar tyvärr vara en riktig ”glasbit”, väldigt skadebenägen. De har 3-4 klasspelare ytterligare men sen mest medelmåttor, därför rankar jag dem efter Östersund och Norrköping.

In: Jonathan Rasheed, mv (Värnamo), David Engström, b (Värnamo), Jakob Nyström, mf (Örgryte), Erik Friberg, mf (Seattle), Alexander Faltsetas, mf (Djurgården), Shkodran Maholli a (Åtvidaberg),  Juhani Ojala, b (SJK), Chisom Egbuchulam, mf/a (Enugu Rangers, lån).
Ut: Alexander Nadj, mv (oklart) Niclas Andersén, b (Gais), Martin Ericsson, mf (slutar), René Makondele, anf (Gefle), Rasmus Schüller, mf (Minnesota), John Owoeri, anf (Baoding Rongda FC), Demba Savage mf (HJK Helsingfors).


6.) IFK Göteborg

Jodå, jag har blå-vitt bakom Häcken i år! IFK Göteborg har blivit rena främlingslegionen då halva A-lagstruppen består av andra nationaliteter än Svensk! Laget har historiskt varit en riktig plantskola och utvecklat talanger på löpande band. Men de senaste åren har det inte hänt mycket på den fronten, inte har de senaste årens yngre värvningar utvecklats i rätt riktning heller. Lagets största stjärnor är danskar, bästa forward Islänning och i backlinjen har Bjärsmyr en Norrman som närmaste kollega. Hysén har blivit nästan lika gammal som sin farsa och ser ut att vara lika mätt också numera. Jörgen Lennartsson må vara en ikon som tränare men han känns omodern och fast i sina gamla tankebanor. Dessutom har klubben usel ekonomi numera och att göra värvningar i sommar utan att sälja någon av sina bättre spelare ser otänkbart ut just nu.

In: David Boo Wiklander, b (Hammarby), Sebastian Ohlsson, mf (Örgryte), Abdul Razak, mf (AFC Eskilstuna), Elias Mar Omarsson, anf (Vålerengen, lån som blivit förlängt kontrakt), Henrik Björdal, mf (Brighton), Max Diskerud mf/anf (lån, New York City t.o.m. 27 augusti). 
Ut: Alexander Leksell, b (Gais), Billy Nordström, b (Varberg), Tom Pettersson, b (Östersund), Hjalmar Jonsson, b (slutar), Adam Johansson, b (oklart), Patrick Dyrestam, b (oklart), John Alvbåge, mv (Minnesota), Jakob Ankersen, mf (Zulte Waregem)


7.) Elfsborg

Det var nära att jag hade Elfsborg ännu längre ned i ranken! Alltså, jag tycker laget har massor av kvalitet på spelarsidan men de har en av hela seriesystemets sämsta tränare i Magnus Haglund som jag ser det! Han vann förvisso ett SM-Guld 2006 med dem men tanke på hur spelartruppen såg ut åren därefter borde Elfsborg dominerat Allsvenskan under flera år. Han lämnade klubben för Lilleström 2012 och Jörgen Lennartsson fick ordning på laget och de tog ett ytterligare guld den säsongen. Haglund återkom sedan 2014 och allt är som vanligt igen. Statisk 4-5-1 uppställning, spelare som inte får ut hela sin potential osv. Elfsborgs konstgräs brukade vara en skräckupplevelse tidigare men de andra lagen är vana vid underlaget nu, Haglunds taktik är förutsägbar och försäsongen så långt har varit ganska medioker.

In: Alex Dyer, mf (Östersund), Jesper Karlsson, anf (Falkenberg)
Ut: Liridon Gashi, b (Norrby), Viktor Nilsson, b (Norrby), Viktor Götesson, anf (Falkenberg), Viktor Claesson, mf (Krasnodar), Henning Hauger, mf (Strömsgodset)



8.) Djurgården


Det skall bli spännande att se hur Kim Källström och Jonas Olsson funkar ihop med Özcan Melkemichel! Denne karismatiske tränare som är både pådrivare och slavdrivare och har ett helvetes humör! Jag har pratat med ett par Djurgårdare med insyn i klubben och de tycker Özcan hållit en ganska låg profil så långt. Men när Allsvenskan kommer igång? Fan tro´t! Defensivt ser det hyggligt ut, för Kim Källström lär främst användas framför backlinjen och knappast med offensivt värst mycket! Elliot Käck gillar jag liksom Une-Larsson. På mittfältet har laget en hel del alternativ som kollegor till Källström men jag tror inte att Jawo är svaret på anfallsfrågan. Det måste nog till minst en ytterligare värvning, det blev ju inget med Gustav Engwall. Garba som provspelar just nu ser väl ganska ok ut på träningarna men hans senaste klubbar var varit Litauiska resp. Maltesiska och han har inte dominerat direkt. Erton Fejzullahu verkar hetast just nu, frågan är väl främst av ekonomisk karaktär. Oavsett så tror jag DIF hamnar i mittenregionen av tabellen. Risken är att allt ansvar på planen lämnas till Källström och även om han fortfarande har hög klass så är han knappast någon Messias. Det är heller inte Jonas Olsson även om han givetvis är en förstärkning bakåt!

In: Tommi Vaiho, mv (Gais), Souleymane Koné, b (Ararat Yerevan), Aliou Badji, anf (Casa Sports), Kim Källström, mf (Grasshoppers), Jonas Olsson, b (West Bromwich), Haruna Garba, anf (Dubai SFC)
Ut: Kenneth Höie, mv (slutar), Hampus Nilsson, mv (Falkenberg), Alexander Faltsetas, (Häcken), Seon-min Moon, mf (oklart), Michael Olunga, anf (Guizhou Hengfeng Zhicheng), Mathias Ranégie, f (Watford FC lån avslutat), Mihlali Mayambela, mf (Degerfors, lån), Kebba Ceesay, b (Dalkurd)



9.) Örebro


När Ajdarevic och Åhman-Person lämnade ÖSK så kändes de nästan som nedflyttningskandidat. Habile Martin Broberg försvann även han, ekonomin motiverade knappast några dyrare inköp heller och det såg rätt mörkt ut. ÖSK hittade och lånade in några ganska unga och oprövade kort, Yannis Mbombo, Damien Plessis och Divine Naah som samtliga tillhör/tillhört Europeiska storklubbar men mest harvat i mindre lag runt om i Europa. Plessis är väl den mest meriterade, gjorde faktiskt ett par försäsongsmatcher för Liverpool för några år sedan. Örebro är nog ett ganska givet lag på undre halvan men har en bra och habil tränare i Axén som kanske kan hålla dem högre upp i tabellen.

In: Filip Rogic, mf (AFC Eskilstuna), Johan Mårtensson, mf (Helsingborg), Yannis Mbombo, anf (Standard Liege), Damien Plessis, b (klubblös), Kennedy Igboananike, anf (Veria), Divine Naah, mf (Manchester C lån till sommaren 2017).
Ut: Martin Broberg, mf (Odd), Astrit Ajdarevic, mf (AEK Aten), Daniel Nordmark, mf (Linköping), Erik Moberg, b (oklart), Robert Åhman-Persson, mf (Belenenses), Carl Ekstrand-Hamrén, b (Västerås, lån)



10.) Kalmar

Det känns som att Kalmars eventuella framgångar helt beror på bröderna Elms hälsotillstånd! Om nu Viktor Elm spelar mittback så stavas centrallinjen Elm, Elm och Elm. Jag tycker laget i övrigt ser ganska klasslöst ut även om Melker Hallberg och Måns Söderqvist är av hygglig kalibers. Kalmar har som brukligt ett par brassar i truppen men nivån på dem är sämre än den varit tidigare. Tränaren Peter Swärdh brukar mest tid på försvarsspelet vanligtvis och det lär behövas denna säsong.

In: Melker Hallberg, mf (Ascoli)
Ut: Jonathan Ring, mf (Genclerbirligi), Henri Anier, anf (Inverness), Johan Ramhorn, b (Åtvidaberg, lån), Sebastian Starke Hedlund, b (Varberg, lån), Lumala Abdu, mf (Varberg, lån)


11.) Hammarby

Bajen har alltid varit och fortsätter att vara lite av en gåta för mig. Klubben har alltid massor av åskådare på sina hemmamatcher men har taskig ekonomi, de har för det mesta minst 1 framstående vänsterpartist i klubbstyrelsen, de sparkar tränare som vinner SM-Guld åt dem och behåller dem som inte gör det! Just den första delen, åskådarmassorna, borde ju innebära en riktigt bra ekonomi men det kanske är vänsterpartisterna i styrelsen som tar pengarna i skatt? Skämt åsido, Jiloan Hamad är en klassvärvning liksom BP-förvärvet Martinsson-Ngouali. Dansken Mads Fenger skall jag erkänna att jag har dålig koll på, men det känns som att övriga värvningar är sämre än de som lämnat klubben. (om de nu inte signar Michael Essien förstås som Sportbladet skriver) Philip Haglund, Boo-Wiklander och Erik Israelsson var alla tongivande spelare i Bajen förra säsongen, Brassen Alex fick inget nytt kontrakt och det kanske mest uppseendeväckande är att en stor del av staben lämnat sina jobb, sportchefen Mats Jingblad, fystränaren Claes Hellgren, ass. tränaren Patrik Hansson, U19 tränaren Andreas Brännström liksom huvudtränaren Nanne Bergstrand. HIF´s nya tränare, dansken Jacob Michelsen får nog ett rätt tufft jobb i år men jag gissar att man klarar sig undan kvalstrecket med knapp marginal.

In: Björn Paulsen, mf (Esbjerg), Gershon Koffie, mf (New England), Jiloan Hamad, mf (Hoffenheim), Serge-Junior Martinsson Ngouali, mf (Brommapojkarna), Mario Musa, b (Dinamo Zagreb, lån)
Ut: David Boo Wiklander, b (IFK Göteborg), Philip Haglund, mf (Sirius), Ian Smith, b (Santos), Erik Israelsson, mf (Zwolle), William Eskelinen, mv (Sundsvall), Lars Saetra, b (Baoding Rongda FC), Oliver Silverholt b, (Varberg, lån), Alex anf (oklart)

12.) Jönköpings Södra

Att 2:a året för en nykomling är svårare än det första tror jag inte gäller för Östersund, men för Södra kan det vara värre. Truppen är aningen sämre mot förra året men det finns tecken på att de överpresterade på vårsäsongen. Laget dalade sedan igenom tabellen och min känsla är att det blir värre i år. Gravius är en intressant värvning, Thelin en vass forward men i övrigt är det rätt medelmåttigt.

In: Jevgenij Kobozev, mv (VPS Vasa), Stefan Karlsson, b (Östersund), Arni Vilhjalmsson, anf (Lilleström), Christos Gravius, mf (AIK, lån)
Ut: Damir Mehic, mv (Gais), Max Watson, b (Norrby, lån), Pär Ericsson, anf (Kongsvinger), Moses Ogbu, mf (Sirius), Lirodon Silka, mf (Värnamo), Markus Tegebäck, mf (Husqvarna, lån), Simon Dimitrijevic, anf (Husqvarna, lån), Pawel Cibicki (åter Malmö e. Lån)


13.) Sirius

Jag håller Sirius som den starkaste nykomlingen. Tränarduon Bergstrand/Lagerlöf har varit konsekventa och dessutom haft arbetsro under flera år nu och de har skapat ett rätt hyggligt lag av spelare som i många fall ratats av andra Allsvenska lag. Sirius har egentligen ingen stjärnspelare alls utan förlitar sig på kollektivet med tydliga rollspelare. De har gjort hyggliga matcher på försäsongen och kan nog bli svårslagna hemma i Uppsala. Men de lär hamna som bäst runt kvalstrecket om inget radikalt inträffar i sommar på värvningsfronten.

In: Joshua Wicks, mv (AFC Eskilstuna), Daniel Jarl, b (AFC Eskilstuna), Johan Eiswohld, b (Ängelholm), Diego Montiel, mf (Dalkurd), Stefano Vecchia Holmquist, mf (Brommapojkarna), Philip Haglund, mf (Hammarby), Moses Ogbu, mf (Jönköpings Södra)
Ut: Patrick Hopkins, b (oklart), Gustav Thörn, b (Sandviken, lån)

14.) AFC United

Jag har AFC precis efter Sirius på ranken och på samma rankingpoäng som Halmstad. Snudd på slantsingling här och jag väljer att gå emot oddsen och sätta AFC före HBK. De är lite av en främlingslegion med en stark och ekonomiskt sett rätt rik ägare. Jag tror de har större chans att behålla en jämnstark trupp över hela säsongen än de andra bottenlagen. De har värvat in rutin (skall bli kul att få se Frimpong igen) och med Pelle Olsson vid rodret lär de iaf kunna trimma in defensiven. Pelle är ju dessutom expert på att klara sig kvar i Allsvenskan (med Gefle) och enligt rapporter så funkar det bra med både truppen och lagledningen och min gissning här är att han nog blir kvar på tränarposten även om AFC harvar nere i botten.

In: Gustav Jarl, b (Assyriska), Anel Raskaj, mf (Sandnes Ulf), Tim Erlandsson, mv (Nottingham), Ludvig Öhman, b (Nagoya Grampus), Thomas Ulimwengu, mf/a (TP Mazembe), Mauricio Albornoz, mf (Gif Sundsvall), Emmanuel Frimpong, mf (Arsenal Thula), Daniel Björnkvist, b (Örebro SK), Thomas Piermayr, mf (Bekescsaba), Alexander Michel, b (Syrianska), Alireza Haghighi, mv (Maritimo), Zurab Tsiskaridze, b (Teplice)
Ut: Joshua Wicks, mv (Sirius), Daniel Jarl, b (Sirius), Filip Rogic, mf (Örebro), Abdul Razak, mf (IFK Göteborg), André Österholm, mf (Coruxo FC), Erik Figueroa, b (IF BP).

15.) Halmstads BK

Det lär krävas rätt många poäng hemma på naturgräset om HBK skall hålla sig kvar i högsta serien. Lägsta medelåldern i serien, många orutinerade spelare och en ekonomi som inte tillåter några större utsvävningar. Jag gissar att unge stjärnan Haksabanovic kommer att säljas under sommaren om han är så bra som jag anar. HBK har lånat spelare från FC Köpenhamn, Keita och Rasmussen och dem har jag dålig koll på. Men truppen i övrigt imponerar inte på mig direkt och jag förväntar mig att de kommer att harva i bottenträsket.

In: Nikolai Alho, b (HJK Helsingfors), Kosuke Kinoshita, anf (Homburg),  Aboubakar Keita, mf (FC Köpenhamn, lån), Mads Roerslev Rasmussen, b (FC Köpenhamn, lån)
Ut: Stojan Lukic, mv (Örgryte), Antonio Rojas, mf (Kristianstad), Kristoffer Fagercrantz, mf (slutar)

16.) Sundsvall

Det finns inte en oddssättare på marknaden som tror att Giffarna placerar sig som annat än på sista plats. Så även jag, men jag tror det blir mycket jämnare i botten än oddsen visar. Det finns Allsvensk rutin i laget, de har gjort ett par bra värvningar och jag tror inte Sundsvall är värst mycket sämre än förra året heller. Myrestam, Sigurdsson och Hallenius skall kunna konkurrera om startplatser direkt . Hemma i Sundsvall tar de merparten av sina poäng och kommer som vanligt bli svårslagna på konstgräset där. Joel Cedergren är en habil tränare och man skall nog inte underskatta laget!

In: David Myrestam, b (Haugesund), Kristinn Freyr Sigurdsson, mf (Valur), Samuel Aziz, anf (Huddinge), Granit Buzuku, mf (Team TG), Romain Gall, mf (Klubblös), Axel Uddström, mf (Piteå), William Eskelinen, mv (Hammarby), Linus Hallenius, anf (Helsingborg), Juha Pirttijoki, b (Helsingin IFK), Jaudet Salih, mf (IFK Haninge)
Ut: Stefan Ålander, b (slutar), Johan Eklund, anf (Brage), Stefan Silva, anf (Palermo), Lloyd Saxton, mv (Levanger)


Spel:

Det har varit lite si och så med oddssläpp på långtidsspel på annat än slutplaceringar. Kambigruppen inkl. Unibet var snabbast ute tillsammans med Coolbet och Svenska spel med H2H. Det fanns några tidiga godbitar med Surebets på både AIK v/s Malmö resp. IFK Göteborg v/s Häcken men dessa är borta sedan några dagar.

Men, några långtidsspel blev det:

I min rankingpoäng så hamnar AIK+MFF på sammanlagt 35% som vinnare resp 2:a båda vägarna- Dvs att ett av lagen vinner och det andra kommer 2:a. Unibet har 7,00 med MFF i topp följt av AIK. Omvänt står i 9,00 och viktar man dessa odds hamnar vi på nära ~3,95 (~25%) vilket är klart överodds mot de 35% jag har i ranken.

Häcken fick man inledningsvis 2,35 på mot IFK Göteborg vilket var galet bra, Sv.Spel släppte sedan 1,90/1,90 och det hände inte värst mycket med de andra oddsen så det fanns ett schysst surebet under 4-5 dagar. Sv.Spel håller kvar sina siffror med marknaden har anpassat sig, 2,20 på Häcken är enl. mina siffror riktigt bra det med och duger för spel.

Unibet har ett spel där man skall hitta främst placerade lag av 6 nämnda.

Norrköping 1,55
Östersund 4,50
Örebro 8,50
Sirius 15,00
J-Södra 21,00
Sundsvall 41,00

Hur mycket jag än håller på Norrköping så är detta ett måstespel för min del. Riktigt bra värde!

När vi ändå är inne på Unibet och Norrköping så gillar jag skytteliga spelet mellan Sebastian Andersson och Kalle Holmberg + några Norrköpingsspelare till. Seb är favorit till 1,85 medan Kalle står i 3.00, närmast efter är Bärkroth och Moberg-Karlsson på 4,75 men det är Holmberg som skall spelas. Seb har en mer utpräglad targetroll i år än tidigare vilket också visat sig i Cupspelet på försäsongen. Jag tycket det enda emot att Kalle vinner detta är en skada eller att han blir såld till nån medelmåttig Belgisk skitklubb för att värma bänken under sommaren.

Mera skytteliga, Unibet igen! Tobias Hysén ö/u 12,5 mål känns som en rätt hög lina på en spelare som förmodligen mest agerar inhoppare eller blir utbytt under matchen. Så hög att 1,60 torde räcka för en slant!

Bästa uppflyttade lag är ett spel som flera har. Värdemässigt så sticker Coolbets AFC United @ 4,00 ut från övriga och jag tycker det är spelvärt.

Vad gäller matchoddsen så återkommer jag med genomgångar lagom till varje omgång, men för dem som har konto på Coolbet så finns 2,66 på Malmö borta i premiären mot Göteborg, i övriga matcher har nog eventuella värden försvunnit!

Staketkusken 2017-03-28 12:18

Strålande Cc! Mycket klok och värdefull läsning. Uppskattat! Ser fram emot dina inlägg under säsongen :cheers:

bandyfan 2017-03-28 13:35

Kanon! Är det svensk fotboll som du har bäst koll på?

patrik_g 2017-03-28 16:26

Kanon läsning bra skrivet. Kul du har mitt ÖFK så högt upp

Cc 2017-03-28 22:25

Blev ett par uppdateringar på transfersidan:

Noah Sonko Sundberg, f, AIK > Sundsvall
Patrick Kpozo , f, AIK > Tromsö

Cc 2017-03-30 13:20

För er som inte sett Melkemichel in action så kan ni få ett färskt smakprov i början på det här klippet!

http://www.fotbollskanalen.se/sasong...r-som-zombies/

Seebbo 2017-03-30 15:10

Citat:

Ursprungligen postat av Cc (Inlägg 523605)
För er som inte sett Melkemichel in action så kan ni få ett färskt smakprov i början på det här klippet!

http://www.fotbollskanalen.se/sasong...r-som-zombies/

Hela den serien är värd att kika enligt mig. Bra kvalitet :)

Cc 2017-03-30 20:11

Carlos Gracia, t, Valencia CF > GIF Sundsvall
David Batanero, m, CE Sabadell > GIF Sundsvall
Otto Martler,mv, Falkenbergs FF > IFK Norrköping

Philjay 2017-03-30 20:24

Citat:

Ursprungligen postat av Cc (Inlägg 523633)
Carlos Gracia, t, Valencia CF > GIF Sundsvall
David Batanero, m, CE Sabadell > GIF Sundsvall
Otto Martler,mv, Falkenbergs FF > IFK Norrköping

Otto till norrköping alltså, lirade ett par korpenmtcher i lund med den grappen. Blir han förstavalet tro?

Sundsvall verkar göra en satsning likt halmstad 2010, spansk.. det vet ju alla hur de gick.

BroderH 2017-03-30 20:27

Citat:

Ursprungligen postat av Philjay (Inlägg 523635)
Sundsvall verkar göra en satsning likt halmstad 2010, spansk.. det vet ju alla hur de gick.

HBK värvade spanjorer som skulle bära laget. Dessa 2 är värvade för framtiden och kommer inte ha någon ledande roll första halvan av säsongen. Troligen har man fått dessa genom att den nya assisterande är spanjor.

Cc 2017-03-30 20:30

Citat:

Ursprungligen postat av Philjay (Inlägg 523635)
Otto till norrköping alltså, lirade ett par korpenmtcher i lund med den grappen. Blir han förstavalet tro?

Nix, tanken är att han skall användas som back-up i Europa League-spelet, IFK har sin 3:e målis i Sylvia och han får därmed inte reggas. Otto har egentligen lagt av och kommer främst träna på egen hand i Falkenberg!

Seebbo 2017-03-30 20:56

Precis så Otto ska träna en gång i veckan med Peking. Helt sjukt att den sopan fortfarande ens kan nämnas ihop med en allsvensk klubb :omfg:

Cc 2017-03-30 21:04

...och så har BP fått en fin peng av DIF! 3 millar sägs det!

Felix Beijmo, b, BP > Djurgården

Seebbo 2017-03-30 21:30

Japp men den svenska fotbollen går verkligen framåt. De allsvenska klubbarna har börjat ta bra betalt för sina försäljningar och man köper sedan dyrare från de mindre klubbarna.
Förhoppningsvis kan detta förbättra de svenska klubbarnas organisation och ekonomi på sikt och på så sätt utveckla den svenska fotbollen.

Förövrigt börjar DIF's lagbygge se bra ut. Man har verkligen förstärkt på de positionerna man behövt. Är väl egentligen bara en anfallare man behöver han nu för att vara med och hota i toppen på allvar.

Cc 2017-03-30 21:37

Citat:

Ursprungligen postat av Seebbo (Inlägg 523645)

Förövrigt börjar DIF's lagbygge se bra ut. Man har verkligen förstärkt på de positionerna man behövt. Är väl egentligen bara en anfallare man behöver han nu för att vara med och hota i toppen på allvar.

Sant! Men jag rankar aldrig om förrän efter 8-10 omgångar. Det gäller ju att få ihop ett fungerande lag av alla inköp...



Powered by vBulletin & vBadvanced CMPS
Design, Logos, etc Copyright © Sharps.se, 2010-2011. All Rights Reserved