Sharps.se - Sveriges bästa sportsbettingforum med rekar, spelförslag och bettingtips

Sharps.se - Sveriges bästa sportsbettingforum med rekar, spelförslag och bettingtips (https://www.sharps.se/forums/)
-   Nyheter (https://www.sharps.se/forums/nyheter/)
-   -   AmaerildeRimfrost analyserar Europatipset (15/4) (https://www.sharps.se/forums/nyheter/32210-amaerilderimfrost-analyserar-europatipset-15-4-a/)

AmaerildeRimfrost 2018-04-13 19:52

AmaerildeRimfrost analyserar Europatipset (15/4)
 
Det är förvisso ingen jackpot men det är en ohyggligt trevlig omgång då strecken är som de är och jag finner mycket värde på kupongen. Sen är det bara att hoppas att tärningarna rullar rätt och bollarna sitter där de ska. Kom även ihåg att Europatipset tål stora favoriter om vi bara hittar rätt i övriga matcher.

OBS! Strecken i fet skrift är marknadens ungefärliga värdering för de olika tecknen under fredagen.


1. Manchester United - West Bromwich
79.5% - 15% - 6%
Det är Europatips och då fungerar det att spika större favoriter än på Stryktipset och ändå kunna få bra värde med utdelning på köpet. För på Old Trafford kan jag inte se att gästerna West Bromwich ska kunna skrälla. Tycker jag vänt på alla olika stenar men det står inget annat än United på dessa.

United ligger trea i formtabellen och tvåa i den riktiga. De har uttalat att de siktar och spelar för att komma tvåa. De slog City senast och har fem raka i ligan. Hemma är det 13-2-1 med 35-7 i målskillnad. Det är nästan 58% av samtliga poäng som de samlat ihop. Jämför vi då med WBA som ligger sist i formtabellen med en enda poäng, de ligger sist i ligan och har tio raka matcher utan vinst. På bortaplan har de 1-4-11 med 8-25 i målskillnad.

Nej, det är bara att inleda med spik för även om WBA behöver alla poäng de kan få så hjälper det föga i det här mötet. Tio poäng upp till säker mark med fem omgångar kvar. Det kan vara så illa att det redan är klart med en lägre division efter det här mötet. Trots 91% på ettan så rekommenderar jag den. Och högst troligt kommer den gå under 90% precis.

Utgångstips: 1
Statistik


2. AIK - Djurgården
46% - 29.5% - 24.5%
Stockholmsderby på Friends Arena och det är två lag utan förlust hittills efter två omgångar i Allsvenskan. Senast i Svenska Cupen vann Djurgården med 2-0 borta och det var på tiden då det var år 2011 när de senast ”tog en trea” mot AIK.

Djurgården tog en fin seger borta med 1-0 mot Östersund i premiären men fick endast 1-1 hemma mot jumbotippade Trelleborg. Det är att blanda och ge och jag tycker AIK känns som laget som startat bäst och jag tror även det fortsätter på. För 2-0 mot Dalkurd kanske inte låter så mycket men jag tror det kan visa sig vara ett bra resultat. Visst, Dalkurd var bra i matchen men AIK tog ändå hem segern. Sen fick de med mig 1-1 borta mot favorittippade MFF och det är väl lite bättre än vad Djurgården lyckades med som nämnts.

AIK brukar – i mitt selektiva minne – inte starta säsongerna så bra men nu känns det som de har kommit igång direkt från start och jag smider medan järnet är varmt och när streckspelarna inte kommer upp till de 46% som marknaden anser att vinstchansen är tycker jag det kan vara en bra spik.

Utgångstips: 1
Gardering: X kan få komma med då det trots allt är ett derby.
Statistik


3. Norrköping - Kalmar
61% - 23% - 16%
Ännu en storfavorit på kupongen och nu är det Norrköping som spelar hemma mot Kalmar FF på Östgötaporten. Streckade för stunden på 73% känns inte så lockande men det är helt klart favorit åtminstone. Kalmar kommer få kriga i botten för att undvika nedflyttning tror jag och Norrköping kommer med all sannolikhet tillhöra topp fem vågar jag påstå.

Kalmar har en seger och en förlust, bägge slutade med 1-0 och det är väl inte så mycket mer att säga. De gör det bra borta mot Häcken men fick likväl inte med sig några poäng och vann sen rättvist som favoriter mot Elfsborg. Norrköping kanske inte har imponerat resultatmässigt än så länge men de har förlustnollan intakt.

Möter nu ett KFF som inbördes haft det tufft. Vidare tog hemmalaget åtta segrar på sina 15 hemmamatcher förra säsongen medan Kalmar endast vann två bortamatcher, dock en av dessa mot AIK men sådant händer ibland. Elva mål mäktade de med och det håller inte när sex av dessa kom mot AIK, Sundsvall och Elfsborg vilket betydde sju av de nio poäng de lyckades ta med sig.

Utgångstips: 1
Gardering: X och 2 på stora system ifall man anser det finns andra bra spikar på kupongen.
Statistik


4. Östersund - Göteborg
57% - 25% - 18.5%
Östersund mot Göteborg och det är ett Östersund som måste visa att de ska tillhöra toppen snart. Frågan är dock vad det är som grusar i deras maskineri då det är noll poäng och 0-4 i målskillnad. Göteborg vann som väntat borta mot Trelleborg men tappade sin ledning hemma senast mot Hammarby. Direkt efter ledningen i andra halvlek kom kvitteringen och på övertid avgjorde bortalaget. Det imponerar inte.

Så när Östersund bara i nuläget är streckade på 51% så kan det vara en bra spik för det blev faktiskt endast en förlust i Allsvenskan hemma förra säsongen. Det var mot AIK och den här säsongen har de ju redan inkasserat sin förlust mot ett stockholmslag.

Göteborg fick med sig 1-1 förra våren när de var i Jämtland och spelade fotboll så det kan vara en idé att ta med andra tecken än ettan här trots värde på hemmalaget. Dags för Potter att trolla nu för att inte riskera att åka ur, även om det är 28 omgångar kvar.

Utgångstips: 1
Gardering: X bör med på hyfsat mycket system men 2 kan vara intressant på de största.
Statistik


5. Getafe - Espanyol
45% - 31% - 24%
Espanyol vinner inte ihjäl sig borta då de endast fått med sig en seger. Men de var inte så långt borta att som storskräll på tipset få med sig en poäng mot Valencia då det blev 1-0 till hemmalaget. Nu möter de ett klart enklare lag i Getafe på Coliseum Alfonso Pérez och det kan vara läge att återigen luta sig mot bortalaget här. De har 1-7-7 så de tar trots oftare poäng än de förlorar. Dock kommer bara knappt 28% av totalpoängen när de är ute och reser.

Getafe är starka hemma med över 69% av poängen inspelade här men de har överraskande två raka förluster där. Formmässigt så har de tagit sex poäng på senaste sex matcherna medan Espanyol samlat ihop åtta poäng i den tabellen.

Hemmalaget är klart överstreckade och jag tycker vi måste hitta skrällar och värde även om det kan ta emot ibland.

Utgångstips: X
Gardering: 2 i första hand men beroende på systemuppbyggnad är 1 också intressant.
Statistik


6. Bologna - Hellas Verona
59.5% - 24.5% - 16%
Vi reser vidare till Italien där Bologna har hemmamatch på Stadio Renato Dall’Ara där Hellas Verona kommer på besök. I formtabellen ligger de på 15e och 16e plats med totalt elva poäng på kontot. Så frågan är om någon ska plocka tre poäng här och de som i första hand jagar pinnar är ju bortalaget som har två poäng upp till säker mark med sju omgångar kvar.

Verona är dock inte laget som plockar de flesta poängen borta utan endast 36% är inhämtade där. Bologna har tagit drygt 54% av sina poäng på hemmaplan med 5-4-7 med ett minusmål vad gäller målskillnad. Fyra raka förluster på Verona borta som dock mött starka lag som Sampdoria, Lazio och Inter men senast blev det hela 3-0 i baken mot den överlägsna jumbon Benevento som har 13 poäng. De lyckades dock i hemmamatchen efter ta en viktig 1-0 seger mot Cagliari.

Så matchen kommer vara mellan Bologna och ett lag i poängnöd som lär ha motivationen på topp, men jag är skeptisk till att det kommer räcka. Dock är Bologna klart överstreckade, 68% där just nu, och allt värde ligger på det oavgjorda.

Utgångstips: X
Gardering: 1 på sannolikheten och för de riktigt stora systemen är även 2 intressant.
Statistik


7. Lazio - Roma
33% - 28.5% - 38.5%
Nytt derby på kupongen och nu är det i Rom det ska spelas fotboll mellan två topplag på Stadio Olimpico. Lazio kommer med en överraskande förlust mot Salzburg i Europa League där de hade 4-2 med sig till returen och där de även i andra halvlek tog ledningen med 1-0 men tappade det helt till förlust 4-1. Roma var raka motsatsen då de var totalt uträknade hemma mot Barcelona där de skulle vända 1-4 underläget från bortaplan. Vad som sen hände är det nog fortfarande ingen i Barcelona som vet, men jag kan avslöja att det blev 3-0.

Så var är dessa lagen mentalt? Har Roma landat från att ha varit bland de rosa fluffiga molnen? Hade Lazio redan räknat in segern och hade sikte mot det här viktiga derbyt? När folk snackar om att Liverpool kan få en reaktion hemma mot Bournemouth på Stryktipset så menar jag snarare att det är Roma som kommer vara kvar i en annan värld.

Det är trean mot fyran i tabellen med Inter jagandes en poäng bakom och trean tar en direktplats till Champions League medan femman får spela i Europa League. Lazio har endast tagit 45% av sina poäng hemma även om det nu är två hemmalag där endast supportrarna kommer skilja i antal. Även Roma har liknande siffror så det är väl inte så mycket att tänka på i just detta mötet. Formen är hyfsat god i båda lagen och jag går mest på att Roma måste landa först innan de tar en ny seger. Förutom detta så har ju även Lazio Immobile som gjort 27 mål i ligan och är på väg mot skyttekungstiteln.

Utgångstips: 1
Gardering: 2 främst men även X är intressant på stora system som hittar bättre spikar.
Statistik


8. Milan - Napoli
21% - 26% - 53%
Två lag som har hyfsad form med elva poäng var i de senaste sex matcherna. Milan slåss för att ta en Europa League plats medan Napoli jagar Juventus med blåslampa och endast är fyra poäng efter med sju omgångar kvar. Nu åker neapellaget till norr och ska försöka ta tre poäng på Stadio Giuseppe Meazza och chanserna är goda. Faktum är så har Napoli 12-3-0 borta och 31-8 i målskillnad. De har alltså tagit fler poäng borta än hemma medan Milan endast gjort 16(!) mål hemma. Det är endast tre lag som gjort färre mål inför sina egna fans och det lilla positiva är väl att de bara släppt in 13 bollar dock.

Det är värde på tvåan i skrivande stund men det kan ändras då det är fredag kväll och endast 777 000 omsatt och runt sju miljoner borde det landa på totalt. Bägge lagen har två raka oavgjorda hemma respektive borta med en målskillnad på 1-1 så bryts det nu tro?

För de som är intresserade av inbördes möten så har Napoli tre raka och på de sex senaste 5-1-0 med 16-5 i målskillnad. Jag följer marknaden här och tar det värdet som finns idag även om jag inte i grunden gillar att spika lag på bortaplan men det är så många faktorer som talar för en tvåa.

Utgångstips: 2
Statistik


9. PSG - Monaco
75% - 15.5% - 9.5%
Ettan mot tvåan i ligan och både marknad och streck har extremt stor övervikt till parislaget som spelar sina hemmamatcher på Parc des Princes. Har marknaden rätt så känns ju spiken trevlig men jag vill nog värdera om den lite innan jag är nöjd. Detta till trots att PSG har fem raka inbördes men det är endast en av dessa som varit i ligan. Så jag höjer varningens finger och riskerar att få äta upp det fingret efter 5-0 men…

Formmässigt ligger PSG etta med 16 poäng och Monaco innehar tredjeplatsen med 14 poäng. Den riktiga tabellen är dock redan avgjord i praktiken så även om matchen inte är viktig inbillar jag mig att det likväl är en del prestige mellan dem.

Så varför är då PSG streckade på över 80%? Jo, för de har 16-0-0 hemma och en målskillnad på hela 61-10 samtidigt som Monaco borta har 7-5-3 och 31-17. Det är ju verkligen skillnad men vilka lag har chans att slå PSG borta då? Alla förvisso men få i realiteten när det verkligen gäller. I skytteligan har vi topp tre här även om Neymar nu är skadad men Cavani mot Falcao kommer göra vad de kan för att dunka in fler mål. Just nu är det klar fördel på spelaren från Uruguay med 24 strutar medan Colombianen nätat 18 gånger.

Utgångstips: 1
Gardering: X och 2 på stora system för att jaga utdelning.
Statistik


10. Benfica - Porto
39.5% - 30% - 30.5%
Från ena toppmötet till det andra tar vi oss när vi åker till Portugal och ska hitta vinnaren mellan Benfica och Porto på Estádio do Sport Lisboa e Benfica. Även här har vi ett starkt hemmalag som har 13-1-0 med 44-5 i målskillnad och det betyder att 54% av poängen är tagna på hemmaplan. Porto har dock enbart tagit 41% av sina poäng på bortaplan och har 27-8 i målskillnad med 9-3-2.

Inbördes är det tre raka oavgjorda och på slutet har det varit rätt målsnålt dessutom. Själv skulle jag ju luta mig mot ettan då den ”bara” är streckad på 48% men allt värde ligger på bortalaget och ska man spela teoretiskt rätt är det given spik även om inte så mycket talar för det. Men 19% streck med en vinstchans på över 30 procent är inte så vanligt!

Gladare blir man inte när Porto faktiskt kommer med två raka nederlag borta mot lag som Belenenses och Pacos de Ferreira och noll gjorda mål. Senaste förlusten för Benfica på sin hemmaarena kom dock mot just Porto, men det var i februari 2016.

Utgångstips: 2
Gardering: X och 1 om man nu kan hitta värde på andra lag så klart.
Statistik


11. Schalke - Dortmund
36% - 27.5% - 37%
I Tyskland med fem omgångar kvar så är det strid mellan först och främst tvåan mot trean som möts här på VELTINS-Arena men även lagen placerade ner till åtminstone sjätteplats kan lägga sig i direktplatserna till Champions League.
Två lag med bra form där Schalke toppar på 15 poäng medan Dortmund trots 0-6 borta mot Bayern vid månadsskiftet samlat ihop 13 poäng och ligger fyra vad gäller form. Hemmalaget har nästan tagit 54% av sina poäng hemma medan Dortmund samlat ihop runt 45% på sina bortamatcher. Det skriker målrikt i mina öron och senast slutade det 4-4 och fem av de sju senaste har gått över 2.5 mål.

Annars är det fördel hemmalaget inbördes för senast bortalaget vann vad hösten 2013 och då var det Dortmund som vann med 3-1. Nu har de bra värde då de hittills bara är streckade på 30% och likt Porto kan det vara en fin värdespik.

Utgångstips: 2
Statistik


12. Werder Bremen - Leipzig
34.5% - 26% - 39.5%
Leipzig krigar i första hand för att nå en plats i Play Off till Champions League medan Werder Bremen mest ska spela av sin säsong. Det är också därför som bortalaget är klart överstreckade när de ska resa till Bremen och spela på Weserstadion och här tycker jag vi bör följa marknaden och ta värde samt sannolikhet på ena halvan.

Formmässigt ligger hemmalaget trea i den tabellen med 13 inspelade poäng medan bortalaget endast inkasserat åtta poäng. Werder Bremen har också tagit över 61% av sina poäng på hemmaplan medan Leipzig endast tagit 39% på bortaplan. Vidare har hemmalaget nio raka på sin egen plan utan förlust vilket är starka kort efter att de inledde säsongen lite knackigt med fem raka där utan vinst.

Bortalaget har haft ett tufft spelschema med fjärde matchen till helgen på elva dagar. Är formen riktigt på dekis eller varför har de annars släppt in nio(!) bollar i de två senaste matcherna? Först förlust hemma mot Leverkusen med 1-4 i måndags och nu i torsdags förlust borta i Europa League med 5-2 mot Marseille. Visserligen vilades flera startspelare med bl a Forsberg i spets senast men jag tror inte bara de kliver in och bara hämtar tre poäng här.

Utgångstips: 1
Statistik


13. Celtic - Rangers
56.5% - 24% - 19.5%
En härlig kupong avslutas med ett klassiskt derby uppe i Skottland där ett kraftigt överstreckat Celtic tar emot Rangers, båda från Glasgow. Det är semifinal i FA-cupen som ska avgöras. Celtic har redan vunnit ligacupen och de är på god väg att även ta hem ligan. Ska de ta trippeln eller kommer Rangers kriga sig till seger för att ha chans till en åtråvärd titel?

Senast Rangers vann mot Celtic var 2012 men det har ju varit ett helt nytt lag som fick starta om några divisioner lägre. Men de har lyckats med två oavgjorda matcher borta på Hampden Park i de två senaste ligamatcherna där. De möttes även på Rangers hemmaplan för drygt en månad sen och då gick Celtic segrande ur matchen med 3-2. Så ett revanschsuget rangers kommer åtminstone kriga för allt vad benen och övriga kroppen håller.

Här är det bara att plocka värdet och hålla tummarna även om Celtic ska vinna drygt 55% av dessa matcher men när de är streckade på 78% så är det bara att byta sida. Tror dock de kommer sjunka ner till strax under 70% på strecken till inlämning så det gäller att avvakta lite hur man ska göra här.

Utgångstips: X
Gardering: 2 då vi satsar alla kort på värde och utdelning.
Statistik



Omgångens bästa spik: Manchester United (match 1, en etta):cheers:
Omgångens bästa tecken: X mellan Bologna och Hellas Verona (match 6, ett kryss):moneybag:
Omgångens bästa skräll: Porto (match 10, en tvåa):holms:



Systemförslag för den halvtjocka plånboken. 1296 rader på Liverättning

1. 1
2. 1x
3. 1

4. 1x
5. 1x2
6. 1x

7. 1x2
8. 2
9. 1x2

10. 1x2
11. 2
12. 1
13. x2


För den som vill komma billigare undan. 96 rader på Liverättning

1. 1
2. 1x
3. 1

4. 1x
5. 1x2
6. 1x

7. 1
8. 2
9. 1

10. x2
11. 2
12. 1
13. x2

AmaerildeRimfrost 2018-04-18 18:41

Bästa skrällen Porto vann och det var väl det enda trevliga med hela den här omgången. Pinsamt att åka på omgångens bästa spik då jag i grunden avskyr att spika sådana giganter men inte ens jag kunde se United falla den här gången. Men det är nog bra att få sig en tankeställare ibland så man inte hamnar i något slentrianmässigt "gemene man tänk".

Spikarna överlag gick dåligt och det mesta blev snett - mycket tack vare att man väljer fel storfavorit så tvingar man sig in på andra skrällar medan om man gjort tvärtemot så hade det kunnat klirra till lite. Överlag en klart underkänd omgång av mig!

Minuset på det mindre systemförslaget är nu 312 kronor och på det större ligger vi back med 4536 kronor!



Powered by vBulletin & vBadvanced CMPS
Design, Logos, etc Copyright © Sharps.se, 2010-2011. All Rights Reserved