Sharps.se - Sveriges bästa sportsbettingforum med rekar, spelförslag och bettingtips

Sharps.se - Sveriges bästa sportsbettingforum med rekar, spelförslag och bettingtips (https://www.sharps.se/forums/)
-   Nyheter (https://www.sharps.se/forums/nyheter/)
-   -   AmaerildeRimfrost analyserar Europatipset (18/4) (https://www.sharps.se/forums/nyheter/32244-amaerilderimfrost-analyserar-europatipset-18-4-a/)

AmaerildeRimfrost 2018-04-17 23:39

AmaerildeRimfrost analyserar Europatipset (18/4)
 
Återigen en rätt intressant omgång då det dels är trevliga matcher men även att marknaden och streckspelarna är helt oense på flera av kupongens matcher. Sen återstår det ju att välja rätt spikar så klart för att få med skrällarna och se till så utdelningen både har värde och är acceptabel.

OBS! Strecken i fet skrift är marknadens ungefärliga värdering för de olika tecknen under tisdagen.


1. Bournemouth - Manchester United
20% - 25% - 55.5%
Ibland är verkligen fotboll - och annan idrott så klart – helt ologisk. Som nu senast United spelade match hemma mot bottenlaget WBA och förlorade med 1-0. Det gör ju att jag blir lite osäker på hur det står till i laget som nu åker till Bournemouth på Englands sydkust och ska spela match på Vitality Stadium. På grund av förlusten senast så sjunker marknadens vinstchans för United samt tror jag inte de blir lika intensivt streckade även om gapet borde öka och att det blir ett än större negativt värde på bortalaget.

Bournemouth har inte speciellt mycket att spela för medan United sagt att de verkligen spelar för andraplatsen – men då är det förvånande att de inte kan ge det som krävs mot WBA. Underskattning och ”enkel” vinst fanns säkert i huvudet på de flesta och då är frågan om Mourinho kan styra upp det till en seger nu istället. För det borde ha sagts ett och annat efter den matchen och det är inte omöjligt att det blir en effekt av det och att United bara kör över motståndet.

Men jag tycker ändå vi ska se på hur lagen presterat hemma respektive borta. Bournemouth har tagit drygt 60% av sina poäng på hemmaplan medan United tagit drygt 42% av sina poäng på bortaplan. Faktum är att Bournemouth endast har en förlust hemma sen julafton och det är på åtta matcher. Men förlusten kom mot topplaget Tottenham och övriga förluster tidigare har också i stort sett varit mot topplagen City, Liverpool och Chelsea men även Burnley och lite överraskande Watford – men det var i hemmapremiären. United å sin tur lyckas ofta få med sig segrarna men det är inte mycket mer, t ex vände de mot både Crystal Palace och City trots underlägen med 2-0. De blandar och ger helt enkelt och har bl a en förlust mot formstarka Newcastle med 1-0.

Utgångstips: 2
Gardering: 1 och X tycker jag känns rätt aktuella här på de flesta system.


2. Djurgården - Malmö FF
31.5% - 28.5% - 39.5%
Match på Tele2 Arena med Djurgården som hemmalag. Jag litar inte speciellt mycket på det här laget som lyckades vinna med 1-0 borta mot Östersund, men sen floppar dubbelt, både mot Trelleborg (1-1 hemma) samt 0-2 borta mot AIK. Det känns inte starkt på något vis då Östersund sen fick 0-3 borta mot Dalkurd innan de kom på rätt köl med 2-1 hemma mot Göteborg. Malmö har å sin sida inte heller imponerat speciellt mycket även om de vann en tuff match borta mot Elfsborg i premiären med 3-2 men efter det endast fått 1-1 hemma mot AIK innan det blev 2-2 borta mot Sundsvall.

Så det är två lag som ingen riktigt vet var vi ska sätta in någonstans. Sen är jag mer beredd att hålla med streckspelarna här som har Malmö FF på 43% medan marknaden har de under 40%. För ska Malmö ta hem ligan i år igen så måste de börja prestera på topp och åtminstone börja vinna matcher. Förra säsongen tog de nästan lika mycket poäng borta som hemma även om de gjorde klart fler mål hemma. Mot Djurgården inbördes finns inte så mycket att säga förutom att få matcher slutar oavgjort, bara en av 21 när Djurgården haft hemmaplan och totalt endast fem av 42 så det kan vi faktiskt väga in lite även om det är andra lag och tider så pekar det på något.

Jag tycker tvåan här känns självklar och till relativt låga procent kan det även vara en tänkbar spik – inte för att Malmö imponerat utan för att deras grundkapacitet är klart bättre och då hemmalaget inte heller imponerar så tar vi betalt redan nu tycker jag istället för att spika de framöver till klart sämre procent.

Utgångstips: 2


3. Kalmar FF - Östersund
24% - 27.5% - 49%
Två nya lag som inte heller visar mycket på form och som endast har varsin seger på tre försök. Ett Kalmar som jag nämnde senast tog nästan 72% av sina poäng hemma på Guldfågeln Arena. Så jag tror inte bara det är att åka dit och hämta tre poäng och det visar både streckspelarna och marknaden också på. Kalmar vann ju t ex ”som skräll” hemma mot Elfsborg trots streckspelarnas tro på boråsarna i den matchen.

Inbördes har de mötts fem gånger totalt och det har blivit idel hemmasegrar, fyra i Allsvenskan samt uppe i Jämtland i Svenska Cupen i år. För Östersund tog faktiskt bara 40% av sina poäng borta förra säsongen och de har inte inlett speciellt strålande 2018. Men segern senast med 2-1 hemma mot ”Änglarna” kan ha gett det där lilla självförtroendet tillbaka och den extra energin som behövs för att bryta hemmasviten mellan lagen.

En svårbedömd match och jag tycker det kan vara intresse att ta ställning här för ett av lagen. Krysset känns inte spelvärt även om det ligger streckmässigt i paritet med marknadens bedömning. Det är lite hugget som stucket om man väljer det ena eller andra laget. Det beror också på hur kupongen i övrigt streckas. För egen del väljer jag 24%-aren i första hand men tycker halvgarderingen är given.

Utgångstips: 1
Gardering: 2 då Östersund har en kapacitet för att komma i topp, men borta är borta.


4. Sirius - Häcken
28% - 29% - 43%
Det blir hemmapremiär på Studenternas IP för Sirius då planen nu är godkänd. Förra säsongen när de möttes här blev det 2-2 och även om de inte mötts mer än tre gånger på slutet så har Häcken aldrig förlorat mot Sirius (vad jag kan hitta). I Superettan säsongerna 2007 och 2008 så vann Häcken samtliga fyra möten medan det blivit tre oavgjorda i ”nutid”, senast en träningsmatch.

Sirius började ju återkomsten i högsta ligan på ett strålande sätt och låg med i toppen länge innan de fick en riktig svacka med sju raka förluster. Smekmånaden var över och jag tror inte de kommer prestera speciellt bra någon gång under säsongen trots 1-0 borta mot Elfsborg senast – ett lag som nu har tre raka förluster. Premiären borta mot Hammarby slutade med förlust 3-1 och visst, det var väl inte helt rättvist men målen ska göras likväl om man ska ha poäng.

Förra säsongen var faktiskt Sirius bättre borta än hemma då endast 45% av poängen togs på hemmaplan. De trivs kanske inte med att föra matcherna som det oftast blir hemma och då kan Häcken passa hyfsat bra som motståndare trots allt. Ett Häcken som tog 48% av sina poäng borta men endast gjorde 16 mål framåt på sina 15 matcher. De släppte dock inte in fler än 13 stycken vilket är riktigt bra. Sirius med hela 27 insläppta på hemmaplan men visst luktar det likväl lite målsnålt om matchen? Värdet ligger på ettan som är streckad på 24% medan krysset är marginellt understreckat och jag tycker det lutar lite åt det hållet även denna gång.

Utgångstips: X
Gardering: 2 då jag tror på målsnålt men Häcken är klart bättre.


5. Örebro - AIK
20% - 27% - 53%
En intressant match om man litar blint på marknaden då AIK är överstreckat med 15 procentenheter och jag förstår det då den spontana tanken skriker enkel bortaseger. Det behöver inte vara fel att spika dem trots detta då det är Europatipset och de tål lite sådana här lag om det bara skräller någonstans.

Men det är två lag utan förlust hittills som möts på Behrn Arena och min personliga åsikt är att AIK haft ett tuffare motstånd än Örebro som kommit billigt undan och skrapat ihop fem poäng. 1-1 hemma mot Norrköping är dock starkt men AIK har som enda poängtapp 1-1 borta mot Malmö och det känns lite starkare. Så det är inget snack om vem som ska vara favorit här, men hur stor, det går att tvista om. Jag tror dock marknaden är klart närmare än streckspelarna men jag vill höja upp den några procentenheter.

Förra säsongen tog Örebro knappt 64% av sina poäng på hemmaplan medan AIK lyckades ta mer än 54% av sina poäng borta vilket är imponerande även om hemmalagets favör talade sitt tydliga språk 2017. Dock tror jag stockholmslagets starka defensiv blir avgörande. Endast ett insläppt i år och bäst förra säsongen med 22 insläppta på 30 matcher, varav endast tio på bortaplan. Så trots dubbla värdet på ettan kommer jag blunda för den här.

Utgångstips: 2
Gardering: X ifall det nu lyckas bli 0-0 eller 1-1 och plånboken tillåter det.


6. Espanyol - Eibar
41.5% - 30.5% - 28%
På RCDE Stadium har Espanyol tagit de flesta poängen, nämligen över 72% av de 36 poäng de hittills spelat hem. Endast fyra förluster har det blivit och lite överraskande då inte mot Barcelona, Real Madrid eller Atletico Madrid där de t o m segrat mot huvustadslagen. Bakåt har de på hemmaplan släppt in 13 mål och det är femte bäst i ligan trots att de totalt ligger på en 16e plats. Nu möter det ett Eibar som tagit drygt 37% av sina poäng borta och det har gjort att streckprocenten rusat iväg till hela 55 i nuläget och jag tror inte det droppar speciellt mycket.

Formmässigt ligger Espanyol på 13e plats med 2-1-0 hemma och 0-0-3 borta medan Eibar endast har två poäng på de sex senaste matcherna och då har de endast mött Real Madrid utav den absoluta toppen. Dock rinner inte siffrorna iväg speciellt mycket till skillnad från i höstas då de släppte in boll efter boll. Det luktar målsnålt och jag tycker väl krysset är mest intressant då det även finns lite värde här.

Men det är en öppen match då ett mål kan avgöra mycket här och vi kan inte blunda för samtliga värdeskrällar på kupongen, och Eibar vann faktiskt med 3-1 hemma innan jul samt så fick de 3-3 på bortaplan förra säsongen medan de spelade 1-1 hemma. Två lag i ingenmansland som ska spela klart säsongen känns det som och då streckar vi på tycker jag. Eibar har endast producerat elva mål framåt på sina bortamatcher vilket endast två lag kan skämmas mer för.

Utgångstips: X
Gardering: 1 är givet pga sannolikheten men 2 är lika givet pga värdet, endast 17% streck.


7. Valencia - Getafe
64% - 23% - 13%
Valencia är med i absoluta hetluften för att kunna ta en direktplats till Champions League då man jagar Real Madrid i första hand och endast har två poäng upp med sex omgångar kvar. Formen är på topp med åtta segrar och en oavgjord innan de fick bekänna färg borta mot Barcelona senast (förlust 2-1) vilket gör att de måste vara stora favoriter här. Men nu är de streckade på 85% vilket gör att de i grunden är iskalla att spela på tipset egentligen. Men det sker ändå runt två av tre gånger att de segrar och jag kan nästan tycka att de borde ha lite högre vinstchans än det.

För Getafe är ett av ligans sämre bortalag med endast knappa 29% av sina poäng inhämtade där. Likväl släpper de inte in så mycket bollar på bortaplan utan är fjärde bäst i serien med 19 insläppta. Valencia har på Estadio de Mestalla spelat in drygt 58% av sina 65 poäng.

Gungbrädan tippar över väldigt på hemmalaget när allt är vägt men jag kan inte låta bli att ha med krysset trots att jag avskyr att gardera så på en stor favorit (lite som WBA skräll mot United då det ger så mycket mer). Men med risk att återigen göra bort mig så talar inte mycket för tvåan här men att det kan bli en målsnål historia tror jag alla förutsättningarna finns för, och varför inte 0-0 då? Getafe vann dock hemma i vintras men det är skillnad inbördes beroende på vem som spelar inför flest fans.

Utgångstips: 1
Gardering: X kan vara tänkbart på de stora systemen som jagar pengar.


8. Fiorentina - Lazio
33% - 28% - 39%
En match på Stadio Artemio Franchi där krysset ser ut att bli överstreckat. Lazio kommer på besök och det är två formstarka lag som ska göra upp. Fiorentina har 16 poäng och 9-1 i målskillnad på de sex senaste medan Lazio har 12 poäng och 14-6 vad gäller ligaspelet. Vidare krigar Lazio om en direktplats till Champions League och ligger strax efter Roma (som innehar tredjeplats) pga inbördes möten. Fiorentina i sin tur krigar om en plats till Europa League och har just nu två poäng upp till Milan.

Fiorentina är ungefär lika starka hemma som borta medan Lazio faktisk tar drygt 54% av sina poäng borta. Båda lagen gör ungefär lika mycket mål oavsett var de spelar och enda skillnaden är väl några fler insläppta för Lazio faktiskt i jämförelse borta mot hemma.

Få matcher mellan lagen slutar oavgjort och på de 15 senaste är det bara två som fått delad poäng. Återgår vi till formen är det väl värt att nämna att bägge lag spelade 0-0 i sin senaste match, Lazio i derbyt mot Roma medan Fiorentina mötte SPAL, också de hemma. Lägger vi till Lazios förlust i Europa League några dagar tidigare också så börjar jag fundera lite mer. Lazio är dock det bättre laget och jag tycker 38% streck känns överkomligt för att luta sig mot bortalaget. Skytteligaledaren Immobile på 27 strutar känns som matchvinnare före Simeone i Fiorentina som leder den interna på tio mål.

Utgångstips: 2
Gardering: 1 kan vara intressant på en del systemkonstruktioner.


9. Hellas Verona - Sassuolo
21.5% - 27.5% - 51%
Sassuolo åker till Stadio Marc’Antonio Bentegodi för att ta hem tre poäng och skapa en större marginal ned till strecket - än de fyra poäng de nu har - som skulle innebära Serie B nästa säsong. Hellas Verona i sin tur kommer göra vad de kan för att hämta ifatt de tre poäng de just nu saknar för att lämna den röda zonen. Så två motiverade bottenlag som kommer ge vad de har. Mycket intressant då att bortalaget har över 50% vinstchans enligt marknaden men endast streckade på knappa 40% idag, men det kommer nog stiga över 44% antar jag.

Formmässigt har Verona sex poäng medan Sassuolo har åtta poäng men det intressanta uppenbarar sig när Verona har 2-13 i målskillnad på dessa sex matcher. Det är lustigt nog Cagliari och Chievo som de slagit på hemmaplan och dessa två lagen ligger precis över och under Sassuolo – som faktiskt inte förlorat under dessa sex omgångar.

Hellas Verona har tagit 64% av sina poäng hemma vilket pekar på att de är klart bättre där medan Sassuolo har tagit 58% av sina poäng borta vilket visar på att matchen blir intressant då lagen plockar majoriteten av sina poäng hemma respektive borta. Jag tror hemmalaget måste framåt i den här matchen och det kommer passa bortalaget extra fint och med tanke på hur marknaden värderar chanserna är valet givet i den här matchen. Favorit med värde tar vi alla dagar i veckan!

Utgångstips: 2


10. Roma - Genoa
66% - 21.5% - 12.5%
Ifall förra matchen var extremt understreckad vad gäller favoriten så är det raka motsatsen i huvudstaden på Stadio Olimpico där Roma är groteskt överstreckat. Hela 20 procentenheter vilket är allt annat än kul så klart – åtminstone om man tänkte spela på hemmalaget. Gästerna däremot har ett värde på 200% vilket så klart kommer minska lite fram till spelstopp men den korrekte spelar ju x2 i den här matchen om vi bara hittar rätt bland övriga favoriter.

Roma krigar ju med framför allt Lazio men även Inter om Champions League platserna inför kommande säsong. Så nog finns det motivation i hemmalaget medan Genoa mest ska spela av säsongen då de antagligen inte kommer åka upp eller ner många placeringar. Formen är dock jämn mellan de bägge då de har 2-2-2 och endast målskillnaden skiljer, 6-5 på Roma medan den är 4-5 på bortalaget.

Även Roma likt det andra romlaget Lazio är starkare borta än hemma. Endast knappa 46% av totalpoängen på 61 är inspelade hemma medan Genoa är ligans målsnålaste bortalag med 8-10 i målskillnad på 16 matcher. Dock är likväl drygt hälften av de 38 poängen inspelade på resande fot. Genoa vet dock hur det är att vinna på arenan de nu ska besöka då de slog Lazio där för drygt två månader sen med 2-1. Roma blandar och ger på slutet vad gäller hemmaplan. Fyra förluster på de sex senaste och nollade tre gånger av dessa i målskyttet dessutom, mot Sampdoria, Milan och Fiorentina. Värt att notera är dock att Roma har 11-1-0 i inbördes möten när de spelat i Rom.

Utgångstips: 1
Gardering: X måste med på större system men även 2 känns givet i de många fall.


11. Sampdoria - Bologna
51% - 26.5% - 22.5%
På Stadio Comunale Luigi Ferraris möts två rätt formsvaga lag där Sampdoria 2-1-3 med 5-12 i målskillnad, och där Bologna kommer med 1-2-3 och 4-5 i målskillnad. Hemmastarka Sampdoria som tagit nästan 69% av sina poäng här har även chans att nå Europa League då de är fem poäng bakom Milan som ligger sexa. Bologna i sin tur tar drygt 42% av sina poäng borta av de 16 de spelat in där via 5-1-9 och 14-21 i målskillnad.

Inbördes ser vi att i de totalt 15 senaste matcherna så har inte bortalaget lyckats knipa tre poäng. 7-3-2 är det med Sampdoria hemma och då känns det lite märkligt att på de totalt 26 mötena de har så är krysset det dominerande med tio stycken, vilket är över 38%.

Det som kanske är mest värt att notera här är att innan nyår hade Sampdoria sju segrar och två förluster på hemmaplan med en målskillnad på fina 22-8 och efter nyår är det lite mer bedrövliga 9-9 i målskillnad fördelat på tre vinster, tre oavgjorda och en förlust. Så även om hemmalaget ska vara favoriter så bör vi verkligen beakta detta till trots att Bologna inte har en seger borta efter nyår på sex försök. Innan nyår hade de fem vinster och fyra förluster på bortaplan.

Utgångstips: X
Gardering: 1 måste ju med då det är så sannolikt och då blir även 2 intressant pga värdet.


12. Torino - Milan
30.5% - 29% - 40.5%
Torino kommer vid vinst minska avståndet till Milan som ligger sexa från sju till fyra poäng och det är ju motivation nog för att hålla europadrömmen vid liv. Torino har i formtabellen 10-6 i målskillnad på sina tio inspelade poäng medan Milan har lite svagare 5-4 i målskillnad och nio poäng. Knappa 57% av poängen har Torino spelat in hemma på Stadio Olimpico Grande Torino. Milan har borta tagit drygt 45% av sina poäng.

Tittar vi på de absolut senaste resultaten så kommer Milan med tre raka oavgjorda och då har de mött topplag som Napoli men även de i nedre regionen som Sassuolo. Torino har å sin sida fina resultat såsom 4-1 och 4-0 mot lagen indragna i bottenstriden men även fina 1-0 mot Inter som ligger femma. Senast fick de dock endast 0-0 borta mot Chievo.

Bägge lag har ett klart snyggare facit efter nyår än före på respektive hemma som bortaplan. Extra värt att notera är dock att Torino endast har en enda seger mot Milan, detta med 1-0 hemma år 2001. Nio av 14 matcher där har slutat oavgjort dock medan Milan krossar på sin hemmaplan. När lagen möttes i november blev det 0-0 och även mötet förra våren slutade oavgjort. Matchen är inte så felstreckad som man kan tro även om värdet så klart ligger på hemmalaget som har 25% på sig. Både kryss och tvåan är ungefär lika mycket överstreckade även om krysset blir minst spelbart.

Utgångstips: X
Gardering: 2 före 1 men en oviss match i mina ögon.


13. Schalke - Eintracht Frankfurt
51.5% - 27% - 21.5%
Semifinal i Tyska Cupen där ett formstarkt hemmalag kopplade greppet om andraplatsen i ligan med fyra omgångar kvar. Nu är det ny match på VELTINS-Arena där laget endast förlorat två ligamatcher den här säsongen, mot Bayern samt Werder Bremen. Fem raka segrar på hemmaplan varav en har varit i cupen mot Wolfsburg. Bortalaget gör det bra i ligan med en sjundeplats men märkligt nog verkar det hänt något vid nyår. Hemma går de starkt nu efter speluppehållet över jul och nyår (5-2-0) medan de borta har fem raka förluster i ligan och endast en seger ”strax efter” nyår. Före nyår var det tvärtom, starka borta medan de hemma inte alls levde upp till några förväntningar.

Förra säsongen nådde Frankfurt final i cupen men förlorade med 2-1 mot Dortmund. Schalke brukar oftast inte ta sig så långt i cupen även om de förra säsongen åkte ut i kvartsfinalen vilket var det längsta de gått sen 2011.

Schalke har 21-15-6 på hemmaplan i inbördes möten även om de förlorade förra våren med 1-0 vilket var första förlusten hemma sen 1999. Men hemmaplan verkar betyda en del mellan de här lagen då Schalke inte slagit Frankfurt borta sen 2010. Tråkigt streckad match då Schalke är kupongens mest överstreckade lag, drygt 20 procentenheter med en vinstchans på dryga 50%. Även här är det spelteoretiskt korrekt att spela x2 även om det kan ta emot.

Utgångstips: X
Gardering: 1 måste ju med pga många faktorer men 2 har ljuvligt spelvärde och har man råd så.



Omgångens bästa spik: Sassuolo (match 9, en tvåa):cheers:
Omgångens bästa tecken: X mellan Roma och Genoa (match 10, ett kryss):moneybag:
Omgångens bästa skräll: Bournemouth (match 1, en etta):holms:


Systemförslag för den halvtjocka plånboken. 1296 rader på Liverättning

1. 1x2
2. 2
3. 12

4. x2
5. 2
6. 1x2

7. 1
8. 2
9. 2

10. 1x2
11. 1x
12. x2
13. 1x2


För den som vill komma billigare undan. 108 rader på Liverättning

1. 1x2
2. 2
3. 12

4. X
5. 2
6. 1x2

7. 1
8. 2
9. 2

10. 1x2
11. X
12. X
13. 1x

AmaerildeRimfrost 2018-04-19 16:15

Omgångens bästa spik satt och den hade ett fantastiskt värde då streckspelarna helt hamnade fel som de så ofta gör. Streckad på drygt 40% men chans på över 50%! Dessvärre hamnade jag fel på vilka överstreckade favoriter som skulle falla och vilka som skulle vinna och omgången i stort blev inte alls lyckad men det fanns potential för elva rätt åtminstone och mer på systemen jag gör som inte är matematiska så klart.

Krysset mellan Kalmar och Östersund samt Getafes vinst gör ju att raden ser så mycket värre ut på mina förslag ovan och som jag skrev. Avskyr att gardera en storfavorit med enbart kryss för det är så många gör. Men på upplägget ovan måste jag få ner antalet rader och även i utgångstipsen med garderingar försöker jag banta ner även om det oftast bara blir tre spikar på det som lämnas in.

Väldigt nöjd med att jag får med tvåan på Frankfurt (om än bara på stora) samt Eibars seger (streckade 15%) som kom med på både stora och lilla. Dessvärre släpper Bologna in ett mål i sista sekunden typ och det saboterade än mer ovan men gjorde att det inlämnade hamnade lite back istället för plus :(

I efterhand är det enkelt men spikarna att luta sig mot skulle varit Manchester United, Laxio, Sassuolo och Roma där den sistnämnde skulle få vara den klart överstreckade favoriten som höll. Tror dock utan att ha räknat på raden ännu att den måste ha varit underbetald. Värdet måste skjutit i höjden så den slaktades av den anledningen. Men blir att räkna på ikväll.

Nu ligger det lilla förslaget på Europatipset back 420 kronor och det större spelförslaget ligger back 5832 kronor! Men det kommer studsa rätt förr eller senare även på dessa matematiska system ovan även om det är att föredra att spela på andra sätt och då inte rent reducerade heller för den delen!



Powered by vBulletin & vBadvanced CMPS
Design, Logos, etc Copyright © Sharps.se, 2010-2011. All Rights Reserved