Sharps.se - Sveriges bästa sportsbettingforum med rekar, spelförslag och bettingtips

Sharps.se - Sveriges bästa sportsbettingforum med rekar, spelförslag och bettingtips (https://www.sharps.se/forums/)
-   Nyheter (https://www.sharps.se/forums/nyheter/)
-   -   AmaerildeRimfrost analyserar Europatipset (7/8) (https://www.sharps.se/forums/nyheter/33301-amaerilderimfrost-analyserar-europatipset-7-8-a/)

AmaerildeRimfrost 2018-08-07 00:05

AmaerildeRimfrost analyserar Europatipset (7/8)
 
Stora faran med den här omgången är att det inte kommer finnas tillräckligt med pengar i 13-rättspotten för att de svårare raderna ska vara värda att spela. Därför rekommenderas det att spela någon extra favorit trots att det i det enskilda fallet inte är spelteoretiskt korrekt. Men nu spelas tipsen över 13 matcher och det är först med en hel rad vi ska bedöma om vi spelat korrekt eller inte. Omsättningen blir nog förhållandevis låg, skulle gissa på knappa fyra miljoner trots att omgången avgörs under samma kväll och att det är Champions League kval med bl a Malmö FF.

Se aktuell streckfördelning här


Omgångens bästa spik: FK Qarabag (match 3, en etta)
FK Qarabag – Bate Borisov
Vitryssarna Bate hade jag förutspått att de enkelt skulle ta sig vidare när de mötte HJK från Finland. Nu blev det en tuff batalj med 0-0 hemma och endast 2-1 borta. De gjorde det de skulle men inte mycket mer. I hemmamatchen var de dock klart bättre än finnarna och borde väl ha avgjort men det ville sig inte riktigt framåt och minnesbilden är att det stundtals inte såg så bra ut när det väl var det sista som skulle till. Nu ställs de mot ett klart tuffare motstånd och hemmaplan är ofta viktigt i Champions League, kval eller inte.

Qarabag har redan varit ute i två kval och hållit nollan i samtliga fyra matcher. Visserligen mot slovenska Olimpija samt mot albanska Kukesi. Nu gäller det dock att sätta sig i förarsätet och Bate borde nog rikta in sig på att få med sig ett bra resultat och sen avgöra på hemmaplan. Här spikar vi åtminstone hemmalaget som är streckade på 45% men vinner lite fler av dessa matcher än så. Även krysset har knappt värde medan tvåan har svagt negativt värde. Spika ettan och jobba in sen.


Omgångens bästa tecken: Lyon (match 11, en tvåa)
Chelsea – Lyon
Med fyra dagar kvar till seriepremiär i Premier League för Chelsea förväntar jag mig inte att de ställer många startspelare på plan i mötet mot Lyon. Nu har de förvisso riktig hemmaplan i träningsturneringen ICC vilket inte brukar vara fallet. Men Lyon har sin seriepremiär om söndagen och även om inte de heller kommer satsa för fullt för att vinna här så får vi titta på hur matchen är streckad först och främst.

Hemmalaget har hela 56% av pengarna på sig och det hade varit lite om det varit en viktig Champions League match. Nu är det ingen viktig match och med en förväntad startelva i Chelsea så vinner de enligt marknaden enbart 40% av dessa matcher. Väldigt iskall helt enkelt och faktum är så har bägge de övriga matcherna i ICC slutat 1-1 samt kommer de med en förlust mot Manchester City med 2-0 i Community Shield. Här är det bara att strecka på tvåan som har kanonvärde, 34% vinstchans men endast streckad på 21%. Spika på små system men gardera med det oavgjorda kan vara förnuftigt på de större systemen.


Omgångens bästa skräll: KR Reykjavik (match 12, en tvåa)
Breidablik – KR Reykjavik
Isländska ligan är väl inte den jag följer som mest intensivt så det blir att förlita sig på marknad och odds här i första hand. Men vi ska dock ändå tänka på att Breidablik gör det bra i sina hemmamatcher. Där har de hittills i år 5-1-1 (13-4) mot hur KR har spelat i sina bortamatcher där de har 3-2-2 (15-10). Inbördes mellan lagen är det dock fördel bortalaget men det beror mest på att det är på senare tid Breidablik börjat spela upp sig. Sju av de senaste elva mötena har dock slutat oavgjort när de mötts. Ofta målsnålt och bara i två matcher har något av lagen lyckats nå två mål eller fler. Förra årets möte vann KR borta med 3-1.

Min egen logik säjer ju att hemmalaget ska vara favoriter och det är de också. Här vinner de nästan 43% av gångerna men då streckspelarna kritat dit 54% av sina pengar där så är det bortalaget som är det vi ska spela först och främst på tipset. 18% streck men vinner över 30% av dessa möten. Värde som ingen borde motstå. Spika på det mesta, eller halvgardera, men plocka då bort krysset även om det ofta slutat oavgjort mellan lagen på slutet. Det oavgjorda är nämligen också överstreckat,


Tre viktiga streck att ha med!

(1) Malmö FF – Vidi FC X
Malmö ska så klart vara klara favoriter här men jag vill likväl sätta upp ett litet frågetecken. Är de inte lite väl överskattade nu? Visserligen en tuff motståndare i Cluj senast men det var precis de tog sig vidare då Cluj var det bättre laget när de möttes i returen i Skåne. Nu ett okänt Vidi från Ungern. Ett lag som slog ut lite mer välkända Ludogorets från Bulgarien, som för två säsonger sen kvalade in till gruppspelet och mötte lag som Arsenal och PSG där de tog poäng borta mot de sistnämnda. Det här bli ingen enkel match för Malmö och jag vill varna för det oavgjorda här. Inte så mycket värde i sig men det inträffar över 22% av matcherna men är endast streckat på 17%. Malmö ska dock vinna över 66% av matcherna och bör inte lämnas ute så klart. Jag lämnar dock tvåan mot all spelteoretisk kunskap men det är för att vi har tillräckligt med skrällar i övrigt. Har man inte det, strecka även bortalaget.

(2) Benfica – Fenerbahce 1
Ett hemmalag som under flertalet år varit direktkvalificerade till Champions League men det här året måste kvala då de endast slutade på andraplats i portugisiska ligan. De har dock vad som krävs för att ta sig förbi det här hindret och även om de skulle falla mot turkiska Fenerbahce så vinner de åtminstone hemmamatchen enkelt. Enligt odds och marknader så ska en seger inträffa över 60% av gångerna och jag tycker vi nöjer oss med den sannolikheten även om laget är mest streckade på kupongen, hela 78%. Spika och gå vidare. Hemmaplan kommer vara klar fördel här även om turkarna inte har ett dåligt lag.

(5) Standard Liege – Ajax 1
I förra omgången gick jag emot Ajax med dåligt resultat som följd. Jag kommer dock åter att försöka fälla Ajax, speciellt i första mötet som jag tror kommer bli hyfsat tillknäppt och varför inte 0-0 eller 1-0 här? Belgarna är åtminstone oerhört lite spelade med endast 14% av strecken. De segrar så ofta som 27% och då tänker inte jag sitta och gräma mig för att ha åkt på en sådan fin skräll. Men halvgardering är det som rekommenderas även om krysset inte har något värde i sig här. Tänk på att Ajax endast vinner detta 45% av gångerna men är streckade högt, hela 58%.


Korta kommentarer om övriga matcher.

(4) Slavia Prag – Dynamo Kiev
I min värld är det här en klar tvåa men marknaden är enig och säger att ettan inträffar 37% av gångerna medan det endast blir en tvåa 32% av gångerna. Jag tvivlar men böjer mig ödmjukt och kan sträcka mig till att det blir en tuff match att avgöra på förhand. Finns inget nämnvärt av värde här så helgardera om det finns möjligheter är rekommendationen. Måste man singelstrecka så står jag fast att laget från Ukraina är de att chansa på. Det lilla värdet som finns ligger annars på det oavgjorda som också kan vara ett tänkbart spikförslag men jag gillar endast att spika kryss när de är streckade runt 10-16% men har klart större chans att inträffa.

(6) Middlesbrough – Sheffield U
En match där det känns som hemmalaget kommer vinna rätt enkelt, speciellt nu efter att de jobbade ifatt och fick med sig en poäng via 2-2 trots underläge med dubbla mål borta mot Millwall senast. Moralen i klart rätt riktning för tredjehandstippade Middlesbrough. Men eftersom streckspelarna är helt inne på samma linje och hamnat med 70% av sina pengar där så är det spelteoretiskt helt korrekt att plocka bort ettan här. Bortasegern inträffar nästan 28% av gångerna men är endast streckad på 12% i nuläget. Relativt låg omsättning vilket gör att det kommer ändra sig en del i streckprocenten så klart.

(7) Nottingham – West Bromwich
WBA inledde hemma i premiären med att förlora med 1-2 mot Bolton trots stort favoritskap. Galet högt streckade på Europatipset då men nu är de endast streckade på 25% men vinner närmare 31% av dessa matcher, vilket är ett helt okej värde. Liknande värde på det oavgjorda vilket gör ettan rätt kall till sina 51% då den inträffar under 40% av gångerna. Bägge lagen är tippade i toppen av tabellen och hemmalaget ska vara favoriter här, men tänk spelteori.

(8) Falkenberg – Örgryte
Även i den här matchen är streckspelarna och dagdrömmer. Dock tycker jag ettan känns väldigt intressant trots sina 69% i streckande. Marknaden bedömer chansen till runt 46% vilket i normalfallet är iskallt och spelteoretiskt ska vi så klart gå emot. Men det finns tillräckligt med värde i övriga matcher så här tycker jag att det passar bäst med spik på Falkenberg på de små systemen först och främst. Örgryte har nu sju raka utan vinst i Superettan, men fick med sig 0-0 i bägge mötena mot Eskilstuna nu på slutet. Falkenberg är dock för bra här så vi jobbar in det sannolika.

(9) Aspudden – AFK Linköping
En match där det bara är att titta på marknad och odds och helt gå efter det. Matchen är streckad i paritet med chanserna för de olika tecknen. Dock kommer det eventuellt svänga lite under dagen då det är svårbedömda matcher för de flesta när vi ska ner till division två i Sverige. Mötet i våras slutade 1-1. Här är hemmalaget klara favoriter coh vinner runt 56% av gångerna. Spika på det lilla systemet.

(10) Nosaby – Bromölla
Ännu en ”omöjlig” match att lösa i svenska division två. En serie jag följer lite mer än den ovan och min spontana tanke var att det här borde Nosaby vara favoriter i. Nu är de dock enbart knappa favoriter vilket kanske är mer korrekt. Dock ska vi veta att streckspelarna har kollat tabellen som Bromölla leder och därmed streckat upp dem i 44%. vilket är på tok för högt. Stämmer odds och marknad blir det en bortaseger här 34% bara. Väck med kalla tvåan på allt.

(13) Grindavik – Vikingur Reykjavik
Svårlöst match på Island där hemmalaget inte segrat inbördes på hemmaplan. Dock vann de mötet både förra säsongen på bortaplan samt mötet nu i våras. Även om vi hittat mycket värde på kupongen så känns det helt fel att luta sig mot ettan här och vi letar vidare vad gäller värde på skrällarna och hoppas pengarna i 13-rättspotten räcker till. Bortalaget vinner 34% av matcherna men är endast streckade på 25%. Krysset i paritet med värderingen medan ettan tappar värdet även om de vinner 39% av gångerna. Börja strecka tvåan här och sluta när systemet inte kan bli större.



Systemförslag för den halvtjocka plånboken. 3456 rader på Liverättning

1. 1x
2. 1
3. 1

4. 1x2
5. 1x
6. 1x2

7. x2
8. 1
9. 1x2

10. 1x
11. x2
12. 12
13. 12


För den som vill komma billigare undan. 96 rader på Liverättning

1. 1x
2. 1
3. 1

4. 1x2
5. 1x
6. x2

7. x2
8. 1
9. 1

10. 1
11. 2
12. 2
13. 12

Här lämnar du in dina egna rader på Europatipset



Powered by vBulletin & vBadvanced CMPS
Design, Logos, etc Copyright © Sharps.se, 2010-2011. All Rights Reserved