Sharps.se - Sveriges bästa sportsbettingforum med rekar, spelförslag och bettingtips

Sharps.se - Sveriges bästa sportsbettingforum med rekar, spelförslag och bettingtips (https://www.sharps.se/forums/)
-   Nyheter (https://www.sharps.se/forums/nyheter/)
-   -   AmaerildeRimfrost analyserar Europatipset (22/8) (https://www.sharps.se/forums/nyheter/33438-amaerilderimfrost-analyserar-europatipset-22-8-a/)

AmaerildeRimfrost 2018-08-22 08:00

AmaerildeRimfrost analyserar Europatipset (22/8)
 
En trevlig tipsomgång på onsdagskvällen där det inleds med matcher från Championship och League One samt avslutas med matcher från Svenska Cupen och Champions League. Dessvärre finns det ingen jackpott idag och det gör att vi så klart tänker lite annorlunda i upplägget. Men de starka svenska lagen från Allsvenskan blir lite av en huvudfråga i uppbyggnaden. Ska man försöka fälla någon för att på så vis redan klarat av att få upp utdelningen eller ska man tvinga in skrällar med värde i övriga matcher? Oavsett är det tacksamt att det hela avgörs ikväll så nu vässar vi pennan som brukligt.

Se aktuell streckfördelning här


Omgångens bästa spik: Helsingborgs IF (match 9, en tvåa)
Eskilsminne – Helsingborgs IF
Det skiljer visserligen endast en division mellan de här lagen men jag räknar in Helsingborg som är lite som storebror här till lagen som tillhör Allsvenskan och inte Superettan. Så bra är de nämligen. Nu är det cupmatch och HIF har siktet inställt på att spela gruppspel till våren och satsar för att gå långt dessutom. Går som tåget i ligan just nu också efter sommaruppehållet och har fyra raka segrar. Kommer vila några av sina stjärnor här men truppen var bra redan innan Granqvist och Jönsson kom tillbaka hem. Det här ska de bara vinna även om vi ser att det skräller i cupen ibland.

Att HIF är streckade högst av de tre favoriterna i Svenska Cupen samtidigt som de enligt marknaden har lägst chans att vinna av dessa väger jag inte in så mycket. Jag tror chansen är lika bra för HIF som de övriga. Den här favoriten vinner åtminstone sina matcher och har inget större problem med självförtroendet. Nu ska de som normalt får vila i serien chansen att verkligen visa upp sig och tränaren Per-Ola Ljung går för seger så jag är inte orolig.


Omgångens bästa tecken: Gillingham (match 7, en etta)
Gillingham – Sunderland
Det här är en match som man vid en snabb anblick tänker ”tvåa” innan man ens hinner förstå att de faktiskt bägge spelar i League One numera. Sunderland har rasat rakt ner men verkar åtminstone tillfälligt fått stopp på blödningen. Efter de tre inledande matcherna är man ännu obesegrade genom 2-1-0 (6-2). Gillingham har också inlett serien på bra sett med två raka segrar innan det blev förlust borta mot Walsall som ligger fyra med (3-1-0). Hemmaplan här tycker jag vi måste respektera och även om de kanske inte ska vara favoriter i matchen tycker jag väl att de är lite för lite betrodda. Vann förvisso inte så många matcher hemma förra året med 5-11-7 men har full poäng där än så länge den här säsongen.

Enligt odds och marknad ska den här ettan inträffa runt 26% av gångerna men streckspelarna håller inte alls med och synar genom att endast lägga 19% av sina pengar på Gillingham. Jag kan tänka mig att vi ska höja ettan något till i sannolikhet. Tänk på att Sunderlands enda bortamatch hittills slutade oavgjort och det här kommer inte bli enklare. Finns bättre spikar på systemet trots bra värde här men ett tecken som måste med på allt, om man nu inte chansspikar på ett mindre system. Tvåan kall med 55% streck men vinner 45% bara enligt marknad.


Omgångens bästa skräll: Brentford (match 1, en tvåa)
Aston Villa – Brentford
Det kanske är lite våghalsigt att sticka ut hakan här när Villa hade imponerande 14-7-2 (42-19) förra säsongen. Men Brentford är bra och har inlett på nästan bästa sett i ligan genom 2-1-0 (8-2) där segrarna förvisso kommit hemma. Förra säsongen var skillnaden på bortaplan jämfört med hemma mest ifall de förlorade eller tog poäng. Det blev då nio segrar på vardera ställe. Jag väger personligen in att Aston Villa endast fick 1-1 borta mot Ipswich senast vilket får ses som klart underkänt. Ska dock sägas att Brentford haft ”enklare” motståndare i inledningen även om de bägge har sju poäng efter de tre inledande omgångarna.

Jag litar på att marknaden värderar den här matchen rätt och då kan jag med min konfirmeringsbias nicka och säga att det stämmer ju med mina tankar ovan. Oavsett så är Brentford enbart streckade på låga 23% men har över 33% chans att segra här. Båda de övriga tecknen är överspelade även om det är marginellt på krysset. Heller ingen spik i omgången om man inte spelar ett litet system men lämna inte tvåan oavsett storlek och uppbyggnad.


Tre viktiga streck att ha med!

(5) Bolton – Birmingham X
Bara man läser lagnamnen tycker jag det luktar oavgjort och mycket troligt 0-0. Det ska sägas att i de sex senaste inbördes mötena så har det som mest blivit 1-0 till något av lagen. Skulle något av lagen lyckas göra mål nu får vi mest hoppas på en kvittering till 1-1. Birmingham har inlett seriespelet med 0-2-1 och förlusten var med 1-0 borta mot Middlesbrough så inte så mycket att säga om. Bolton har 2-1-0 hittills och det har varit två riktigt starka bortasegrar men nu är det lite mer upp till dem själva att föra matchen vilket jag tror kommer missgynna dem. Förra säsongen hade Birmingham det kämpigt borta medan Bolton klarade nytt kontrakt tack vare poängen från hemmaplan. Marknaden bedömer chansen till över 31% chans för det oavgjorda här och då tackar jag när det endast är 28% streckat.

(10) Motala – Elfsborg 2
Jag vill egentligen in och försöka fälla de större favoriterna som spelar högre upp i seriesystemet när det vankas cup. Hässleholms IF slog t ex ut Trelleborg igår och vad säger att inte Motala ska kunna göra en liknande prestation? Elfsborg går ju som en halt sköldpadda, eller möjligen ännu värre, en död sköldpadda. Det händer inte mycket rent statistiskt i Allsvenskan just nu. Fem raka förluster utan ett enda mål framåt. Knappast så man får ståpäls. Till deras försvar är ju att det faktiskt inte varit det enklaste motståndet och det är endast mot Östersund hemma som det blev mer än ett mål i baken. Fantastisk chans att få lite självförtroende genom att inte behöva tänka så mycket på att nu måste vi vinna. Jag tror det kan vara en förlösande tanke som resulterar i en enkel seger här. Dessutom värde på tvåan som har runt 85% chans att vinna men endast är streckade på 76%.

(11) Sylvia – Djurgården 2
Här har vi nästa lag i Allsvenskan som har problem med bränslet. Det hackar och far och fungerar inte alls som tänkt. Favorit match efter match eller för högt betrodda när de inte lyckas bli favoriter. Det är nu fem raka matcher utan seger och hela 0-7 i de två senaste matcherna. Inget lag man i normalfallet vill luta sig mot. Men Sylvia ska väl inte nå upp till Mariupols kvalité i Ukraina som man enligt experterna skulle kör över. Nu har Djurgården chansen att likt Elfsborg bryta den negativa trenden. Gör man det inte nu så möter så blir åtminstone de allsvenska matcherna lite enklare på pappret framöver. Men här litar jag på marknaden mer än mig själv. Streckade på 75% men har likt Elfsborg runt 85% chans att segra. Bra värde och det är bara att spika även om vi måste tvinga in skrällar i övriga matcher på kupongen.


Korta kommentarer om övriga matcher.

(2) Blackburn – Reading
Efter två inledande kryss för nykomlingen Blackburn så blev det äntligen en seger, en överraskande sådan borta mot Hull. Möjligen hjälpte det till att man i Ligacupen besegrade Carlisle borta med hela 5-1 tidigare under den veckan. Nu är det ett klart enklare motstånd i Reading som inlett seriespelet under all kritik. Tre raka förluster och alltså noll poäng i tabellen. Motståndet har varit varierande. Svår bortamatch mot ett Rovers som endast förlorade två hemmamatcher i League One. Men endast 15% streck på tvåan kanske kan vara intressant likväl? Ettan kraftigt överstreckad medan krysset är det som ska streckas först ifall vi enbart tittar på värde.

(3) Norwich – Preston
Kanariefåglarna på hemmaplan är inte speciellt mycket starkare där om vi ser till hur tabellen såg ut förra säsongen. 8-8-7 kontra 7-7-9 är inget jag tänker negligera för att höja upp något hemmalag här. Preston tog hela tio segrar borta förra säsongen vilket är starkt, och de var endast två poäng från att få kvala mot premier League. Norwich endast en poäng hittills efter tre matcher och hela åtta insläppta mål. Preston har fått ihop fyra poäng hittills och senast var det 2-2 hemma mot Stoke som förväntas hamna i topp. Fint värde på tvåan som inträffar 33% av gångerna.

(4) Sheffield Wednesday – Millwall
Millwall har inlett säsongen bäst av dessa två och är även det bättre laget. Jag ser dock alltid en fara med att spela borta och det är inget undantag här. Sheffield W har endast en poäng hittills men den plockades på hemmaplan. Förlusterna borta mot Wigan och Brentford är inte mycket att säga om. Millwalls andra bortamatch och i den förra blev det 0-0 mot nykomlingen Blackburn. Match streckad i paritet med marknadens värdering. Jag väljer att plocka bort Millwall då jag inte tror det är 40% chans de har.

(6) Stoke – Wigan
Förtroendet för Stoke är fortfarande högt. Streckade på 55% här och är fortfarande under tio i odds att vinna serien. Vi ska dock komma ihåg att de fortfarande saknar seger och endast fått ihop två poäng på sina tre inledande. Visserligen mot bra motstånd men ska de tillhöra toppen är det nu de måste visa att de även kan vinna. Då passar väl en nykomling från League One perfekt. Annars finns risken att de susar rakt ner genom seriesystemet som Sunderland. Då chansen till ettan endast är 45% här så väljer jag att börja strecka det oavgjorda men nästan allt värde hamnar på tvåan så den behöver vi så klart ha med.

(8) Scunthorpe – Fleetwood
En match i League One som jag helt förlitar mig på marknaden. Streckad på 45% - 29% - 26% men korrekt fördelning borde vara 40% - 29% - 31%. Jag väljer sannolikhet och värde och plockar bort krysset. Hoppas det räcker. Bägge lagen har inlett serien med 1-1-1.

(12) Ajax – Dynamo Kiev
En match där jag personligen tycker Ajax blivit alldeles för stora favoriter. Vi måste även ha i åtanke att Dynamo Kiev har inlett sin inhemska liga med fyra raka 1-0 segrar och då har de även mött topplaget Shakhtar Donetsk. Inför returen vill de ha med sig ett så bra resultat som möjligt och jag tror de kan få med sig 0-0. Inte omöjligt att de vinner heller, oavsett är hemmalaget är för stora favoriter här. Dock tänker jag inte lämna dem utanför då jag tidigare fått bita i det där gräset. Rent oddsmässigt finns det mer att läsa om matchen som rek. Helgardera på tipset.

(13) Young Boys – Dinamo Zagreb
Två lag som kommer med fem raka segrar. Medan schweizarna har vunnit sina i inhemska ligan samt cupen så har kroaterna även haft kvalmatcher till Champions League på programmet. Matchen är streckad i paritet med marknadens värdering men vore jag vara tvungen skulle jag faktiskt sänka hemmalagets chanser en smula och lägga de procentenheterna på kryss och tvåan. Helgardera för säkerhets skull så missar vi åtminstone inte. 17% på tvåan är för lågt dock men hemmalaget vinner över 40% minst (45% enligt marknad).



Systemförslag för den halvtjocka plånboken. 3888 rader på Liverättning

1. 1x2
2. 1x2
3. 2

4. 1x
5. 1x2
6. x2

7. 1x
8. 12
9. 2

10. 2
11. 2
12. 1x2
13. 1x2


För den som vill komma billigare undan. 72 rader på Liverättning

1. 2
2. X
3. 2

4. 1x
5. X
6. x2

7. 1
8. 12
9. 2

10. 2
11. 2
12. 1x2
13. 1x2

Här lämnar du in dina egna rader på Europatipset



Powered by vBulletin & vBadvanced CMPS
Design, Logos, etc Copyright © Sharps.se, 2010-2011. All Rights Reserved