Sharps.se - Sveriges bästa sportsbettingforum med rekar, spelförslag och bettingtips

Sharps.se - Sveriges bästa sportsbettingforum med rekar, spelförslag och bettingtips (https://www.sharps.se/forums/)
-   Offtopic (https://www.sharps.se/forums/offtopic/)
-   -   betting utbildning ? :-) (https://www.sharps.se/forums/offtopic/23593-betting-utbildning/)

tompa87 2015-03-31 16:26

betting utbildning ? :-)
 
Hallå därute! Jag går i studerar tankar trots min ålder och jag tänkte bolla lite idéer med er. Jag är ju hemskt intresserad av statistik, all möjlig sorts. Älskar att betta å spela poker. Finns det nån utbildning som kan göra en bättre på dylikt? :-) helst med ett alternativt yrkesval i slutändan om man mot all förmodan ( 😆) inte skulle kunna leva på sin betting :-)

Tomte 2015-03-31 16:32

Citat:

Ursprungligen postat av tompa87 (Inlägg 419381)
Hallå därute! Jag går i studerar tankar trots min ålder och jag tänkte bolla lite idéer med er. Jag är ju hemskt intresserad av statistik, all möjlig sorts. Älskar att betta å spela poker. Finns det nån utbildning som kan göra en bättre på dylikt? :-) helst med ett alternativt yrkesval i slutändan om man mot all förmodan ( ��) inte skulle kunna leva på sin betting :-)

Statistikkurs på valfritt universitet? Alternativt yrkesval... tja oddssättare?

tompa87 2015-04-01 09:34

Citat:

Ursprungligen postat av Tomte (Inlägg 419383)
Statistikkurs på valfritt universitet? Alternativt yrkesval... tja oddssättare?

Låter som ett lågavlönat jobb.. ?

Finns det kurser som inriktar sig på statistik enbart? Vad läser man då?

NiLu 2015-04-01 09:59

Citat:

Ursprungligen postat av tompa87 (Inlägg 419550)
Låter som ett lågavlönat jobb.. ?

Finns det kurser som inriktar sig på statistik enbart? Vad läser man då?

Det finns t ex matematisk statistik och där ingår bl a standardavvikelse, sannolikhetsaxiomen, stokastiska variabler, väntevärde, varians m.m.
Det är bara att söka på olika kurser så får du en uppfattning om vad som ingår. Du kan även ringa till en högskola/universitet och få bra info, de hjälper gärna till så att du får den utbildning som passar dig.

tompa87 2015-04-01 10:23

Citat:

Ursprungligen postat av NiLu (Inlägg 419551)
Det finns t ex matematisk statistik och där ingår bl a standardavvikelse, sannolikhetsaxiomen, stokastiska variabler, väntevärde, varians m.m.
Det är bara att söka på olika kurser så får du en uppfattning om vad som ingår. Du kan även ringa till en högskola/universitet och få bra info, de hjälper gärna till så att du får den utbildning som passar dig.

Kanon Tack! Ska det inte finnas en studie vägledare nånstans med? Eller är det en förmån för dem som går i skolan enbart? Är ju lite sådär på matte ska jag väl erkänna, åtminstone svårare matte. Plus minus delat å gånger var jag grym på men sen blev det för många variabler :P

Milsson 2015-04-01 18:44

Statistiker!
Jag är jävligt sugen på att skola om mig och det är antagligen inriktningen som jag kommer ta. Det är extremt framtidssäkrat känns det som. Dels har jag läst att det är väldigt lite folk som har utbildat sig till det under långt tid OCH dom som har kompetensen idag är nära pensionsåldern.
Idag så finns det väldigt bra tekniker för datainsamling men det debateras friskt om vad man skall göra med det(google adds, facebook etc.. etc..). BIGDATA är väl det modernaste ordet just nu inom datamaskinsvärlden.
Alla större företag har antagligen någon eller några som jobbar med just presentation och analys av data. Jag misstänker att man kan få jobb inom allt från börsen till scb.

Om jag ville rikta in mig på handel med värdepapper/betting skulle jag läsa så mycket extrakurser i matte som jag skulle orka, parallellt med utb, för att bli mer slagkraftig på marknaden.

Mina antaganden som jag har gjort av branschen. ;)

tompa87 2015-04-01 19:25

Citat:

Ursprungligen postat av Milsson (Inlägg 419659)
Statistiker!
Jag är jävligt sugen på att skola om mig och det är antagligen inriktningen som jag kommer ta. Det är extremt framtidssäkrat känns det som. Dels har jag läst att det är väldigt lite folk som har utbildat sig till det under långt tid OCH dom som har kompetensen idag är nära pensionsåldern.
Idag så finns det väldigt bra tekniker för datainsamling men det debateras friskt om vad man skall göra med det(google adds, facebook etc.. etc..). BIGDATA är väl det modernaste ordet just nu inom datamaskinsvärlden.
Alla större företag har antagligen någon eller några som jobbar med just presentation och analys av data. Jag misstänker att man kan få jobb inom allt från börsen till scb.

Om jag ville rikta in mig på handel med värdepapper/betting skulle jag läsa så mycket extrakurser i matte som jag skulle orka, parallellt med utb, för att bli mer slagkraftig på marknaden.

Mina antaganden som jag har gjort av branschen. ;)


Perfekt! Det låter exakt som det jag vill. Finns det alltså en särskild utbildning till det? Länka gärna om du har nån kursplan :-)

Milsson 2015-04-01 19:44

http://www.statistics.su.se/
Där lär allt du behöver veta finnas.

Finns en utbildning på ekonomihögskolan i umeå också vet jag.. google it!

3år(6-terminer) gäller för att få en kandidatexamen, 5år för masters tror jag det var.

draken 2015-04-03 12:06

Jag har lite högskoleböcker från en statistik utbildning som ligger och skräpar någonstans. Kan leta igenom gömmorna och se om jag hittar de. Kan skänka de mot fraktkostnad om någon skulle vilja ha de. Om jag nu hittar de vill säga. Börjar väl bli en 15 år gamla men grunden för statistik lär inte ha ändrats så mycket.



Powered by vBulletin & vBadvanced CMPS
Design, Logos, etc Copyright © Sharps.se, 2010-2011. All Rights Reserved