Sharps.se - Sveriges bästa sportsbettingforum med rekar, spelförslag och bettingtips

Sharps.se - Sveriges bästa sportsbettingforum med rekar, spelförslag och bettingtips (https://www.sharps.se/forums/)
-   Spela andelsspel tillsammans (https://www.sharps.se/forums/spela-andelsspel-tillsammans/)
-   -   Diskussion ang redovisning av inlämnade spel (https://www.sharps.se/forums/spela-andelsspel-tillsammans/46046-diskussion-ang-redovisning-av-inlaemnade-spel/)

Gotland 2021-01-04 00:08

Diskussion ang redovisning av inlämnade spel
 
Jag bryter ut den här diskussionen från lördagens V75-tråd och hoppas få lite inputs från er som lägger spel här i andelssektionen. Kom gärna med inputs om såväl fördelar som nackdelar kring detta.


Citat:

Ursprungligen postat av olle (Inlägg 729762)
När man går in på forumet för andelsspel kan det dock bli lite svårt att välja bland alla som säljer andelar. Många , de flesta, erbjuder andelsspel utan att sen varken redovisa systemet eller göra någon form av uppföljning. Hade ju varit önskvärt att kunna få lite koll på hur andelssäljarna spelar och hur det går. Blir ofta lite att köpa grisen i säcken annars. Tycker basse är ett föredöme där. Lägger alltid ut sina sålda spel och följer dessutom upp hur det går/gått, oavsett om det gått bra eller dåligt. Därmed får köparna bra koll på hur han spelar och hur det går och inte konstigt att andelarna blir populära.

Citat:

Ursprungligen postat av Gotland (Inlägg 729786)
Precis.

Jag har vid upprepade tillfällen starkt rekommenderat att man åtminstone presenterar sitt spel efter inlämning/start (vilket flera av de seriösa gör idag) men har fått mycket kritik för det. Därav har inget sådant krav införts (än) från vårt håll utan vi har istället låtit marknadens efterfrågan få styra. Fortsätter folk att köpa andelar utan redovisning/uppföljning så verkar ju efterfrågan finnas där. Märkligt kan man tycka.

Personligen skulle jag aldrig köpa in mig på ett sådant andelsspel. Jag skulle ej heller köpa ett där spelläggaren kör en Harryboy men det är lite samma sak där.

Grundtanken är att låta forumet vara så öppet som möjligt utan för mycket regler och förbud. Däremot är just redovisningen något som är ett gränsfall då det finns ett antal fall där det skryts kring egen förträfflighet utan att någon kunnat följa resultaten. Så det kanske kan bli något vi i framtiden bör ställa som krav för att få posta i den sektionen.

Vad tycker övriga? Bör det finnas ett sådant krav? Är det rimligt?

Oavsett så är rekommendationen fortsatt att man visar vad man lämnat in. Även om många struntar i det.

:KO:


SistaStallskriket 2021-01-04 08:15

Personligen lägger jag nästan alltid ut den lirade kupongen. Är lite jobb att göra som Basse att redovisa/kommentera löpande också men det är inte alltid jag hinner men försöker.

Tycker det är det mest korrekta att redovisa mina system och samtidigt roligt att jobba in/glädjas med andra om man ser raderna.

mr_stylez 2021-01-04 10:47

Tycker det är en självklarhet att man redovisar det man spelar och sålt andelar för.
Tycker absolut ni kan ha det som krav :)

viking90 2021-01-04 10:48

Jag tycker det är minst lika viktigt med info innan inlämning i tråden.
Många öppnar bara upp en tråd med "V4-xxx 10kr" Sen en länk i tråden på länken kan man se ett färdigt system jag har köpt några sådana andelar men när jag sen ser systemet bland mina kvitton ser det helt annorlunda ut med spik där det helgarderats från början t.ex...Sånt kan göra mig lite galen.

Ok om det står att lappen är preliminär eller att lappen görs klart tätt på start då vet man ju åtminstone att det finns chans till att det ändras.

Jag håller också med om att det bästa vore om alla kopierar in sitt system efter inlämning så man kan få en hum om hur hen spelar, spikar man alltid dagens största eller spikar men hellre ett drag osv...Lite info om sina tänka spikar är aldrig fel heller.

Bullo 2021-01-07 15:28

Håller fullständigt med föregående talare, någon form av hint på hur systemet kommer se ut kan absolut vara ett krav - oavsett om det är trav eller stryk/EU/topptips. Vet många som inte vill ”köpa grisen i säcken”. Personligen har jag funderat på att köpa andel till något topptips eller eu-tips vid bra omgångar, men när jag länkat mig in på de andelarna så är det nästan aldrig ifyllt något preliminärt som man kan göra på svs med ”det lutar åt”. Många är duktiga här och kanske vinner ofta, det har jag ingen koll på men lägg gärna ut preliminära rader eller iaf en hint om hur det blir uppbyggt.

linfre 2021-01-07 15:47

Jag tänker så här. När jag köper andelar av någon här så förlitar jag mig helt på dom. De får fritt ändra och bygga systemet hur de vill. Mycket info kommer nära start som helt kan kasta om ett system. Så att behöva visa ett preliminärt system där man som spelläggare känner att man inte får ändra alltför mycket känns fel. Plus att preliminära rader inte ska användas av icke deltagande spelare för att hitta drag och spikar.

Däremot några rader om tankar kring omgången och liknande är ju trevligt, samt även redovisning av systemet när omgången väl börjat så att även de som inte spelat kan se raden. Dock att "liverätta" och uppdatera raden i inlägget löpande är kanske overkill och mest en trevlig bonus så länge raden lever :D Uppskattas dock!

Tycker de flesta som lägger andelsspel här gör ett fantastiskt jobb och jag köper ofta andelar här som har genererat en hel del mindre vinster senaste tiden :hattenav:

Gotland 2021-02-06 15:49

Det KAN inte vara så svårt att klistra in sina spel i sina trådar.
Att klicka på kvittot och hitta knappen "dela" nere till höger och sedan välja visa som text och kopiera det som kommer upp borde de flesta klara av.



:KO:

Gotland 2021-03-29 21:51

Citat:

Ursprungligen postat av Gotland (Inlägg 734882)
Det KAN inte vara så svårt att klistra in sina spel i sina trådar.
Att klicka på kvittot och hitta knappen "dela" nere till höger och sedan välja visa som text och kopiera det som kommer upp borde de flesta klara av.



:KO:

Jag lyfter detta igen då det spårat ur lite igen på slutet.

Jag förstår inte varför man inte kan stå för sina spel och lägga ut raden så folk kan följa upp hur det går och hur man spelar.

Snälla, posta era andelsspel. Det kan inte vara så svårt.


:KO:

Fulsprit 2021-03-29 22:21

Citat:

Ursprungligen postat av Gotland (Inlägg 741685)
Jag lyfter detta igen då det spårat ur lite igen på slutet.

Jag förstår inte varför man inte kan stå för sina spel och lägga ut raden så folk kan följa upp hur det går och hur man spelar.

Snälla, posta era andelsspel. Det kan inte vara så svårt.


:KO:

Förstår att det måste vara enerverande och "time consuming", men bli hårdare på att ALLA spel som presenteras eller sägs spelas i de speltrådar som hanterar varje banas spel, måste återföljas av ett kvitto, annars raderas dessa. Kanske är detta ett för stort jobb då ni moderatorer självklart vill koncentrera er spå era egna spel, men driver man en sajt så kanske man får göra avsteg, alternativt "anställa" fler som kan hjälpa till med att hålla rent i "huvudtrådarna" för varje omgång!

Lycka till!

:cheers:

Gotland 2021-03-29 23:04

Citat:

Ursprungligen postat av Fulsprit (Inlägg 741691)
Förstår att det måste vara enerverande och "time consuming", men bli hårdare på att ALLA spel som presenteras eller sägs spelas i de speltrådar som hanterar varje banas spel, måste återföljas av ett kvitto, annars raderas dessa. Kanske är detta ett för stort jobb då ni moderatorer självklart vill koncentrera er spå era egna spel, men driver man en sajt så kanske man får göra avsteg, alternativt "anställa" fler som kan hjälpa till med att hålla rent i "huvudtrådarna" för varje omgång!

Lycka till!

:cheers:

Jag förstår vad du menar och är ute efter. Tyvärr görs vårt ”arbete” här på frivillig basis och vi som moddar får inte betalt alls för den tid vi lägger ner. Men jag tycker vi lyckas hålla en hyfsad nivå på det hela ändå.

Personligen tycker jag att huvud-/diskussionstrådarna numera mest består av okommenterade kvitton. Där saknar jag diskussionerna och tankarna i mångt och mycket. Visst är det bra att man presenterar sina kvitton där men det är ju tankarna bakom lappen som är det intressanta.

Men när det kommer till andelsspelen är jag mest frustrerad över att folk kränger andelar till höger och vänster men vägrar ge köparna möjlighet att följa upp och se resultaten.

Det finns redan flera seriösa andelsläggare som lägger ut alla sina spel samt även liverättar ibland men många pushar ut en länk och bumpar den sedan sjutton gånger med noll och ingenting mer än att man vill att ”fler” ska köpa in sig.

Det gillar i alla fall inte jag.

:KO:

Fulsprit 2021-03-29 23:22

Citat:

Ursprungligen postat av Gotland (Inlägg 741694)
Jag förstår vad du menar och är ute efter. Tyvärr görs vårt ”arbete” här på frivillig basis och vi som moddar får inte betalt alls för den tid vi lägger ner. Men jag tycker vi lyckas hålla en hyfsad nivå på det hela ändå.

Personligen tycker jag att huvud-/diskussionstrådarna numera mest består av okommenterade kvitton. Där saknar jag diskussionerna och tankarna i mångt och mycket. Visst är det bra att man presenterar sina kvitton där men det är ju tankarna bakom lappen som är det intressanta.

Men när det kommer till andelsspelen är jag mest frustrerad över att folk kränger andelar till höger och vänster men vägrar ge köparna möjlighet att följa upp och se resultaten.

Det finns redan flera seriösa andelsläggare som lägger ut alla sina spel samt även liverättar ibland men många pushar ut en länk och bumpar den sedan sjutton gånger med noll och ingenting mer än att man vill att ”fler” ska köpa in sig.

Det gillar i alla fall inte jag.

:KO:

Håller såklart helt med dig - tanken bakom spelen är det viktiga för om du vill följa och spela det som framlägges. Att skrika ut att den är stenklar utan motivering är kontraproduktivt, och jag är där varken bättre eller sämre än de som gör det. Rätt- och räfsning kommer då ske hos mig, i alla fall!

Andelsspelen håller jag dessutom även detta helt med om - det kan slungas ut upp till 5, 6 system, på olika banor på en och samma dag och många kommer till efter att en bana slutfört sina tävlingar - det är enkom desperation och inte god spelfilosofi! Det säger sig självt att man inte kunnat analysera alla dessa spel/system! Det blir då ett Lotto som inte Sharps skall premiera...

Kanske ni borde införa ett system med Guldstjärnor för de system med utförliga analyser och där medlemmarna av Sharps får sätta dessa. Då ser man fort vilka som är något att ha och de som inte lägger analyser får då snabbt sämre och färre Guldstjärnor...

Med tanke på att ni gör detta frivilligt och gratis så gör ni ett kanonjobb, tro inget annat och det tycker nog de flesta!

Keep up the good work! Ni/vi behövs i denna djungel!

:cheers:

ExtremtRik 2021-05-28 09:36

Citat:

Ursprungligen postat av Gotland (Inlägg 741685)
Jag lyfter detta igen då det spårat ur lite igen på slutet.

Jag förstår inte varför man inte kan stå för sina spel och lägga ut raden så folk kan följa upp hur det går och hur man spelar.

Snälla, posta era andelsspel. Det kan inte vara så svårt.


:KO:

Tycker det du skriver i ovan citerat inlägg är rätt nivå, en uppmaning men inget krav.

Fulsprit är inne på något som dock kräver lite "systemering", guldstjärnor exempelvis låter också attraktivt men kan missgynna nya andelspostare, rätt eller fel.

Krav känns överarbetat och säg att tex Basse inte har tid till intro uppföljning vid ett enstaka tillfälle så vill man kanske ändå köpa delar!?

Jag själv ser det oxå som självklart att ge någon form av beskrivning och att åtminstone offentliggöra raden efter spelstopp.

//

LetItRide 2022-01-05 09:02

Citat:

Ursprungligen postat av Gotland (Inlägg 741694)
Men när det kommer till andelsspelen är jag mest frustrerad över att folk kränger andelar till höger och vänster men vägrar ge köparna möjlighet att följa upp och se resultaten.

Det finns redan flera seriösa andelsläggare som lägger ut alla sina spel samt även liverättar ibland men många pushar ut en länk och bumpar den sedan sjutton gånger med noll och ingenting mer än att man vill att ”fler” ska köpa in sig.

Det gillar i alla fall inte jag.

Håller med.

Som andelsköpare undviker jag de som inte redovisar.
På så vis gör jag vad jag kan för att låta marknaden styra, köper bara av de som gör uppföljning.

MultiSharp 2022-01-07 16:26

Framför allt är det dåligt av ATG att inte ha en bättre spelhistorik med information om ROI, genomsnittlig systemstorlek, etc för varje tillsammans-bolag. Markeringen med 0-3 stjärnor som visas ger i princip ingen vägledning eftersom det inte finns någon beskrivning om hur de beräknas.

MultiSharp 2022-05-20 15:44

Citat:

Ursprungligen postat av Gotland (Inlägg 785186)
Återigen, jag förstår vad du är ute efter men det är inte så enkelt att ens få fram de siffror du efterfrågar. Och då har jag ändå hyfsat bra koll på samtliga mina spel...

Jag saknar dock fortfarande dina svar på mina motfrågor jag ställde här:
https://www.sharps.se/forums/spela-a...kr/#post783353

Vi kan lägga till en faktor jag knappt berör i inlägget ovan avseende variansen vid större streckspel, hur långt tillbaka vill DU att presenterad statistik ska visa? Vad är vettigt gällande streckspel rent generellt?

Får jag räkna med de 2,44 millar vi spelade hem på V75 med SHARPs tillsammanslag i dec 2019? Eller vill du bara ha mina senaste hundra på just den spelformen (vilket i så fall innefattar de 185 laxxarna som landades i det laget i april ska med men inte de senaste veckornas V6or i butiken som trillat in med hyfsat netto)? Eller är det mina senaste hundra spel totalt oavsett spelform DU vill ha?

Personligen tycker jag att ATG borde bli bättre med redovisningen för alla varianter av andelsspel. Antal spelade omgångar och total insats med ROI mm. Rakt av. Fram med allt! Dagens luddiga system med stjärnor finns det ingen som helst relevans i. Lägg därtill de stora drakarnas tveksamma marknadsföring kring inspelade vinster som verkligen borde synas lite hårdare i sömmarna. Att ingen bråkar om hur det skriks och gormas om MEST INSPELAT I LANDET bara för att man varvat skiten ur samtliga sina 146 olika spel och lyckades pricka ETT (men då ändå gick back totalt) är helt galet.

Jag tycker även att man borde visa EXAKT hur många andelar som sålts i varje spel (tekniken finns ju) SAMT om spelläggaren köpt en egen andel. Det finns sjukt många som bara jagar provis och ALLTID "råkat" glömma köpa in sig i sitt miljonsystem. Kan ha varit för att de körde 60 olika till samma omgång och trots fullträffen gick back totalt... #LexWidén&Wannebrant

För forumets räkning (vilket är det du efterfrågar, eller?) finns det tyvärr ingen enkel lösning i dagsläget utan man får helt enkelt försöka bilda sig en egen uppfattning om skribentens kunnande. Vissa postar endast ett inlämnat spelkvitto vilket ju inte säger särskilt mycket kring hur man resonerat men kan ändå signalera hur man lutar sina spel. Medan en post med utförlig analys om hur man ser på löpningsförloppet och segerchans etc kanske säger mer ÄVEN om spelet kanske inte ens satt.

MEN, för att ta något steg vidare kring det hela upprepar jag mitt mantra här inne:

JAG skulle vilja att ALLA postar sina spel (åtminstone de man marknadsfört på forumet) någon gång efter start/inlämning så att köparna här kan se hur spelläggaren spelar och därmed kan bilda sig en uppfattning om spelarens upplägg/lutning etc. Det blir dessutom roligare för oss alla att jobba in spelen tillsammans! Men den diskussionen har jag ju tagit upp förr.

Precis här!

:KO:

Hade missat ditt svar i andra tråden. Det skulle vara önskvärt att alla som postar speltips och tillsammanssystem även presenterar sitt historiska spelresultat per spelform: V75, V86, V64, Vinnare/Plats, etc. Ett exempel finns på RADERAD LÄNK Det vore även önskvärt att inkludera en detaljerad tabell med alla omgångar enligt formatet på RADERAD LÄNK Det skulle vara till bra hjälp både för forumbesökarna och för att den enskilde spelaren ska få en bra total överblick av sitt spelande. Statistiken ska inkludera alla spel sedan personer började spela, eller åtminstone ett par år tillbaka.



Powered by vBulletin & vBadvanced CMPS
Design, Logos, etc Copyright © Sharps.se, 2010-2011. All Rights Reserved