Sharps.se - Sveriges bästa sportsbettingforum med rekar, spelförslag och bettingtips

Sharps.se - Sveriges bästa sportsbettingforum med rekar, spelförslag och bettingtips (https://www.sharps.se/forums/)
-   Tänkarhörnan (https://www.sharps.se/forums/taenkarhoernan/)
-   -   Stryktips/Europatips (https://www.sharps.se/forums/taenkarhoernan/14869-stryktips-europatips/)

Tord 2016-03-26 13:27

Citat:

Ursprungligen postat av hakan11241 (Inlägg 482728)
Jag kommer också ihåg NSAB:s gula bok! När den kom ut så bestämde sig polaren och jag för att köra systemet UM 7-3-776 som vi tyckte hade stark garantitabell. Vi drog igång på hösten i samband med engelska ligans intåg på kupongerna. Först gick det rätt bra, vi var bl a ett självmål på övertid av Wimbledon ifrån 13 rätt som gav 650 kSek:rant:
Vi gjorde bokslut till jul med plus ca 13 k, och bestämde att köra vidare i tio veckor för ny utvärdering. Under dessa tio veckor satte vi de tre säkra endast en gång, och då lyckades vi med bedriften att bränna alla tre halvgarderingar, ridå!
Så mitt svar till TS är nog att försöka köra system med endast två säkra, typ
4-7
5-6
6-5
7-4
8-3

Håkan

Du vet inte var man kan få tag på systemen i den gula NSAB boken eller nyckelraderna? Jag har alla i den blå, men bara ett fåtal från den gula. Jag har ju programmet men inte alla systemen. Finns ju en del system som är bra i den som jag inte kan köpa någonstans

hakan11241 2016-03-28 17:41

Nej tyvärr, dessa har jag aldrig haft tillgång till.
På den tiden var det ju inlämning via dator i spelbutik som gällde.
Blir nästan lite nostalgisk när jag tänker på hur man satt framför Tipsextra och försökte följa varje målpling på ca 80 papperskopior med enkelrader och multisystem.

Tord 2016-03-29 01:24

Citat:

Ursprungligen postat av hakan11241 (Inlägg 483778)
Nej tyvärr, dessa har jag aldrig haft tillgång till.
På den tiden var det ju inlämning via dator i spelbutik som gällde.
Blir nästan lite nostalgisk när jag tänker på hur man satt framför Tipsextra och försökte följa varje målpling på ca 80 papperskopior med enkelrader och multisystem.

Ok, vad synd. Jag fick köpa mitt exemplar från den blå boken och några från den gula, men fick tyvärr jag inte tag på alla systemen i den gula boken. En del av systemen går att skapa i program som Copema m.m. Om du är intresserad av nåt system så kan jag fixa det åt dig.

Jag kan ge exempel på garantitabeller om du vill. Mitt favorit just nu är UE6 som är både billigt och bra, dock går det inte att skapa i nåt program tyvärr då man inte kan styra var E tecknen ska hamna. En orsak är att alla garderingarna är helgarderingar. Hade de båda E tecknen varit halvgarderingar så hade det varit enklare.

Systemet har 6 hela och kostar 45 kr. Vill man ha mer garderingar så lägger man bara till matematiska garderingar till man kommer upp i den prisnivån man önskar. Om minst ena E tecknet sitter så är det minst 12 rätt och 25% chans till 13 rätt vid 1 U tecken rätt och 100% 13 rätt när 4 U tecken sitter

6 U och E tecken + 4 M garderingar = 720 kr (45 x 2 x 2 x 2 x 2 = 720 kr) vilket är bra pris. Man måste dock sätta ena E tecknet för att ha någon chans till 13 rätt.

Om intresse finns så kan jag göra en tråd med de bästa systemen jag känner till. En del system har jag bakat in i TippX 2000 (mitt favoritprogram), så det är bara att fylla i. Man kan även utöka med M garderingar om garderingarna inte räcker även där

Exemplet nedan är 6 hela med U och E tecken samt 6 halva M garderingar för 2880 kr (12 garderingar för ett bra pris). Går att ta bort och lägga till om man känner för det eller vill ha till ett bolag

PHP-kod:

UE6 6 0 45 KR
MED 6 EXTRA HALVA M GARDERINGAR 2880 KR

Garanti vid 2 E
-tips rätt                

RÄTTA                                    
U
-TIPS  13   12   11   10      CHANS    
---------------------------------------    

4       1   12   58  156       1/1     
 3       
-    1   15   97       8/8    
 2       
-    1   15   97      24/24    
 1       1    9   37  111       8
/32     

-    2   22  112      32/32    
 0       
-    1   15   97      16/16

Garanti vid 1 E-tips rätt               

RÄTTA                                   
U

4       1   10   44  120       4/4    
 3       
-    1   13   77      32/32
 2       
-    1   13   77      96/96   
 1       1    9   35   91       8
/128
         1    8   28   76      24
/128

-    3   27  107       8/128

-    2   21   99      16/128

-    2   20   92      24/128

-    1   14   84      48/128         
 0       
-    1   13   77      64/64

Garanti vid 0 E-tips rätt                

RÄTTA                                    
U

4       -    2   19   76       4/4     
 3       
-    -    2   25      32/32
 2       
-    -    2   25      96/96    
 1       
-    1   10   47      16/128

-    1    9   40      48/128

-    -    4   39      16/128

-    -    3   32      48/128        
 0       
-    -    2   25      64/64

Spillran 2017-09-07 14:52

Någon som vet vart/hur man kan spela UE6 systemet?

Adelante11 2017-09-23 23:39

Tjena
Ny på detta forum. Men har sökt lite efter matematiska system, och jag är ute efter ett bra. Det gör inget om det kostar några laxar, men jag är sugen på att hitta ett bra system som man har chans och göra lite bra pengar på?

Någon här inne som känner sig manad att hjälpa mig? Har sökt som fan, men inte kommit fram till något vettigt. Bör tilläggas att jag inte är nåt "mattefreak", förstår grunden, men kan inte det djupa helt enkelt. Så det jag söker är era bästa tips, dyra som billiga, bra som dåliga, varför och varför inte man ska välja vissa system osv?

Låt oss hålla igång tråden!!

Jonas_77 2017-10-10 13:34

Citat:

Ursprungligen postat av Adelante11 (Inlägg 545038)
Tjena
Ny på detta forum. Men har sökt lite efter matematiska system, och jag är ute efter ett bra. Det gör inget om det kostar några laxar, men jag är sugen på att hitta ett bra system som man har chans och göra lite bra pengar på?

Någon här inne som känner sig manad att hjälpa mig? Har sökt som fan, men inte kommit fram till något vettigt. Bör tilläggas att jag inte är nåt "mattefreak", förstår grunden, men kan inte det djupa helt enkelt. Så det jag söker är era bästa tips, dyra som billiga, bra som dåliga, varför och varför inte man ska välja vissa system osv?

Låt oss hålla igång tråden!!

Matematiska system? Är väl bara att lägga raden på svenskaspel och lägga till antalet garderingar, då har du ditt matematiska. Sen finns det många andra system, reducerade både med och utan utgångstecken, som man kan lägga till matematiska garderingar på.

Gillar system med u-tecken, och där finns en hel del. Personligen spelar jag inget av svenskaspels utan uteslutande system som finns i böckerna "spela tippa vinn, tipslyktan, tipsboken" mfl som en jag känner har.

Tord 2017-10-14 11:59

*Bort*
Har inte vaknat idag ordentligt tydligen :ohmy:

OldSport 2017-12-08 16:13

Vart får man tag på den här NSAB-boken som alla talar om? Låter högst intressant.

-OldSport

Tord 2017-12-10 07:34

Citat:

Ursprungligen postat av OldSport (Inlägg 553311)
Vart får man tag på den här NSAB-boken som alla talar om? Låter högst intressant.

-OldSport

Böckerna finns inte att få tag i längre mer än kanske på ställen där man kan köpa gamla utgångna böcker eller låna på bibliotek. Böckerna innehåller dock bara garantitabeller. Själva systemen måste man dock skriva ut med en gammal datorutrustning från DOS tiden. Jag har överfört en del system till TippX2000 (gratisprogram). Jag har kontakt med en kille som har fått tag på en hel del böcker som innehåller system från NSAB. Min avatar är från programmet som skriver ut dessa system

Själv så har jag börjat skapa en del egna system för runt 2000 kr :D Jag är inte expert på systemkonstruktion, men gillar systemen jag gjort.

/Tord

OldSport 2017-12-10 10:35

Citat:

Ursprungligen postat av Tord (Inlägg 553568)
Böckerna finns inte att få tag i längre mer än kanske på ställen där man kan köpa gamla utgångna böcker eller låna på bibliotek. Böckerna innehåller dock bara garantitabeller. Själva systemen måste man dock skriva ut med en gammal datorutrustning från DOS tiden. Jag har överfört en del system till TippX2000 (gratisprogram). Jag har kontakt med en kille som har fått tag på en hel del böcker som innehåller system från NSAB. Min avatar är från programmet som skriver ut dessa system

Själv så har jag börjat skapa en del egna system för runt 2000 kr :D Jag är inte expert på systemkonstruktion, men gillar systemen jag gjort.

/Tord

Tack för svaret Tord. Vad är så speciellt med dessa system och hur skiljer de sig från system man kan göra i t.ex. Copema?

-OldSport

Stryktips3 2017-12-10 11:08

Citat:

Ursprungligen postat av OldSport (Inlägg 553577)
Tack för svaret Tord. Vad är så speciellt med dessa system och hur skiljer de sig från system man kan göra i t.ex. Copema?

-OldSport

Det är ingenting som skiljer dem - förutom att dagens tipsprogram är mer dynamiska och har större möjligheter.

Att tro att det finns gamla magiska system i böcker där 1 + 1 = 3 är bara trams.

OldSport 2017-12-10 11:19

Citat:

Ursprungligen postat av Stryktips3 (Inlägg 553582)
Det är ingenting som skiljer dem - förutom att dagens tipsprogram är mer dynamiska och har större möjligheter.

Att tro att det finns gamla magiska system i böcker där 1 + 1 = 3 är bara trams.

Så boken innehåller egentligen bara garantitabeller för R/U-system som inte SvS tillhandahåller och som man själv med lite matematisk kompetens skulle kunna knåda ihop?

Driver ett bolag med några kompisar och vi har senaste två åren dragit in ett par 13-rättare men det är på tok för få sidovinster. Misstänker att vi har ett kasst system så försöker tänka ut något smartare.

-OldSport

Tord 2017-12-10 15:23

Många system är rena skräpet, men det finns en del system som är helt ok. Bästa systemen finns i den gula boken, dvs den boken jag bara har ett fåtal system från. Copema får du göra allt själv medans systemen från böcker är ju färdiga system som man bara fyller i var man ska ha garderingarna och var U/E/M garderingarna ska vara

Ja boken är till för programmet jag har. Är du intresserad av nåt så kan jag lista mina favoriter om du vill. Jag känner ju de flesta systemen jag har

Hur mycket får det kosta?

OldSport 2017-12-10 17:08

Citat:

Ursprungligen postat av Tord (Inlägg 553608)
Många system är rena skräpet, men det finns en del system som är helt ok. Bästa systemen finns i den gula boken, dvs den boken jag bara har ett fåtal system från. Copema får du göra allt själv medans systemen från böcker är ju färdiga system som man bara fyller i var man ska ha garderingarna och var U/E/M garderingarna ska vara

Ja boken är till för programmet jag har. Är du intresserad av nåt så kan jag lista mina favoriter om du vill. Jag känner ju de flesta systemen jag har

Hur mycket får det kosta?

Just nu spelar vi för ca 800 kr i veckan. Vi kör ett system av 3 spik, 4 halv och 6 hel sedan har vi en del villkor och ganska mycket slumpfaktor (enligt mig). Har du några bra förslag över system?

-OldSport

Stryktips3 2017-12-10 20:24

Citat:

Ursprungligen postat av OldSport (Inlägg 553637)
Just nu spelar vi för ca 800 kr i veckan. Vi kör ett system av 3 spik, 4 halv och 6 hel sedan har vi en del villkor och ganska mycket slumpfaktor (enligt mig). Har du några bra förslag över system?

-OldSport

Fördelen med dagens program är ju att du hela tiden kan testa din 13-rättschans mot reduceringen.

En annan fördel med tipsprogram är att du kan välja ex minsta radskillnad som gör att du ökar din chans till 13 rätt genom att välja 2 som minsta radskillnad, dvs får du 13 rätt får du inga tolvor. Detta är bara en av flera reduceringstekniker som an kan använda.

Om jag var dig hade jag laddat hem två av programmen och testat, för att sedan få förespråkarna för de gamla bok-systemen att motivera hur de är bättre än ett tipsprogram. Jag tror att de får det svårt.

Stryktips3 2017-12-10 20:26

Citat:

Ursprungligen postat av OldSport (Inlägg 553637)

-OldSport

Matematiskt är ert spel på ca 11600 rader. Med utdelningsreducering och ett antal villkor kan ni lätt få ner det till 2-3000 rader och sedan slumpa ut 800 av dem.

OldSport 2017-12-10 21:42

Förlåt 3-5-5 kör vi. Sedan ett antal villkor som brukar få ner det till ca 5k rader. Vi har diskuterat radskillnad 2 men inte testat det än, vilket vi kanske borde göra..

-OldSport

Tord 2017-12-12 20:29

För er som inte vet så har Gamla Ultima släppts för allmänheten nu. Länken finns längst ner på förstasidan http://www.helgardering.se/Gamla_Ultima.exe

Jag har en manual i PDF format om någon är intresserad av den. Programmet är väldigt avancerat med mängder med inställningar så en liten guide är nödvändig

hakan11241 2017-12-31 22:29

Tack som f-n för detta Tord!
Körde hårt på detta program tidigare men blev av med det i samband med en hårddiskkrasch och sedan hade ju Anders lagt ner det hela.
Det är utan tvekan det mest kraftfulla reduceringsprogrammet jag stött på, men man måste ju fortfarande sätta ramen...

Håkan

Tord 2018-01-01 18:37

Bra det att någon fick nytta av det :)

Länk till snabbguiden i PDF format http://www.mediafire.com/file/eur02i...ion_ULTIMA.pdf

Jonas_77 2018-01-10 17:36

I tipsboken 1987-88 finns ett MT 8-2-2340 som man kan göra i copema också. Ena blockets 4 helgarderade sätter man på hyfsat "lätta" matcher och väljer villkoret (U)4-5, dvs man sätter röd på 0-3. Andra blockets 4 hel, som då sätts på mer svårare matcher, väljer man villkoret 1-4. Vid fördelning 3-1 i ska systemet, enligt boken ge 13 om övriga villkor håller. Vid fördelning 2-1 är det 12 rätt som gäller.

Ett annat system är MT 7-3-864, står i Tipslyktan 5, där sätter man tecken på 4 hel och där ska 3 sitta för 50% chans till 13, vid 2 rätta tecken är det 66% på 12 rätt.

Visst kan man välja system med alltid garanti men dessa drar snabbt iväg i pris.

Tycker Sharp borde ha ett forum för system där fler kan dela med sig.

Jonas_77 2018-01-11 09:00

Citat:

Ursprungligen postat av Jonas_77 (Inlägg 556738)
I tipsboken 1987-88 finns ett MT 8-2-2340 som man kan göra i copema också. Ena blockets 4 helgarderade sätter man på hyfsat "lätta" matcher och väljer villkoret (U)3-4, dvs man sätter röd på 0-2. Andra blockets 4 hel, som då sätts på mer svårare matcher, väljer man villkoret 1-4. Vid fördelning 3-1 i ska systemet, enligt boken ge 13 om övriga villkor håller. Vid fördelning 2-1 är det 12 rätt som gäller.

Ett annat system är MT 7-3-864, står i Tipslyktan 5, där sätter man tecken på 4 hel och där ska 3 sitta för 50% chans till 13, vid 2 rätta tecken är det 66% på 12 rätt.

Visst kan man välja system med alltid garanti men dessa drar snabbt iväg i pris.

Tycker Sharp borde ha ett forum för system där fler kan dela med sig.

Måste varit full när jag skrev det där...har ändrat och markerat i rött där det blev fel.

Tord 2018-01-13 23:27

Citat:

Ursprungligen postat av Jonas_77 (Inlägg 556860)
Måste varit full när jag skrev det där...har ändrat och markerat i rött där det blev fel.

Får se om jag fattade det där. Det ska se ut så här som ett exempel? Lätta matcher först på 0 och svåra på 1 som man sedan får ändra efter behov där passande matcherna är för lätta respektive svåra matcherna. Sammanlagt måste man få in hälften av U tecknen. Sammanlagt blir det 16 kuponger om man minskar ner systemet med Copema vilket inte är så farligt

Det där att göra en tråd där man kan lägga upp sina system har jag faktiskt tänkt på förut men inte gjort nåt åt det. Mitt intresse för tips varierar när det går emot. Man har ju inte den bästa ekonomin tyvärr

https://i.imgur.com/UrRw5ac.png

Btw, är du Jonas samma person som Mr Sound? Jag känner en som kallar sig för Mr Sound som samlar på gamla tipsböcker med typ såna system som du nämnde nyss

Tord 2018-01-14 09:56

Har gjort en tråd där ni kan posta era system från program eller system från böcker https://www.sharps.se/forums/taenkar...am/#post557196

Jonas_77 2018-01-14 23:04

Citat:

Ursprungligen postat av Tord (Inlägg 557193)
Får se om jag fattade det där. Det ska se ut så här som ett exempel? Lätta matcher först på 0 och svåra på 1 som man sedan får ändra efter behov där passande matcherna är för lätta respektive svåra matcherna. Sammanlagt måste man få in hälften av U tecknen. Sammanlagt blir det 16 kuponger om man minskar ner systemet med Copema vilket inte är så farligt

Det där att göra en tråd där man kan lägga upp sina system har jag faktiskt tänkt på förut men inte gjort nåt åt det. Mitt intresse för tips varierar när det går emot. Man har ju inte den bästa ekonomin tyvärr

https://i.imgur.com/UrRw5ac.png

Ja, så där konstruerar man. Men man måste inte lägga villkor 1 och 2 i samlad grupp utan dessa matcher kan man välja som man vill.

Tord 2018-01-15 22:08

Citat:

Ursprungligen postat av Jonas_77 (Inlägg 557292)
Ja, så där konstruerar man. Men man måste inte lägga villkor 1 och 2 i samlad grupp utan dessa matcher kan man välja som man vill.

Nej det vet jag. Det är ju bara en mall för att visa

hakan11241 2020-12-03 21:26

Kod:

Strategi för småtippare på Stryktipset
Efter att ha fått en del frågor om mitt sätt att använda blocksystem på stryktipset i den stora systemtråden så väljer jag att bumpa denna gamla tråd.
Typiskt så väljer jag att spela med 2-3 säkra, 4-7 helgarderade och 4-7 halvgarderade.
Fråga 1. Varför 2-3 säkra? Erfarenheten säger mig att det helt enkelt är väldigt svårt att sätta fler säkra. Undantag kan göras för europatipset och specialomgångar med landskamper eller liknande.
Passa er dock för cupomgångar, där skräller det regelbundet.
Fråga 2. Hur välja ut de säkra matcherna? Statistiken säger att veckans mest streckade vinner runt 90% av gångerna. Spikar man den och halvgarderar den näst mest streckade favoriten så överlever man 75% av omgångarna. Spik två brukar därför även den bli en storfavorit som jag tror mycket på, medan spik tre bör vara mer av typen feelingspik i en jämn match.
Fråga 3. Varför blocksystem? Svaret är i grunden ekonomi. Om jag väljer tex U-6-0-48 för de helgarderade matcherna och lägger till fyra halvgarderade får jag U-6-4-768. Alldeles för dyrt för en småtippare som mig. Jag väljer då att använda U-0-4-8 i det blocket och halverar kostnaden.
Fråga 4. Vinstchanserna måste ju minska? Ja. Det är ju baksidan av myntet. Om jag har en 13-rätschans på 30% i det helgarderade blocket och 40% i det halva så blir det ju bara 12% för hela systemet. Matematiskt så måste jag alltså sätta mina villkor 8 ggr innan en tretta faller ut.
Fråga 5. Hur väljer du U-rad? Det finns i princip tre vanliga metoder. Man följer teckenfördelningen, man följer en tipster man tycker är bra eller man tar ut den själv.
Här tror jag dock det finns en mental fälla som många spelare faller i. Vi följer de olika ligorna slaviskt och har en mycket stor kunskap om lagens styrka, spelsätt och form. Vi tror därför att vi är bättre än medelsvensson på att tippa U-tecken. Det är vi inte, vid en långtidsuppföljning hamnar vi alla inom samma spann.
Men, så har vi de där tre-fyra omgångarna varje år när vi är helt rätt på det. Spikarna sitter, skrälldragen går in och avslagen likaså. Vi har då 9-10 rätt på U-raden. Då gäller det ju att ta betalt för detta också!
Därför kör jag egen U-rad.
Fråga 6. Hur grupperar du matcherna? Bland de helgarderade brukar det bli kanske tre stora favoriter som jag bedömer kan tappa poäng och tre ovissa matcher typ derbyn eller bottenmöten. Målsnåla lag går också in i den här kategorin då det kan räcka med 1-0 för endera laget.
Bland de halvgarderade försöker jag alltid välja ut en gaffel, 1-2. Tycker det brukar funka bra och sätter nog 4 av 5 eller 3 av 4. Däremot har jag märkt att U-tipsen kan bli lite hur som helst för 3-5 matcher. Föredrar därför R-system i sådana block.
Om man har 6-7 halvgarderade så hamnar de dock oftast i mittzonen 3-5.
Fråga 7. Hur går det då? I år är det back, har inte satt någon 13. Tycker dock jag varit med och hackat flera gånger men tror mer det är min ram som är för dålig än brister i de system som används. Tycker också jag blivit för favoritbetonad med åren, chansar inte lika mycket som förr. Ju mer man läser desto mer info får man ju om att favoriten är rätt värderad (vilket den inte alls behöver vara).
Samtidigt så får man ju ständigt utvärdera sitt sätt att spela. Som t ex Powerplay varit inne på kanske man måste börja ranka alla matcher i svårighetsgrad själv för att hamna i rätt U-tips intervall i blocken. Även Leif Johansson har ju liknande idéer.
En annan taktik jag varit inne på är att försöka lösa de svåraste matcherna med halvgardering. Det är ju roligare att få in en helgarderad skräll till 15% än att få in en 30%-are i en 40-30-30 match.
Så, det är mitt sätt att spela, se det som ett diskussionsunderlag.

Tord 2020-12-04 07:55

Citat:

Ursprungligen postat av hakan11241 (Inlägg 724288)
Kod:

Du kunde ha satt 13 med lite tur i onsdags. En spik och en halv gick bort
https://tipsrader.se/rader/europatip...k-2020-12-02-2

Observera att texten Hakan11241 skrev slutar långt utanför bildskärmen och citera knappen försvann ur bild också

hakan11241 2020-12-04 16:27

Ja, satt med 12 rätt länge och jobbade på Dortmundmål. Tyvärr fick MKDons in en i slutet, men systemet hade levererat om ramen suttit:rant:
Hade gett runt 17k enligt mina preliminära beräkningar

hakan11241 2020-12-04 17:39

Irriterande att man inte kan redigera i efterhand. Prövar att lägga in igen så det blir läsbart.

Strategi för småtippare på Stryktipset
Efter att ha fått en del frågor om mitt sätt att använda blocksystem på stryktipset i den stora systemtråden så väljer jag att bumpa denna gamla tråd.
Typiskt så väljer jag att spela med 2-3 säkra, 4-7 helgarderade och 4-7 halvgarderade.

Fråga 1. Varför 2-3 säkra? Erfarenheten säger mig att det helt enkelt är väldigt svårt att sätta fler säkra. Undantag kan göras för europatipset och specialomgångar med landskamper eller liknande.
Passa er dock för cupomgångar, där skräller det regelbundet.

Fråga 2. Hur välja ut de säkra matcherna? Statistiken säger att veckans mest streckade vinner runt 90% av gångerna. Spikar man den och halvgarderar den näst mest streckade favoriten så överlever man 75% av omgångarna. Spik två brukar därför även den bli en storfavorit som jag tror mycket på, medan spik tre bör vara mer av typen feelingspik i en jämn match.

Fråga 3. Varför blocksystem? Svaret är i grunden ekonomi. Om jag väljer tex U-6-0-48 för de helgarderade matcherna och lägger till fyra halvgarderade får jag U-6-4-768. Alldeles för dyrt för en småtippare som mig. Jag väljer då att använda U-0-4-8 i det blocket och halverar kostnaden.

Fråga 4. Vinstchanserna måste ju minska? Ja. Det är ju baksidan av myntet. Om jag har en 13-rätschans på 30% i det helgarderade blocket och 40% i det halva så blir det ju bara 12% för hela systemet. Matematiskt så måste jag alltså sätta mina villkor 8 ggr innan en tretta faller ut.

Fråga 5. Hur väljer du U-rad? Det finns i princip tre vanliga metoder. Man följer teckenfördelningen, man följer en tipster man tycker är bra eller man tar ut den själv.

Här tror jag dock det finns en mental fälla som många spelare faller i. Vi följer de olika ligorna slaviskt och har en mycket stor kunskap om lagens styrka, spelsätt och form. Vi tror därför att vi är bättre än medelsvensson på att tippa U-tecken. Det är vi inte, vid en långtidsuppföljning hamnar vi alla inom samma spann.
Men, så har vi de där tre-fyra omgångarna varje år när vi är helt rätt på det. Spikarna sitter, skrälldragen går in och avslagen likaså. Vi har då 9-10 rätt på U-raden. Då gäller det ju att ta betalt för detta också!
Därför kör jag egen U-rad.

Fråga 6. Hur grupperar du matcherna? Bland de helgarderade brukar det bli kanske tre stora favoriter som jag bedömer kan tappa poäng och tre ovissa matcher typ derbyn eller bottenmöten. Målsnåla lag går också in i den här kategorin då det kan räcka med 1-0 för endera laget.
Bland de halvgarderade försöker jag alltid välja ut en gaffel, 1-2. Tycker det brukar funka bra och sätter nog 4 av 5 eller 3 av 4. Däremot har jag märkt att U-tipsen kan bli lite hur som helst för 3-5 matcher. Föredrar därför R-system i sådana block.
Om man har 6-7 halvgarderade så hamnar de dock oftast i mittzonen 3-5.

Fråga 7. Hur går det då? I år är det back, har inte satt någon 13. Tycker dock jag varit med och hackat flera gånger men tror mer det är min ram som är för dålig än brister i de system som används. Tycker också jag blivit för favoritbetonad med åren, chansar inte lika mycket som förr. Ju mer man läser desto mer info får man ju om att favoriten är rätt värderad (vilket den inte alls behöver vara).
Samtidigt så får man ju ständigt utvärdera sitt sätt att spela. Som t ex Powerplay varit inne på kanske man måste börja ranka alla matcher i svårighetsgrad själv för att hamna i rätt U-tips intervall i blocken. Även Leif Johansson har ju liknande idéer.
En annan taktik jag varit inne på är att försöka lösa de svåraste matcherna med halvgardering. Det är ju roligare att få in en helgarderad skräll till 15% än att få in en 30%-are i en 40-30-30 match.
Så, det är mitt sätt att spela, se det som ett diskussionsunderlag.

Spoiler:

Jag skrev mitt inlägg i word och kopierade in det. För att få det att passa på Sharps måste man ställa linjalen mellan 0-10

vr46 2021-01-05 11:56

Citat:

Ursprungligen postat av Tord (Inlägg 724314)
Du kunde ha satt 13 med lite tur i onsdags. En spik och en halv gick bort
https://tipsrader.se/rader/europatip...k-2020-12-02-2

Observera att texten Hakan11241 skrev slutar långt utanför bildskärmen och citera knappen försvann ur bild också

Finns detta 5-5 blocksystem med garantitabell i Nyckeltabeller-tråden?
Ser ut som en passande kostnad för mig om jag ska lira själv...

MVH

Tord 2021-01-05 12:45

Citat:

Ursprungligen postat av vr46 (Inlägg 730098)
Finns detta 5-5 blocksystem med garantitabell i Nyckeltabeller-tråden?
Ser ut som en passande kostnad för mig om jag ska lira själv...

MVH

Tror inte det. Hakan gör ett nytt system för varje omgång verkar det som.
Han lägger inte upp speciellt mycket här heller

vr46 2021-01-05 14:23

Citat:

Ursprungligen postat av Tord (Inlägg 730120)
Tror inte det. Hakan gör ett nytt system för varje omgång verkar det som.
Han lägger inte upp speciellt mycket här heller

Har dragit ett PM, förhoppningsvis får vi in lite blocksystem i Nyckeltabeller-tråden :innocent:

OldSport 2021-04-06 14:22

Någon som kan assistera mig i hur rent matematiskt 12-rättsgaranti fungerar? Jag har försökt få till det i Excel i en eget system men får inte det att vara 100% tillförlitligt. Jag tänker att man grupperar alla unika rader för match 1-12 och sedan tar bort de tecknen för match 13 så bara en rad återstår per kombination av match 1-12 och sedan gör man samma sak med match 1-11 + 13 och låter 12 få ligga fritt. Är detta fel?

-OldSport

Tord 2021-04-07 00:32

Citat:

Ursprungligen postat av OldSport (Inlägg 742816)
Någon som kan assistera mig i hur rent matematiskt 12-rättsgaranti fungerar? Jag har försökt få till det i Excel i en eget system men får inte det att vara 100% tillförlitligt. Jag tänker att man grupperar alla unika rader för match 1-12 och sedan tar bort de tecknen för match 13 så bara en rad återstår per kombination av match 1-12 och sedan gör man samma sak med match 1-11 + 13 och låter 12 få ligga fritt. Är detta fel?

-OldSport

Tror BrakZen och Powerplay kan det där bäst. Jag vet inte vad jag håller på med ibland :lol:

powerplay 2021-04-07 15:13

Citat:

Ursprungligen postat av OldSport (Inlägg 742816)

-OldSport

Jag förstår inte vad du vill räkna ut?
Ett teoretiskt värde för minsta radantal för minst 12 rätt, eller just tillvägagångssättet för att få 12-garanti för en viss systemram.
Alltså det som tipsprogrammen kan göra.
Ta ett exempel så blir det kanske lättare förstå!:D

OldSport 2021-04-07 15:50

Citat:

Ursprungligen postat av powerplay (Inlägg 742863)
Jag förstår inte vad du vill räkna ut?
Ett teoretiskt värde för minsta radantal för minst 12 rätt, eller just tillvägagångssättet för att få 12-garanti för en viss systemram.
Alltså det som tipsprogrammen kan göra.
Ta ett exempel så blir det kanske lättare förstå!:D

Det är egentligen tillvägagångssättet, precis som tipsprogrammen gör. Säg att jag har gjort det system med 10 helgarderingar i Excel och vill få fram exakt vilka rader som behöver väljas ut för att om mina tre spikar sitter så har jag 12 rätt med 100% garanti.

Tord 2021-04-07 22:12

Ett system som jag är imponerad av trots att 13 chanserna är ganska låga 14,28% att dom fått 12 rättsgaranati väldigt långt ner är UM 10-0 5184 kr från gula NSAB boken.
Det räcker inte hela vägen upp/ner dock. Du kan ju kolla om du ser nåt mönster hur tecknen är placerade. Ska du göra det i tipsprogram så blir resultatet sämre än handgjorda system av en människa. Priset blir också högre med ett tipsprogram

Spoiler:
Kod:

U-tips      13  12  11  10    Chans
----------------------------------------
9            -    -    -  96      3/3      100%

8            -    -  16  112    54/54    100%

7            -    2  20  122    432/432    100%

6            1    5  21  119    288/2016  14,28%
              -    2  24  130  1728/2016  100%

5            1    6  22  108    288/6048  4,761%
              1    4  16  120    576/6048  14,28%
              -    3  28  126    576/6048  23,80%
              -    3  27  117  3456/6048  80,95%
              -    1  22  138  1152/6048  100%

4            1    6  16  74    576/12096  4,761%
              1    5  13  80  1152/12096  14,28%
              -    3  27  117  6912/12096  71,42%
              -    2  19  98  1152/12096  80,95%
              -    1  16  104  2304/12096  100%

3            1    8  30  88  2304/16128  14,28%
              -    1  15  89  13824/16128  100%

2            -    1  11  65  13824/13824  100%

1            -    -    4  40  6912/6912  100%

0            -    -    -  12  1536/1536  100%
----------------------------------------

Rolv 2021-10-17 17:17

Citat:

Ursprungligen postat av jocklon (Inlägg 227449)
med 11 rätts garanti är det ca 1/35 att du sätter 13 rätt men med 12 rättsgaranti så är det 13-25 % chans att du sätter den ...

Den här mattematiken får inte jag ihop, även om den garanterat stämmer. ????

”Med 12 rätts garanti är det 13-25 % chans…”. Hur kan det bli det om man har 12-rätts garanti?

Senast igår satte jag ramen, men föll på reduceringen och fick 12.
Hade Man. Utd vunnit hade det varit 13 rätt.
Spelar själv 4-0 -9 med 5 matematiska. Så i mitt fall föll jag ju på en helgardering. Detta får jag till 33,33% chans till 13 rätt. Eftersom jag alltid sitter med 1 av 3 möjliga utfall i den 13:e machen (tecknen fördelas lika) som går utanför garantin.

Eller hade det funnits en stor risk att jag hade missat på en annan match istället om Man Utd hade suttit. Då får jag ihop mattematiken. Men så verkar inte fallet vara om jag kolla mina enkelrader…

Dåligt förklarat, men jag hoppas ni förstår.

powerplay 2021-10-17 17:40

Det är väl så att vanliga r-system som har 12-garanti har oftast en 13-rättschans på 13-25%.
Systemet 4-0-9 ligger nära detta, dvs 11%.

System som bara garanterar 11 rätt har oftast en 13-chans på 2-3% eller 1/35.