Sharps.se - Sveriges bästa sportsbettingforum med rekar, spelförslag och bettingtips

Sharps.se - Sveriges bästa sportsbettingforum med rekar, spelförslag och bettingtips (https://www.sharps.se/forums/)
-   Tänkarhörnan (https://www.sharps.se/forums/taenkarhoernan/)
-   -   Förslag till ny spelreglering (https://www.sharps.se/forums/taenkarhoernan/28567-foerslag-till-ny-spelreglering/)

bulle 2017-03-31 13:47

Förslag till ny spelreglering

Citat:

Utredningens uppdrag har varit att ta fram förslag till en ny spelreglering som präglas av ett högt konsumentskydd, hög säkerhet i spelen och tydliga förutsättningar för att få verka på marknaden. I uppdraget ingick även att analysera vilken roll staten bör ha på en omreglerad spelmarknad.
http://www.regeringen.se/rattsdokume...03/sou-201730/

Vad innebär den nya spellagen för oss knegare mer konkret?

matchingbetisover 2017-03-31 14:45

Läste inte men undrar om det innebär att bolagen inte längre får stänga av spelare?

Det är ju faktiskt kränkande :(

Seebbo 2017-03-31 14:45

Jag har verkligen ingen jättekoll på det här men för en vanlig svensson som spelar på de stora EU-bolagen som tex Unibet och Bet365 kommer nog det inte bli någon märkbar skillnad då jag tror de större EU-bolagen kommer ansöka om licens.
För de som spelar på Pinnacle och i Asien kommer det kanske bli lite mer problematiskt. Gissningsvis kommer nog till exempel inte Pinnacle ansöka om licens i alla fall inte till en början och således stänga ner alla svenska konton.
För den som vill kommer det säkert finnas sätt att ta sig runt detta men förmodligen bli lite mer problematiskt.

Mycket fokus verkar ligga runt spelmissbruk att det ska gå att stänga av sig själv från alla bolag på en och samma gång. Alla måste sätta en personlig gräns för hur mycket man får sätta in per år/månad/vecka likt det Svenska Spel har idag osv.

Philjay 2017-03-31 15:24

Citat:

Ursprungligen postat av matchingbetisover (Inlägg 523704)
Läste inte men undrar om det innebär att bolagen inte längre får stänga av spelare?

Det är ju faktiskt kränkande :(

Är väl sällan de stänger av spelare, de sänker bara risken mot specifk spelare till 1% = du kan betta väldigt lite pengar

Davebarbaren 2017-03-31 15:44

Så vi kommer inte kunna spela på pinnen, men EU-bolagen får fortfarande diskriminera och kränka oss spelare? Tragiskt! Gör om gör rätt staten! Detta är inte okej!

Seebbo 2017-03-31 15:50

Citat:

Ursprungligen postat av Davebarbaren (Inlägg 523710)
Så vi kommer inte kunna spela på pinnen, men EU-bolagen får fortfarande diskriminera och kränka oss spelare? Tragiskt! Gör om gör rätt staten! Detta är inte okej!

Precis så är det. Har skummat igenom utredningen lite snabbt och sökt på vissa ord och hittar ingenstans där det står att bolag inte får limitera spelare.

Davebarbaren 2017-03-31 15:55

När kommer pinnen stänga av svenska konton?

Galeocerdo cuvier 2017-03-31 16:08

Fan ta staten.

Seebbo 2017-03-31 16:16

Citat:

Ursprungligen postat av Davebarbaren (Inlägg 523713)
När kommer pinnen stänga av svenska konton?

Det är ju inte säkert att de kommer göra det, allt handlar ju om dom kommer söka licens eller inte.
Skulle det vara så att de inte söker licens så lär det ju ske i samband med att det nya licenssystemet införs när nu detta görs. Så lär ju inte hända imorgon :)

Davebarbaren 2017-03-31 16:23

Citat:

Ursprungligen postat av Seebbo (Inlägg 523716)
Det är ju inte säkert att de kommer göra det, allt handlar ju om dom kommer söka licens eller inte.
Skulle det vara så att de inte söker licens så lär det ju ske i samband med att det nya licenssystemet införs när nu detta görs. Så lär ju inte hända imorgon :)

Hoppas dem söker licencs annars blir det tungt, fyfan vad tragiskt. EU-bolagens maffiametoder går ostraffade. Det är som texten i Ebba Grön låten "Staten och kapitalet, dem sitter i samma båt". :skamsen::idiot:

apekatt66 2017-03-31 16:24

Jag har fortfarande inte läst hur man ska göra rent praktiskt för att stänga ut aktörer som inte har licens? Spärra visakort? Hur lätt som helst att ta sig runt. Blocka ip? Det lär ju inte internetleverantörerna gå med på...

Hur gör Danmark?

Nicksson 2017-03-31 16:42

Sen kommer det här att ta flera år innan det är ett faktum.

bulle 2017-03-31 16:44

Citat:

Ursprungligen postat av apekatt66 (Inlägg 523718)
Jag har fortfarande inte läst hur man ska göra rent praktiskt för att stänga ut aktörer som inte har licens? Spärra visakort? Hur lätt som helst att ta sig runt. Blocka ip? Det lär ju inte internetleverantörerna gå med på...

Hur gör Danmark?

Se 17 § och 19 § på s. 108.

Spoiler:
17 § När det gäller sådana betalningstransaktioner som anges i 20 kap.
5 §, får regeringen meddela föreskrifter om skyldighet för betaltjänstleverantörer
enligt lagen (2010:751) om betaltjänster att avvisa betalningsorders
där betalkort används och där auktorisation sker genom
användning av ett detaljhandelskodsystem.
Spelmyndigheten får beträffande sådana betalningstransaktioner
som avses i första stycket begära att betaltjänstleverantörer enligt
lagen om betaltjänster blockerar elektroniska betalningstransaktioner
till och från bestämda kontonummer.

19 § En internetleverantör är skyldig att på uppmaning av Spelmyndigheten
upprätta ett varningsmeddelande för domänadresser som
erbjuder spel utan licens i Sverige. Meddelandet ska informera besökaren
om att spelanordnaren saknar licens i Sverige och inte står
under svensk tillsyn.

Galeocerdo cuvier 2017-03-31 17:04

Citat:

Ursprungligen postat av apekatt66 (Inlägg 523718)

Hur gör Danmark?

Även om du får in pengar så kommer dina uttag ifrån spelbolag utan licens straffbeskattas, för dig som spelare dvs.

matchingbetisover 2017-03-31 17:27

Häromdagen läste jag en konstig artikel från SR tror jag det var.

En man hade fifflat bort miljoner som han spelat för hos betfair, så då frågade hornalisten betfair om de tagit sitt ansvar. Fifflaren tyckte det var skandal att han inte blivit tillfrågad om sina spelvanor utan istället fått gratis resor.

Min poäng är att de i samma härva hängde ut en på betfair som tydligen var gift med en moderat som propagerar för mindrenkommunism i spelsverige.

Detta tillsammans med artiklen gör att jag drar slutsatsen att Löfven inte delar vissa av moderaternas åsikter