Sharps.se - Sveriges bästa sportsbettingforum med rekar, spelförslag och bettingtips

Sharps.se - Sveriges bästa sportsbettingforum med rekar, spelförslag och bettingtips (https://www.sharps.se/forums/)
-   Tänkarhörnan (https://www.sharps.se/forums/taenkarhoernan/)
-   -   Aktie/Fonder (https://www.sharps.se/forums/taenkarhoernan/3486-aktie-fonder/)

calahan 2010-10-27 14:14

Min taktik är att investera det mesta i guld och sen sälja allt 2013, får gå efter min farbrors tips han brukar ha rätt. :D

moregolf 2010-10-27 14:16

Grekland.
 
Jo, det oroar mig. Men, det finns alltid något att oroa sig för:sad44:
Jag påstår inte att Amhult2 blir en bra affär. Jag bara tycker att de verkar väldigt lågt värderade och att det är en bra kvot chans/risk, d.v.s att chansen är betydligt större för en bra uppgång än en rejäl nedgång. Men aktier är är per definition både chans och risk. En del bortser från risken och en del bortser frrån chansen.......

marling 2010-10-27 21:05

Citat:

Ursprungligen postat av moregolf (Inlägg 72527)
Aktier: innehav av aktier som finansiell placering.
P/e-talet för Amhult 2 är, enligt mig, helt irrelevant som värderingsgrund. Det som jag ser som intressant är den extremt låga substansvärderingen och att denna snart blir synlig i och med utställning av detaljplan.
Om Amhult 2 säljer sina tillgångar under ett år så skulle nuvarande värdering vara 0,5 eller lägre p/e-tal, så det är inte ett bra mått.
Bara min egen åsikt, andra får göra sin bedömning.

Tycker det är lite fel att enbart utgå ifrån substansvärderingen.
Räknar vi bort "aktievinsterna", som vi inte kan räkna med i framtiden (kan lika gärna bli förluster) så redovisade Amhult ett negativt resultat om -8,2 MSEK.
Det EGNA KAPITALET uppgår till 41 kr / aktien, men hur länge kommer rabatten vara så hög då Amhult gör negativa kvartal? Och den intressanta frågan är väl varför Amhults inte växer?
Vad är din prognos för 2011 resp. 2012? VPA?

moregolf 2010-10-27 21:27

Amhult 2, värdering
 
OK, vi ser olika på detta case. Helt OK, det är ju sådant som gör en marknad.
Jag har överhuvudtaget ingen prognos om Amhult2:s vinst. Anledningen framgår om man läser sammanfattningen av verksamheten/affärsideén:
"Amhult2 AB är ett företag vars verksamhet i första hand är att bygga och förvalta byggprojektet Amhult Centrum etapp 2. Bolaget har som första mål att bebygga det tre fastigheterna i Amhult Centrum, etapp 2...."
Bolaget bedriver alltså just nu en mycket liten verksamhet som kan gå med vinst /eller förlust/. Den överlikvid de placerat i bl.a aktier kan naturligtvis bli både mindre och mer värd. Iofs har jag varfit lite kritisk till att bolaget placerat i aktier i väntan på att dra igång byggena, men jag ser inte detta som en anledning till den låga värderingen.
För min del tycker jag att ibland är substansvärdering det som är klart viktigast vid en värdering och ibland annat t.ex VPA, vinsttillväxt, direktavkastning och tillväxt av den. Jag har t.ex ett hyfsat innehav i NAUR, som hittills bara gått med förlust men där jag bedömer att de står inför skördetid. H&M är exempel på en helt annan typ av bolag, där omsättningstillväxt parad med höga marginaler och bra balansräkning och utdelningstillväxt gör dem till en mycket intressant placering för den långsiktige, även på dagens kurs.
Jag ser Amhult2 som intressant. Ingen behöver överhuvudtaget köpa detta bolag. Gör man en annan analys än jag där man kommer fram till att de är dyra på under 20:- så ska man självklart inte köpa. Det är bara intressant med olika syn på olika bolag.

moregolf 2010-11-06 17:40

Amhult 2, billiga?
 
Om någon, mot förmodan, är intresserad, så är Amhult 2 ännu billigare nu. Bara ett tips för den långsiktige VG-investeraren.
Sedan kan man gärna titta på NAUR, som är en annan favorit. Kommer troligen en del positiva nyheter kommande månader. Stor risk, men väldig potential.
Annat spännande: Bringwell, Shelton, Black Peal, Etrion, Questerre och RW Capital. Lite högre risk än normalt, men även dito potential.

Erikbgif 2010-11-06 21:59

Hehe hade Aktiekunskap när jag gick i skolan förra året, man skulle köpa aktier på låtsas för 100lax.
Jag valde att köpa Clas Ohlsson B för rubbet. Då var dom värda drygt 60kr styck, nu är dom uppe på 115.8 så fan att man inte köpte på riktigt xD

moregolf 2010-11-06 22:13

Erik
 
Sådant händer hela tiden. Speciellt i backspegeln hade man ofta tänkt att köpa allt som gått upp;)
Som tur är finns det hela tiden undervärderade bolag att köpa. Problemet är bara att man kan få vänta ett antal år innan Mr/Mrs Market inser detta.
En enkel regel är att köpa om värdet är högre än priset och sälja om priset är högre än värdet.
Själv har jag ökat i NAUR under veckan. Tycker att de är värda betydligt mer än 15 NOK. Vidare fiskar jag Amhult 2 när de reas ut.

Erikbgif 2010-11-07 00:14

Du verkar riktigt hemma med aktier, hur länge har du hållt på ? Och köper du för långsiktigt ?

KP 2010-11-07 06:25

Jag är bara en lekman när det kommer till aktier men har ändå en kapitalförsäkring som är nyanskaffad.

I den har jag 33% Bure samt 33% NSP och 34% ligger kvar orört. Självklart kom tipsen från en vän då jag aldrig skulle hittat de själv.
Har funderat på Amhult men det skiljer mycket mellan köp och sälj (närmare 50 öre) och därför lär inte mina köp gå igenom på ett tag då jag inte är sugen att betala +40öre mer än vad de förväntas att köpas för.

Vad anser ni "kunniga" om de två aktierna jag redan har i min depå?
Jag är nöjd om jag ökar min depå med 10% per år (lågt mål då jag inte ens slår börsen) då jag fortfarande är ny inom det. Hela året kommer nämligen bli ett experiment för mig för att senare trycka in mer och satsa lite seriösare på det.

moregolf 2010-11-07 08:41

Några korta svar.
Bure: är nog ett bra innehav. De är lågt värderade och bygger nu upp en stor finanskoncern av Carnegie och spillrorna av HQ. Dessutom en del andra spännande innehav, där jag ser Vitrolife som det mest intressanta.
NSP: typisk chans/risk-aktie. Kan gå bra men har även en nedsida.
Målet 10 %: helt OK på sikkt, jämför med bankräntan.

Långa innehav: se mitt första inlägg i tråden där jag har lite förslag på en portfölj på 5-10år.

Jag har sysslat med aktier i ungefär 30 år och gör portföljer åt privatpersoner och håller föreläsningar i ämnet för grupper av t.ex företagare. Dessutom försöker jag vårda en del egna innehav.

Att köpa efter tips från kompisar kan kanske gå bra, men inget jag rekommenderar.

moregolf 2010-11-07 08:48

Vill även lägga till; var försiktiga! Pengar som satsas i aktier kan vara helt förlorade i värsta fall. Detta är inte bara prat utan inträffar verkligen då och då.
Min inställning är att aldrig handla aktier för lånade pengar eller pengar som inom 2-3 år behövs till annat.
Detta är tråkiga råd, men förebygger sömnlöshet för den orolige.
Vill man börja med att bygga upp en liten portfölj kan man med fördel köpa t.ex några av våra svenska investmentbolag; Kinnevik är ett bra sådant. Sedan kan man komplettera med t.ex Industrivärden/Investor och Ratos. Lägg därtill Svolder, så får du även småbolag. Dessa investmentbolag är bra och billigare alternativ till fonder. Dessa bolag kan man köpa och sedan glömma bort i några år. Många andra bolag behöver man följa nästan dagligen för att se om förutsättningarna ändras.

StefanL 2010-11-07 09:06

På vilka nivåer ska man köpa Amhult2?

Väldigt låga volymer dock...

moregolf 2010-11-07 09:22

Stefan: det finns ingen nivå där man SKA köpa Amhult2. Förstå mig rätt, men jag ger bara ett tips om en aktie som jag tycker är undervärderad. Den som är intresserad ska verkligen själv läsa på om bolaget och skaffa sig en egen uppfattning. Börja gärna med bolagets hemsida och ladda ned de finansiella rapporterna.
Det finns många "tips och råd" om aktier men gå inte okritiskt på vad andra tycker. Jag har själv studerat bolaget noga och kommit fram till att de borde handlas över dagens nivåer. Men, dels kan jag ha tänkt fel och dels handlar det om framtiden och då är allt osäkert.
OK, vill i all välmening få detta sagt. För min del är allt under 20:- lågt för Amhult 2.
Volymen är oftast liten och det kan vara ett problem när man vill gå ur. Orsaken är att det finns en riktigt stor ägare som ha huvuddelen av aktierna så den sk. free-float är liten. Lycka till!

Kurt-Egon 2010-11-07 13:15

Intressant med lite aktietugg!

Har även jag gått in i Northland (NAUR), och jag tror det kan bli riktigt lönsamt inom några år.

Ett tips för den intresserade nybörjaren är att läsa TradingGuiden av Jonas Bernhardsson, riktigt intressant bok som avhandlar allt man bör veta om aktier/fonder m.m.

moregolf 2010-11-07 14:47

NAUR är mycket intressanta, nyheterna kommer slag i slag nu. Miljötillståndet fixat och Take-Off-agreements har kommit och fler på väg. Sedan handlar det om logistiken; Kemi och/eller Narvik. Järnväg och/eller lastbil är frågorna. Om järnmanlmspriserna hålls uppe på nuvarande nivå eller även lite lägre kan ett köp i NAUR bli riktigt bra. Men, som vanligt; baksidan av potential är risk ;-(

Finns analyser som pekar på stor potential, från drygt NOK 40 upp till NOK 200-300. Ganska häftigt, men säg att vi kan se NOK 20 i år och NOK 30 under 2011, så är det inte så illa. Sedan, när allt förhoppningsvis rullar på om några år, så kan vi kanske se betydligt högre nivå, allt beroende på järnmalmspris och utbud/efterfrågan.
En storägare i Norge har sålt ut stora volymer av NAUR och pressat kursen. Likadant har kursen i Amhult2 pressats av stora försäljningar. Kan i det fallet vara Traction som tog över Kindbergs fonder och fick ett stort Amhult2-innehav på köpet vilket de sålt/säljer ut.



Powered by vBulletin & vBadvanced CMPS
Design, Logos, etc Copyright © Sharps.se, 2010-2011. All Rights Reserved