Sharps.se - Sveriges bästa sportsbettingforum med rekar, spelförslag och bettingtips

Sharps.se - Sveriges bästa sportsbettingforum med rekar, spelförslag och bettingtips (https://www.sharps.se/forums/)
-   Tänkarhörnan (https://www.sharps.se/forums/taenkarhoernan/)
-   -   Förslag till nästa WinGar 2 (https://www.sharps.se/forums/taenkarhoernan/42262-foerslag-till-naesta-wingar-2-a/)

Tord 2020-06-23 09:13

Förslag till nästa WinGar 2

Bosse Ek är erkänt bra programmerare och har skapat nyttiga program som:
StrykGar v0.10 (gammal version) ;Beräkna systemets garanti
WinGar v0.12 (aktuell version) ;Beräkna systemets garanti
Mat2Enk ;Konvertera M system till enkelrader
WinGar2SvS ;Ladda in system i WinGar format och tippa samt spara i egna rader fil (enkelrader)

Nu är det planerat en ny version som kanske kommer att ha namnet WinGar 2 men det är bara en gissning från min sida

WinGar 2:
1. Beräkna sparsystem som inne håller E-tips s.k. SE system
2. Beräkna Blocksystem
3. Beräkna teckenfördelningssystem
4. Räkna garantier mot filtrerade rader
5. Beräkna 2-3 garderingar som inte får sluta med samma tecken (sparar in kostnaden på systemet)
6. Något som eliminerar osynliga fel som det kan bli ibland t ex mellanslag efter sista tecknet för varje rad. Det kan orsaka fel i garantin

WinGar2SvS:
1. Baka in WinGar2SvS i WinGar så man slipper starta två program
2. Lägga till en ruta där man kan skriva in lagen för veckans kupong eller pulldown lista där man kan välja lag från listan för varje match. I bästa fall hämta kupongen från Svenska Spel
3. Fixa så man slipper starta om WinGar2SvS efter varje system man tippat med
4. Utöka systemet med att lägga till M garderingar på det befintliga systemet typ Svenska Spels gula kupong

En del av förslagen är från Bosse och en del från mig

Fyll gärna på med era förslag :)

powerplay 2020-06-24 01:06

Om det stämmer att WinGar2SvS skriver allt till "Egnaraderfilen" som enkelrader då saknar det ju betydelse om systemen i sig är kompakta med ett mindre antal multisystem eller ett stort antal enkelrader.

(Har inte kunnat testa detta just nu , får felmeddelande i Windows7, så går ej köra programmet. Hm , beror tydligen på att jag kör en 32-bitarsversion, jaha, då vet man vad som inte funkar :ohmy: )

Vad gäller en framtida WinGar2 så är fullständig hantering av blocksystem intressant. U och E finns i och för sig och är ju en variant på 2-block.
Jag tänker mig dock hantering av fler separata U-rader. Åtminstone 4.
block1, block2, block3, osv

System som t.ex. UB3 8-3-1152 kräver detta då de helg. är uppdelade på 2 grupper * 4 och de halva en egen 3:e U-rad.
Använder man kända systemkomponenter är det ganska enkelt räkna ut ändå men när man prövar nya lösningar skulle detta underlätta något enormt.

Tord 2020-06-24 05:07

Citat:

Ursprungligen postat av powerplay (Inlägg 697726)
Om det stämmer att WinGar2SvS skriver allt till "Egnaraderfilen" som enkelrader då saknar det ju betydelse om systemen i sig är kompakta med ett mindre antal multisystem eller ett stort antal enkelrader.

(Har inte kunnat testa detta just nu , får felmeddelande i Windows7, så går ej köra programmet. Hm , beror tydligen på att jag kör en 32-bitarsversion, jaha, då vet man vad som inte funkar :ohmy: )

Vad gäller en framtida WinGar2 så är fullständig hantering av blocksystem intressant. U och E finns i och för sig och är ju en variant på 2-block.
Jag tänker mig dock hantering av fler separata U-rader. Åtminstone 4.
block1, block2, block3, osv

System som t.ex. UB3 8-3-1152 kräver detta då de helg. är uppdelade på 2 grupper * 4 och de halva en egen 3:e U-rad.
Använder man kända systemkomponenter är det ganska enkelt räkna ut ändå men när man prövar nya lösningar skulle detta underlätta något enormt.

Vad får du för meddelande? Är det WinRar filen du inte kan öppna? Jag kör med en 64 bit version. Jag lägger upp filen opackad, men du får döpa om ändelsen till .exe då det kan blockeras av Windows om man laddar ner program

Testa denna länk http://www.mediafire.com/file/yoxhjo...Spel.exe_/file
Angående enkelraderna krävs kanske av SvS och EvPlus, Tipsrader.se m.m. men skickar man in filen till SvS genom Liverättning.se så fixar den sidan det problemet även om man skickar upp M system kombinerat med enkelrader. Sidan konverterar automatiskt innan inlämning

powerplay 2020-06-24 14:52

Att packa upp filen med 7-Zip är inga problem. (Din opackade fil gör ingen skillnad.) Det är 32-bitars Windows 7 som inte är kompatibelt med detta program. Det går alltså inte att starta exe-filen. Felmeddelandet ber dig kontrollera om du använder 32 eller 64 bits windows. Det vanliga WinGar har dock alltid fungerat utan problem :)

Nu har jag testat på jobbet, inga problem, programmet gör vad det skall.
Utskriften av multisystem blir enkelrader.

Tord 2020-06-24 16:45

Citat:

Ursprungligen postat av powerplay (Inlägg 697750)
Att packa upp filen med 7-Zip är inga problem. (Din opackade fil gör ingen skillnad.) Det är 32-bitars Windows 7 som inte är kompatibelt med detta program. Det går alltså inte att starta exe-filen. Felmeddelandet ber dig kontrollera om du använder 32 eller 64 bits windows. Det vanliga WinGar har dock alltid fungerat utan problem :)

Nu har jag testat på jobbet, inga problem, programmet gör vad det skall.
Utskriften av multisystem blir enkelrader.

Konstigt att han gjort programmet i 64 bit. Har du skrivit till Bosse om detta?

powerplay 2020-06-24 19:42

Skickade precis ett mail.

Fick svar, Bosse skickade en 32-bit version. Fungerar utan problem. :)

Tord 2020-06-25 23:51

Ett förslag till att korta ner garantitabeller. Speciellt bra om tabellerna är väldigt långa. Man skulle kunna få bestämma hur man vill ha det i inställningar. Förkortad eller kunna se exakt hur garantitabellen är

Exempel:
Kod:

Garanti vid 2 E-tips rätt
------------------------------------------
U-Tips    13    12    11    10      Chans
5          -    -    12    84        8/8      100%

4          -    4    28    84      16/80      20,00%
          -    2    20    84      64/80      100%

3          1    9    34    78      32/320      10,00%
          1    7    22    54      64/320      30,00%
          -    4    32  104    32/320      40,00%
          -    2    20    80      64/320      60,00%
          -    2    18    72    128/320      100%

2          1    9    34    74      64/640      10,00%
          1    8    29    70    128/640      30,00%
          -    2    18    68      64/640      40,00%
          -    1    13    64    128/640      60,00%
          -    1    11    52    256/640      100%

1          -    2    17    63    128/640      20,00%
          -    1    10    45    512/640      100%

0          -    -    3    27    256/256      100%

Förkortad Garantitabell:
Kod:

Garanti vid 2 E-tips rätt
U-Tips    13    12    11    10      Chans
5          -    -    12    84        8/8      100%

4          -    4    28    84      16/80      20,00%
          -    2    20    84      64/80      100%

3          1    7-9  22-34 54-78  96/320      30,00%
          -    4    32    104    32/320      40,00%
          -    2    18-20 72-80  192/320      100,00%

2          1    8-9  29-34 70-74  192/640      30,00%
          -    2    18    68      64/640      40,00%
          -    1    11-13 52-64  384/640      100,00%

1          -    2    17    63    128/640      20,00%
          -    1    10    45    512/640      100%

0          -    -    3    27    256/256      100%

reflex 2020-06-27 22:04

Inlämningsbara filer för ToppTipset och Powerplay är önskvärt

reflex 2020-06-27 22:28

Rättning av systemen är önskvärt

Tord 2020-07-24 17:51

Fixa en bug som gör att det inte går att skriva över en existerande fil med samma namn

reflex 2020-07-26 15:42

Att kunna multiplicera raderna om man håller på med att dela upp kupongen i block.
Använder enkelrader när jag gör mina block och det är inte systemrader.

En ruta där det står vilken mall som man har tagit in i programmet

Tord 2020-07-27 07:40

Citat:

Ursprungligen postat av reflex (Inlägg 698630)
Inlämningsbara filer för ToppTipset och Powerplay är önskvärt

Skulle vara bra så man slipper kapa de 5 sista raderna i egna rader filen. En X ruta skulle räcka så att programmet bara sparade 8 första matcherna

BosseEk 2021-01-03 12:23

Under hösten har tiden inte riktigt funnits till, jag har testat olika språk och utvecklingsmiljöer för att skriva om WinGar.
Nu blev det jul och jag fick några dagar, eller nätter när familjen sov för mig själv.

På juldagen tog jag tag i det och har skrivit om programmet, länk till nedladdning: https://www.mediafire.com/file/4v2ek...psGar.exe/file

Det är helt otestat (släng INTE bort WinGar ännu)

Funktioner baserat på Tords lista högst upp i tråden:

1. Beräkna sparsystem som inne håller E-tips s.k. SE system -Finns
2. Beräkna Blocksystem - Finns , 4 Block enl PowerPlays önskemål
3. Beräkna teckenfördelningssystem - Fungerar med "workaround" se nedan
4. Räkna garantier mot filtrerade rader - Fungerar med "workaround" se nedan
5. Beräkna 2-3 garderingar som inte får sluta med samma tecken (sparar in kostnaden på systemet) - Finns välj beräkna med begränsningar
6. Något som eliminerar osynliga fel som det kan bli ibland t ex mellanslag efter sista tecknet för varje rad. Det kan orsaka fel i garantin - Finns , tryck F5

Samtliga funktioner är i högsta grad otestade

I programmet kan man beräkna tabeller där indata kommer från fil. Ville ha en funktion där man kan testa ett system man håller på med mot ett annat system. Denna funktion kan också användas för att beräkna teckenfördelningssystem.

I menyn Garantiberäkningar finns Skapa teckenfördelningsfiler. Fyll i antal hel & halvgarderade samt teckenfördelningar. Samtliga fördelningar sparas som separata filer i textformat. Välj Beräkna - data från filer. Välj läs in fil och markera samtliga filer som skall användas (Funktionen är mycket långsammare än när data genereras i den inbyggda garantiberäkningen).

Hos mig fungerar programmet om jag kör det som admin, vet inte hur det ser ut i olika Windowsversioner. Programmet är skrivet på en bärbar dator med 14" skärm vet därför inte hur det ser ut på en riktig dator, men när man trycker spara inställningar så sparas även systemeditorns fönsterstorlek (förutsatt att programmet körs i admin-läge).

System gjorda i WinGar kan läsas in men system skapade i SharpsGar kan inte användas i WinGar2SvenskaSpel. Nytt program kommer såsmåningom..... Vill veta vilka fel som finns i SharpsGar 2.0 först.

Lycka till,
/Bosse

Tord 2021-01-03 23:31

Citat:

Ursprungligen postat av BosseEk (Inlägg 729783)
Under hösten har tiden inte riktigt funnits till, jag har testat olika språk och utvecklingsmiljöer för att skriva om WinGar.
Nu blev det jul och jag fick några dagar, eller nätter när familjen sov för mig själv.

På juldagen tog jag tag i det och har skrivit om programmet, länk till nedladdning: https://www.mediafire.com/file/4v2ek...psGar.exe/file

Det är helt otestat (släng INTE bort WinGar ännu)

Funktioner baserat på Tords lista högst upp i tråden:

1. Beräkna sparsystem som inne håller E-tips s.k. SE system -Finns
2. Beräkna Blocksystem - Finns , 4 Block enl PowerPlays önskemål
3. Beräkna teckenfördelningssystem - Fungerar med "workaround" se nedan
4. Räkna garantier mot filtrerade rader - Fungerar med "workaround" se nedan
5. Beräkna 2-3 garderingar som inte får sluta med samma tecken (sparar in kostnaden på systemet) - Finns välj beräkna med begränsningar
6. Något som eliminerar osynliga fel som det kan bli ibland t ex mellanslag efter sista tecknet för varje rad. Det kan orsaka fel i garantin - Finns , tryck F5

Samtliga funktioner är i högsta grad otestade

I programmet kan man beräkna tabeller där indata kommer från fil. Ville ha en funktion där man kan testa ett system man håller på med mot ett annat system. Denna funktion kan också användas för att beräkna teckenfördelningssystem.

I menyn Garantiberäkningar finns Skapa teckenfördelningsfiler. Fyll i antal hel & halvgarderade samt teckenfördelningar. Samtliga fördelningar sparas som separata filer i textformat. Välj Beräkna - data från filer. Välj läs in fil och markera samtliga filer som skall användas (Funktionen är mycket långsammare än när data genereras i den inbyggda garantiberäkningen).

Hos mig fungerar programmet om jag kör det som admin, vet inte hur det ser ut i olika Windowsversioner. Programmet är skrivet på en bärbar dator med 14" skärm vet därför inte hur det ser ut på en riktig dator, men när man trycker spara inställningar så sparas även systemeditorns fönsterstorlek (förutsatt att programmet körs i admin-läge).

System gjorda i WinGar kan läsas in men system skapade i SharpsGar kan inte användas i WinGar2SvenskaSpel. Nytt program kommer såsmåningom..... Vill veta vilka fel som finns i SharpsGar 2.0 först.

Lycka till,
/Bosse

Du fick 100 x 2 av mig. Tyckte du är värd det för allt slit du får göra. Ska rapportera om jag hittar några fel :thumbup:
Det ser bra ut på en stationär dator också

Edit:
Saknar en funktion som finns med i WinGar. Gör om x2,1x2 till 67. Väldigt användbart om man gör systemet i ett annat tipsprogram. Kan inte hitta det i SharpsGar

hakan11241 2021-01-04 01:07

Edit:
Saknar en funktion som finns med i WinGar. Gör om x2,1x2 till 67. Väldigt användbart om man gör systemet i ett annat tipsprogram. Kan inte hitta det i SharpsGar[/QUOTE]

Är det inte som i förra programmet att du ställer dig i systemeditorn och högerklickar?

Tord 2021-01-04 01:22

Citat:

Ursprungligen postat av hakan11241 (Inlägg 729929)
Är det inte som i förra programmet att du ställer dig i systemeditorn och högerklickar?

Finns inget där vad jag kunde se
Vet inte heller hur man använder blockfunktionen. Kanske nåt jag missat?

hakan11241 2021-01-04 01:49

Inte helt lätt att begripa, man måste testa runt lite.
Om du först läser in säg 0-7-16 och omedelbart därefter 4-0-9 kommer det upp en frågeruta. Du kan då välja att multiplicera systemen med varandra.
Då kommer du in i en annan meny där du kan placera ut systemen i block och sätta villkor.

Tord 2021-01-04 02:16

Citat:

Ursprungligen postat av hakan11241 (Inlägg 729934)
Inte helt lätt att begripa, man måste testa runt lite.
Om du först läser in säg 0-7-16 och omedelbart därefter 4-0-9 kommer det upp en frågeruta. Du kan då välja att multiplicera systemen med varandra.
Då kommer du in i en annan meny där du kan placera ut systemen i block och sätta villkor.

Ok, men måste inte hela vara först?
Finns ett annat sätt också om man konstruerar ett system själv. Man slår in raderna i block 1 sedan trycker man på knappen block 2 och gör den andra halvan. Tror det funkar så. För det vart två block i alla fall

powerplay 2021-01-04 03:45

Kul med en ny version !:)

Jag fattar det så att den vanliga ordningen gäller , alltså EeUuMm, men bara inom varje enskilt block. Dessa är helt fristående från varandra. Precis som det är tänkt.

++ Stämmer, "högerklicksmenyn" på editorn saknar det praktiska "gör om från 1X2 X2.. till 123..." - alternativet.
++ ett "klistra in" är också en bra standardfunktion. (slippa tangentbordet)
++ I dialogrutan "öppna" bör alternativet .txt som " filtyp " finnas med.
Eller kanske alla filtyper som är textbaserade.
Annars försvinner poängen med att kunna konvertera system med 1X2..X2.. om man ändå inte kan läsa in dom...

fortsättning följer...

Tord 2021-01-04 03:56

Förut så hände att editorn försvann och det öppnades ingen ny när jag valde att ladda in ett system vilket det gjorde i WinGar. Hittade dock under Inställningar i menyn -> Visa fönster -> Systemeditor m.m.

Det jag inte vet vad det är än är Spara rader från tabell och Beräkna från fil. Den sista trodde jag var från egna rader fil

BrakZen 2021-01-04 16:13

Vad gör jag för fel?

Har tankat ner och testat nya wingar men det är något konstigt. Jag skriver in 4 U hel, 1 block och räknar garanti. Det blir samma som i gamla wingar. Skriver in 3 u halv och räknar garanti, verkar också stämma.

Men om jag skriver in 4 hel & 3 för jag olika tabeller i SharpsGar och wingar.

I övrigt håller jag med föregående talare om textfiler och möjlighet till att snabbt göra om tecken. "Klistra in" med högerklick skulle också vara trevligt.

BosseEk 2021-01-04 17:51

VARNING Fatal bug i SharpsGar!!!

Först de goda nyheterna.....

Jag viste inte att det var någon mer än jag som läste in textfiler och gör om från 1x2 -till 1,2,3... så jag skippade funktionen - läggs till iom att fler önskar det.

Högerklick är ju självklart - fixas.

Så de mindre goda nyheterna. Brakzen har inte gjort fel.

Det verkar bli konstigt när man blandar Hel och Halvgardearde U (och E?) -tips. M-garderade verkar fungera.

I bästa fall har jag sluntit på någon tangent vid kodningen och kan hitta vart ganska snabbt. I värsta fall har jag minnesläckor i programmet orsakade av dålig kod eller fel i kompilatorn.

Det bästa i det läget är att skriva om garantiberäkningen för U & E.... vilket tar någon dag. Börjar förhoppningsvis felsöka under helgen.

I övrigt skrivs garderingarna in som tidigare,
Block 1 [EeUuMm] Block 2 [EeUuMm] Block 3 [EeUuMm] Block 4[EeUuMm], i separata block som PowerPlay
påpekat och Tord gjort ser jag i värdens längsta tråd om reducerade system https://www.sharps.se/forums/729980-post2370.html
Eftersom systemet innehåller både U-hel & U-halv i samma block måste den där tabellen tas med en "nypa salt".

Edit:

Tror jag har lyckats spåra felet ett steg närmare.
Det blir fel om man blandar E-Hel och E-Halv, eller U-Hel och U-Halv i samma block.
Delar man upp dem i 2 block verkar det stämma. Dvs ex U-hel i block 1 och U-halv i block 2. Någon som har lust/ork att kolla mot något system?

Använd m a o ord programmet sparsamt men fortsätt gärna rapportera buggar. Som sagt var släng inte bort WinGar riktigt ännu!

Återkommer,
Bosse

BosseEk 2021-01-04 21:53

Ok nu tror jag att det ser bra ut

Efter en lång stunds letande hittade jag en bug. Förhoppningsvis den som innebar problemen med helgard och halvgarderade i samma block. Har testat det på 1 (ett) system och det fungerade.

Lagt till funktioner:
Klistra in med högerklick
Gör om 1x 1x2 till 4 7 osv högerklick
Läs in textfiler
Läs in svenskaspels textfil. Filen görs om automtiskt till wingar.

Här är länken till nedladdning: https://www.mediafire.com/file/csxsr...2_0_2.exe/file

Testa gärna och återkoppla!
/Bosse

Tord 2021-01-04 23:39

Citat:

Ursprungligen postat av BosseEk (Inlägg 729997)
Först de goda nyheterna.....

Jag viste inte att det var någon mer än jag som läste in textfiler och gör om från 1x2 -till 1,2,3... så jag skippade funktionen - läggs till iom att fler önskar det.

Högerklick är ju självklart - fixas.

Så de mindre goda nyheterna. Brakzen har inte gjort fel.

Det verkar bli konstigt när man blandar Hel och Halvgardearde U (och E?) -tips. M-garderade verkar fungera.

I bästa fall har jag sluntit på någon tangent vid kodningen och kan hitta vart ganska snabbt. I värsta fall har jag minnesläckor i programmet orsakade av dålig kod eller fel i kompilatorn.

Det bästa i det läget är att skriva om garantiberäkningen för U & E.... vilket tar någon dag. Börjar förhoppningsvis felsöka under helgen.

I övrigt skrivs garderingarna in som tidigare,
Block 1 [EeUuMm] Block 2 [EeUuMm] Block 3 [EeUuMm] Block 4[EeUuMm], i separata block som PowerPlay
påpekat och Tord gjort ser jag i värdens längsta tråd om reducerade system https://www.sharps.se/forums/729980-post2370.html
Eftersom systemet innehåller både U-hel & U-halv i samma block måste den där tabellen tas med en "nypa salt".

Edit:

Tror jag har lyckats spåra felet ett steg närmare.
Det blir fel om man blandar E-Hel och E-Halv, eller U-Hel och U-Halv i samma block.
Delar man upp dem i 2 block verkar det stämma. Dvs ex U-hel i block 1 och U-halv i block 2. Någon som har lust/ork att kolla mot något system?

Använd m a o ord programmet sparsamt men fortsätt gärna rapportera buggar. Som sagt var släng inte bort WinGar riktigt ännu!

Återkommer,
Bosse

Jag slänger inte bort någon version, allt från StrykGar som kom ut först till SharpsGar som den heter nu. Har allt på mediafire som backup ifall HD kraschen skulle vara framme :)

hakan11241 2021-01-05 00:00

Hej!
Först Bosse, tack för ditt program!
Känner igen det där med att pula med saker under julledigheten:D
I Wingarprogrammet fanns funktionen ¨Systeminformation¨ där man fick upp systemen i 1x2-format.
Finns den i Sharpsgar? Hittar den inte i så fall.
Mycket användbar när man skall dubbelkolla sina system eller vill flytta tillbaka rader till andra program för vidare bearbetning.

Tord 2021-01-05 00:06

Citat:

Ursprungligen postat av hakan11241 (Inlägg 730066)
Hej!
Först Bosse, tack för ditt program!
Känner igen det där med att pula med saker under julledigheten:D
I Wingarprogrammet fanns funktionen ¨Systeminformation¨ där man fick upp systemen i 1x2-format.
Finns den i Sharpsgar? Hittar den inte i så fall.
Mycket användbar när man skall dubbelkolla sina system eller vill flytta tillbaka rader till andra program för vidare bearbetning.

Saknar den funktionen också. Där kunde man se teckenfördelningen som är användbart om man ska felsöka i systemet. Man kan ju skriva fel ibland

@Bosse
En liten miss när man importerar egnarader filer. Mycket bra att den konverterar automatiskt dock. Du glömde göra så att titelraden Europatipset eller Stryktipset inte försvinner som den gjorde i WinGar och då kan inte programmet beräkna systemet om man inte raderar den manuellt.

Ett förtslag också att SharpsGar raderar spikarna från systemet (alternativt att man kunde välja att ställa in det i Inställningar). Dom behövs ju inte när man ska beräkna garantin. Jag brukar aldrig ta med spikarna när jag skapar system

BosseEk 2021-01-05 05:59

Hakan Tittar på systeminfo till helgen.
Tord Tack för tipset om Europa/Stryktips-texten. Fixar det.

När jag fixat "systeminfo" skall jag titta på att ta bort säkra matcher. Borde vara en enkel sak att få till.

powerplay 2021-01-05 17:57

Ytterligare lite feedback:

Detta är petitesser i sammanhanget men...

+ När det gäller radeditorn specifikt råkade jag notera att vid markering av text/rader, som man ofta gör från vänster till höger, så "försvinner" denna om du drar hela markeringen raden ut till höger. Om man skippar sista raden/tecknet fungerar det, likaså fungerar det av någon anledning markera tvärtom från höger till vänster.

Det sker alltså nåt konstigt när markeringen inkluderar tecknen längst till höger
Jag tänker på detta för jag använder ofta kopiera och klistra in.
Sen vet jag inte om man egentligen behöver övriga vanliga editorfunktioner som kopiera, kliipp ut , markera allt osv. Det finns ju ändå genom tangentbordet.

+ möjligheten att ändra font i garantitabellen som fanns tidigare var bra .

BosseEk 2021-01-05 18:50

Citat:

Ursprungligen postat av powerplay (Inlägg 730190)

+ När det gäller radeditorn specifikt råkade jag notera att vid markering av text/rader, som man ofta gör från vänster till höger, så "försvinner" denna om du drar hela markeringen raden ut till höger. Om man skippar sista raden/tecknet fungerar det, likaså fungerar det av någon anledning markera tvärtom från höger till vänster.

Det sker alltså nåt konstigt när markeringen inkluderar tecknen längst till höger
Sen vet jag inte om man egentligen behöver övriga vanliga editorfunktioner som kopiera, kliipp ut , markera allt osv. Det finns ju ändå genom tangentbordet.

Inga synpunkter är för små, det är trots allt vi som skall använda programmet. Lägger dessa till ToDo-listan, har någon timme över nu och kör igång. Börjar med Hakans och Tords önskningar.

Markeringsstrulet är irriterande och ska bara bort. När man klickar på en tomrad skall markören flytta sig till match 1, måste ha med det att göra och bör kunna fixas rätt snabbt.

Ordnar så att man kan ändra font i tabellen. Tänk bara på att visa fonter inte har ett "fixed" avstånd mellan tecken. Siffran 3 är bredare än 1 osv, tabellerna kan se "skeva" ut med vissa fonter. Men det ser man ju direkt och kan ändra till annan font i så fall.

Åtekommer,
Bosse

Tord 2021-01-05 19:02

Citat:

Ursprungligen postat av powerplay (Inlägg 730190)

Tycker att garantitabellen såg allmänt bättre ut i WinGar över lag, men det är mer skönhetsfel egentligen.

Jag brukar editera mina garantitabbeller t ex att procent siffrorna blev som en båge i vissa typer tabeller där utfallssiffrorna är ganska höga i mitten av tabbellen som den nedan. Bara skönhets fel där med.

Kod:

U-Tips    13    12    11    10    Chans
-------------------------------------------------------
10        1    20  180  800      1/1      100%

9          1    20  156  584    20/20      100%

8          1    20  132  368    100/180      55,55%
          1    14    96  338    80/180      100%

7          1    14    72  266    800/960      83,33%
          -    3    39  229    160/960      100%

6          1    8    48  164  1600/3360      47,61%
          -    3    39  157  1600/3360      95,23%
          -    -    6    76    160/3360      100%

Jag personligen har alltid använt tangentbordet för att markera och kopierat så för min del spelar det ingen röll, men alla jobbar ju olika

En sak till jag önskar men det får Bosse själv avgöra om han vill lägga in. Det är om man har ett system i t.ex har ett system i stående format i Excel så man kan lägga raderna ner. så man slapp att skriva in allt en gång till liggande, men som sagt det får Bosse själv avgöra om han vill fixa det

Tvärt om går ganska lätt genom Systeminformationen i WinGar

BosseEk 2021-01-05 20:35

SharpsGar 2.0.3

Länk :https://www.mediafire.com/file/9opub...2_0_3.exe/file

Nytt:

*Systeminfo med listning av rader - finns under ny menyrad "Verktyg"

* Under samma meny finns numera möjligheten att skapa teckenfördelningsfiler för garantiberäkning

*Skrivit om inläsning av SvenskaSpel-filer, kom på att matematiska rader kan innehålla siffrorna 1-7 något som förra versionen tolkade som att de tillhörde systemet

* Europatipset/Stryktipset texten tas när man läser in filer

*Markeringproblemet som PowerPlay beskrev är förmodligen borta

*Möjlighet att själv välja Font, textstorlek och stil i garantitabell

Har testat funktionerna översiktligt under 30 minuter och de tycks vara stabila.

To be continued,
Bosse

BosseEk 2021-01-05 20:45

Citat:

Ursprungligen postat av Tord (Inlägg 730205)
Tycker att garantitabellen såg allmänt bättre ut i WinGar över lag, men det är mer skönhetsfel egentligen.

Jag brukar editera mina garantitabbeller t ex att procent siffrorna blev som en båge i vissa typer tabeller där utfallssiffrorna är ganska höga i mitten av tabbellen som den nedan. Bara skönhets fel där med.

Kod:

U-Tips    13    12    11    10    Chans
-------------------------------------------------------
10        1    20  180  800      1/1      100%

9          1    20  156  584    20/20      100%

8          1    20  132  368    100/180      55,55%
          1    14    96  338    80/180      100%

7          1    14    72  266    800/960      83,33%
          -    3    39  229    160/960      100%

6          1    8    48  164  1600/3360      47,61%
          -    3    39  157  1600/3360      95,23%
          -    -    6    76    160/3360      100%

Jag personligen har alltid använt tangentbordet för att markera och kopierat så för min del spelar det ingen röll, men alla jobbar ju olika

En sak till jag önskar men det får Bosse själv avgöra om han vill lägga in. Det är om man har ett system i t.ex har ett system i stående format i Excel så man kan lägga raderna ner. så man slapp att skriva in allt en gång till liggande, men som sagt det får Bosse själv avgöra om han vill fixa det

Tvärt om går ganska lätt genom Systeminformationen i WinGar

Håller med om att tabellerna var snyggare i WinGar, jag fick ju dessutom hjälp av dig att snygga till dom från "strykgarversionen" ("-" istället för "nollor", avstånd i tabell mm)

Kommer att se över utseendet i en senare skede. Med 4-blocksfunktionen krävs lite högermarginal, får se om jag skriver en separat del för 1-blockstabeller senare. Det är helt klart ett alternativ.

Skall jag lägga till "Kopiera till urklipp" i högerklicken? Inget jobb att göra, undrar bara om det inte blir för mycket info där? I vilken ordning vill ni ha funktionerna i så fall? Först Kopiera till och sen Klistra in?

Tolkar jag dig rätt om jag frågar vill du ha möjlighet att läsa in "Stående rader"?

På återhörande,
Bosse

Tord 2021-01-05 21:54

Citat:

Ursprungligen postat av BosseEk (Inlägg 730250)
Håller med om att tabellerna var snyggare i WinGar, jag fick ju dessutom hjälp av dig att snygga till dom från "strykgarversionen" ("-" istället för "nollor", avstånd i tabell mm)

Kommer att se över utseendet i en senare skede. Med 4-blocksfunktionen krävs lite högermarginal, får se om jag skriver en separat del för 1-blockstabeller senare. Det är helt klart ett alternativ.

Skall jag lägga till "Kopiera till urklipp" i högerklicken? Inget jobb att göra, undrar bara om det inte blir för mycket info där? I vilken ordning vill ni ha funktionerna i så fall? Först Kopiera till och sen Klistra in?

Tolkar jag dig rätt om jag frågar vill du ha möjlighet att läsa in "Stående rader"?

På återhörande,
Bosse

Ja eller att kunna välja om man ska ha dem stående eller liggande i Information delen. men jag kräver inget så det får du själv avgöra om du vill ha med det
- istället för 0 undelättade definitivt att läsa av tabellerna. Det är ju så även i gamla NSAB böckerna :)
Det som inte får plats på skärmen kan du ju lägga under Övriga funktioner i menyn som konverterar raderna som stående/liggande rader

Edit:
Oj, höll på att missa att en ny version är släppt

En fråga bara. Finns det någon möjlighet att göra en portabel version av programmet som inte kräver någin installation? Jag brukar göra det efter första installationen och spara programmet som portabel till nästa gång jag ska lägga in det i datorn som t.ex efter en ominstallation av Windows

Tord 2021-01-05 22:43

Buggar som tillkommit?

Bug 1
Vad är raden med 1:or längst ner (blå färg) till för efter varje kupong i Informationsfönstret?

Edit:
Ok, fattar nu. Det visar bara hur många rader det är i varje delsystem. Kom på det när jag laddade in ett M system :lol:
En bug mindre med andra ord :p

Kod:

1    2    3    4    5    6    7    8    9  10  11  12 

1    1    1    1    1    1    1    1    1    1    1    1 
  1    1    1    1    1    1    1    1    x    x    x    x 
  x    x    x    x    2    2    2    2    1    1    1    1 
  x    x    2    2    x    x    2    2    x    x    2    2 
  x    2    x    2    x    2    x    2    x    2    x    2 

Bug 2
Man kan inte ladda in egna rader längre genom menyn eller ikonen. Det händer inget alls längre
Man får öppna textfilen och kopiera in raderna i editorn

Edit:
Det går att ladda in egna rader om det redan finns ett system i editorn men inte om editorn är tom och då läggs det systemet till efter det som redan finns i editorn

BosseEk 2021-01-06 00:21

Citat:

Ursprungligen postat av Tord (Inlägg 730274)
Buggar som tillkommit?

Bug 1
Vad är raden med 1:or längst ner (blå färg) till för efter varje kupong i Informationsfönstret?

Edit:
Ok, fattar nu. Det visar bara hur många rader det är i varje delsystem. Kom på det när jag laddade in ett M system :lol:
En bug mindre med andra ord :p

Kod:

1    2    3    4    5    6    7    8    9  10  11  12 

1    1    1    1    1    1    1    1    x    x    x    x 
  x    x    x    x    2    2    2    2    1    1    1    1 
  x    x    2    2    x    x    2    2    x    x    2    2 
  x    2    x    2    x    2    x    2    x    2    x    2 

Bug 2
Man kan inte ladda in egna rader längre genom menyn eller ikonen. Det händer inget alls längre
Man får öppna textfilen och kopiera in raderna i editorn

Edit:
Det går att ladda in egna rader om det redan finns ett system i editorn men inte om editorn är tom och då läggs det systemet till efter det som redan finns i editorn

Klantigt av mig, ber om ursäkt. Buggen ska vara fixad nu. Lägger upp två filer utan installationsprogram.

SharpsGar204.exe - bara programmet ingen installationsfil. https://www.mediafire.com/file/z338x...ar204.exe/file

Programmet fungerar bäst med tillhörande konfigurationsfil innehåller beskrivning för programmet med antal vinstgrupper, font färg mm. https://www.mediafire.com/file/qvl6k...psGar.cfg/file

Lägg bara filerna i samma valfira bibiliotek så är det inga problem, egentligen bara det som installatonsprogrammet gjorde + packade filen så att den blev mindre.

Programmet går att starta utan konfigurationsfil då med standardinställningar. Går man in i inställningar och trycker spara så sparas en ny konfigurationsfil.

Helt rätt angående radantalet. Vill man inte se dessa eller radnummer som står ovanför går det att klicka bort i checkboxarna "visa radantal" och "visa radnummer" högst upp.

Har du lust at kolla utseendet på garantitabellerna förresten, jag gjorde några ändringar.

Tar några dagar off, åter till helgen,
Bosse

Tord 2021-01-06 00:38

Citat:

Ursprungligen postat av BosseEk (Inlägg 730284)
Klantigt av mig, ber om ursäkt. Buggen ska vara fixad nu. Lägger upp två filer utan installationsprogram.

SharpsGar204.exe - bara programmet ingen installationsfil. https://www.mediafire.com/file/z338x...ar204.exe/file

Programmet fungerar bäst med tillhörande konfigurationsfil innehåller beskrivning för programmet med antal vinstgrupper, font färg mm. https://www.mediafire.com/file/qvl6k...psGar.cfg/file

Lägg bara filerna i samma valfira bibiliotek så är det inga problem, egentligen bara det som installatonsprogrammet gjorde + packade filen så att den blev mindre.

Programmet går att starta utan konfigurationsfil då med standardinställningar. Går man in i inställningar och trycker spara så sparas en ny konfigurationsfil.

Helt rätt angående radantalet. Vill man inte se dessa eller radnummer som står ovanför går det att klicka bort i checkboxarna "visa radantal" och "visa radnummer" högst upp.

Har du lust at kolla utseendet på garantitabellerna förresten, jag gjorde några ändringar.

Tar några dagar off, åter till helgen,
Bosse

Tack så mycket :thumbup:
Ska kolla tabellen strax.

Edit:
Ser mycket bättre ut nu. Rakt och fint

BrakZen 2021-01-06 10:39

Tack för programmet, jag har testat runt lite tycker det verkar lovande. Har en önskan om en funktion som jag inte riktigt kan precisera.

När man gör blocksystem blir det väldigt många tabeller. Exempelvis blir 4 U hel i 3 block 125 olika tabeller. Även om det bara är 1 utfall / tabell har jag svårt att få någon överblick. Någonslags sammanfattning skulle underlätta.

Tord 2021-01-06 11:08

Citat:

Ursprungligen postat av BrakZen (Inlägg 730305)
Tack för programmet, jag har testat runt lite tycker det verkar lovande. Har en önskan om en funktion som jag inte riktigt kan precisera.

När man gör blocksystem blir det väldigt många tabeller. Exempelvis blir 4 U hel i 3 block 125 olika tabeller. Även om det bara är 1 utfall / tabell har jag svårt att få någon överblick. Någonslags sammanfattning skulle underlätta.

Påminner mig mer om MT eller TS tabeller. Min vart så lång att det inte fick plats i en post på sharps.se

BrakZen 2021-01-06 11:13

Citat:

Ursprungligen postat av Tord (Inlägg 730308)
Påminner mig mer om MT eller TS tabeller. Min vart så lång att det inte fick plats i en post på sharps.se

Ja det har du rätt i. Kanske bara jag som har svårt för tabelltypen. Nu skall jag ge mig på 3 -blockssystem, har ingen som helst kunskap om dessa, ska bli kul.

Lägger upp i systemtråden om jag får fram något.

reflex 2021-01-06 11:53

Många blocksystem är gjorda efter småsystem som 9-raderssystemet eller 4 halvgardera på 4 rader. Blir 4-block av dem. Tar bort 4 "matchen" från 9 radersnyckeln om jag vill ha 3 block med 33% reducering

Jag brukar göra block med olika enkelrader som jag tror kan gå in, inte reducerade eller kalkylerade system. Blir dyrt med system i 3 eller 4 block

Någon gång stämmer det bra och ibland rena katastrofen när man är fel ute.