![]() |
Viroid // Bra inlägg där!
David P // Nu råkar hästar vara mitt favoritdjur, och jag har varit på Jägerso (främst) och även andra travbanor uppskattningsvis över 150 ggr i livet iaf.. Tror säkert samma sak gäller många här inne. Man kan faktiskt gilla både sporten trav med hästar, betting, uppfödning och allt vad det innebär men ändå argumentera för att köra för bästa möjliga placering i ett lopp och begära lite ärlighet/sunt förnuft från hästägare och tränare. Vilket flertalet här inne har gjort. Men du går endast på din linje och är blind för andras logiska och relevanta argument. Det är DET vi reagerar på. Inte dina åsikter i sig så mycket. |
Om vem som står för kalaset:
Spelarna lägger 30% av 11 miljarder, 3,3 miljarder. Av dessa går 1 miljard till hästägarna, resten till skatt och kostnader för att hålla igång banor o ATG. Hästarna kostar ca 3 miljarder årligen. 1 miljard in enligt ovan. Hästägarna lägger alltså 2 miljarder. Dessutom står hästägarna enligt en studie för ca 40% av spelet. Visst ska hästägarna vara tacksamma för att det finns ett spelarkollektiv, men det är också så att spelarna ska vara tacksamma att det finns hästägare som vill satsa så att vi har alla dessa fina hästar att spela på! Om "bästa möjliga placering": För många hästar är ett smyglopp en förutsättning för bästa möjliga placering. Ofta innebär detta att man blir fast med krafter kvar, men man har trots det kört för att ta den chans man hade att vinna löpet. Mindre än 10% av hästarna i ett V7-lopp har chans att vinna från dödens. Däremot är ju preparé i den meningen att man håller igen hästen förbjudet enligt reglementet. Om info före loppet: Naturligtvis ska relevant info lämnas, men glöm inte att hästar är djur där dagsformen varierar och att kusken inte vet hur andra ska köra loppet. Det är därför omöjligt att före loppet säga t ex om man ska släppa eller försvara spets. För att kunna göra detta måste kusken före loppet kunna svara på följande frågor. Hur lätt fick jag spets? Hur bra känns min häst idag? Hur snabbt kom den häst som vill ta över spets? Hur hårt kör den häst som vill ta över? Hur bra rygg är den häst som vill ta över? Alla som vet något om trav vet att ingen kan svara på alla dessa frågor i förväg. Därför får man inte ha överdrivna förväntningar på den info man ska få. |
Citat:
vad "folk som uppenbarligen gått i särskolan" och majoriteten "härinne" ("det märks tydligt att de flesta här inte gillar SPORTEN och CHARMEN med TRAVET utan bara gillar att spela en 500 från socbidraget varje vecka") reagerar på har jag ingen aning om . :lol: EDIT: självklart tillhör jag majoriteten, annat vore ju ren lögn och konstigt, men kan dessvärre inte tala för andra. |
Citat:
|
Citat:
Ja du har helt rätt men jag tycker ändå du är på lite fel spår. Problematiken är inte att små proffstränare/amatör tränare inte vill "tävla" med sina bra hästar. Det är klart de vill det att vinna lopp för dem är ju absolut enda sättet att synas. Sen att många oftast försöker få hästarna att hålla är ju inte synonymt med småtränare Stig H går ju i bräschen för det bl.a Nej problemet enligt mig är att de stora får alla bra hästarna. Nurmos,hultman osv har ju inga problem att köpa alla fina hästar på auktionerna för 100k-1mille på stam och extriör. Folk vill inte sätta dem hos mindre tränare längre som du sa och då får de inget bra material att bygga på och många lägger av osv osv. Priset på hästar sjunker eftersom mindre och mindre ägare vill satsa och mindre uppfödare lägger av osv medans nurmos tar alla de finaste hästarna från boko stables år efter år. Tror det är väldigt få amatörtränare som ens har en medelmåttig nurmos häst i stallet, SÅ stora är skillnaderna idag. Klart de vill tävla med de få de har samtidigt som de av uppenbar anledning inte vill skada eller köra slut sin oftast enda bra häst. |
Citat:
Anledningen är ju att de som köpt en häst har även kalkylerat att det kostar att ha hästen igång. Är man 5-10 som delar på en är kostnaden inte så mycket mer för att ha den hos Åke eller hos Björn Röcklinger. Sedan så har man sett så många bortkörda hästar genom åren som beror på kuskinsatsen. Ska din häst ha en framtid på tävlingsbanan så måste den köras av en duktig kusk. Chansen att få sin häst körd av någon av de stora om du har den hos en amatörtränare är liten och därför utvecklas den inte lika fort. De större tränarna har även bättre sandbanor och mer investerat i träning. De har inga problem att handla in exempelvis stora mänger halm och bara sprida ut (som visserligen speglas på din dyra månadskostnad). De har veterinärer anställda under sig etc. En mindre tränare har inte det. Så vill du att din häst ska utvecklas optimalt så måste du söka dig till de större, så är det bara. Att hästar körs sönder som unghästar är också något som man kan se borta i USA där ska de inbringa så mycket som möjligt på så kort tid som möjligt. Sällan de har tålamod med hästarna och låta dom växa i sin takt. |
Citat:
|