Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2013-04-26, 23:58   #1
 
Reg.datum: mar 2012
Inlägg: 731
Sharp$: 458
Standard

Trav är mer än spel och spelare


Läste i kvällens travtråd att någon gnällde på lillen sisu och personen aldrig skulle spela på den hästen igen förrens den lärde sig trava.

Herregud tänkte jag? Menar han att denna supertalang inte kan trava? Denna lilla skithäst som matchats mot de bästa och nästan sprungit in vad en mille? Han tillhör antagligen promillen travhästar som lyckas med den bedriften.
Har alltid gillat lillen sisu men problemet är att han antagligen är slut, hästen är med all sannolikhet knäckt efter alla tuffa matchningar.

Många här inne gnäller på kuskar och tränare som kör snälla upplägg eller "prepare", tror ni att hästarna springer för eran skull? Nej bakom varje häst som startar står det en ägare. En ägare som betalar minst 10k varje månad bara för att ha hästen i träning. Mycket mer hos en av de "större" tränarna. Denna ägare vill inte ha sin häst slutkörd och knäckt efter 15 lopp. Denna ägare är antagligen supernöjd med att hästen kom tvåa trots att han blev fast invändigt.

Att de stora kan kötta på med hästarna är ingen nyhet. Åke svanstedt gör vafan han vill och duger inte hästen eller om den tar slut så slänger han ut den, det finns ändå 200 nya hästägare som står och stampar för att få in sin i träning hos honom. Men vill vi ha det såhär? Att bara de stora tillslut ska tävla mot varandra? Antagligen är det få som vill det och det tråkiga är att det är ditåt det lutat ett tag nu.

De mindre travtränarna måste vara rädda om de få talanger de har i stallet.

Jag är själv hästägare hos en mindre tränare och om min häst visar sig ha talang så vill jag att den ska hålla i många år. Det kan innebära passiva upplägg i framtiden och "prepare" mot större lopp. Men så måste det få vara ibland.

Detta blev väl lite väl flummigt efter några öl såhär på natten men försök förstå att hästarna är inga maskiner och bakom hästarna står det personer som betalar DYRA pengar för deras ögonstenar så att de och vi alla kan njuta av sporten.

Travsporten finns inte utan spelare, men inte heller utan hästägare.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Greenstar (+20), bokis29 (+5), dumle (+15), Fyran (+10)
DavidP är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-04-27, 00:05   #2
 
doobs avatar
 
Reg.datum: aug 2011
Ort: Skara, Sverige
Inlägg: 6 998
Sharp$: 838
Standard

En del öl här också, jag står 100 procent på andra sidan. Älskar djur men jag är spelare och det sporten lever av är mina/allas insatser! Bit inte den hand som föder dig! Vill att din häst ska hålla i många år om det är en travare som bidrar till travsport jag uppskattar MEN jag är SPELARE! Jag skiter nästan fullständigt i din matchning! Med all respekt skiter jag fullständigt i om du är i behov ekonomiskt av att din häst håller ihop i många år! Jag vill ha information om du/din tränare/din kusk tänker köra preparé inför kommande lopp för i DAGENS lopp är det mina pengar på spel! Glöm inte det! Glöm inte vilka som betalar dig/diin sport! Glöm inte det!
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
bokis29 (+5)

Senast redigerad av doob den 2013-04-27 klockan 00:06.
doob är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-04-27, 00:13   #3
 
Reg.datum: mar 2012
Inlägg: 731
Sharp$: 458
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av doob Visa inlägg
En del öl här också, jag står 100 procent på andra sidan. Älskar djur men jag är spelare och det sporten lever av är mina/allas insatser! Bit inte den hand som föder dig! Vill att din häst ska hålla i många år om det är en travare som bidrar till travsport jag uppskattar MEN jag är SPELARE! Jag skiter nästan fullständigt i din matchning! Med all respekt skiter jag fullständigt i om du är i behov ekonomiskt av att din häst håller ihop i många år! Jag vill ha information om du/din tränare/din kusk tänker köra preparé inför kommande lopp för i DAGENS lopp är det mina pengar på spel! Glöm inte det! Glöm inte vilka som betalar dig/diin sport! Glöm inte det!
Ja jag tror inte du förstod budskapet eller så är du helt enkelt för full
DavidP är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-04-27, 00:20   #4
 
Reg.datum: mar 2012
Inlägg: 731
Sharp$: 458
Standard

Spelare kommer ALLTID finnas. Men hästägare är det inte gott om. Att travet går ner i omsättning gör inte så mycket det är stora pengar ändå. Men utan personer som är villiga att satsa så kommer det inte finnas någon levande travsport i Sverige. VILL vi verkligen bara se nurmos svanstedt och tarzan med flera tävla mot varandra gång efter gång? Hur ofta ser vi mindre travtränare på v75 nu? Mycket sällan jämfört med 10 år sen. Är det för att de är sämre tränare? Absolut inte det är enbart för att det inte finns hästägare som vill satsa på dom!!
DavidP är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-04-27, 00:38   #5
 
Reg.datum: mar 2012
Inlägg: 731
Sharp$: 458
Standard

För alla er som tycker att kim eriksson är en jävla idiot för han inte svarade spets med EXEMPELHÄST när svanstedt kom dundrandes och således bara kom tvåa när han "kanske" hade vunnit istället om han svarat det gröna monstret.

EXEMPELHÄST köptes in av Sven och Berit på kriterieauktionen 2011 för 100k. 100k var ett helt ok pris för denna vacka älskar dig avkomma.

De ville ha bra kontakt med tränare och häst och valde en mindre tränare. Att träna upp EXEMPELHÄST från hösten 2011 som ettåring till första start 2013 som 3 åring kostade 9000 i månaden. (lite billigare tills de fyllt 3 år)

Sven och Berit hade alltså betalat 100.000 i inköpspris och 9000x17 för träning fram till hästen första start=253000kr totalt

Nu kom EXEMPELHÄST tvåa och de blev superglada, wow vilken grej att ens komma till start tyckte dom det är få hästar som klarar det.

Sen blev Berit och Sven och Kim styckmördade av doob för han förlorade 200kr som han spelat på vinnare. Men det var ju rätt åt dem för de måste ju riskera psyke och hälsa på deras häst allra första starten för att svara när gröna monstret kommer dundrandes.

RIP sven och berit
DavidP är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-04-27, 04:42   #6
KP
Sharpest
 
KPs avatar
 
Reg.datum: dec 2009
Ort: Kebnekaise
Inlägg: 5 830
Sharp$: 45582
Standard

Det minsta man kan begära är ÄRLIGHET. Siktar man på ett passivt upplägg så ska man säga det i en intervju. "Vi är inte här för att vinna utan vill mest få ett lopp i kroppen inför kommande xxxx."
Det är det som gör en förbannad, när ägare/tränare/kuskar påstår något men gör helt annat. Även tvärtom.
När en kusk intervjuas inför ett lopp kan han säga "jag har fått körorder om si och så".
Ärlighet är det som saknas i branschen. Den är full av skitstövlar.

Sedan om en outsider plötsligt vinner loppet så kommer det fram hur duktig hästen är, hur bra och fin den varit, tårarna sprutar etc etc. Varför inte nämna sådant före istället? Det är trots allt vi spelare som försörjer er. Utan oss kan ni lägga ner er lilla hobby.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Migge (+5), bokis29 (+5), Pilkast (+1)
KP är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-04-27, 06:25   #7
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 4
Sharp$: 874
Standard

Det minsta man kan säga inom travet,sporten,spelet osv,inga uppfödare=inga hästar=inget hästägande=inga hästar o spela på!
jo71sjo är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-04-27, 07:30   #8
 
Reg.datum: okt 2012
Inlägg: 335
Sharp$: 1531
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av KP Visa inlägg
Det minsta man kan begära är ÄRLIGHET. Siktar man på ett passivt upplägg så ska man säga det i en intervju. "Vi är inte här för att vinna utan vill mest få ett lopp i kroppen inför kommande xxxx."
Det är det som gör en förbannad, när ägare/tränare/kuskar påstår något men gör helt annat. Även tvärtom.
När en kusk intervjuas inför ett lopp kan han säga "jag har fått körorder om si och så".
Ärlighet är det som saknas i branschen. Den är full av skitstövlar.

Sedan om en outsider plötsligt vinner loppet så kommer det fram hur duktig hästen är, hur bra och fin den varit, tårarna sprutar etc etc. Varför inte nämna sådant före istället? Det är trots allt vi spelare som försörjer er. Utan oss kan ni lägga ner er lilla hobby.
Ärlighet, absolut, det är självklart (medveten om att det inte alltid är så, men vart är det alltid 100% ärligt? Inte för att det är nåt försvar, men...) att det inte medvetet ska mörkas i intervjuer. Inget snack om det. MEN, vi måste ändå se lite mer på det än ur en spelares synvinkel, precis som några ovan är inne på. Det är djur, dvs levande djur som vi håller på med. Inga maskiner. Kött och blod, ja ni fattar vad jag menar. Jag förstår att det är svårt för tränare att uttala sig i intervjuer dagar innan lopp om taktik osv, även timmar innan, före värmning är det svårt att veta 100% dagsstatus även om man vet att hästen tränar bra osv.

En värmning kan ju omkullkasta allt, åt båda håll, antingen till det mer optimistiska sättet eller tvärtom. (Hästen som gör årsdebut kanske känns oväntat stark och kanske inte har samma behov av lopp i kropp som man trott på förhand och man provar lite mer offensivt) Även en provstart också osv...det kan ju även hända saker i loppen med hästar som gör att den på förhand utlovade offensiven byts ut mot ett defensivt upplägg. T.ex. fick jag ett sms av en kusk häromdagen om att han trodde på toppchans efter värmningen och att det var läge att lira. Vad händer? Han tar tredje inner ist för andra ut.....fast med allt kvar...såg helt sjukt ut med tanke på han optimism 40 min innan loppet. Förklaringen? Tappsko i starten. Klart jag som lirare var less, men det kan ju hända så det är bara att komma igen..

Men åter till det viktigast är ju att kuskar tänker på hästens välmående och känns hästen inte hundra i värmning/provstart ska man överväga strykning. För allas skull, ägare, häst och spelare...men ibland händer det ju också som sagt att det blir nåt i loppet med hästen och då förstår jag att man väljer att inte "döda" hästen den dagen. Sedan gör ju även kuskar felbedömningar som alla oss andra och då kan det se sjukt ut från sidan, medans det gången innan löser sig och vi hyllar dom.

Tro nu inte att detta är nåt försvarstal åt kuskar och tränare, jag har själv många gånger skrikit mig hes på vissa styrningar då man lirat en viss häst osv som inte "får chansen" men ofta, INTE alltid finns en ärlig tanke bakom om ni förstår.

Är själv både spelare och hästägare sedan ett antal år tillbaka och förstår båda sidors synpunkter/åsikter och anser att vi alla bör försöka se mer nyanserat på detta ur allas synvinklar, inte bara fräsa åt kusken för att "min" stenklara blev fast med allt kvar osv...det behöver inte alltid vara av ondo eller "mörkning" det handlar om. Mina tankar i ämnet. Trevlig lördag!
Greenstar är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-04-27, 08:02   #9
 
Reg.datum: mar 2012
Inlägg: 731
Sharp$: 458
Standard

Tycker alla frångår det stora problemet och fortsätter fokusera från på "spelaren".

De små uppfödarna tjänar knappt några pengar längre, många lägger av. De "vanliga" svensson hästägarna försvinner.

Tror ni verkligen att era 200 spänn på v75 är viktiga i jämförelse? Är ni så trångsynta att ni tror att folk inte alltid kommer spela?

Tycker det är dåligt av dig KP att börja prata som en tvättäkta spelare om ärlighet blabla de flesta är väl ärliga vissa mörkar men det är ju fan inte det diskussionen handlar om.

Förstår varför alla tränare är sjukt trötta på spelarkollektivet och inte kunde bry sig mindre. Pinsamt vad vissa tror sig är viktiga med sina småpengar jämfört med alla riktiga eldsjälar som plöjer ner hundratusentals kronor för att med lite tur få en häst som vinner något lopp. PINSAMT.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
ASteffEA (+25)
DavidP är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-04-27, 08:17   #10
KP
Sharpest
 
KPs avatar
 
Reg.datum: dec 2009
Ort: Kebnekaise
Inlägg: 5 830
Sharp$: 45582
Standard

När någon tar beslutet att anmäla sin häst till ett lopp så tar man beslutet att vilja tävla med den. Vill denne inte tävla så ska denne framföra det till kollektivet.
Att blanda in en hästs känslor och välmående i tävlingssammanhang är fel. Är den inte välmående så ska du stryka. Är du inte ute efter att vinna skall du meddela att du ska köra passivt och bryr dig inte om pengaplacering. Är du ute efter placering och få in pengar (=våra spelares pengar och ingen annans) så har du tagit beslutet att din häst ska köras därefter också.

Det är ingen som kräver att din häst ska kapa 2 sekunder från sitt normala/bästa och köras ihjäl. Däremot ska man inte söka en position där du inte har chans till att vinna. Får du en ledning ska du inte släppa den självmant såvida du inte deklarerat det i förhand "vi siktar på spets och släpp". Låt konkurrenten springa i dödens. Är denne ovillig att springa där får den söka en position längre bak helt enkelt.

Inför endast pris på 1-3e plats så får vi se hur loppen kommer bli körda.

Tillägg: Så är detta även ett spelforum, inte så konstigt att vi tänker på spelaren främst. Vill man sätta hästen först så finns det sidor som bukefalos.com att få sympati hos.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Migge (+5), bokis29 (+5), Pilkast (+10)
KP är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-04-27, 09:24   #11
 
Sprites avatar
 
Reg.datum: aug 2011
Ort: Umeå
Inlägg: 2 091
Sharp$: 8344
Standard

"Trav är mer än spel och spelare" skriver du.

Det är klart det är så men det är och kommer alltid vara pengarna som styr oavsett vilken sport vi pratar om. Vad tror du är viktigast för majoriteten hästägare i vårt avlånga land, i t.ex. elitloppet? 3 miljoner i förstapris eller äran att vinna elitloppet? Läs frågan rätt nu. MAJORITETEN! Jag syftar inte på de få mångmiljonärer som äger häst.

Testa att ta bort förstapriset och se hur många som skulle tävla. Spelare är en förutsättning för att trav ska finnas. Trav är inte en förutsättning för att spelare ska finnas. Vi söker oss bara till andra idrotter isf.
__________________
Välj ett jobb du älskar och du kommer aldrig att behöva arbeta en dag i hela ditt liv
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
KP (+5)
Sprite är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-04-27, 09:42   #12
 
Reg.datum: aug 2010
Inlägg: 3 859
Sharp$: 3910
Standard

Jag väljer att citera en känd travkusk - Trav är trav

Myntet har tyvärr bara två sidor och man kan debattera i all oändlighet om man vill det
Utan spelare skulle travet idag vara på korpnivå är min egen uppfattning.

Därmed är diskussionen slut för min del

Oavsett åsikt ha annars en fortsatt bra helg...med eller utan spel...?!
joppe59 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-04-27, 10:12   #13
i hate bunnies
 
booreds avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Akihabara
Inlägg: 1 452
Sharp$: 1188

mackapär ver.0.8.1
Stats: 2879 - 3456 - 618
ROI: 100.19%
Vinstprocent: 45.45%

Standard

Just pga av denna felinformation man tappade intresset för trav åratal sedan.
Verkar ju inte varit ensam om det om man tänker på atgs oms utveckling.

Vaför skulle jag vilja stöda denna hobby då branchen bara ställer mig i sämre utgångsläge med miss information. Inte ens roligt mera.
Ne, var rädda om de spelare som är kvar så inte fler får upp ögonen för dessa blåsningar. Inte långt från riggat och spelskandal då en viss grupp vet saker men kablar ut helt annat till media.
__________________
active:
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
old:
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
|
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
|
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
|
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.


"…a soccer match is equivalent to two teams throwing a dice. The number 6 means goal and the number of attempts of both teams is fixed already at the beginning of the match, reflecting their respective fitness in that season."
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
KP (+50)
boored är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-04-27, 10:55   #14
 
Reg.datum: okt 2010
Inlägg: 194
Sharp$: 585

Blandade smågodis.
Stats: 284 - 321 - 5
ROI: 115.66%
Vinstprocent: 46.94%

Standard

För att inte tala om domarna som gör felaktiga bedömningar.
På VHS-bandens tid så fanns det en kusk, som hade segern klar, och vad gör han, jo han rycker hårt i vänster töm så att huvudet far åt sidan och hästen galopperar in i mål. Har kollat den sekvensen närmare hundra gånger och ser klart och tydligt att hästen inte är i närheten av att galoppera, som kusken själv hävdar att han var på väg till att göra.
Snittgurkan är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-04-27, 11:05   #15
 
Reg.datum: mar 2012
Inlägg: 731
Sharp$: 458
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av BlackCobra Visa inlägg
"Trav är mer än spel och spelare" skriver du.

Det är klart det är så men det är och kommer alltid vara pengarna som styr oavsett vilken sport vi pratar om. Vad tror du är viktigast för majoriteten hästägare i vårt avlånga land, i t.ex. elitloppet? 3 miljoner i förstapris eller äran att vinna elitloppet? Läs frågan rätt nu. MAJORITETEN! Jag syftar inte på de få mångmiljonärer som äger häst.

Testa att ta bort förstapriset och se hur många som skulle tävla. Spelare är en förutsättning för att trav ska finnas. Trav är inte en förutsättning för att spelare ska finnas. Vi söker oss bara till andra idrotter isf.
Spelare kommer alltid att finnas. Majoriteten av de som spelar på trav skiter antagligen fullt i om bergh mörkar eller inte.

Men jag förstår inte varför disskutionen kommer över till det här, det är klart att spelare ska ha rätt information det är väl en förutsättning för spel överhuvudtaget.

Men de flesta här inne verkar vara så pantade att de tror att man ska trycka sönder sin svindyra häst varje gång den startar.

Men jag inser att majoriteten här inte har IQ nog att förstå vad jag menar utan börja tjata om de få tränare som mörkar som inte ens har med min poäng att göra.

Ni som verkligen är traventusiaster och inte bara socfalls spelare men ändå inte vet så mycket mer än om loppen. Ta en tur på stallbacken och prata med folk och ägare. Vi behöver en ökat intresse till travet från rötterna inte mer spelare om travet ska finnas i samma omfattning för barn och barnbarn.

Senast redigerad av DavidP den 2013-04-27 klockan 11:09.
DavidP är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara



td