Sharps.se - Sveriges bästa sportsbettingforum med rekar, spelförslag och bettingtips

Sharps.se - Sveriges bästa sportsbettingforum med rekar, spelförslag och bettingtips (https://www.sharps.se/forums/)
-   Trav & Galopp (https://www.sharps.se/forums/trav-galopp/)
-   -   Uppsnack v64 ROMME (https://www.sharps.se/forums/trav-galopp/18531-uppsnack-v64-romme/)

Helge 2013-12-06 21:26

Citat:

Ursprungligen postat av Lillis (Inlägg 296283)
jaha fel spik på allt idag. Körde på Trailing edge men den ville ju inte vinna. I övrigt så satte jag DD:p men hade ju vunnit mer på Varulvs.

Inte kollat så mycket under kvällen då vi haft fredagsmys med familjen. På spåret, tack för musiken etc. Men det verkar som om det va bra stämning i fältet i kväll, beror det på att vissa skribenter hjöll sig borta? kanske jag? vem vet, ska kolla i morgon violka som inte var här..............

I morgon tar vi dom i Finland, har köpt MINTUU!!!!

Robbans fick ingen bra uppladdning, spelstoppet sköts upp.
Skulle nämna det för vem som.. men Bergh är nog den enda som kan STOPPA spelstopp?:drunk:

joalore 2013-12-06 21:26

I morgon blir det spik på tobbe i andra.

Helge 2013-12-06 21:40

Citat:

Ursprungligen postat av joalore (Inlägg 296288)
I morgon blir det spik på tobbe i andra.

Byt tråd om imorgon ;)

elwiz 2013-12-06 21:45

Jaha.....6 rätt fanns det ett gäng på. Nu tar vi nya tag.......
Tack för god info...nu tar vi Nokiapengar till sweland.

joalore 2013-12-06 21:52

ursäkta!

Helge 2013-12-06 21:53

Citat:

Ursprungligen postat av clarund (Inlägg 296267)
Måste ju lägga några sura efterhandare som du brukar, gick Keeper bra tycker du?

Nu ska jag ta dig ..en gång för alla!

Du gnäller på mina betaltips SS/TT/Ronden..

Du gnäller på mina efterhandare..

Du gnäller på mina förhandare...

Skit på dig! Mer otacksam forumsförstörare får man leta efter.

:drunk:

idiot

Steffe1988 2013-12-06 21:59

Trist med bara favoriter idag =). Men skönt man hade ställt in systemet på fler bong.

Fick ju rätt bra tillbaks iallafall.

varulv 2013-12-06 22:12

Citat:

Ursprungligen postat av Helge (Inlägg 296294)

idiot

Helge, trollen finns överallt, skit i dom. Om ingen matar dräggen svälter dom ihjäl. Bemöt dom inte ens! Vi är ju några som delar privat ist, tyvärr går det ju åt det hållet då iaf inte jag vill ge dessa pissluffare nåt gratis.

Ledsen att Båths värmingsvinnare hoppade, vet inte om du lirade. Imorgon en ny dag, och DU, tack så mkt för mailet med ALL info! :thumbup:

Steffe1988 2013-12-06 22:13

Hoppas det kommer bra tips och info inför imorgon också =).

Mvh

Helge 2013-12-06 22:14

Citat:

Ursprungligen postat av Helge (Inlägg 296294)

idiot

Tack draken :) Oväntat håll!

draken 2013-12-06 22:17

Minna du är drottningen av information. Du verkar vara en lagom het finska. Underbart hahaha. Clarund har ändrat lite attityd på slutet men annars har jag absolut inget emot hans/hennes inlägg. Brukar dessutom ha ungefär samma tankar som jag .Tyvärr för honom/henne kanske men en dag så är det han/hon och jag som blir miljonärer tillsammans.

Helge 2013-12-06 22:19

Citat:

Ursprungligen postat av varulv (Inlägg 296299)
Helge, trollen finns överallt, skit i dom. Om ingen matar dräggen svälter dom ihjäl. Bemöt dom inte ens! Vi är ju några som delar privat ist, tyvärr går det ju åt det hållet då iaf inte jag vill ge dessa pissluffare nåt gratis.

Ledsen att Båths värmingsvinnare hoppade, vet inte om du lirade. Imorgon en ny dag, och DU, tack så mkt för mailet med ALL info! :thumbup:

Den var en vinnare..

Tack själv.

SuperFinnen 2013-12-06 22:23

Gå in o läs Puttes analys i snick snac v75 världsklass.....

Helge 2013-12-06 22:26

Citat:

Ursprungligen postat av draken (Inlägg 296302)
Minna du är drottningen av information. Du verkar vara en lagom het finska. Underbart hahaha. Clarund har ändrat lite attityd på slutet men annars har jag absolut inget emot hans/hennes inlägg. Brukar dessutom ha ungefär samma tankar som jag .Tyvärr för honom/henne kanske men en dag så är det han/hon och jag som blir miljonärer tillsammans.

Tack och lycka till!:cheers:

Gillar allas inlägg, utvecklar. Eller hur?:drunk:

Pilkast 2013-12-06 22:31

Citat:

Ursprungligen postat av varulv (Inlägg 296299)

Varför skriva i dessa trådar om det finns ett "fingäng" som sitter och delar godbitarna bland sig "privat" - blir ju bara patetiskt...

:smoke:

draken 2013-12-06 22:36

Det är ju lite bättre om alla håller sig till ämnet och försöker hjälpa med alla möjliga och omöjliga ideèr men sedan är det upp till var och en att sålla vad som kan vara matnyttigt och vad som är irrelevant. Ibland hittas vinnare bara genom en fågel som viskar i örat ,ibland på känsla. Ofta i plugg men som det heter .skönhet ligger i betraktarens ögon. Därför har alla betaltjänster,kuskar och diverse experter olika tankar om varje vecka. Vi spelar också på känsliga djur och en hel del doping,Stallkörning och uppgjorda lopp.Kan man lägga ihop alla parametrar så vinner man jämt men det gör ingen. Däremot vinner de flesta ibland och det är det som gör sporten så underbar. Hoppas många sjöar i morgon.

varulv 2013-12-06 22:41

Citat:

Ursprungligen postat av Pilkast (Inlägg 296312)
Varför skriva i dessa trådar om det finns ett "fingäng" som sitter och delar godbitarna bland sig "privat" - blir ju bara patetiskt...

Patetiskt?! Handlar inte ett forum om att UTBYTTA tankar och ideér? Vissa av trollen här gör exakt bara det som "Helge" skriver: gnäller, gnäller och gnäller. Hur kul är det att bjuda dessa på info tror du? Jag kan garantera dig att om forumet sluter upp och inte tolerera det beteendet så kommer "fingänget" att gladeligen dela allt publikt igen. I mitt o Helges fall så handlade det om att jag fick jätte rapport efter värmningen på Staro fantastic från Båth. Det var väl en jävla tur att jag inte delade det publikt, hästen hoppade ju som klar..jag hade väl blivit "halad" för den vinnaren nämligen….

Jag gillar forumet i stort, däremot måste ALLA ta sitt ansvar om ni vill att "fingänget" ska börja leverera igen. Det är helt upp till forumet.

Helge 2013-12-06 22:42

Citat:

Ursprungligen postat av Pilkast (Inlägg 296312)

Van att ge allt.. men tröttnat.. enkelt!:cheers:

Pilkast 2013-12-06 22:50

Citat:

Ursprungligen postat av varulv (Inlägg 296314)
Patetiskt?! Handlar inte ett forum om att UTBYTTA tankar och ideér? Vissa av trollen här gör exakt bara det som "Helge" skriver: gnäller, gnäller och gnäller. Hur kul är det att bjuda dessa på info tror du? Jag kan garantera dig att om forumet sluter upp och inte tolerera det beteendet så kommer "fingänget" att gladeligen dela allt publikt igen. I mitt o Helges fall så handlade det om att jag fick jätte rapport efter värmningen på Staro fantastic från Båth. Det var väl en jävla tur att jag inte delade det publikt, hästen hoppade ju som klar..jag hade väl blivit "halad" för den vinnaren nämligen….

Jag gillar forumet i stort, däremot måste ALLA ta sitt ansvar om ni vill att "fingänget" ska börja leverera igen. Det är helt upp till forumet.

Haha, låter som "fingänget" sitter på facit och att ni skulle vara oumbärliga - fortsätt ni, jag förlorar hellre mina surt förvärvade kronor än att vika mig för någon forumpolis som skall diktera villkoren i trådarna...

Citat:

Ursprungligen postat av Helge (Inlägg 296315)
Van att ge allt.. men tröttnat.. enkelt!:cheers:

Inget fel i detta, det gör alla i stundom... :sweatdrop:

laxdasen 2013-12-06 22:52

Alla som anstränger sig för att hitta vinnare och även delger bra info ska hedras.ett forum har flera funktioner. Spel. Visst socialt snack. Humor. Att jag skriver som jag gör ibland beror på att utan humor så dör alla branscher. Spelar ingen roll vilken det är.Jag vill att detta forum ska vara seriöst och jag bidrar ofta med seriösa tankar och egna ideer. Däremot anser jag inte att någon har skyldighet att lägga ut något. Helt upp till var och en. Jag har alltid varit tacksam för allt som lagts ut. Jag har genom åren även blivit båd påhoppad och sågad. Det gör inget alls. Det ingår. däremot har jag svårt när man enbart ser det negativa och aldrig det positiva som folk bidrar med. och ska man såga så gör man det innan loppen. Sågningar efter loppen är så urbota ointelligenta så det blir parodi. Jag uppskattar ALLA här. Men jag gillar färgklickar. Det har jag alltid gjort oavsett vad det gäller. Utan de som sticker ut hakan ibland så skulle detta forum vara lika tråkigt som att se målarfärg torka. Alla här inne har olika förutsättningar och erfarenhet av trav. Vissa äger hästar. vissa har sett rav i några år. Vissa har sett trav i 40 år. Däremot spelar det ingen roll vilken kategori man tillhör. Alla vill och kan sjöa om det stämmer till! Sikta framåt istället för bakåt! Då sjöar vi obegr mkt oftare! LYCKA TILL I MORGON ALLIHOP!

MVH LAXDASEN(eller fiskpitten som någon sa för länge sen när jag hade provocerat någon till psykiska problem:)

Helge 2013-12-06 22:56

Citat:

Ursprungligen postat av laxdasen (Inlägg 296317)
Alla som anstränger sig för att hitta vinnare och även delger bra info ska hedras.ett forum har flera funktioner. Spel. Visst socialt snack. Humor. Att jag skriver som jag gör ibland beror på att utan humor så dör alla branscher. Spelar ingen roll vilken det är.Jag vill att detta forum ska vara seriöst och jag bidrar ofta med seriösa tankar och egna ideer. Däremot anser jag inte att någon har skyldighet att lägga ut något. Helt upp till var och en. Jag har alltid varit tacksam för allt som lagts ut. Jag har genom åren även blivit båd påhoppad och sågad. Det gör inget alls. Det ingår. däremot har jag svårt när man enbart ser det negativa och aldrig det positiva som folk bidrar med. och ska man såga så gör man det innan loppen. Sågningar efter loppen är så urbota ointelligenta så det blir parodi. Jag uppskattar ALLA här. Men jag gillar färgklickar. Det har jag alltid gjort oavsett vad det gäller. Utan de som sticker ut hakan ibland så skulle detta forum vara lika tråkigt som att se målarfärg torka. Alla här inne har olika förutsättningar och erfarenhet av trav. Vissa äger hästar. vissa har sett rav i några år. Vissa har sett trav i 40 år. Däremot spelar det ingen roll vilken kategori man tillhör. Alla vill och kan sjöa om det stämmer till! Sikta framåt istället för bakåt! Då sjöar vi obegr mkt oftare! LYCKA TILL I MORGON ALLIHOP!

MVH LAXDASEN(eller fiskpitten som någon sa för länge sen när jag hade provocerat någon till psykiska promlem:)

Fattar nada av av din sammanställning ;)

Men gillar dig, din lilla torsk!

Kram Minna

laxdasen 2013-12-06 22:59

Citat:

Ursprungligen postat av Helge (Inlägg 296319)
Fattar nada av av din sammanställning ;)

Men gillar dig, din lilla torsk!

Kram Minna

Säger sm Stenmark.... haha..... det är svårt att förklara för någon som inte förstår:)

nejdå... du är urstark!.... men du ser.... du tappade sugen.. då kanske du förstår hur jag haft det.....ibland:)

varulv 2013-12-06 23:00

hahahaha Dasen! Vilken write-up! Man blev ju full bara av att försöka läsa texten! Hur många rom o cola har slunkit ner ikväll?! :)

laxdasen 2013-12-06 23:03

Citat:

Ursprungligen postat av varulv (Inlägg 296322)
hahahaha Dasen! Vilken write-up! Man blev ju full bara av att försöka läsa texten! Hur många rom o cola har slunkit ner ikväll?! :)

inte en enda.... dragit några bira kryddat med lite urstark glögg och sedan lite härlig minttu blackmint.... man måste ju hedra finnarna för deras eminenta nationaldryck!:) jag skrev " lika tråkigt som att se målarfärg torka" kanske skulle skrivit " som att dra en runk utan händer och dase"....SJÖA!

Helge 2013-12-06 23:05

Citat:

Ursprungligen postat av laxdasen (Inlägg 296320)
Säger sm Stenmark.... haha..... det är svårt att förklara för någon som inte förstår:)

nejdå... du är urstark!.... men du ser.... du tappade sugen.. då kanske du förstår hur jag haft det.....ibland:)

Inga problem.. ville bara visa mig lite human.. ;)

RazshVollril 2013-12-06 23:10

Citat:

Ursprungligen postat av varulv (Inlägg 296232)
FAN! Hade 5:an på flerbongen!

Ja, hade femman funnit i tredje hade jag satt V6 så det var lite bull att den inte hann dit.

Någon som vet vad den skulle kunna ha gett då? HPT trodde 24 000 kronor men enligt mig är det på tok för högt men kanske mellan 4 000 och 8 000?

Strappa, vad säger du?

laxdasen 2013-12-06 23:12

ja mellan 4-6 tror jag...

RazshVollril 2013-12-06 23:18

Jävla bull annars för vinnarna i min rank var...

etta
tvåa
etta
tvåa
etta
etta

Fyra rader och mångbong x100 :D Men lätt vara efterkolk!

RazshVollril 2013-12-06 23:26

V64 - 2013-12-06 - Romme

V64-1: Yes Box Stallströ-loppet - 1:A PRIS 35 000 kr 2140 A
4 - Food Money (US)(3,3)

V64-2: Dubbelcupen, Försök 13 - 1:A PRIS 35 000 kr 2640 V
1(C) - Moe Blixten(5,7)
2(D) - Gran Odin(10,0)
3(D) - Stora Värmland(4,7)
4(D) - Tjasse(9,7)
6(D) - Modig(11,3)
8(C) - Stommens Olivia(4,0)
9(B) - Lome Hero* (NO)(1,3)
13(A) - Moe Sol(3,3)

V64-3: E3 Bonus - Svenska Foder - Treåringslopp - 1:A PRIS 40 000 kr 2140 A
1(C) - Sweet Viktoria(7,3)
2(C) - Dream in Euro(6,3)
3(C) - Speed Delicious(6,7)
4(B) - Julia Kaulitz(7,0)
5(C) - Cut Him Some Slack(7,7)
8(D) - Destiny Calls(3,7)
9(D) - Kattens Chamsin(7,0)
10(B) - Polly(4,0)
11(A) - Jula in Focus(2,0)
12(D) - Ajlexes Cubano(3,3)

V64-4: - 1:A PRIS 35 000 kr 2640 V
2(D) - Persos Express(4,3)
7(B) - Rolf East(6,3)
11(A) - Trailing Edge(2,7)
13(B) - Staro Fantastic(5,3)
15(D) - T.X.All In(7,3)

V64-5: E3 Revanschen - Hingstar och Valacker - 1:A PRIS 300 000 kr 2140 A
1(B) - Potemkin(7,3)
2(D) - Västerbo Fantast(5,0)
3(C) - Call Me Keeper(4,0)
4(B) - Bearhawaii(6,7)
5(A) - Express Duo* (FI)(1,7)
6(A) - B.B.Tigger(4,3)
7(C) - Tumble Dust (DK)(3,7)
8(A) - Bandit Hornline(3,3)

V64-6: Moskogen/Sjövillans lopp - 1:A PRIS 35 000 kr 1640 A
1(A) - Twitter(3,3)
2(B) - Yes We Can(3,7)
3(D) - Walle Knight(7,7)
7(B) - Whisky Tim(3,7)
10(B) - Aaron Boko(3,0)

Systemstorlek: 16 000
Reducerad storlek: 100
Kostnad: 100,00 kr
Reduceringsgrad: 99,4 %

OBS! V6 för rader med beräknat radvärde under 35000 kr
OBS! Rader slumpmässigt borttagna för att nå en kostnad på 100 kr.

ABCD-Villkor
2,3,4 A-Hästar
1,2 B-Hästar
0,1,2 C-Hästar
0,1 D-Hästar

Kuskar: 7 av 7
Kuskvillkor: 0,1,2 vinnare
Robert Bergh

Kuskvillkor: 0,1 vinnare
Ulf Eriksson

Kuskvillkor: 1,2,3 vinnare
Björn Goop

Jorma Kontio

Daniel Olsson

Johan Untersteiner

Kuskvillkor: 0,1 vinnare
Jimmy H Andersson
Tommy Enberg
Mikael Persson
Andreas Peterson
Tomas Rosén

Utgångar: 1 av 1
Utgång: 2,3,4 vinnare
Trailing Edge
Twitter
Express Duo* (FI)
Moe Sol

Radvärde
Beräknat radvärde: 2500 - 150000 kr
Procentintervall: 0 - 100%

NicklasJ 2013-12-06 23:33

Kollade loppen nu. Blev 10st 6or. Hade 3,7 eller 8 vunnit i 5e hade det dragit iväg med klart fler 6or. Såg ut som Bergh hade mycket att åka med men galopperade ju efter att Redéns hoppade. Hade kunnat blivit en fin hacka med den som vinnare

Helge 2013-12-06 23:34

Citat:

Ursprungligen postat av draken (Inlägg 296302)

Tack vännen.. men kan inte ta emot 500 Sharps. Får tillbaks.

Kram Minna

SuperFinnen 2013-12-06 23:36

Håller med Dasen det måste finnas humor o lite mothugg med glimten i ögat ,påhopp är ju bara löjligt inte faan hoppar ja på nån i spelbutiken o sågar o gnäller när inte deras ideer gick in dan efter de borde vara likadant här ja menar inte så hilmla länge sen så hade man ju inte tillgång till Liven då var det ju bara gå hem när spelbutiken stängde o vänta tills tv sändningarna började på kvällen eller åka på trav,om man gillar trav så är ju det här forumet kanon att man kan fortsätta diskutera trav på kvällarna även fast man inte är på travbanan,så jag förstår inte varför det är så roligt att hoppa på folk som är snälla o delar med sig eftersom jag gillar trav...LÅT TRAVET KOMMA I FÖRSTA HAND

michel65 2013-12-06 23:45

skidt der

Citat:

Ursprungligen postat av michel65 (Inlägg 296119)
V64

Romme
06.12.2013

V64-1: 4
V64-2: 13
V64-3: 2,8,11
V64-4: 7,11
V64-5: 5
V64-6: 1,2,10

Beløb pr. række:
Antal rækker:
TOTAL:

5 kr.

18
90 kr.

Købt d. 06.12.2013 16:40

Serienummer: BC12-A211-

Udbydes af Danske Lotteri

favorit her gar kosrad mig penge

RazshVollril 2013-12-06 23:45

Citat:

Ursprungligen postat av Dadde (Inlägg 296338)
Håller med Dasen det måste finnas humor o lite mothugg med glimten i ögat ,påhopp är ju bara löjligt inte faan hoppar ja på nån i spelbutiken o sågar o gnäller när inte deras ideer gick in dan efter de borde vara likadant här ja menar inte så hilmla länge sen så hade man ju inte tillgång till Liven då var det ju bara gå hem när spelbutiken stängde o vänta tills tv sändningarna började på kvällen eller åka på trav,om man gillar trav så är ju det här forumet kanon att man kan fortsätta diskutera trav på kvällarna även fast man inte är på travbanan,så jag förstår inte varför det är så roligt att hoppa på folk som är snälla o delar med sig eftersom jag gillar trav...LÅT TRAVET KOMMA I FÖRSTA HAND

Jag håller med men det handlar nog mest att vissa ser sig som lite finare än andra tror jag. Det var åtminstone det som nämndes innan vad gäller "gruppen" som inte lämnar allt i forumet.

Jag tycker det kan vara kul med lite tuffa kommentarer och mothugg och liknande men det får ju hållas inom vissa gränser helt klart. Och kaxar man sig får man väl enkelt skämmas när det inte blev som man bröstade sig för.

Överlag är det väl helt ok stämning men det viktiga är att vi tillsammans kommer fram med bra idéer. Ibland kan jag tycka att det ropas ut lite för många klara. Samtidigt så kan vi inte vara tysta sålänge vi inte verkligen har bra spel. Men det får balanseras och är formen usel sitter man på avbytarbänken till den är på återtågande!

RazshVollril 2013-12-06 23:57

Registrerat spel

Datum: Fredag 2013-12-06
Bana: Romme
Spelform: V64, omg. 164

V6 - endast vinst vid 6 rätt

Avd Ordinarie hästar (Res.)
1 4 Food Money (12, 10)
2 9 Lome Hero* (12, 15)
3 5 Cut Him Some Slack (6, 7)
4 2, 7 (5, 1)
5 5 Express Duo*
6 1 Twitter (12, 8)

Vadet gäller startnummer

2 rader x 1 x 1,00 kr Totalt: 2,00 kr

Kvittonummer: 0D20 1425 8139 0145

:gun_bandana:

SuperFinnen 2013-12-07 00:08

man ska inte ta åt sig av allt,t.e.x när Laxdasen säger att det ä Stenklart ä så skööönt ö läsa det utrycket har ju en annan använt säkert i 25 år med kompisarna när man diskuterar Trav,det är ju ett vanligt klassiskt uttryck inom travet okej lite skit ska han ha om den inte vinner men bara lite,han bjuder ju på sig själv o törs sticka ut just därför kan man ju inte låta bli att gilla honom,o förmodligen älskar han lax hoppas att han inte bjuder oss på rökt lax imorrn..............

RazshVollril 2013-12-07 00:13

Citat:

Ursprungligen postat av Dadde (Inlägg 296348)
man ska inte ta åt sig av allt,t.e.x när Laxdasen säger att det ä Stenklart ä så skööönt ö läsa det utrycket har ju en annan använt säkert i 25 år med kompisarna när man diskuterar Trav,det är ju ett vanligt klassiskt uttryck inom travet okej lite skit ska han ha om den inte vinner men bara lite,han bjuder ju på sig själv o törs sticka ut just därför kan man ju inte låta bli att gilla honom,o förmodligen älskar han lax hoppas att han inte bjuder oss på rökt lax imorrn..............

Jag har inget emot att han sticker ut hakan, men när det ramlar in tips i lopp 634 som går klockan 03 på natten på en 3-oddsare skakar jag på huvudet bara :(

Skulle jag kastat ut alla jag har en feeling för så skulel jag tagit en Time Out efter en vecka när jag inser hur mycket usla tips det haglar. Är man i form är man väl dock berättigad att skrika lite högre. Är man inte i form, studera loppen istället för att kasta ut vinnare.

På sistone har ju just laxdasen urusel form och den har varat i två-tre veckor nu.

Men vi är många duktiga här, inklusive laxdasen, så vi borde kunna få fram många bra vinnare framöver. Sen borde en del tänka efter en eller två gånger innan det blir rena kaoset här med kommentarer som är för ogenomtänkta.

Men nu jobbar vi in V7 imorgon :D

laxdasen 2013-12-07 11:30

Citat:

Ursprungligen postat av RazshVollril (Inlägg 296350)
Jag har inget emot att han sticker ut hakan, men när det ramlar in tips i lopp 634 som går klockan 03 på natten på en 3-oddsare skakar jag på huvudet bara :(

Skulle jag kastat ut alla jag har en feeling för så skulel jag tagit en Time Out efter en vecka när jag inser hur mycket usla tips det haglar. Är man i form är man väl dock berättigad att skrika lite högre. Är man inte i form, studera loppen istället för att kasta ut vinnare.

På sistone har ju just laxdasen urusel form och den har varat i två-tre veckor nu.

Men vi är många duktiga här, inklusive laxdasen, så vi borde kunna få fram många bra vinnare framöver. Sen borde en del tänka efter en eller två gånger innan det blir rena kaoset här med kommentarer som är för ogenomtänkta.

Men nu jobbar vi in V7 imorgon :D

Satte v4 8 lax för 10 dagar sen... och 3500 i lördags på v4.... finns nog de som har sämre form....