Sharps.se - Sveriges bästa sportsbettingforum med rekar, spelförslag och bettingtips

Sharps.se - Sveriges bästa sportsbettingforum med rekar, spelförslag och bettingtips (https://www.sharps.se/forums/)
-   Trav & Galopp (https://www.sharps.se/forums/trav-galopp/)
-   -   www.Spelvärde.se (https://www.sharps.se/forums/trav-galopp/19923-www-spelvaerde-se/)

trance_error 2014-04-02 15:44

Citat:

Ursprungligen postat av Migge (Inlägg 332319)
Varför lägger du upp en länk till deras registreringssida???

Blev fel ursäkta.
Men Rank finns på deras hemsida iaf.

NicklasJ 2014-04-02 15:45

Citat:

Ursprungligen postat av trance_error (Inlägg 332318)
Spikar du också Rondine?:)

Nej det vet jag inte än hur det blir. Troligtvis kommer jag inte spika den. Menade mer i ranken. Där är det rätt så lika, även om det såklart finns en del olikheter också.

Migge 2014-04-02 15:46

Citat:

Ursprungligen postat av trance_error (Inlägg 332322)
Blev fel ursäkta.
Men Rank finns på deras hemsida iaf.

Finner bara löpsedeln! Ranken lyser med sin frånvaro! :ohmy:

trance_error 2014-04-02 15:57

Citat:

Ursprungligen postat av Migge (Inlägg 332326)
Finner bara löpsedeln! Ranken lyser med sin frånvaro! :ohmy:

Registrera dig

lelle_16 2014-04-02 17:26

man får utvärdera efter ett par ggr om dom är rätt ute..Tipsen flöder så man vet inte vilka man ska lyssna på.Man måste ha egna ideer också.

Farnod 2014-04-02 21:56

Jag tycker både rank och framförallt analyser håller hög klass.
Fel att döma på kortsiktiga resultat.

Helge 2014-04-02 22:06

Citat:

Ursprungligen postat av Farnod (Inlägg 332464)

Håller med, skickliga killar och väl pålästa.

Att du Farnod inte har fler Sharps är, för att du typ aldrig skriver här.
Du får 500 extra av mig. Grattis till V5 på Valla förra helgen :cheers:

putte64 2014-04-02 22:18

Den som tror man kan skriva av något spelproffs och vinna varje gång lever i en fantasivärld

Helge 2014-04-02 22:25

Citat:

Ursprungligen postat av putte64 (Inlägg 332467)
Den som tror man kan skriva av något spelproffs och vinna varje gång lever i en fantasivärld

Många verkar tro det :whistling:

Helt sjukt, vissa klarar inte av att läsa produkten och se att det är bra trots bom på spelet. Bara klaga att spelförslaget inte satt. OJOJ.. samma på flera forum.

Dom kommer aldrig kunna bedöma en bra betalsite efter det, önskar dom lycka till i klagandet och i jakten på den betalsiten som sätter alla sjuor.

:cheers:

NicklasJ 2014-04-03 01:34

Citat:

Ursprungligen postat av Farnod (Inlägg 332464)

Man borde förmodligen inte bedöma v75 och v86 förslag efter resultat överhuvudtaget. Variationen är alldeles för hög för att det skulle vara intressant.

Ibland har man haft tillgång till de olika betaltjänsternas material och kollat igenom lite.Angående analyser/löpningsförlopp så har jag läst för få av dom från tjänsterna för att kunna göra någon jämförelse.
Men om man kollar på systemuppbyggnad och rank så är spelvärde.se enligt mig vassare än de andra.
Det beror på att man viktar systemen på rätt sätt i större utsträckning än de andra. Med det menar jag att man rankar upp de hästar man anser spelvärda samtidigt som man inte är rädd för att ranka ner överstreckade favoriter eller t.o.m ta bort dom helt.
Samtidigt förstår jag att det kan skapa problem att göra så, då den stora delen av kundgruppen som köper dessa tjänster inte alls ser det på samma sätt som jag. Det finns en viss risk att materialet vänder sig till en mindre grupp spelare som kanske inte är den naturliga köparen av betaltjänster.

overpace 2014-04-03 03:27

Citat:

Ursprungligen postat av NicklasJ (Inlägg 332487)
Man borde förmodligen inte bedöma v75 och v86 förslag efter resultat överhuvudtaget. Variationen är alldeles för hög för att det skulle vara intressant.

Ibland har man haft tillgång till de olika betaltjänsternas material och kollat igenom lite.Angående analyser/löpningsförlopp så har jag läst för få av dom från tjänsterna för att kunna göra någon jämförelse.
Men om man kollar på systemuppbyggnad och rank så är spelvärde.se enligt mig vassare än de andra.
Det beror på att man viktar systemen på rätt sätt i större utsträckning än de andra. Med det menar jag att man rankar upp de hästar man anser spelvärda samtidigt som man inte är rädd för att ranka ner överstreckade favoriter eller t.o.m ta bort dom helt.
Samtidigt förstår jag att det kan skapa problem att göra så, då den stora delen av kundgruppen som köper dessa tjänster inte alls ser det på samma sätt som jag. Det finns en viss risk att materialet vänder sig till en mindre grupp spelare som kanske inte är den naturliga köparen av betaltjänster.

Ja, svårbedömt om marknaden tål deras prisnivå. Själv funderar jag på att slå till. Tycker "spel-läsupplevelsen" ligger på en hög nivå och jag får fler aha-upplevelser än på andra ställen.

Spelvärdespiken och bergsäkra avslag får man ta med en nypa salt. Kan lika gärna fungera som kontra-indikatorer. Spelvärdespiken förlorar oftast sitt spelvärde när den skriks ut och bergsäkra avslag stiger i odds. Och hur ofta vinner de inte? Vill minnas att Sanity och Claes Boko hängdes ut i lördags. :)

En sak som uppskattas är att, i så god tid före tävlingarna, kunna läsa loppkommentarer från de nio senaste loppen. Väldigt användbart och särskilt på V86 där det tidigare varit tunt med info före tisdagen.

putte64 2014-04-03 06:55

Jag tänkte också på det.
Nybrink får ju ofta kritik för att han chansar, dvs gör mycket fel = han är dålig.
Egentligen gör han som spelvärde, analyserar loppen och letar efter vinnare som den stora massan inte kommer hitta.
Men det som de flesta verkar vilja ha är 2 säkra spikar som vinner varje gång.
För att vara säker på att en tjänst går runt kanske man borde presentera bägge alternativen, dvs
- Spelvärdestänket,
- Sannolikhetstänket.

Citat:

Ursprungligen postat av NicklasJ (Inlägg 332487)

Viroid 2014-04-03 07:04

Citat:

Ursprungligen postat av putte64 (Inlägg 332467)

Ja, det finns förhoppningsvis ingen som klarar av det.

Däremot föreställer jag mig att den som betalar för en tjänst vill ha hjälp med följande:

- Vilka lopp är så pass jämna att det långsiktigt är lönsamt att gå på djupet i strecklistan?
- Vilka lopp är så ojämna att bottenmete är meningslöst?
- Vilka hästar är överspelade? (Gärna i varje lopp)
- Vad har spelarkollektivet inte riktigt koll på? (T.ex. utländska hästar)
- Färsk info om hästar som vilat.
- En rimlig gissning på loppscenario.

Det här får man väl bedöma efter en tid om de klarar av att leverera på en något så när jämn nivå.

Dessutom vill jag ha bra och vettiga spelförslag där man i alla fall försökt att optimera. Den biten hade jag hoppats på mera från Spelvärde.

I går på Solvalla hade deras stora system en spridning på eventuell utdelning mellan 780kr till att vara ensam vinnare. Vid låga utdelningar blir det allt som ofta Jackpot, och därför spelar man för alla rätt då. Rader där man tenderar att bli ganska ensam som vinnare skall istället spelas i alla vinstpotterna, då det inte är någon skillnad på att ha ett ensamt system som tar hela potten, eller 2,5 system som tar hela potten. Uppsidan är däremot stor, inte minst om man missar ett lopp. Det här borde de ha koll på tycker jag. Det såg lika dant ut i lördags på V75.

De heter Spelvärde, de gör system med ett reduceringsprogram, och då borde sådant här vara en sak som skiljer dem från de andra.

Som helhet då? Igår hade de på stora reducerade systemet fyra stycken sexor efter att ha bränt sin spelvärdesspik och utgångarna. Sju av åtta fanns i ramen. Det är ett OK resultat, mer än så kan man inte begära. Några egna idéer måste man bidra med själv för att bli en vinnare i längden.

hatten1 2014-04-05 03:11

Viroid, problemetiken är att det sällan går att spela med variationen av raka v7/V8 samt V75-V86 inom joker om man spelar för runt 10-20k nettokostnad.Systemantalet går över 5000 oerhört lätt.
Men ur speloptimeringsynpunkt bör man också om man är seriös lägga in lägsta utdelning som man betalar för.

Ante30 2014-04-05 07:30

Gillar att man kan läsa om ändringar på hästen.

Kan ju vara nyttigt att veta om en häst går med bike för första gången :)

trance_error 2014-04-09 14:10

Deras v86 omgång är uppe för den intresserade.

Viroid 2014-04-16 21:18

De här V86-omgången får de godkänt för. Efter tre avdelningar satt de med tre raka tipsettor inkl en spik. Sedan brände de skrällen i fjärde, och sin "spelvärdesspik", och stora reducerade gav fyra sexor.

Hade de valt att spika Long Night (som de varnade för) istället för Lotuscherie, och vågat ta bort de hästarna de ansåg överskattade, så hade de kanske haft plats med skrällen också.

De tänkte rätt, men snidade inte systemet rätt, och det må de väl vara förlåtna för. Tyvärr så var det stor spridning på systemet. 1139kr var beräknat värde på den lättaste raden, och det fanns många rader där de troligen varit ensamma vinnare. Kanske dags att börja klura på det där med V8 och inte, samt ta bort de enklaste raderna för att ha råd att bli lite tyngre där pengarna finns. (Att inte spela V8 på rader där man riskerar att bli ensam hade ökat kupongantalet från 104 till 1585).

Fery 2014-04-16 23:43

Två vann över 5 miljoner var på V86
AB Trav och Galopp, ATG - 2014-04-16 20:50 CEST
Dagens V86-omgång med Jackpot blev svår. När de åtta avdelningarna var körda återstod det endast två kuponger med åtta rätt. Belöningen blev 5,4 miljoner kronor var.

En av de vinnande kupongerna var spelad hos Direkten i Kortedala utanför Göteborg och kostade 360 kronor att lämna in.
Två ogarderade lopp var lösningen för storvinnaren som totalt fick en åtta, 15 sjuor och 91 sexor. Vinsten blev 5 483 437 kronor.

Den andra kupongen var spelad via ATG.se och kostade endast 18 kronor att lämna in. Kupongen var dock en av flera då den var filinlämnad.
Här var tre ogarderade lopp lösningen på V86-gåtan. En åtta, sju sjuor och 19 sexor gav totalt 5 387 037 kronor.

Fery 2014-04-16 23:45

Kul va?!

Flickepojken 2014-04-17 01:38

Citat:

Ursprungligen postat av Fery (Inlägg 336112)
Två vann över 5 miljoner var på V86
AB Trav och Galopp, ATG - 2014-04-16 20:50 CEST
Dagens V86-omgång med Jackpot blev svår. När de åtta avdelningarna var körda återstod det endast två kuponger med åtta rätt. Belöningen blev 5,4 miljoner kronor var.

En av de vinnande kupongerna var spelad hos Direkten i Kortedala utanför Göteborg och kostade 360 kronor att lämna in.
Två ogarderade lopp var lösningen för storvinnaren som totalt fick en åtta, 15 sjuor och 91 sexor. Vinsten blev 5 483 437 kronor.

Den andra kupongen var spelad via ATG.se och kostade endast 18 kronor att lämna in. Kupongen var dock en av flera då den var filinlämnad.
Här var tre ogarderade lopp lösningen på V86-gåtan. En åtta, sju sjuor och 19 sexor gav totalt 5 387 037 kronor.

Det är ju lite det som är charmen, uppnå stor vinst med liten insats. Men det var ju flera stycken kuponger så säkert värt en slant trots allt.

boozty 2014-04-17 09:13

Viroid: Det kan inte ha att göra med att dom lägger ut spelförslagen så pass tidigt att dom inte vill använda funktionen för endast V8 på "lätta" rader? Personligen använder jag aldrig den funktionen om jag inte kan lämna in sista 5 minuterna före start då den kan slå väldigt fel annars. (bara min gissning)

Fery 2014-04-17 09:23

Systemet som kostade 18:-kr och lämnades på nätet var en av 1000 system som var enkel rader. Som R system.
Jag är mest imponerad på de andra systemet som kostade 360:- 'en kupong med 2 spikar'

olle 2014-04-17 09:39

Citat:

Ursprungligen postat av Viroid (Inlägg 336090)
De här V86-omgången får de godkänt för. Efter tre avdelningar satt de med tre raka tipsettor inkl en spik. Sedan brände de skrällen i fjärde, och sin "spelvärdesspik", och stora reducerade gav fyra sexor.

Hade de valt att spika Long Night (som de varnade för) istället för Lotuscherie, och vågat ta bort de hästarna de ansåg överskattade, så hade de kanske haft plats med skrällen också.

De tänkte rätt, men snidade inte systemet rätt, och det må de väl vara förlåtna för. Tyvärr så var det stor spridning på systemet. 1139kr var beräknat värde på den lättaste raden, och det fanns många rader där de troligen varit ensamma vinnare. Kanske dags att börja klura på det där med V8 och inte, samt ta bort de enklaste raderna för att ha råd att bli lite tyngre där pengarna finns. (Att inte spela V8 på rader där man riskerar att bli ensam hade ökat kupongantalet från 104 till 1585).

Alla betaltjänsterna (ss, tt och spelvärde) var rätt bra på det igår. Om man bara värdesätter dom efter spelförslagen så var travtjänsten återigen vassast. Dom missade bara spiken på Juggle Face och deras spelförslag gav en nettovinst på knappt 18 000 kr. De andra betaltjänsterna gick back rejält igen.

Men V86 spelet fick återigen ett slag i ansiktet som veckans näst största "folkspel". Småspelarna som lirar för några 100 lappar max och efter hur det bör sluta i princip chanslösa att ens få 6 rätt och en femhundring tillbaka.

Det visar sig återigen att det är stora och helst reducerade jättesystem som är optimala för att ha chans att hänga med när det blir stora pengar. Det är väl risk att de få vanliga spelare som inte insett det redan inser nu att V86 spelet inte är en optimal spelform om man inte är beredd att satsa stora pengar och att vi närmar oss den dag när spelformen i sig till övervägande delen bara tilltalar dom med mycket stora spelkassor.

Travtjänstens system igår var på knappt 15 000 rader och spelvärde.se och deras stora jokerförlag hade om jag minnns rätt en ram på över 200 000 rader och kostade över 6000 kr att rygga. Det är mao system som inga vanliga onsdagsspelare har möjlighet att rygga.

Viroid 2014-04-17 09:50

Ja, V86 eller ens V75 är ingenting för dem som spelar med mindre insatser. För att vara med och hugga om pengarna behöver man spela ganska många rader.

mequei 2014-04-17 11:55

Citat:

Ursprungligen postat av Viroid (Inlägg 336135)
Ja, V86 eller ens V75 är ingenting för dem som spelar med mindre insatser. För att vara med och hugga om pengarna behöver man spela ganska många rader.

Jag missade Kebnekajse på 6 hästar i lördags, 300 rader, 6x 6 r och 60 x 5 r. Nog fan kan vi småspelare vara med och hugga.

Oavsett poolspel så är det ju en fördel med stora system, hur långt kommer du på 64 raders system på stryktipset när utdelningen är 300 K +? Sen måste du ju ha kunskap också, räcker inte med stora system.

Viroid 2014-04-17 12:13

Citat:

Ursprungligen postat av mequei (Inlägg 336153)
Jag missade Kebnekajse på 6 hästar i lördags, 300 rader, 6x 6 r och 60 x 5 r. Nog fan kan vi småspelare vara med och hugga.

Oavsett poolspel så är det ju en fördel med stora system, hur långt kommer du på 64 raders system på stryktipset när utdelningen är 300 K +? Sen måste du ju ha kunskap också, räcker inte med stora system.

Ingen regel utan undantag. Naturligtvis händer det att någon med ett relativt litet system vinner pengar. Men kikar du lite på ATG:s vinstlistor varje gång det blivit sexsiffrig utdelning eller högre så är det en förkrossande dominans av relativt stora andelssystem, filinlämnade reducerade system och stora kuponger "över 2000kr". Ibland har ATG:s eget robotsystem som de säljer ut i andelar och kallar för Harry Boy också prickat rätt, men även där är återbetalningen över tiden ganska dålig.

Wagner 2014-04-17 13:33

Citat:

Ursprungligen postat av Viroid (Inlägg 336156)
Ingen regel utan undantag. Naturligtvis händer det att någon med ett relativt litet system vinner pengar. Men kikar du lite på ATG:s vinstlistor varje gång det blivit sexsiffrig utdelning eller högre så är det en förkrossande dominans av relativt stora andelssystem, filinlämnade reducerade system och stora kuponger "över 2000kr". Ibland har ATG:s eget robotsystem som de säljer ut i andelar och kallar för Harry Boy också prickat rätt, men även där är återbetalningen över tiden ganska dålig.

Finns det siffror på det? Klart det finns men officiella? Även inofficiella duger. :popcorn:

Viroid 2014-04-17 14:05

Citat:

Ursprungligen postat av Wagner (Inlägg 336184)
Finns det siffror på det? Klart det finns men officiella? Även inofficiella duger. :popcorn:

Nej, jag har inte sett några sådana siffror som jag kunnat vidimera som äkta, och gudarna skall veta att jag har letat och erbjudit en ganska kraftig muta för att få siffrorna, dock utan resultat. Jag har en känsla av att ATG inte på några villkors vis vill att siffrorna skall komma ut, då det skulle slå mycket hårt mot dem. Allt man kan göra är lite försiktiga uppskattningar baserat på de dagliga vinstlistorna från ATG som visar de större vinsterna.

Wagner 2014-04-17 15:01

Dom har nog samma säkerhetsklass som Stasiarkivet. https://deeppoliticsforum.com/forums...s/Dictator.gif

NicklasJ 2014-04-17 15:21

Hade det varit tvärtom så hade vi alla vetat om det. Bara det räcker egentligen.

AndyMart 2014-04-17 16:11

Citat:

Ursprungligen postat av Viroid (Inlägg 336156)

Det är väl ganska solklart att ett system som har fler hästar med har större chans att vinna än ett med färre hästar. Så är väl i princip alla spel, ju mer du satsar desto större chans att vinna större pengar.

Wagner 2014-04-17 18:32

Citat:

Ursprungligen postat av Viroid (Inlägg 336188)
Nej, jag har inte sett några sådana siffror som jag kunnat vidimera som äkta, och gudarna skall veta att jag har letat och erbjudit en ganska kraftig muta för att få siffrorna, dock utan resultat. Jag har en känsla av att ATG inte på några villkors vis vill att siffrorna skall komma ut, då det skulle slå mycket hårt mot dem. Allt man kan göra är lite försiktiga uppskattningar baserat på de dagliga vinstlistorna från ATG som visar de större vinsterna.

Fast ärligt talat tror jag det inte spelar så stor roll om det visade sig att Harry låg på 30 % och filinlämnade 90 % Vem skulle bry sig? Micke Nybrink. :whistling:

Nää, skulle inte tro det. Han är nog rädd om lönen och dom som bryr sig minst av allt är dom berörda som spelar HB. Den stora majoriteten skulle stirra på dig och undra om du var försöksutskriven på en fråga om utbetalningsprocent. Inte så konstigt heller, räcker väl med att nämna Pisa.

Tror inte ens att en på hundra av Harry-spelarna vet vad utbetalningsprocent betyder och hur stor den är.

Flickepojken 2014-04-17 18:43

Jag vet t ex inte vad utbetalningsprocent betyder :ful:

Viroid 2014-04-17 19:14

Citat:

Ursprungligen postat av AndyMart (Inlägg 336209)
Det är väl ganska solklart att ett system som har fler hästar med har större chans att vinna än ett med färre hästar. Så är väl i princip alla spel, ju mer du satsar desto större chans att vinna större pengar.

Njae, när det gäller streckspel så anar jag att det förhåller sig så här:

1000 småspelare kör varsitt system för 100kr vardera och så jämför vi det mot 100 större spelare som kör varsitt system för 1000kr vardera. Tillsammans har varje grupp satsat 100.000kr.

Hur stor del av vinstpotten hamnar hos respektive grupp?

Min uppfattning är att de 1000 småspelarna får ungefär 30% och det 100 större spelarna ungefär 70%.

Anledningen är att småspelarna lägger sina pengar på samma kombinationer i stor utsträckning. Det är de mest streckade hästarna, och så någon eller några idéer, sedan är radantalet fyllt. Ju fler avdelningar, desto större skillnader mellan små och större spelare.

Viroid 2014-04-17 19:17

Citat:

Ursprungligen postat av Flickepojken (Inlägg 336243)
Jag vet t ex inte vad utbetalningsprocent betyder :ful:

Det är hur stor procent av satsade kronor en grupp spelare får tillbaka.

Jag är ganska säker på att ATG har väldigt stor koll på vad varje ombud har för utbetalningsprocent fördelat på varje spelform. De har bra koll på sina spelare via internet och har där delat in dem i geografiska grupper, grupper baserad på ålder, grupper baserad på storlek på spel etc. Naturligtvis har de också stenkoll på de utländska aktörerna.

hatten1 2014-04-17 22:11

Viroid: Har man inte all form av statiskt underlag när man säljer spel över nätet, så begår man tjänstefel. Tyvärr tror jag ATG gjort så under 10talet år.
Begått allvarliga tjänstefel.
Insikten i hantverket spelförsäljning och speloptimering kräver oerhörda kunskaper och insikter och vad jag sett så har inte ATG visat sig inneha denna kompetens.
Vilket tydligast påvisas av myntningen " robotspel" och alla därefter tillsatta hinder och undanröjande av sådant som påvisar UtlandsAffes vinster och spel.
Tex att ATG tog bort streckprocenten för att undvika att kunniga spelare kunde förutse spelstötar och påpeka dessa i mediaflödet är ett av de tydligaste bevisen av dom alla.
Om några veckor kommer jag med statistiskt underlag som är rent häpnadsväckande, och återigen kommer slå undan de fyra ben om ATGs manifest består av.
Spelsäkerhet
UtlandsSpel
Förtroende
sportens främjande

Oj, var det inte Skarplöths manifest? Ursäkta, borde kanske i sådant fall tilläggas några av dessa punkter om de inte nämns!

Inte ens oddsändringar och streckspelspåverkan EFTER spelstopp lyckas man förhindra, t o m så illa att VARJE dag sker det påverkan på spelet EFTER MÅLGÅNG.
VARJE dag förändras omsättning, spel på enskilda hästar och streckspelspåverkan EFTER att vinnande häst har ropats ut.

Orsaken till att detta händer är egalt, att det händer är åtskilliga gånger bevisat och att ATG inte tar detta på allvar påvisar dess inkompetens att bedriva spel.

boozty 2014-04-18 11:15

På en ATG utbildning för ca 5 år sen så sa dom iaf siffrorna på Harry, då var det 49% av insatserna och 51-52% av vinsterna som låg på harry. Dom sa dock inte om det var antalet eller i kronor.

Strappa71 2014-04-18 13:00

Citat:

Ursprungligen postat av boozty (Inlägg 336485)
På en ATG utbildning för ca 5 år sen så sa dom iaf siffrorna på Harry, då var det 49% av insatserna och 51-52% av vinsterna som låg på harry. Dom sa dock inte om det var antalet eller i kronor.

Om Harry Boy har haft något år med högre andel vinster än andel av insatserna så måste det bero på att det under det året varit ovanligt många miljonvinster på Harry-systemen.

Över tid så tvivlar jag på att Harry tar mer än 30-40% av vinsterna. Runt 50% av insatserna kan dock mycket väl stämma.

Wagner 2014-04-18 13:41

50 % av insatserna låter ju otroligt. Inte undra på att den fan flinar så nöjt. http://www.spelaspel.se/wp-content/u...8/harryboy.jpg

Vad säger du Viroid som verkar ha koll. Stämmer det med vad du hört? :) Insatserna behöver dom knappast hymla med.

Just 30 % payback (om harry står för hälften av insatserna) är vad resterande tål med. Då får dom andra tillbaka 100 % av insatserna och byter således pengar med varandra.

overpace 2014-04-18 18:04

Wow! 50 % av insatserna på V75 kommer från Harry Boy? Det kullkastar hela min världsbild.

Om Harry klarar sig bättre än genomsnittsspelaren är det också skrämmande. Men ändå inte helt överraskande om jag ser till de egna V75-orna senaste halvåret. :rolleyes:

Skicklighetsspelet V75! :lol: :lol: