Sharps.se - Sveriges bästa sportsbettingforum med rekar, spelförslag och bettingtips

Sharps.se - Sveriges bästa sportsbettingforum med rekar, spelförslag och bettingtips (https://www.sharps.se/forums/)
-   Trav & Galopp (https://www.sharps.se/forums/trav-galopp/)
-   -   ALLT OM TRAV! (här kan man snacka allmänt om allt) (https://www.sharps.se/forums/trav-galopp/20312-allt-om-trav-haer-kan-man-snacka-allmaent-om-allt/)

olle 2017-12-10 11:50

Citat:

Ursprungligen postat av Viroid (Inlägg 553580)
När jag försökt att matematiskt uppskatta den optimala systemstorleken på V75 har jag hamnat i intervallet 10.000 - 40.000 rader. Mindre system än så vinner för sällan för att det skall gå att räkna på någon slags avkastning. Det går naturligtvis, men tidsperspektivet blir längre än V75:s historia. Större system än så blir snabbt för kostbara eftersom utdelningen blir för låg alldeles för ofta, och 40.000 rader är ingen garanti att sätta alla rätt.

Om man endast spelar jackpotomgångar kan man flytta intervallet uppåt en bra bit. Om man med någorlunda bra precision kan säga när det blir låg utdelning och endast spela då kan system med färre rader nå långsiktig framgång.

Det här är ingen hokus pokus, utan det har de flesta spelare redan räknat ut. ATG har rent av i många kampanjer genom åren berättat detta för spelarna när de talat sig varma för att spela i "bolag", tillsammans med andra.

Det är därför man köper andelar. Reducerade system vinner inte per definition mer pengar än matematiska. Däremot ger de en dimension till i spelandet. Ett moment som gör det lite roligare. Men visst kan det vara så att en person med bra kunskaper om hur man reducerar ett system har en del fördelar i vissa typer av omgångar. Främst vad gäller att kunna styra insatsernas storlek, välja bort icke spelvärda rader etc.

Att göra streckspel lite svårare är dock inte alls så knepigt. Fler lopp med voltstart är ett bra sätt, men inte det enda.

En annan viktig anledning till att det ofta blir lite lägre utdelningar måste också vara den enorma information som V75 spelarna idag har tillgång till. Vill man verkligen läsa på och bli informerad om precis allt gällande V75 loppen finns alla möjligheter. Det som inte framkommit i i tipstidningar, betaltjänsmaterial, atgs långa lunchsändning på fredagarna mm kommer i regel fram under de sista timmarna när massor av människor jobbar med direktsändningarna i atg live och Tv12.

Gå tillbaka 10-20 år. Då fanns det inte alls samma möjligheter. Jag minns väl tiden innan travloppen direktsändes på atg.se och i tv. Inte en chans på den tiden att få en helhetsbild gällande hästarnas balanser, hur dom tränat, hur dom rest, hur dom övernattat, hur dom varit i sista jobbet, hur dom värmt och en massa annat. Man hade inte då alls samma möjligheter att med egna ögon se allq hästar som startade. När det var V75 i Skåne hade folk i Norrland i regel dålig koll på hästarna och när det var V75 i Norrland hade vi skåningar inte mycket att gå på. Så är det inte alls idag. Genom atg live och lopparkiv har jag precis samma möjligheter att kolla hästarnas lopp innan vid en V75a i Boden som den som bor 1 km från travbanan där uppe har. Åtminstone när det gäller hästarna som startat på svenska banor.

Sen finns precis som förr sådant som aldrig går att räkna ut på förhand, den sk slumpfaktorn. Utan den hade nog spelet i sig inte funkat längre med allt ovan beaktat. Precis som förr kan hästar vara sjuka eller nedsatta, det kan komma oväntade galopper, det kan bli konstiga körningar som inte går att räkna ut på förhand, banunderlaget kan vara uselt och fälla många hästar, hästar kan bli fastlåsta mm. Eller som igår gå över i passgång. Det gick nog inte hur mycket man än läst på att analysera fram att Valborg Marje med allt klart skulle gå över o passgång på upploppet och bli diskad. Däremot kunde man genom att läsa på analysera fram att den gått betydligt bättre på slutet än vad resultaten visade samt att den troligen skulle få ett bra lopp. Därmed var det rätt givet att se den som spelvärd.

Strappa71 2017-12-10 20:14

Ytterligare en anledning till att utdelningarna verkar sjunka är att spelarna numera bedömer hästarna i streckspelen efter relevanta siffror.

Gammalt tillbaka spelade alla halvt i blindo och de spelare som hade en bra förståelse för spelarkollektivs-psykologi kunde få rejält överbetalt ibland. Numera är det i princip bara att räkna sig fram. ( nästan... )

Stekel 2017-12-10 23:08

Citat:

Ursprungligen postat av Strappa71 (Inlägg 553647)
Ytterligare en anledning till att utdelningarna verkar sjunka är att spelarna numera bedömer hästarna i streckspelen efter relevanta siffror.

Gammalt tillbaka spelade alla halvt i blindo och de spelare som hade en bra förståelse för spelarkollektivs-psykologi kunde få rejält överbetalt ibland. Numera är det i princip bara att räkna sig fram. ( nästan... )

Sanning med modifikation då de allra flesta spelare inte är så beräknande. Eller i många fall helt opåverkade av informationen som finns. Men å andra sidan gör de få som är det desto mer genomslag. Så kontentan blir ju att det slår rätt hårt i siffrorna, det stämmer ju.

En sak jag tänkt på på slutet som jag bedömer som en nackdel sett ur eget perspektiv är att man får med kommentarerna till senaste fem loppen nu i startlistorna på atg. Något man fick kolla i joker efter tidigare. Sånt jämnar ju ut spelfältet ännu en aning.

Wagner 2017-12-11 00:08

Sjuan gav 11 lax i går och dom multiplicerade vinnaroddsen 35.000 ggr.

Säger inte allt men mycket.

230 spänn efter en 30-taggare i första är heller inget att att korka upp för.

lou 2017-12-11 00:38

Aaa, jag vettefan, något får dom göra åt det för detta kommer aldrig hålla i längden. Folk tröttnar. När var senaste miljonutdelningen på V75? Vill se statistik och jämföra med de senaste 10 åren. Vad kan man göra då? Höja radpris? Jämnare lopp? 11k på Åby talar sitt tydliga språk. Tycker själv att man ska plocka bort vinst på 6 och 5 rätt. Istället för massa jävla jackpottomgångar. Jackpot kan det få bli när ingen sätter sjuan.

Viroid 2017-12-11 09:40

Citat:

Ursprungligen postat av Wagner (Inlägg 553658)

Har ett statistikprojekt igång för att mäta sådana här fenomen. Det är alls inte ovanligt att ett ekipage med 50% av insatserna på sig i streckspelet endast har 40% av insatserna på vinnarspelet. Istället tenderar vinnarspelarna att lägga en större andel av sina insatser på skrällar.

I det stora hela verkar streckspelarna ha runt 2,5%-enheter mer av sin spelinsats på den vinnande hästen jämfört med vinnarspelarna.

olle 2017-12-11 10:33

Citat:

Ursprungligen postat av lou (Inlägg 553659)
Aaa, jag vettefan, något får dom göra åt det för detta kommer aldrig hålla i längden. Folk tröttnar. När var senaste miljonutdelningen på V75? Vill se statistik och jämföra med de senaste 10 åren. Vad kan man göra då? Höja radpris? Jämnare lopp? 11k på Åby talar sitt tydliga språk. Tycker själv att man ska plocka bort vinst på 6 och 5 rätt. Istället för massa jävla jackpottomgångar. Jackpot kan det få bli när ingen sätter sjuan.

Färre tränare, färre hästar och kanske framförallt att allt fler svenska hästar till Frankrike borde väl få visst genomslag när det gäller svårighetsgraden på V75. Det är ju inte breddloppshästarna som skickas till Frankrike, utan sådana hästar som säkert startat på rikstoton om dom stannat hemma istället och tävlat under vintern.

GGS 2017-12-11 18:38

Citat:

Ursprungligen postat av Wagner (Inlägg 553658)

Jo men du spelar dock bara 0,20 kr på V7:an så 11444kr mot 6994kr för dom multiplicerade vinnaroddsen.

Staketkusken 2017-12-13 13:11

Frågar en sista gång ... Vill tömma mitt ATG-konto även på ören. Men vet inte hur jag gör, kan inte skriva kommatecken eller punkt i vare sig Firefox eller Safari.

En i tråden hävdade att hen kunde ta ut ören men hur? :cheers:

Wolfman 2017-12-13 18:02

Avstängd för kokain

https://www.expressen.se/sport/trav/...vt-for-kokain/

Är det A*rian?

Staketkusken 2017-12-13 18:10

Citat:

Ursprungligen postat av Staketkusken (Inlägg 553781)
Frågar en sista gång ... Vill tömma mitt ATG-konto även på ören. Men vet inte hur jag gör, kan inte skriva kommatecken eller punkt i vare sig Firefox eller Safari.

En i tråden hävdade att hen kunde ta ut ören men hur? :cheers:

Glöm min fråga. Via Kundservice har jag nu fått reda på att öresuttagning inte är möjlig, men att min ’önskan’ skickats vidare till ansvariga på ATG.

olle 2017-12-13 18:14

Citat:

Ursprungligen postat av Staketkusken (Inlägg 553812)
Glöm min fråga. Via Kundservice har jag nu fått reda på att öresuttagning inte är möjlig, men att min ’önskan’ skickats vidare till ansvariga på ATG.

Går väl inte att handla för ören längre överhuvudtaget. Gillar inte de negativa öresavrundningarna i v/p odds, men om jag inte skulle kunna plocka ut typ 80 öre från mitt spelkonto så känns det väl inte som någon större grej.

GGS 2017-12-13 18:24

Citat:

Ursprungligen postat av Staketkusken (Inlägg 553812)

Dina ören kanske räcker till 1-3 rader på V86! Så du minskar ned summan lite inför avslut!

Knutman 2017-12-13 19:12

Ointressanta uppgifter.

Torstens 2017-12-15 09:57

en nybörjarfråga, i avd 5 på V65 idag är 1 Jacqueline p.c. struken, hon stod ensam på 2140. Flyttas övriga ekipage fram eller startar övriga ekipage fortfarande på sina tillägg?