Sharps.se - Sveriges bästa sportsbettingforum med rekar, spelförslag och bettingtips

Sharps.se - Sveriges bästa sportsbettingforum med rekar, spelförslag och bettingtips (https://www.sharps.se/forums/)
-   Trav & Galopp (https://www.sharps.se/forums/trav-galopp/)
-   -   ALLT OM TRAV! (här kan man snacka allmänt om allt) (https://www.sharps.se/forums/trav-galopp/20312-allt-om-trav-haer-kan-man-snacka-allmaent-om-allt/)

Altoc 2019-05-28 21:40

Citat:

Ursprungligen postat av incitatus (Inlägg 620749)
Jägersro 21 maj

Lopp 5 är ett amatörlopp
Lopp 9 ett lärlingslopp

båda vinns av Dante K

tror aldrig jag sett kuskar köra i både amatör o lärlingslopp samtidigt, ja alltså att man var antingen det ena eller det andra, tex lärling om man har sin utkomst som hästskötare, amatör om man är lärare på dagarna o har hästar som hobby

Kanske ensam om den bedriften, seger i lärlings och amatörlopp samma dag,

Det roliga är att Dante varken är amatör eller lärling om man ser till hans licens!
Han har F-licens, alltså det som kallas ungdomslicens. Men båda loppen var öppna för den licenstypen, så helt korrekt att han fick köra även om det ser lite märkligt ut. Bra att de yngsta ges tillfälle köra lopp!
Kan tänka mig att t ex någon av Djuse-bröderna kan lyckats med samma sak.

Stekel 2019-05-28 21:55

Citat:

Ursprungligen postat av Sputnik2012 (Inlägg 621123)
Hej, lite nyfiken om någon klurat på hur ofta skrällar slår in, alltså med vilken typ av intervaller man kan förvänta sig.
Som jag skrev tidigare var det ganska enkelt att konstatera att favoriten inte har 50% chans att vinna, utan oddsen är lägre.

Ska presentera en jämförelse så att man kan greppa vad jag talar om på ett bättre sätt.
Slumpen har varians som sträcker sig långt ifrån sanna och riktiga värden under kort sikt.

Ta t.ex ett roulette nummer som har oddsen 1 i 37
Men om man tittar närmare på hur ett nummer träffa i verkligheten, så blir resultaten någon annat, eftersom observation är gjord under en kortare period, t.ex 1000 spel omgångar.
Den kan slå in under följande spel omgångar 16 100 5 89 3 10 20 40 osv.

Om man kollar när numret träffar så kan man sortera träffarna i nummer ordning.
Då får man fram dom lägsta värdena början av tidslinjen och dom högre värdena i slutet av tidslinjen.
På denna skala kan man kolla mellanvärdet för träffsäkerheten, alltså vart och vilka nummer på tidslinjen som har 50% sannolikhet att träffa.

Låt oss säga att det är nummer 16 som är ett verkligt exempel tagit från riktiga resultat.
Då har numret 50% sannolikhet att träffa inom 16 spelomgångar och 50% chans att passera 16 spelomgångar.

Om man då använder tre tecken för att visualisera variansen och träffsäkerheten hos slumpen så kan man skriva ett minus tecken för alla träffar under 16 spelomgångar och ett plus tecken + för alla spelomgångar över 16 och dom som träffar precis 16 med ett lika med tecken =.

Då kan en tidslinje se ut så här som realiserar variansen och slumpen med överskådlighet.

+ + - + - - + + + + - + + - + + + - - + = + + -

Här kan man hitta mönster och luckor mellan träffar och icke träffar som grund för sitt beslut att spela på att en skräll ska inträffa.

MVH

Varje gång du singlar slant är det lika troligt att det blir klave som krona. Det spelar ingen roll vad som hände förra gången du singlar slant.

Sen kan saker och ting i travlopp avgöra huruvida det blir skräll i nästa lopp. T ex om en kusk tar ett katastrofalt felbeslut som storfavorit i ett lopp. Så talar mycket för skräll om han/hon även är storfavorit i loppet efter. De bästa kuskarna är bra på att skaka av sig det där, men vi är alla människor. Trassla inte in dig i att teoretisera om "roulette-teorier" utan försök hitta enkla orsak/verkan-samband istället.

Strappa71 2019-05-28 22:12

Citat:

Hej, lite nyfiken om någon klurat på hur ofta skrällar slår in, alltså med vilken typ av intervaller man kan förvänta sig.
Som jag skrev tidigare var det ganska enkelt att konstatera att favoriten inte har 50% chans att vinna, utan oddsen är lägre.

Ska presentera en jämförelse så att man kan greppa vad jag talar om på ett bättre sätt.
Slumpen har varians som sträcker sig långt ifrån sanna och riktiga värden under kort sikt.

Men om man tittar närmare på hur ett nummer träffa i verkligheten, så blir resultaten någon annat, eftersom observation är gjord under en kortare period, t.ex 1000 spel omgångar.

Då får man fram dom lägsta värdena början av tidslinjen och dom högre värdena i slutet av tidslinjen.
På denna skala kan man kolla mellanvärdet för träffsäkerheten, alltså vart och vilka nummer på tidslinjen som har 50% sannolikhet att träffa.

Låt oss säga att det är nummer 16 som är ett verkligt exempel tagit från riktiga resultat.
Då har numret 50% sannolikhet att träffa inom 16 spelomgångar och 50% chans att passera 16 spelomgångar.

Om man då använder tre tecken för att visualisera variansen och träffsäkerheten hos slumpen så kan man skriva ett minus tecken för alla träffar under 16 spelomgångar och ett plus tecken + för alla spelomgångar över 16 och dom som träffar precis 16 med ett lika med tecken =.

Då kan en tidslinje se ut så här som realiserar variansen och slumpen med överskådlighet.

Här kan man hitta mönster och luckor mellan träffar och icke träffar som grund för sitt beslut att spela på att en skräll ska inträffa.

MVH

Jag ser att varje + följs av ett + åtta ggr i den serien.
Varje + följs av ett icke+ 7 ggr i den serien.

Det ser ut som att det är så jämnt fördelat det kan vara sett över den serien.

Och något annat hade jag inte förväntat mig heller för en tillräckligt lång slumpmässig process.

Viroid 2019-05-29 08:53

Citat:

MVH

Tyvärr fungerar inte travlopp så att det finns mönster i det hela. Jag har fört mycket omfattande statistik på det där, och det man kan säga är följande:

- Mycket osannolika vinnare ger ofta ett lägre odds än de borde göra, även med spelavdraget inräknat. Det verkar finnas någon slags vilja hos spelarna att sätta en liten peng på en högoddsare.
- Riktigt stora favoriter är heller inget bra generellt spel, det bränner fler 1,25-favoriter än man tror.
- De stora namnen är riktigt usla vinnarspel, det är alldeles för många som skall spela Goop, Örjan, Jorma och de andra...
- I övrigt vinner som regel en häst som är taxerad till att vinna 1 gång av 10 ungefär 1 gång av 10. Spelavdraget äter upp all eventuell möjlig överavkastning.
- Skall man hitta statistiskt bra spel får man titta på startspåren, spela emot favoriten när det blir omstart, och försöka värdera utländska gäster korrekt. Där finns det statistiskt stöd för att spela på vissa sätt.

mikaels 2019-05-29 12:39

Spela, när det vore dumt att inte spela...skulle inte bli så många spel, men garanterat lönsamt...problemet med detta är att du måste följa med som presumtiv spelare i varje ögonblick men bara trycka på knappen någon enstaka gång, ytterst få klarar av detta...

Strappa71 2019-05-29 12:43

Citat:

Ursprungligen postat av mikaels (Inlägg 621139)
Spela, när det vore dumt att inte spela...skulle inte bli så många spel, men garanterat lönsamt...problemet med detta är att du måste följa med som presumtiv spelare i varje ögonblick men bara trycka på knappen någon enstaka gång, ytterst få klarar av detta...

Det är mestadels därför så få har nettosiffror som det skulle gå att leva gott på.

För oss övriga gäller det att försöka få vår hobby så lönsam ( eller lite olönsam? ) det går, men ändå behålla nöjesfaktorn.

mikaels 2019-05-29 13:12

Citat:

Ursprungligen postat av Strappa71 (Inlägg 621140)
Det är mestadels därför så få har nettosiffror som det skulle gå att leva gott på.

För oss övriga gäller det att försöka få vår hobby så lönsam ( eller lite olönsam? ) det går, men ändå behålla nöjesfaktorn.

Jo, visst..men kan man implementera detta i sin hjärna, så går det att undvika många impulsspel och det skulle med garanti vara lönsamt på sikt...dock är ju vissa impulsspel bra spel och då ska man ju lägga dom:rolleyes:...

Grant 2019-05-29 14:04

Jag tror lite tvärtom. Spela varje dag, 1000:- per dag 366000:- om året.
Målsättningen är att vinna 732000:- inte mycket men man överlever, blir
det mer så får man ta det som grädde på musen.

Mvh Uffe ;)

mikaels 2019-05-29 14:16

Citat:

Ursprungligen postat av Grant (Inlägg 621143)
Jag tror lite tvärtom. Spela varje dag, 1000:- per dag 366000:- om året.
Målsättningen är att vinna 732000:- inte mycket men man överlever, blir
det mer så får man ta det som grädde på musen.

Mvh Uffe ;)

...eller om man lägger ner lika mycket tid på att samla tomburkar, som på spel...då skulle man nog dra in en 30-40 lax om året, inte så enkelt att alltid få ihop som ett årsnetto i dagens speltider...:)...

Stekel 2019-05-29 15:25

Citat:

Ursprungligen postat av mikaels (Inlägg 621144)
...eller om man lägger ner lika mycket tid på att samla tomburkar, som på spel...då skulle man nog dra in en 30-40 lax om året, inte så enkelt att alltid få ihop som ett årsnetto i dagens speltider...:)...

Riktar du det där lika bra som du (borde) rikta spelet så blir det ännu enklare. Träffade på en yngling på Roskildefestivalen för ett antal år sedan. 30 lax på en långhelg drog han in. "It's a dirty job, but it sure pays better than gambling with a mediocre strategy" som han kanske hade sagt om han deltagit i den här diskussionen och haft vett att inte prata danska.

GGS 2019-05-30 17:19

Funderar över följande, är det samma statistik för vinst för tex EN 60 procentare som det är för kanske 2-3 hästar i ett jämt lopp som tillsammans också blir ca 60 procent om vi nu håller oss till streckspelen? Rent spontant känns det som att tillsammans borde ha bättre statistik.

Strappa71 2019-05-30 17:31

Citat:

Ursprungligen postat av GGS (Inlägg 621273)
Funderar över följande, är det samma statistik för vinst för tex EN 60 procentare som det är för kanske 2-3 hästar i ett jämt lopp som tillsammans också blir ca 60 procent om vi nu håller oss till streckspelen? Rent spontant känns det som att tillsammans borde ha bättre statistik.

Det svåra är att sätta upp kriterier för vilka 2-3 hästars spel% som ska läggas ihop.

Men det som går att göra är att t ex välja 60% som brytpunkt.

Då tar man de mest spelade hästarna tills man kommer upp i minst 60% och jämför sedan hur ofta någon i den "gruppen" vinner. För hästar spelade på 60%+ får de utgöra "gruppen" själv.

Ska se vad jag kan göra.

Spontant känns det som att top60% av insatserna kommer att vinna i närheten av, men lite mindre än, 60%. ( Eftersom det är tämligen klart att superskrällarna har betydligt högre segerchans än deras spel%. )

GGS 2019-05-30 18:32

Citat:

Ursprungligen postat av Strappa71 (Inlägg 621274)
Det svåra är att sätta upp kriterier för vilka 2-3 hästars spel% som ska läggas ihop.

Men det som går att göra är att t ex välja 60% som brytpunkt.

Då tar man de mest spelade hästarna tills man kommer upp i minst 60% och jämför sedan hur ofta någon i den "gruppen" vinner. För hästar spelade på 60%+ får de utgöra "gruppen" själv.

Ska se vad jag kan göra.

Spontant känns det som att top60% av insatserna kommer att vinna i närheten av, men lite mindre än, 60%. ( Eftersom det är tämligen klart att superskrällarna har betydligt högre segerchans än deras spel%. )

Min tanke är att man kanske blir lurad bara för att det är ett jämt lopp så tar man många fler i det loppet än dom 2-3. Man tänker lätt ”här kan alla vinna bäst att ta många.”
Men om det varit EN 60% så hade man spikat mycket oftare än att våga gå kort på dom 2-3. Hoppas att du förstår vad jag menar. ;)

Strappa71 2019-05-30 18:43

Citat:

Ursprungligen postat av GGS (Inlägg 621277)
Min tanke är att man kanske blir lurad bara för att det är ett jämt lopp så tar man många fler i det loppet än dom 2-3. Man tänker lätt ”här kan alla vinna bäst att ta många.”
Men om det varit EN 60% så hade man spikat mycket oftare än att våga gå kort på dom 2-3. Hoppas att du förstår vad jag menar. ;)

Jag förstår exakt. Men jag lutar nog mer åt att "folket har rätt" när det gäller vilka lopp som är mest öppna.

T ex ( enligt JS ) är det färre superskrällar ( RIKTIGA låg%are! ) som vinner loppen med de största favoriterna. Det pekar på att iaf de skrällarna är spelade mer mot sin chans än skrällar i övriga lopp.

Stekel 2019-05-30 20:59

Citat:

Ursprungligen postat av Strappa71 (Inlägg 621279)
Jag förstår exakt. Men jag lutar nog mer åt att "folket har rätt" när det gäller vilka lopp som är mest öppna.

T ex ( enligt JS ) är det färre superskrällar ( RIKTIGA låg%are! ) som vinner loppen med de största favoriterna. Det pekar på att iaf de skrällarna är spelade mer mot sin chans än skrällar i övriga lopp.

Det beror ju på att megafavoriterna återfinns i de högre klasserna. Där kan "alla" chansvärdera ekipagen utan någon mer djuplodande analys, räcker med hästminnet efter att ha sett dem (och även sett dem möta varandra) många gånger. Finns ofta inga växlar att dra längre som ger dramatisk effekt heller.

Däremot är kollektivet ändå lite ute och cyklar i loppen de rätteligen utsett som potentiella skrällopp. Väldigt få garderar tillräckligt långt. Så när der smäller i voltstoloppen eller klass 2 t ex som är bland de mer överrepresenterade så ryker nästan alla ändå.