Sharps.se - Sveriges bästa sportsbettingforum med rekar, spelförslag och bettingtips

Sharps.se - Sveriges bästa sportsbettingforum med rekar, spelförslag och bettingtips (https://www.sharps.se/forums/)
-   Trav & Galopp (https://www.sharps.se/forums/trav-galopp/)
-   -   ALLT OM TRAV! (här kan man snacka allmänt om allt) (https://www.sharps.se/forums/trav-galopp/20312-allt-om-trav-haer-kan-man-snacka-allmaent-om-allt/)

Stekel 2020-03-25 12:11

Citat:

Ursprungligen postat av fweewea (Inlägg 678081)
Någon som sitter på statistik eller allmän information om open stretch-banor – och i synnerhet Åby? Vinner spets och ledning ofta? Ger open stretch en mer fördelaktig chans för invändiga hästar – och syns det i resultatet? Vilket spår vinner oftast på 1640, 2140 och över långdistans?

För övrigt försöker jag hitta den informationen kring alla banor, distanser, årstider, men har inte hittat något. Finns det samlat någonstans?

Svårt att hitta så mycket samlat annat än i statistikbibeln skulle jag tro.

Faktiskt går man bra från bakspår på Åby. Mycket för att de kommer fram billigt när ledning växlas 3-4ggr i början av loppen ibland. Bakspåren landar ofta i andra-tredje ytter istället för hästarna på framspår som normalt sett trillar ner där.

Eftersom ledaren inte packar fält på det vanliga viset är det ganska svårt att vinna från tredje inner trots att man får lucka varje gång. Det blir långt fram och man måste ha en väldigt speedig häst, eller att ledaren och alla som kommer utifrån kroknar efter att ha kört finish för länge.

Ska inte svära på det här, men jag är rätt säker på att bakspårsvinnare är underrepresenterade i sprintlopp från bakspår på Åby. Körningen borde sällan gynna dem, det går både väldigt fort hela vägen och dödenshästen blir nog ofta trött vilket gör att man måste tugga tredje ganska länge medan ledaren eldar på. Både långt fram till den och hästarna i andra-tredje inner får alltid chansen. Tufft både mentalt och fysiskt att greja den här kombinationen. Favoriten Mack Dragan lever nog mycket farligt i sjunde loppet ikväll.

viking90 2020-03-28 22:52

Nu kan en jävligt dum nybörjarefråga komma....(Jag skyller på ölen isåfall...) :sweatdrop:

V65 idag på Kalmar blev en ensam vinnare på. Men vid kolumnen för antal system kvar står det 0,93 och inte 1.00...Hur kommer det sig?

Jag tror ju jag har fattat grejen när det ibland kan stå typ 1,6 system kvar efter alla avdelningen då har jag trott att det är en andel som har varvats 1.6 gånger helt enkelt men när det nu inte ens var 1 "helt" system/rad som vann...

Nu ska jag gå o lägga mig så kanske polletten ramlar ner under sömnen och jag får en riktigt aha upplevelse när den så gör...

Basse 2020-03-28 22:57

Citat:

Ursprungligen postat av viking90 (Inlägg 679007)
Nu kan en jävligt dum nybörjarefråga komma....(Jag skyller på ölen isåfall...) :sweatdrop:

V65 idag på Kalmar blev en ensam vinnare på. Men vid kolumnen för antal system kvar står det 0,93 och inte 1.00...Hur kommer det sig?

Jag tror ju jag har fattat grejen när det ibland kan stå typ 1,6 system kvar efter alla avdelningen då har jag trott att det är en andel som har varvats 1.6 gånger helt enkelt men när det nu inte ens var 1 "helt" system/rad som vann...

Nu ska jag gå o lägga mig så kanske polletten ramlar ner under sömnen och jag får en riktigt aha upplevelse när den så gör...

Det var nog ett System inlämnat i Norge - de spelar ju för 1 NOK/ rad och kursen är nästan exakt 1 NOK = 0,93 SEK.

tototorsten 2020-03-28 22:58

Citat:

Jag gissar på att det här med utländskt spel att göra .

Strappa71 2020-03-28 23:52

Citat:

Valutakurseffekt.

Det är även så att de inte vinner hela potten när de blir ensamma. Det skulle vara en alltför stor fördel.

Därför blir det en så kallad "partiell jackpott" till nästa lördag kväll på ca 47.000 kr.

Nästan 0,94 SEK per NOK gör att nästan 6% av 6r-potten går vidare.

viking90 2020-03-29 08:38

Ahaaaaaa :whistling:

De borde jag kanske fattat, men tack för era svar!

Viroid 2020-03-29 10:30

Ett andelsspel kan för övrigt inte lämnas in mindre än 1,00 gång om man spelar det i Sverige.

fweewea 2020-03-30 16:38

Det här kanske är omöjligt att få reda på – men vilken slags statistik finns på favoriter/betrodda för respektive klass (guld, silver, brons, klass 1/2?) och hur ofta de infriar förväntningarna?

Jag är verkligen en nybörjare när det kommer till att spela på trav, men jag skulle själv gissa att det är mer sannolikt att en mycket stor favorit i klass 1/2 inte lever upp till förväntningarna än vad en guld/silver-favorit generellt sett gör.

Finns det statistik på detta? Kan man dessutom koppla detta till bana/längd/volt&auto – då känns det som att man har mycket data och statistik att gå på i det initiala skedet av ens rekning inför en tävling.

Vore intressant ifall det finns någonting litet att gå på iallafall.

Efterhandaren 2020-03-30 16:55

Citat:

Ursprungligen postat av fweewea (Inlägg 679182)
Det här kanske är omöjligt att få reda på – men vilken slags statistik finns på favoriter/betrodda för respektive klass (guld, silver, brons, klass 1/2?) och hur ofta de infriar förväntningarna?

Jag är verkligen en nybörjare när det kommer till att spela på trav, men jag skulle själv gissa att det är mer sannolikt att en mycket stor favorit i klass 1/2 inte lever upp till förväntningarna än vad en guld/silver-favorit generellt sett gör.

Finns det statistik på detta? Kan man dessutom koppla detta till bana/längd/volt&auto – då känns det som att man har mycket data och statistik att gå på i det initiala skedet av ens rekning inför en tävling.

Du vet väl att det finns tre sorters lögn. Nämligen Lögn Förbannad Lögn och Statistik. Visst kan det vara intressant med statistik i olika former men när det gäller travspel är det i min värld så många andra specifika och dagsaktuella faktorer som spelar in så statistiken är i min värld underordnad i betydelse. Men det är väl lite av personliga strategi när man gör en utvärdering av spelvärde och upplägg.
Lycka till med utvärdering av Statistiken kontra Verkligheten och personliga intryck.

Stekel 2020-03-30 18:51

Någon statistikkunnig som kan hjälpa? Jag har visst tappat stora delar av de statistikkurser jag gick för 10 år sedan. Hur räknar jag ut sannolikheten för att minst 1/3 utgångar sitter (en i vardera lopp)? I räkneexemplet har alla tre hästar 30% vinstchans i loppet.

*Att alla 3 sitter bör vara 0,3*0,3*0,3=2,7%

*Att minst två sitter bör bli 0,3*0,3+0,3*0,3+0,3*0,3=27% (men här är jag inte alls lika säker, det där ser ut att vara ett lite för stort tal för att vara rimligt)

Stekel 2020-03-30 18:59

Citat:

Ja favoriterna är "sämre" i de lägre klasserna och vice versa. Och det skräller mer. Klass 2 är överlägset, att det storskrällde där i lördags var ingen slump om man tittar över tid. Det storskräller kanske en gång per år i guld också, så det händer. Men på 100 hästar med 0-2% så vinner i snitt kanske 1 av dessa också, så det råder inget "spelvärde" på dem som grupp. 0-2% i klass 2 däremot.

Det där finns så mycket data på så man kan säga det säkert. Så länge inte förutsättningarna för loppen ändras en del så håller det över tid. Däremot om man går in på bana i kombination med startmetod och distans osv så blir det ofta lite väl tunna underlag så man ska vara försiktig att gå in för snävt på sånt.

Strappa71 2020-03-30 19:14

Citat:

Ursprungligen postat av Stekel (Inlägg 679203)
Någon statistikkunnig som kan hjälpa? Jag har visst tappat stora delar av de statistikkurser jag gick för 10 år sedan. Hur räknar jag ut sannolikheten för att minst 1/3 utgångar sitter (en i vardera lopp)? I räkneexemplet har alla tre hästar 30% vinstchans i loppet.

*Att alla 3 sitter bör vara 0,3*0,3*0,3=2,7%

*Att minst två sitter bör bli 0,3*0,3+0,3*0,3+0,3*0,3=27% (men här är jag inte alls lika säker, det där ser ut att vara ett lite för stort tal för att vara rimligt)

Räkna ut risken att 0 sitter. Dvs 0,7*0,7*0,7 = 34,3%

Chansen att minst 1 sitter är 100% minus risken att 0 sitter. 100-34,3 = 65,7%

Exakt 2 blir 0,3*0,3*0,7+0,3*0,7*0,3+0,7*0,3*0,3 = 3 * 0,7 * 0,3 * 0,3 = 18,9%

Minst 2 blir då 18,9+2,7 = 21,6%

Du tappade bort det tredje loppet där man missar när du räknade på 2 rätt. Fallet med alla 3 rätt försvann det med.

( Det här är högstadiematematik. Visserligen på A-betygs-nivå, men ändå. Allt som man inte använder blir svårt till slut. )

Stekel 2020-03-30 19:37

Citat:

Ursprungligen postat av Strappa71 (Inlägg 679209)
Räkna ut risken att alla 0 sitter. Dvs 0,7*0,7*0,7 = 34,3%

Chansen att minst 1 sitter är 100% minus risken att 0 sitter. 100-34,3 = 65,7%

Exakt 2 blir 0,3*0,3*0,7+0,3*0,7*0,3+0,7*0,3*0,3 = 3 * 0,7 * 0,3 * 0,3 = 18,9%

Minst 2 blir då 18,9+2,7 = 21,6%

Du tappade bort det tredje loppet där man missar när du räknade på 2 rätt. Fallet med alla 3 rätt försvann det med.

( Det här är högstadiematematik. Visserligen på A-betygs-nivå, men ändå. Allt som man inte använder blir svårt till slut. )

Tack, det var mer okomplicerat än jag tänkte faktiskt. Och tack för tillägget att det är högstadienivå hörru ;) Samtidigt är mycket på A-nivå på universitetet inte mycket värre än högstadienivå i många fall, så det kan mycket väl vara både och.

Tipsb 2020-03-30 22:00

Citat:

Kan rekommendera "Travkonsultens" senaste bok (2019) om du är intresserad av travstatistik.

Generellt finns den data du efterfrågan i hans böcker.

Det är korrekt att fler favoriter håller i till exempel Gulddivisionen än i de sämre klasserna.

Snittet av favoritvinster på de två vanligaste distanserna (1640 auto respektive 2140 auto) i respektive divisionen.

Klass 2: 31% / 27 %
Klass 1: 43 % / 29 %
Brons: 42 % / 35 %
Silver: 41 % / 39 %
Guld: 42 % / 42 %
Stoeliten: 42 % / 44 %

En annan grej kan vara att kolla vad genomsnittsrankingen är på vinnande hästen i loppen.

Klass 2: 3,4 / 3,4
Klass 1: 2,7 / 3,2
Brons: 3,0 / 3,0
Silver: 2,7 / 3,0
Guld: 2,6 / 2,5
Stoeliten: 2,0 / 2,1

En annan bra grej att känna till. Högre andel skrällar i voltstarter än autostarter generellt.

Några övriga grejer du bör lära dig är spårstatistik utifrån lopptyp. Vissa spår är betydligt mer segerrika än andra. Googla dig till om spår. Till exempel är spår 5 väldigt bra på autostart medan exempelvis spår 1 är mycket bra på voltstart. Sen beror det lite på vad hästen gillar också. Men överlag!

Stekel 2020-03-30 22:21

Man ska komma ihåg lite saker också när man tittar på den där statistiken. I guld är favoriterna väldigt ofta enormt hårt spelade. Jämfört med silver där det är lite mer jämnspelat. Så hellre spika favoriten i silver än i guld. Om man ska börja med någon slags käpphäst utifrån hur historiken ser ut. Samma antal rätt, men bättre återbäring.