Sharps.se - Sveriges bästa sportsbettingforum med rekar, spelförslag och bettingtips

Sharps.se - Sveriges bästa sportsbettingforum med rekar, spelförslag och bettingtips (https://www.sharps.se/forums/)
-   Trav & Galopp (https://www.sharps.se/forums/trav-galopp/)
-   -   ALLT OM TRAV! (här kan man snacka allmänt om allt) (https://www.sharps.se/forums/trav-galopp/20312-allt-om-trav-haer-kan-man-snacka-allmaent-om-allt/)

whalz 2015-12-16 23:01

Tack för svar! Då får det bli att läsa så mycket man hinner på egen hand:KO:

AndyMart 2015-12-17 16:08

Högre återbetalning på lördag

ATG bjuder alla sina kunder på högre återbetalning på vinnande vinnarspel på alla svenska och norska tävlingar denna lördag.

I början av veckan introducerade ATG ny design och vy på sin hemsida. En nygammal nyhet som fixades till är en mer lättillgänglig meny för dagens tävlingar. Det uppmärksammas nu på lördag genom att erbjuda högre återbetalning på vinnarspelet. Återbetalningen kommer ligga på 85 % istället för ordinarie 80 % under lördagen. Det innebär att vinnaroddsen höjs med sex procent.
Exempelvis: Om ett vinnande spel i normala fall ger 2,00 i odds, kommer det på lördag dela ut 2,12.
Mantorp, Östersund och Forus är banorna där spelarna kan vänta sig högre återbetalning.

AndyMart 2015-12-17 16:09

https://www.atg.se/services/cms/img/...KYPAUMAKER.jpg

Comeback med vintersulor för Corky

En sexfaldig miljonär gjorde comeback under lunchtravet på Umåker på torsdagen.
Örjan Kihlström tog flyget till Umeå och levererade tillsammans med USA-födde Corky.
- Även om man inte kan dra för stora växlar på det här så var det en bra comeback.

Som treåring tävlade Corky framgångsrikt i USA för Jimmy Takter och det var efter segern i Fyraåringseliten på Solvalla i fjol som hästen bytte ägare.
Stig H Johansson blev ny tränare till hästen men eftersom resultaten inte blev de förväntade fick hästen byta adress igen.
Corky skulle få ett riktigt miljöombyte och hamnade i höstas hos amatören Mikael Melefors på Umåker som är bekant med ägargänget.
På torsdagen var det dags för comeback i ett lunchlopp på Umåker. Corky tävlade mot sig själv och förutom ringrosten fanns broddar i skorna, hårt underlag och premiär med voltstart på minussidan.
En uppgift femåringen klarade galant.

”En spännande häst”

Toppkusken Örjan Kihlström lät femåringen trampa igång lite försiktigt från fjärdespåret de första 50 meterna innan det bar av mot ledningen.
- Det är en klok och förnuftig häst det här och han redde ju ut det väldigt fint. Han var väldigt pigg i benen trots att det var voltstart och sedan fick vi ju bestämma som vi ville. Det var en bra comeback och det är bara att hoppas att han tar loppet på rätt sätt. Ägarna frågade mig om jag ville köra och eftersom det är en spännande häst tyckte jag att det var kul att prova, sa Örjan Kihlström som flugit upp enkom till Umeå för loppet.
Corky segrade på 1.15,6 över 1 640 meter.
Travamatören Mikael Melefors kan nu börja se sig om efter fler uppbyggliga lopp med sitt nyförvärv.

Wagner 2015-12-17 16:51

Citat:

Ursprungligen postat av AndyMart (Inlägg 470501)
Högre återbetalning på lördag

ATG bjuder alla sina kunder på högre återbetalning på vinnande vinnarspel på alla svenska och norska tävlingar denna lördag.

I början av veckan introducerade ATG ny design och vy på sin hemsida. En nygammal nyhet som fixades till är en mer lättillgänglig meny för dagens tävlingar. Det uppmärksammas nu på lördag genom att erbjuda högre återbetalning på vinnarspelet. Återbetalningen kommer ligga på 85 % istället för ordinarie 80 % under lördagen. Det innebär att vinnaroddsen höjs med sex procent.
Exempelvis: Om ett vinnande spel i normala fall ger 2,00 i odds, kommer det på lördag dela ut 2,12.
Mantorp, Östersund och Forus är banorna där spelarna kan vänta sig högre återbetalning.

Jaså ATG bjuder. Undrar vart pengarna kommer från? :rolleyes:

hatten1 2015-12-17 19:43

Varför erbjuder vi öresfonden för spel till FORUS ? Sällsynt märkligt.

Viroid 2015-12-17 20:35

Citat:

Ursprungligen postat av hatten1 (Inlägg 470528)
Varför erbjuder vi öresfonden för spel till FORUS ? Sällsynt märkligt.

1: Det finns ingen direkt öresfond hos ATG. ATG har tillstånd att understundom ha endast 15% spelavdrag på vinnarspelet, och då får staten nöja sig med sin skatteandel på denna mindre summa. Bokföringsposten "bråkdelar och oinlösta vinster" fylls på av detta spel också, det är en "naturlig" del i totalisatorspel. Jag är naturligtvis glad att ATG vill höja återbetalningen på t.ex. vinnarspelet, man har under hösten haft garanterad utdelning på australisk V4 och under nästa år kommer man att garantera 10Mkr till en ensam vinnare på V64 om söndagarna. Inget av detta gör dock att kontot med alla ören minskar då det inte är någon särskild fond enligt avtalet mellan ATG och staten.

2: Rent tekniskt sker spel till norska Forus i Sverige. Svenska staten beskattar det spelet som allt annat. Sedan betalar ATG en summa av nettot på detta spel till norska Rikstoto som tack för att de ställt upp med tävlingarna som vi kunnat spela till. Det är precis som när utlandet spelar till oss. Det spelet sker i respektive land och beskattas där.

AndyMart 2015-12-18 14:40

https://www.atg.se/services/cms/img/...20A.M.%204.jpg

Månprinsen A.M. nobbar Sverige

Det har stormat en hel del kring svenske kallblodsstjärnan Månprinsen A.M. och ägaren AnnaMaria Öberg.
Som en konsekvens av ägarinnans tillträdelseförbud på svenska travbanor kommer svenska travpubliken inte få se Gunnar Melanders stjärna nästa år.
– Det blir konsekvensen efter det som har hänt, säger AnnaMaria Öberg till op.se

Månprinsen A.M. är en av svensk travsports allra största stjärnor. Nu försvinner han från de svenska travbanorna. Anledningen är att AnnaMaria Öberg var med i en skandal på Dannero då hon gav sig på en kusk efter en incident där hennes sambo Gunnar Melander var inblandad. Straffet för tilltaget blev drygt nio månaders tillträdelseförbud på svenska travbanor.
– Det är det mest korkade som jag någonsin har gjort. Jag gjorde bort mig totalt både där och dagarna efter, säger AnnaMaria Öberg.
Tillträdelseförbudet sträcker sig till 1 juni och fram tills dess finns andra tankar än start i Sverige för hästen.

– Det är ju en konsekvens efter det som har hänt. Han kommer bara att starta Norge. Gunnar har planerat tre lopp med honom på Bjerke. Bland annat Jacob Meyers Memorial. Det är ett lopp som jag drömt om att få vinna. Det är helt och hållet Gunnar som bestämmer matchningen och Månprinsen har ju också två delägare till som är med på upplägget, säger Öberg.
När op.se ställer frågan om man vill straffa svensk travsport nekar ägarinnan.

– Det här handlar inte om något straff. Vi är ett team som åker runt och tävlar. Det är viktigt för honom att ha med mig, Gunnar och resesällskapet Nordmåne A.M. Det här är ingen sak som ska generera pengar. Det är en speciell häst och en stjärna som har krav och då måste vi uppfylla dem. Jag förstår att många blir ledsna som inte får se honom tävla i Sverige, men vi gör det här för hästens skull. Det här beslutet står fast. Före 1 juli så kan han inte tävla i Sverige.

ExtremtRik 2015-12-18 15:18

Haha som en konsekvens slipper vi ett antal bottenutdelningar, inte fel.

Och så slipper Prinsen stångas mot di andra i Elitkampen, behöver inte missgynna honom i längden.

Alla Nöjda :)

Manprinsen 2015-12-18 19:39

Citat:

Ursprungligen postat av ExtremtRik (Inlägg 470592)
Haha som en konsekvens slipper vi ett antal bottenutdelningar, inte fel.

Och så slipper Prinsen stångas mot di andra i Elitkampen, behöver inte missgynna honom i längden.

Alla Nöjda :)

Alla är inte alls nöjda kan jag lova.
Är det nån häst som drar folk till banorna så är det Månprinsen. En stor förlust för svensk travsport vill jag påstå, men kanske bra för hästen. Jag tror han kan ta ytterligare ett kliv i utvecklingen nu när han regelbundet får möta värdigt motstånd i Norge.

Manprinsen 2015-12-18 19:48

Sen kan jag tycka det är förjävligt att A-M pissar på svensk travpublik bara för att hon själv har gjort bort sig. Prinsen behöver inte henne där för att kunna tävla. Hade räckt med att skicka med Gunnar matsäck och bensinpengar, men det här beslutet säger det mesta om vad det är för slags fruntimmer. Rabiat klimakteriekossa med kontrollbehov.

Stekel 2015-12-18 19:58

Citat:

Ursprungligen postat av Manprinsen (Inlägg 470618)
Sen kan jag tycka det är förjävligt att A-M pissar på svensk travpublik bara för att hon själv har gjort bort sig. Prinsen behöver inte henne där för att kunna tävla. Hade räckt med att skicka med Gunnar matsäck och bensinpengar, men det här beslutet säger det mesta om vad det är för slags fruntimmer. Rabiat klimakteriekossa med kontrollbehov.

Nej det är klart att hästen inte behöver ha henne där, det ska mycket till att hästen är så skör i psyket att han ska må dåligt av att hon inte är närvarande. Men det kan ju hända att hon faktiskt tror på det där. Hursomhelst tycker jag inte det är konstigt, om man som ägare hemskt gärna vill se sin häst tävla live är det ju inte så mycket att välja på.

Hon verkar ju ha sansat sig lite efter de vansinnigt korkade uttalandena hon gjorde dagarna efter "skandalen" iallafall. Vi får väl hoppas att hon lärt sig något också, och att det inte enbart är ett spel för gallerierna.

Manprinsen 2015-12-18 20:10

Citat:

Ursprungligen postat av Stekel (Inlägg 470622)
Nej det är klart att hästen inte behöver ha henne där, det ska mycket till att hästen är så skör i psyket att han ska må dåligt av att hon inte är närvarande. Men det kan ju hända att hon faktiskt tror på det där. Hursomhelst tycker jag inte det är konstigt, om man som ägare hemskt gärna vill se sin häst tävla live är det ju inte så mycket att välja på.

Hon verkar ju ha sansat sig lite efter de vansinnigt korkade uttalandena hon gjorde dagarna efter "skandalen" iallafall. Vi får väl hoppas att hon lärt sig något också, och att det inte enbart är ett spel för gallerierna.

Hon hade ju gjort lite märkliga uttalanden och betett sig högfärdigt hela året, även innan incidenten på Dannero. Jag tror framgången har stigit henne åt huvudet trots att den enbart är Gunnars och Månprinsens förtjänst, men hon lyckas hamna i fokus ändå. Tycker jävligt synd om Gunnar som är en grym kallblodstränare och en hyvens gubbe. Kan tänka mig att det ändå måste svida för Gunnar att missa Elitkampen. Varken han eller hästen är purunga längre, och det här är ytterligare en missad chans.

Tycker mest det är trist för travsporten i Sverige. Finns två hästar som är enormt viktiga ur PR synpunkt, det är Nuncio och Månprinsen.

Stekel 2015-12-18 20:25

Citat:

Ursprungligen postat av Manprinsen (Inlägg 470623)
Hon hade ju gjort lite märkliga uttalanden och betett sig högfärdigt hela året, även innan incidenten på Dannero. Jag tror framgången har stigit henne åt huvudet trots att den enbart är Gunnars och Månprinsens förtjänst, men hon lyckas hamna i fokus ändå. Tycker jävligt synd om Gunnar som är en grym kallblodstränare och en hyvens gubbe. Kan tänka mig att det ändå måste svida för Gunnar att missa Elitkampen. Varken han eller hästen är purunga längre, och det här är ytterligare en missad chans.

Tycker mest det är trist för travsporten i Sverige. Finns två hästar som är enormt viktiga ur PR synpunkt, det är Nuncio och Månprinsen.

Du glömde hela svenska folkets "blocket-häst" Food Money :)

ExtremtRik 2015-12-19 01:35

Hur fan kan ni nämna en kuse ur fuskrasen "kallblod" samma jävla dag eeler vecka som Nuncio o Food Money :lol:

ExtremtRik 2015-12-19 01:37

Både AM o Manprinsen här på forumet överskattar/överdriver Månprinsens betydelse, sen är det ju inte för en evighet heller utan bara 1 Juni :lol: